کد خبر 1014908
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
آمریکا

آمریکا مدتهاست که با سناریوهای مختلف به دنبال نفوذ در سوریه و دستیابی به میدان‌های نفتی این منطقه است.

به گزارش مشرق به نقل از المیادین اخیرا گمانه‌زنی‌های زیادی درباره آینده شمال شرق سوریه مطرح بوده و تحولات سیاسی و نظامی این منطقه٬ خواستگاه اساسی همه نظریه‌هایی است که همراه با تصمیم آمریکا به عقب‌نشینی از شمال شرق سوریه و به دنبال آن مداخله نظامی ترکیه در مناطق کردنشین این کشور و پس از آن با شکل‌گیری تفاهم‌هایی میان دولت سوریه و کردها و  میان روسیه و ترکیه آغاز شد و در نهایت به تصمیم آمریکا در خصوص تقویت حضور نظامی آن پیرامون میدان‌های نفتی سوریه  با بهانه ادامه مبارزه با تروریسم رسید.

بیشتر بخوانید:

روسیه: حضور آمریکا در مناطق نفت‌خیز سوریه بی‌ثبات کننده است

به نظر می رسد دولت آمریکا تحت تأثیر فرضیه استیون هاوکینگ فیزیکدان انگیسی و افکار وی در زمینه سیاه چاله هایی که نور و زمان را می بلعند قرار گرفته است . میزان تأثیرپذیری واشنگتن از این نظریه را در پیاده‌کردن آن بر تحولات سوریه می‌توان مشاهده کرد. آشوب و هرج و مرج در خاورمیانه به هیچ وجه تصادفی نبوده و طبق یک برنامه ریزی آمریکایی با یک استراتژی مطمئن شکل می‌گیرد . جهانی که هاوکینگ از طریق تئوری سیاه چاله بدان می رسد ، ما را مستقیماً به سمت حالتی از کِشِش درسوریه می رساند؛ کششی که واشنگتن ضمن استراتژی آمریکا در ماندن در صحنه سوریه با حالتی مبهم٬ نمی‌تواند آن را نادیده گرفته و در برابر آن مقاومت کند. بهانه‌هایی که دولت آمریکا برای ماندن در شمال شرقی سوریه بیان می‌کند٬ نشان‌دهنده دروازه ورود به این سیاه‌چاله است.

شکی نیست که پیوند میان ادامه حمایت ایالات متحده از کردها ، به عنوان شرکای واشنگتن ، و بهانه مبارزه با تروریسم و ​​ترس از بازگشت آن به صحنه سوریه ، عمق نگرش‌های تاریک آمریکا نسبت به سوریه و منطقه را مورد تأکید قرار می‌دهد . روشن است که بهانه تروریسم و ​​لزوم مبارزه با آن ، دروازه‌ای برای همه سیاست‌های آمریکا در منطقه است. بنابراین ، کاملا مشخص است که هسته اصلی روندهای تاریک دولت ایالات متحده و شرکای کرد آن و گروههای تروریستی ، ازیک نمایش با چندین سیاه چاله تشکیل شده است. 

اما خطر اصلی در این میان عدم توانایی در محدود کردن ادامه پیشروی‌های واشنگتن در عمق شمال شرق سوریه و شکل گیری تفاهم‌هایی با تأثیر مخرب بر راه حل سیاسی این کشور است.

واضح است که کردها و داعش قدرت خود را از واشنگتن گرفته‌اند و اقدامات آن در ایجاد زمینه مناسب برای تحرکات این دو گروه، در راستای ایجاد معادله‌ای است که از طریق آن آمریکا می‌تواند وارد سوریه شود. این دو گروه در اتخاذ سیاست‌های سیاسی و نظامی واشنگتن نقش محوری دارند. به عنوان مثال داعش با استفاده از یک دستگاه رسانه‌ای پیشرفته با جلوه‌های بصری هالیوودی و آلات موسیقی، تصاویر وحشتناکی از قتل عام غیرنظامیانی که در حملات هواپیماهای آمریکا یا متحدین واشنگتن کشته می‌شدند منتشر ‌کرد تا با احساسات افراد بازی کند. این امر توسط مؤسسه" ایروارز" لندن ، که تأثیر حملات هوایی ائتلاف بین المللی به غیرنظامیان را رصد می کند نیز مورد تایید قرار گرفته است .

صحنه این کلیپ توسط یک آمریکایی کارگردانی شده بود که موجب جذب تروریست‌ها شده و آنها را به سمت پیوستن به داعش و رفتن به سوریه سوق می داد. کردها نیز در جنگ با داعش از آمریکا تاثیر می‌گرفتند؛ اما در یک چارچوب متفاوت و متناسب با ماهیت هم پیمانی خود با واشنگتن و غرب. در این میان ادامه پیشروی‌های آمریکا در شمال شرقی سوریه٬ می‌تواند با جذب رژیم صهیونیستی و غرب به این منطقه ٬ آن را تبدیل به عرصه تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی کند.

سودبرندگان در شمال شرق سوریه ، آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی هستند؛ جایی که عرصه درگیری‌های منطقه٬ فرصتی تاریخی برای حذف گرایش‌های تروریستی پیدا کرده است. تحقیقات مشترک روزنامه ساندی تایمز و دفتر مطالعات روزنامه نگاری نشان می دهد که پنتاگون نیم میلیارد دلار به شرکت بریتانیایی پل پوتینگر پرداخت کرده تا فیلم‌های جعلی منسوب به القاعده در عراق تهیه کند. هدف از اجرای این طرح مخفی، گسترش شور و اشتیاق در میان جوانانی است که تشنه انتقام هستند ، تا پس از تماشای کلیپ‌ها باهم همسو شده و از همه کشورهای جهان دور یک محور جمع شوند؛ محوری که میزان شجاعت وجسارت و عدم ترس از تروریست‌های القاعده را نشان می‌دهد.

جنبه تمسخرآمیز قضیه این است که ، سیاهچاله ایجاد شده توسط آمریکا در سوریه نیز با همدستی و مساعدت های اروپایی انجام شده است. آویژین کوزدوا ، رئیس گروه تحقیقاتی مرکز اروپایی اطلاعات استراتژیکی و امنیتی افشا کرد که بلژیک اولین کشور صادرکننده افراط‌گرایان اروپایی است. فؤاد حیدر، معاون پارلمانی بروکسل تاکید کرد که در این میان دولت تقصیر زیادی دارد؛چرا که تعداد زیادی از اهالی این منطقه از پلیس خواستند تا مانع رفتن فرزندانشان به سوریه برای پیوستن به تروریست‌ها شود٬ اما پلیس پاسخ داد که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. درواقع این اتفاق فرصتی بود برای خلاص شدن از شر این جوانان ، چرا که آنها خارجی بودند و به عنوان افراط گرایانی دیده می شدند که می روند و دیگر برنخواهند گشت.

واشنگتن در تلاش است تا روابط روسیه و ترکیه را هدف قرار دهد تا صحنه در شمال شرق سوریه دوباره به نقطه شروع بازگردد.

به طور کلی همه این واقعیت ها اهرمی برای ادامه پیچیدگی و ابهام صحنه سوریه و دستیابی به اهداف واشنگتن برای تقسیم و تبدیل شمال شرقی سوریه به یک سیاه چاله پرآشوب است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس