یازدهمین نشست سراسری کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب - خوشه

حجت الاسلام قمی گفت: وضعیت امروز در فرهنگ، وضعیت جنگی است و شما کتابفروشان گویی زیر بمباران کتاب می‌فروشید.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، چندی پیش یازدهمین نشست سراسری کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد. در اولین روز برگزاری این نشست، پس از برگزاری افتتاحیه، نماز جماعت ظهر به امامت حجت ‌الاسلام قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی اقامه شد. پس از نماز کتابفروشان در حلقه‌ای صمیمی مسائل، مشکلات و پیشنهادات خود را با وی مطرح کردند.

حجت الاسلام قمی در سخنانی با اشاره به نشست سال گذشته و ظرفیت عظیم کتابفروشان در انجمن خوشه از آن به عنوان پدیده‌ ای که می‌تواند یک اتفاق بزرگ در عرصه کتاب رقم بزند یاد کرد و گفت: من به این فکر افتادم که چطور می‌شود سرمایه‌های سازمان تبلیغات را در اختیار این ظرفیت ‌ها قرار بدهیم تا بتوانیم بهترین استفاده و بهره را داشته باشیم.

گزارش افتتاحیه این نشست را اینجا بخوانید:

در یازدهمین نشست سراسری انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب مطرح شد؛

اگر به جبهه فرهنگی انقلاب خدمت نکنیم، خسران کرده‌ایم

وی افزود: در شرایطی که ذائقه ها تغییر کرده و اراده‌های کافی در حاکمیت و دولت همسوی جریان انقلابی به قدر کافی وجود ندارد؛ وضعیت امروز در فرهنگ، وضعیت جنگی است و شما کتابفروشان گویی زیر بمباران کتاب می‌فروشید.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: باید در این شرایط جنگی، نسبت‌ها درست تعریف شود. باید توجه داشت که دستگاه های حاکمیتی نمی‌توانند جای شما که در خط مقدم قرار دارید را بگیرند؛ با فرض این که دستگاه‌های حاکمیتی در عالی‌ترین سطح کار خود را انجام بدهند، در نهایت آن کار اصلی و بزرگ توسط شما انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: باید فکرهایمان را به هم پیوند بزنیم و به راهکارهایی برسیم که سازمان در ترویج موثر کتاب چه کارهایی می تواند انجام بدهد. باید از فرصت این جمع استفاده شود و یک سبد برنامه‌ی پیشنهادی کارشناسی شده تنظیم کنید و من خودم متعهد به انجام آن خواهم شد.

حجت الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز بعد از نماز مغرب و عشا در جمع کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب به بیان سخنانی پرداخت.

وی در آغاز با اشاره به این موضوع که جریان فکری، اندیشه و فرهنگی انقلاب اسلامی مورد هجمه‌ی خائنانی است که از پشت سر به دین، باورها و فرهنگ مردم آسیب می‌زنند و در مقابل مجاهدان گمنامی در مقابل این‌ها ایستاده‌اند، گفت: مجموعه‌هایی معارض و متخاصم با برنامه ریزی، سرمایه‌گذاری، جبهه آرایی و شبکه سازی وجود دارند و در این وضعیت، متاسفانه جریان نشر در حوزه انقلاب اسلامی علی‌رغم توصیه‌های رهبر انقلاب، مورد غفلت و بی‌مهری قرار گرفته است. این از مسئولیت شما کم نمی‌کند اما به اجر شما نزد خداوند متعال می‌افزاید.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: اگر به «انّا معیَ ربی»  ایمان داشته باشیم و باور به حقانیت مسیر داشته باشیم، ناملایمات و سختی‌ها و تحریف‌ها و هیچ مانعی به حرکت ما آسیب نمی‌زند.

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب نیز از جمله مسئولانی بود که در یازدهمین نشست سراسری کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب حاضر شده بود و بعد از شنیدن نکات و مسائل کتابفروشان گفت: طرح پاییزه امسال قرار نبود اجرا بشود و تامین اعتبار نشده بود. برای مشارکت در این طرح‌ها مکاتباتی انجام دادیم و با شهرداری تهران هم مذاکرات و مکاتباتی صورت گرفت که در نهایت قبول کردند در این طرح، مشارکت کنند. با ورود آقای صالحی، وزیر ارشاد به مساله، از منابع صرفه‌جویی، طرح پاییزه سراسری شد.

وی افزود: با حضور شهرداری تهران و مشهد در حمایت از این طرح، ظرفیت‌های جدیدی ایجاد شده است که باید از آن نهایت استفاده را برد.

مدیرعامل خانه کتاب تصریح کرد: تابلوی کتابفروشی‌ها به زودی توسط شهرداری تهران در سطح شهر نصب خواهد شد و مقرر شده است بر روی نقشه تهران نیز این جانمایی انجام شود. امیدواریم این طرح در دیگر استان‌ها نیز انجام شود.

نیکنام حسینی‌پور به موضوع مهم آموزش نیز اشاره کرد و گفت: فروشنده کتاب باید با جریان‌های فکری و کتاب‌های تالیفی و ترجمه ای آشنا باشد و بتواند کتاب‌های خوب را معرفی کند تا با ارایه اطلاعات به مخاطب خود، اعتماد مخاطب را جلب کرده و کتابفروشی را به پاتوقی برای اهل کتاب تبدیل کند. ما کارهایی را در این زمینه شروع کرده ایم و تجربیات در حال انباشته شدن است و در این زمینه کتاب‌هایی هم تولید شده که در اختیار شما قرار خواهد گرفت. بر اساس این طرح، دیتابیس و اطلاعات کتاب‌هایی که در خانه کتاب وجود دارد می‌تواند در اختیار همه‌ی کسانی که می‌خواهند استفاده کنند، قرار گیرد.

ایوب دهقانکار؛ مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دیگر مهمان و سخنران این نشست بود.

وی با اشاره به مظلومیت حوزه فرهنگ گفت: همین بس که در بودجه امسال، موضوع فرهنگ نه تنها افزایش نداشت بلکه کاهش هم داشت. گذشته از این تا کنون با گذشت ۸ ماه از سال تنها ۱۳ درصد از این بودجه محقق شده است. علی‌رغم این مسائل تا کنون هیچ برنامه‌ای در معاونت فرهنگی تعطیل نشده است.

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: علاوه بر کاهش بودجه، با مساله کاغذ نیز مواجه هستیم. بعد از حضور حضرت آقا در نمایشگاه کتاب و شنیدن مطالبات ناشران، به وزارت اقتصاد و فرهنگ دستور دادند این مطالبه را پیگیری کنند. در سال نود و هشت معاونت فرهنگی (با ۱۰ درصد بودجه ای که در سال قبل تخصیص یافته بود) عهده دار خرید کاغذ کتاب شد. ما با گذشتن از ۷ خوان توانستیم کاغذ را وارد کنیم.

وی تصریح کرد: اگر بانک مرکزی ارز را به موقع بدهد کاغذ کتاب، قابلیت برگشت به قیمت پیش از دوره رکود و بحران را دارد.

محسن پرویز رئیس انجمن قلم و عضو هیات امنای خوشه نیز در این نشست حاضر شد و گفت: نمایشگاه های کتاب اگر در شیوه برگزاری اصلاح شوند می‌توانند به رونق کتابفروشی‌ها کمک کنند و نباید با اصل آن مخالفت کرد.

وی پیشنهاد داد: می شود نمایشگاه‌های محلی توسط کتابفروشان به نمایندگی از ناشران برگزار شود.

محسن پرویز افزود: همچنین باید برنامه ریزی‌هایی صورت پذیرد که نسبت عددی ناشر و کتابفروش اصلاح شده و متعادل شود.

این نویسنده و فعال حوزه کتاب گفت: حمایت وزارت ارشاد از کتاب، حمایت عام است. همانطور که نمی شود از همه‌ی داروها حمایت کرد و وزارت بهداشت به هر دارویی سوبسید نمی‌دهد نباید از هر کتابی که صرفا مجوز دریافت کرده است، حمایت شود. سیاست‌گذاری کشور باید درست و در جهت درست باشد. کتاب‌های کودک تولید شده در دهه‌ی هفتاد با کتاب‌های امروز قابل مقایسه نیست. چراکه سیاست‌گذاری‌هایمان دچار اشکال است.

معاون اسبق امور فرهنگی وزیر ارشاد درباره‌ی یارانه کاغذ تصریح کرد:‌ خیلی می‌شنویم که یارانه فساد آور است که البته صحیح نیست. یارانه زمانی فساد ایجاد خواهد کرد که نتوانیم کل نیاز را با یارانه تامین کنیم. در صورتی که نتوانیم همه‌ی نیاز را با یارانه تامین کنیم تخصیص یارانه قطعا مفسده ایجاد خواهد کرد.

نکته آخر این‌که طرح مساله گرانی کتاب به عنوان مشکل اصلی حوزه کتاب ایجاد یک انحراف در این مسیر است. مفاسد ثابت نگه داشتن قیمت کتاب به مراتب مضرتر از گران شدن کتاب خواهد بود. اگر قیمت کتاب منطبق با تورم اقتصاد افزایش پیدا نکند موجب ورشکستگی کتابفروشی و ناشر خواهد شد.

سردار عبدالرضا آزادی معاون فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین نیز از مهمانان این نشست بود.

وی در آغاز سخنانش با اشاره به فضای جدیدی که انقلاب اسلامی در آن قرار گرفته است، گفت: در این فضای جدید فضای مجازی میدان‌داری می‌کند. امروز با جامعه‌ای مواجه هستیم که افراد سه الی چهار ساعت در فضای مجازی حضور دارند در حالی که سرانه مطالعه‌ی کتاب ۱۳ تا ۱۵ دقیقه است. در چنین شرایطی رهبری عَلَم کتاب‌خوانی و ترویج کتاب را برافراشته نگه داشته‌اند؛ و در سیره عملی ایشان هم دیده می شود. باید بیندیشیم چه کار کنیم که این پارادوکس به نفع کتاب حل بشود؟ کار دشواری است اما شما می‌توانید. در این جمع هستند کسانی که این تجربه را دارند.

معاون فرهنگی هنری سازمان بسیج مستضعفین افزود:‌خیلی از مدیرها فکر می کنند همه چیز در فضای مجازی خلاصه می‌شود. باید این فضا تغییر کند. در مجموعه های مثل ما که باید به کارهای عمیق توجه بشود بیشتر از همه به فضای مجازی اهمیت داده می شود. البته حضور جدی و تولید محتوا در عرصه فضای مجازی بسیار مهم است اما نباید از کار های عمیق مثل ترویج کتاب غافل شد.

گفتنی است در این نشست دو روزه، کارگاه تکنیک های افزایش فروش توسط مهدی بیگی ارائه شد. همچنین حجت الاسلام محمد دیباج، مدیر پخش و کتابفروشی فدک درباره بررسی گام دوم انقلاب و اهمیت آن در حوزه کتاب، سخنرانی کرد. پالیزکار، مدیر پخش کتاب پردازان نیز درباره تثبیت نیروی انسانی کارگاهی ارائه کرد. علیرضا محبی، مدیر کتابفروشی کیهان نیز سخنانی در موضوع رفع کالاهای راکد بیان کرد. سید سراج الدین جزایری، عضو هیئت مدیره پاتوق کتاب هم درباره نرم افزار جدید فروشگاهی توضیحاتی ارائه داد.

در این نشست، همچنین سعید مکرمی مدیر نشر و فروشگاه های اسم نیز درباره مدیریت جریان نقدینگی و بدهی ها توضیحاتی ارائه داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس