کلاس موج

فقط در عرض یک دهه و آنهم در اوج تحریم های خارجی، ناوهای ایرانی از اولین نمونه بومی یعنی جماران، به قدری مدرنیزه و پیشرفته شده اند که از رادار تا موشک و بدنه، در نسل های جدید دچار تحول شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، خبرهای خوش و مهمی که طی روزهای اخیر توسط فرماندهان نیروی دریایی ارتش بیان شد نشان داده جمهوری اسلامی ایران اگرچه دقیقا ۱۰ سال پیش توانست ناو جماران را در سال ۱۳۸۸ عملیاتی کند اما به سرعت، خط تولید این محصول مهم دریایی را ساماندهی کرده است.

از زمانی که جماران به عنوان اولین شناور از خانواده سری موج به ایران و جهان معرفی شد، روند طراحی و تولید ناوها در صنایع دفاعی کشورمان به جایگاه قابل تحسینی رسیده و در سالهای بعد و تا به امروز که فقط حدود ۱۰ سال از ورود به خدمت جماران می گذرد اعضای جدیدی از این خانواده در مراحل مختلف ساخت و عملیاتی شدن قرار دارد. اما علاوه بر سرعت گرفتن تولید، مسئله مهم تر در این جا تغییرات بسیار مهم و  سطح بالایی است که در اعضای جدید سری موج ایجاد شده و اصولا دیگر شباهت زیادی با جماران وجود ندارد و همین موضوع نشان می دهد در نیروهای مسلح ایران علاوه بر تولید، ارتقاء همزمان نیز مد نظر قرار دارد.

به مناسبت فرارسیدن روز نیروی دریایی، در این گزارش سعی خواهیم کرد به این تفاوت ها بپردازیم.

بیشتر بخوانید:

۴ رکن ساخت نسل مدرن‌تر ناوهای رزمی در کشور بالاخره کامل شد/ ایران با «نگین» به باشگاه دارندگان «Frigate» می‌پیوندد +عکس

پایه طراحی کلاس موج به شناورهای کلاس الوند بازمی گردد که قبل از پیروزی انقلاب و در اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی توسط انگلستان برای نیروی دریایی ایران طراحی و ساخته شد. ایران ۴ فروند از این ناوها را تحویل گرفت که یکی از آنها در جریان نبردی نابرابر با آمریکا در سال ۶۷ در خلیج فارس جاودانه شد. انتخاب این طرح قدیمی برای پایه کلاس سری موج نشان می دهد که طراحان نیروی دریایی ارتش و سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در گام اول برای این طرح مهم، انتخابی محافظه کارانه و مرسوم داشتند.

یکی از ناوهای سری کلاس الوند در خدمت نداجا

ناو جماران - اولین ناو از سری شناورهای کلاس موج

ناوهای سری موج در تناژ وزنی بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تن قرار دارند و طول آنها نیز در حدود ۹۵ متر است. در این شناورها از موشک های ضد کشتی کروز مثل سری نور یا قدر استفاده می شود و در بخش ضد هوایی نیز معمولا دو تیر موشک های سری محراب یا صیاد ۲ روی شناورها نصب شده است. در بحث طراحی بدنه در ناو جماران و دماوند ۱ با طراحی نزدیک بدنه با شناورهای گذشته رو به رو بودیم. در کل می توان ابتدای برنامه موج را امکان سنجی توان ساخت یک شناور رزمی در داخل برشمرد اما کم کم نبوغ و خلاقیت مهندسان ایرانی در تغییرات سایر اعضای سری موج مشخص شد.

حادثه برای دماوند و درسی مهم در بخش پیشرانه

اواخر سال ۹۶ با حادثه ای غم بار برای نداجا همراه بود. ناو دماوند به عنوان اولین شناور کلاس موج در دریای خزر در ساحل بندر انزلی دچار حادثه شده و سازه این شناور دچار خسارت بسیار سنگین شد. بنا به توضیحات که اخیرا توسط فرمانده نداجا مطرح شده این حادثه تاثیر مهمی در سرعت بخشیدن به تغییر طراحی سری جدید ناوهای کلاس موج خصوصا در بحث پیشرانه داشته است.

ناو دماوند حادثه دیده در بندر انزلی

فرمانده نیروی دریایی ارتش در این خصوص این گونه گفته است: "در ترمیم و تعمیر دوباره ناوشکن دماوند نگاه جدیدی به شناورهای سنگین در دریای خزر داشتیم. دماوند جدید به لحاظ طراحی سازه کاملا جدید و متفاوت است و حتی ضخامت بدنه این سازه متناسب با شرایط جوی تغییر کرده، موتورخانه از یکی به ۲ عدد و موتورها از ۲ به ۴ موتور پراکنده افزایش یافته و تعداد شناورها هم بیشتر شده و قطر پروانه‌ها کوچکتر و قدرت حرکت تقویت شده است. "

بر اساس صحبت های رییس سازمان صنایع دریایی نیز ناوهای کلاس موج از پیشران دیزلی با قدرت ۵ هزار اسب بخار نیرو می گیرند. البته باید دید  در طرح افزایش تعداد موتورها نیرو نهایی همان مقدار قبل بوده و در بین موتورهای بیشتر تقسیم شده یا ۲ موتور جدید هر کدام توانی به اندازه دو موتور قبلی دارند که در این صورت شاهد افزایش بسیار زیاد در توان سیستم پیشران شناورهای کلاس موج خواهیم بود.

تلاش برای سطح مقطع راداری در طراحی سازه ناوهای موج

یکی از اصلی ترین مباحث در خصوص طراحی ناوهای کلاس سری موج، طراحی سازه بیرونی و ظاهر این ناو بوده است در ناوهای موج و دماوند ۱ شدیدا از طرح اولیه سری الوند الگو گرفته و جزو نسل های جدید موجود در دنیا محسوب نمی شدند اما با انتشار تصاویر از سری جدید ناوهای سری موج مشخص شد که تغییرات بسیار شدیدی در بحث طراحی بدنه انجام شده تا سطح مقطع راداری ناوهای مورد نظر را کاهش دهد.

ناو سهند - به تغییرات در طراحی بدنه به نسبت جماران دقت کنید

ناو دماوند ۲ - محل دودکش با فلش مشخص شده- به طراحی متفاوت و مدرن تر بدنه در مقایسه با جماران دقت کنید

اگر به اعضای مختلف خانواده شناور موج خصوصا عضو جدید این سری یعنی سهند نگاهی داشته باشیم متوجه می شویم که از جماران تا سهند تغییرات خاصی در ساخت سازه شناور ایجاد شده و طراحان ایرانی به سمت طرح های با افزایش سطح پنهانکاری رفته اند. امروزه در جهان دریانوردی و در حوزه نظامی تقریبا تمام سازندگان عالی رتبه و اصلی شناورهای رزمی در اکثر کلاس ها و وزن ها، به سمت طراحی پنهانکار رفته اند چراکه این طراحی پنهانکار باعث افزایش سطح بقاء پذیری شناور در میدان نبرد می شود.

البته ذکر این مسئله نیز بسیار مهم است که طراحی پنهانکار صرفا به سازه محدود نشده و نیاز دارد که در بخش های دیگر مثل کاهش حرارت خروجی گازهای سیستم پیشران و طراحی سامانه های تسلیحاتی و اپتیکی که بر روی بدنه نصب می شوند نیز مواردی لحاظ شوند.

در بحث کاهش حرارت نیز با نگاهی به تصاویر موجود از شناور جدیدی که برای ناوگان شمال کشور در کلاس موج در حال ساخت است، می بینیم که نیروی دریایی نیز به سمت طراحی دو دودکش کوچک تر رفته این در حالی است که در نسل اولیه مثل ناو جماران یک دودکش وجود داشت. افزایش تعداد دودکش ها و کوچک تر شدن باعث کاهش اثر حرارتی می شود در عین حال با اضافه شدن سیستم های خنک کننده می توان از سطح حرارت خروجی نیز کم کرد.

چشم عقاب جایگزین عصر می شود

یکی دیگر از بحث های مهم در هر شناور مدرن مسئله رادار و سیستم الکترونیکی و ارتباطی است. در شناورهای سری موج اولیه از رادار عصر استفاده شده است. در چینش اولیه رادار برای شناور جماران، با یک رادار جستجوی سطحی و هوایی با ظاهری قدیمی رو به رو بودیم که از نظر ظاهری به رادار AWS-۱ ساخت انگلستان شباهت فراوانی داشت که یک رادار ۲ بعدی با بردی در حدود ۱۰۰ کیلومتر است.

اما خیلی طول نکشید تا جایگزین قدرتمند ایرانی این رادار به میدان پا بگذارد و در ۶ آذر سال ۱۳۹۲ از رادار آرایه فازی فعال و سه بعدی عصر ساخت ایران رونمایی شد.

ناو جماران با رادار اولیه

رادار عصر بر روی ناو جماران

این رادار نخستین رادار سه بُعدی آرایه فازی ایران بود و می تواند اهداف را تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری کشف کند. از مهمترین ویژگی های این رادار، قابلیت کشف و رهگیری اهداف هوایی و سطحی، توانایی رهگیری ۱۰۰ هدف به صورت همزمان و مقابله با جنگ الکترونیک است.

ماکت رادار چشم عقاب

اما این رادار جوابگوی نیازهای رو به افزایش یک نبرد مدرن نبوده و نداجا با علم به این مهم، به دنبال طرحی جدید و پیشرفته رفته است. آذر ماه سال گذشته و در نمایشگاهی از دستاوردهای نیروی دریایی، ماکتی از طرح رادار کنترل آتش آینده نیروی دریایی ارتش رونمایی شد که "چشم عقاب" نام دارد. این سیستم راداری یک سامانه هدایت تیر سه بعدی غیرچرخان است که با هدف کشف و رهگیری بیش از ۱۰۰ هدف سطحی و هوایی و انتقال اطلاعات آنها به سامانه های موشکی و توپخانه نصب شده روی ناوها، طراحی شده است.

برد رادار مورد نظر در حدود ۲۰۰ کیلومتر بوده و ارتفاع کشف آن نیز در حدود ۳۰ کیلومتر است. این رادار در هر وجهه خود دارای ۱۰۰۰ المان بوده و هر وجه قادر به رهگیری همزمان ۳ هدف است. یعنی رادار چشم عقاب توان رهگیری ۱۲ هدف به صورت همزمان را نیز دارد. تعداد کل المان ها نیز با این حساب در "چشم عقاب"، ۴ هزار المان است که هر کدام از این المان ها، نقش مهم و اثرگذاری در کشف و شناسایی هدف ایفا می کنند.

چشم عقاب توانایی بروزرسانی وضعیت اهداف را در زیر ۱ ثانیه در هر نوبت داشته و امکان ارسال تصادفی پالس، تغییر سریع فرکانس و تجزیه و تحلیل سیگنال های اخلالگر را دارد که این توانایی ها جزو زیر مجموعه بحث مقابله بر علیه اقدامات متقابل الکترونیک یا ECCM قرار می گیرد. این رادار به نسبت مدل های قدیمی تر نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری داشته و سطح مقطع راداری بدنه و سازه آن به دلیل ساختار و نوع طراحی آن به نسبت نمونه های قبلی بسیار کمتر است. این رادار می تواند اهداف بسیار متفاوتی مثل شناور، هواپیما، بالگرد، پهپاد و موشک کروز را کشف و تعقیب کند.

شکل ماکت و طراحی این رادار ایرانی نیز شبیه به یکی از پروژه های موفق و مشهور در دنیا یعنی طرح APAR از شرکت تالس که یک شرکت چند ملیتی با مرکزیت فرانسه است، می باشد و طبیعتا توانایی های آن نیز در حوزه دریایی و هوایی، همچون اینگونه رادارها، قابل اتکا و دلگرم کننده است. البته رادار عصر نیز بر اساس گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش با ارتقاء در کنار چشم عقاب حفظ شده و وظیفه هشدار اولیه را خواهد داشت.

تسلیحات؛ از دفاع نقطه ای تا پرتابگرهای عمودی

یکی از دیگر نقاط ضعف در سری اول شناورهای کلاس موج، عدم وجود سیستم های دفاع نقطه ای بود که مشخصا در اعضای جدید این ضعف تا حد زیادی با حضور سامانه کمند پوشش داده شده است. این سامانه اولین بار بر روی شناور سهند دیده شده و بنا به گفته دریادار خانزادی توان شلیک ۴ هزار گلوله در دقیقه را دارد.

سامانه کمند بر روی ناو سهند

مسئله بسیار مهم و راهبردی در خصوص سامانه تسلیحاتی در ناوهای سری موج جدید اضافه شدن پرتابگرهای عمودی به آنها است. این لانچرها نقش بسیار ویژه در افزایش تعداد موشک های قابل حمل توسط شناورهای رزمی و البته کاهش سطح مقطع راداری ناوها خواهند داشت. به نظر می رسد ناوهای دماوند ۲ و دنا به این سامانه مجهز خواهند شد. هنوز مشخص نیست که چه نوع موشک هایی از این پرتابگرها شلیک خواهد شد. با توجه به صحبت های رییس سازمان صنایع دریایی مبنی بر تحویل ناو دنا تا پایان سال به نداجا به نظر به زودی به جزییات بیشتری در خصوص موشک های نصب شده روی ناوهای جدید سری موج دست پیدا خواهیم کرد.

موشک ها به صورت معمول در شناورهای قدیمی تر درون پرتابگرهای جعبه ای و به صورت مایل قرار می گرفتند و این مسئله باعث جا گیری بسیار بالا در فضای ناو شده و عملا شناورها با وجود این که توان حمل تعداد بیشتری از موشک ها را از نظر وزنی داشتند ولی به دلیل کمبود فضا به داشتن تعداد کمی موشک بسنده می کردند. از دهه ۸۰ میلادی در شناورهای غربی و شرقی پرتابگرهای عمودی کم کم وارد کار شدند. این لانچرها که در داخل بدنه شناورها نصب می شوند این امکان را فراهم می کنند که توان حمل موشک شناورها افزایش خاصی پیدا کند. در دنیا با دو نوع پرتابگر رو به رو هستیم که یکی سرد و دیگری گرم هستند و آنچه ایران با سامانه باور ۳۷۳ بدست آورده پرتابگرهای عمودی از نوع پرتاب گرم است.

به صورت کلی باید گفت که در پرتابگرهای سرد معمولا از یک منبع تولید هوای پرفشار استفاده می شود که موشک مورد نظر را به سمت بالا و به بیرون از آن فرستاده و سپس موتور موشک فعال می شود. سامانه هایی مثل اس ۳۰۰ یا تور که هر دو ساخته روسیه هستند و در سازمان رزم نیروهای مسلح ما نیز وجود دارند از سیستم پرتاب سرد بهره می برند.

اما در سیستم های پرتاب گرم، موشک مورد نظر در درون مخزن مورد نظر خود فعال شده و معمولا از طریق محل های خاصی که در اطراف آن در نظر گرفته شده حرارت خارج می شود و موشک حرکت عمودی خود را آغاز کرده و شروع به پرواز می کند. پرتابگرهای عمودی از نوع گرم در جهان امروز، خصوصا در دنیای غرب از محبوبیت خاصی برخوردار هستند و خصوصا در اکثر نیروهای دریایی نزدیک به بلوک غرب از پرتابگرهای عمودی با سیستم پرتاب گرم بهره گرفته می شود. بالاتر در بحث طراحی پنهانکار به بحث سیستم های تسلیحاتی نیز اشاره شده بود. نصب موشک ها در داخل بدنه شناور از جمله اقدامات مهمی است که باعث کاهش سطح مقطع راداری خواهد شد.

آنچه در بالا به آن اشاره شد روایتی فشرده از داستان سری موج بود که از شاید نزدیک به دو دهه پیش آغاز و امروز در حال رسیدن به اوج و کمال خود است. آغاز کار با یک طرح مرسوم که سالها از عمر آن گذشته است و حالا رسیدن به طراحی هایی که مشخصا تجمیع آنها در شناوری در وزن ۱۵۰۰ تن و طولی کمتر از ۱۰۰ متر نشان از پیشرفت خارق العاده تفکر طراحی و مهندسی دریایی در کشور ما دارد که تغییر در طراحی سازه، پیشرانه، رادار و سیستم سلاح آنهم فقط در یک دهه، اقدامی قابل تحسین و چشمگیر است.

طبیعتا تا پایان سال جاری و با رونمایی از حداقل یکی از اعضای جدید سری موج می توانیم تحلیل های دقیق تری از نسل جدید شناورهای رزمی نداجا را به رشته تحریر در بیاوریم تا مشخص شود چرا نیروهای مسلح همواره با خلاقیت و ابتکار پیش می روند اما برخی صنایع رانتی، مدام در حال در جا زدن و حتی عقبگرد هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    146 9
    ساخت ناو با ان همه ملحقات , یعنی در بسیاری از عرصه های تکنولوژی نظامی, خودکفا شده ایم. احسنت به ارتش جمهوری اسلامی
    • مهدي IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      57 43
      سلام بر نيروهاي توانمند نظامي از مسئولين ودولتمردان عزيز خواهشمند است خودرو سازي را تحويل ارتش وسپاه پاسداران بدهند .
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      60 6
      خودرو سازهای فقط بلد هستند بروند از فرانسه تکنولوژی 30 سال پیش را گدایی کنند...
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      52 72
      اره جای دودکش ناو رو عوض کردید شده ناو جدید.یه لیدوکایین نمیتونید تولید کنید ناو میسازید ما هم کوریم
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      14 4
      10:27 عالی بود
    • ایمان IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      37 8
      11:31 تو انتظار داری لیدوکایین رو ارتش و سپاه تولید کنه ؟ مشکل ما فعلا تقابل دو جبهه "ما می توانیم" با "ما نمی توانیم " هست . هرجا اولی حاکم شد پیشرفت کردیم هرجا دومی لیدوکایین که هیچ پهن انسانی رو هم وارد کردیم.
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      11 7
      به 11:31 اونی رو که گفتی نمیتونیم تولید کنیم فعلا لازم نیست اگه مشکلی پیدا کردی به یه دکتر خودتو نشون بده نه اینکه از نیروهای مسلح بخوایش، بعدش هم خیلیا می گفتن نمی تونیم ولی وقتی پهپاد امریکایی رو پوکوندن فهمیدن که می تونیم، وقتی موشکا تو اربیل و سوریه تروریستارو جزغاله کردن فهمیدن که می تونیم و گفتن که ایران می تونه،حالا اگه شماها به اندازه کارشناسای نظامی امریکایی به اطلاعات بیشتری دسترسی داری و تحلیل ارشد نظامی تشریف داری نمی تونم اظهار نظر کنیم
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
      5 2
      در جنگ جهانی دوم امریکا ماهیانه یک فروند مانند جماران را تولید میکرده اند. درست در جماران خودکفا شده ایم اما نباید فراموش کنیم که جماران یعنی 80 سال پیش. نسبت به عدم توانایی تولید پیشرفت زیادی است اما با محصولات روز فاصله زیادی دارد. با این تعریف های اغراق آمیر نباید از میزان عقب ماندگی غفلت کنیم.
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    82 9
    آخه در طراحی و ساخت موشکها، تانکها، جنگنده‌ها، ناوها و تمام سازه های نظامی مملکتمان مافیا نتوانسته رخنه کنه و الا نظامی‌ها هم الان چیزی در حد پراید تولید میکردند و بقیمت مرسدس بنز می‌فروختند!!!
    • علیرضاازبندرعباس IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      29 6
      احسنت و صد آفرین
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      11 8
      مثل شوروی سابق تمام بودجه و امکانات تحقیق رو در اختیار صنعت دفاعی گذاشتیم و ه ر روز مفتخر به دیدنیک عدد سلاح تولیدی جدیدیم ولی اقتصاد که دروازه اصلی ماست خالی.
  • حمید IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    59 7
    تفاوت بین صنایع نظامی ایران و خودروسازی ایران، دقیقا نشات گرفته از تفاوت دیدگاه شونه. صنایع نظامی نگاه به درون داره و متکی به بومی سازی و دانش جوانان ایرانی هست و نتیجش پهپاد و ناو و پدافند هوایی و موشک و... که کارشناسان نظامی غرب متحیر شدن از اینهمه پیشرفت. اما دیدگاه خودروسازان نگاه به بیرون و غرب گدایی هست و نتیجش ساخت پراید و آر دی و... هست! آیا بیگانگان به داد خودروسازان میرسه؟؟؟ ههه بشینن تا برسه
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    33 30
    افرین بر دلاور مردان و سازندگان .انشالله بریم سواحل اکوادور.
  • غلام IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    22 58
    همش دروغه . یه نگاه به بازار صنعت ایران ثابت میکنه که دروغه . ما یک کارخونه مستقل بلبرینگ سازی نداریم . همش قطعات خارجیه سرهم کردن کارایی هم نداره
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      29 9
      خدا تو رم شفا بده مدیرای عنتر خودرو سازی هم مثل تو فکر می کنند که وضع ما اینه توی خودرو سازی
    • IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      5 3
      احتمالا ایشون یکی از حمال های ساکن آلبانی هستند که خودشون رو به کور بودن زدن.
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
      6 1
      ایران تحریم اندر تحریمه. هواپیمای مسافربری هم به ایران نمی فروشن. قطعات یدکیش رو هم نمیدن تا هواپیماها سقوط کنن و از مردم ایران انتقام بگیرن. اونوقت سلاح به ایران میدن ؟!! یا این سلاح ها از مریخ اومده یا مهندسین ایرانی ساختن.
  • علی IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    36 26
    تو این اوضاع که رهبر هر روز میگه فکری برای معیشت مردم بکنید فقط اخبار نظامی میدید ، و هر کسی که از شرایط شکایت میکنه رو داعشی و دوتابعیتی و غیر مردم می نامید. انصاف داشته باش مشرق
  • محمود IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    18 12
    نظام اسلامی اگه یه روزی بخواد نابود بشه مسببش همین خودرو سازهای فاسد هستند
  • DE ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    21 3
    فوق العاده عالی خوشحالمان کردید. درود به نیروی دریایی واقعا شاهکار کردند. برای دریای خزر کشتی های مسافری برای حمل و نقل مسافر با اهداف گردشگری لطف کرده برای مراکز گردشگری دریایی بسازند. تا کار و شغل برای بخش گردشگری هم با این فنون عالی براشون درست بشه. خداقوت
  • IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    22 5
    خب حرف مردم هم همینه چطور تو بحث نظامی با پیچیدگی بیشتر و با تحریم هایی سخت تر به این جایگاه رسیدیم ولی تو خودروسازی نه اون هم در حالی که قدمت صنعت خودروسازی مون بیشتر از صنعت نظامی مون هست حتی تو بحث نظامی خودروهایی تولید کردیم که از نظر کیفیت و قدرت و ظاهر خیلی خیلی بهتر از خودروهای تولید داخل هست نمونه اش خودرو رویین تن که همین چند وقت قبل رونمایی شد
  • عزت SE ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    1 11
    من ده سال یک ماشین فورد آمریکای داشتم که ۱۴۸ اسب بخار ۱۴ قاطر و ۴ خر چون آمریکای بود قدرت داشت خخ...... دنده یک ۶۰ کیلومتر سرعت میگرفت دنده دو تا ۱۰۰ و الا آخر..
  • GB ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    25 8
    مشرق جان میدونی چرا تو نظامی پیشرفت کردیم ولی تو خودروسازی نه چون کاری رو که همه جای دنیا میکنن ما انجام نمیدیم همه جای دنیا صنعت نظامی پیشران بقیه صنایع هست به قول معروف از سرریز علم تو بخش نظامی تو بقیه بخش ها استفاده میکنند نمونه اش همین آمریکا و اروپا که خیلی از آقایون دوست دارن مثل شون بشیم همین الان تو کشور اگه تحریم خودروسازی نبود مدیران خودروسازی به هیچ وجه حاضر نبودن از صنایع نظامی کمک بگیرن آقا اصلا واردات خودرو با تعرفه پایین رو نمی خواهیم فقط دولت اجازه بده تو وزارت دفاع قطب سوم خودروسازی شکل بگیره تا از ظرفیت صنایع نظامی تو تولید خودرو استفاده بشه
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      9 4
      موافقم
  • عزت SE ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    0 11
    منظورم این بود آن یک ماشین ۱.۵ تنی بود ۱۴۸ اسب بخار داشت خخ..... حالا ۵ هزار اسب بخار یعنی چیزی بیشتر از سی و سه برابر قدرت آن فورد کفاف این کشتی با ۱۵۰۰ تن وزن دارد آیا کفاف میکند؟
  • IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    16 16
    بابا تو این چند روز هزارتا مقاله که کپی همین مقالس گذاشتی. فهمیدیم موشک عمود پرتاب داری ولمون کن دیگه
  • IR ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    53 16
    شوروی هم بهترین سازنده جنگ افزاربود ولی از ساخت خودرو با کیفیت و کمپرسور یخچال عاجز!بقیه تشابهات ایران و شوروی رو نمیگم چون چاپ نمیکنید
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      8 17
      خیلی مقایسه اشتباهی چون المان فرانسه امریکا هم نظامی هم ماشین عالی هستند حتما باید شوری مثال بزنی
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      13 4
      پس برا فضا پیما ها و هواپیما هایی که میساخت چطور یخچال تعبیه میکرد؟ البته شاید در شوروی هم مثل ایران که خودرو سازیش دست شما غربگرا هایه یخچال سازیش اینطوری بوده البته از بیخدا بودن شوروی و غرب و به همین واسطه و طبق سنت خدا هردو محکوم به فروپاشی بودن هم صحبت نمیکنم چون شما درک نمیکنی
  • مهندس سابق ایران خودرو IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    6 2
    رشد صنایع دولتی در ایران بخصوص از زمانی که قیمت نفت از 15 دلار بالاتر رفت به خاطر رانت ارز دولتی و بازار انحصاری انرژی ارزان و از همه بدتر واردات قطعه در ازای فروش نفت از کشور خریدار نفت و ریختن معادل ریالی اون قطعات وارداتی به خزانه دولت آنهم برای تامین هزینه ریالی بودجه جاری به قهقرها رفت به قول وزیر اقتصاد سابق ترکیه دولت ها در ایران فقط دنبال ریال نفت بودن برای تامین هزینه دولتی که به جای کوچکتر شدن با پول خود نفت بزرگ و بزرگتر میشه با کارمندی که با نفت استخدام شده با حقوق نفتی! واردات صنعتی بیشتر ریال بیشتر غافل از نابودی اشتغال در صنعت کشاورزی حتی اقتصاد توریسم شرکت های کوچک 30 ساله مشغول دادن سوبسید و یارانه به صنایع رقیب خودش که خریداران نفت و گازن قطعه سازان در چین بعد کره بعد هند بعد ترکیه! تقریبا به جز بدنه بقیه قطعات با دروغ مواد اولیه تماما وارداتی بود لوازم خانگی ایضآ عملا دلالهای صنعتی منطقه که دارن از فرصت سود ساختگی بسیار بالاتر از نرم جهانی مونتاژ زیرآبی میرن در واقع با آینده فروشی مسئولین اقتصادی و سیاسی میل به حرکت به توسعه فناوری و محصول و ایجاد زنجیره ارزش افزوده در مواد اولیه و قطعه سازی و زیر سیستم ها زنجیره ارزش تولید مواد اولیه به جای خام فروشی رو محو کردن.. اصولا یکی از عوامل اصلی توسعه صنعتی ترکیه در قطعه سازی لوازم خانگی خودرو همین حضرات مجموعه های دولتی ایرانی بودن که دها میلیاردها دلار در طول یکی دو دهه سفارش قطعه می دادن به شرکت هایی درهند چین ترکیه و تور سفرهای خارجی رفقای خارجی شکلی مافیایی در یک سیکل بسته مدیرانی که فقط میز عوض می کردن به جای بزرگ شدن بخش های تحقیق و توسعه فناوری و ثبت هزاران لایسنس و پتنت قطعه و محصول بخش های مونتاژی سی کی دی کارمندی و خدماتی اونها بزرگ و بزرگتر شده! فقط تعداد لایسنس ها و پتنت هایی که مثلا ایران خودرو ثبت کرده رو مقایسه کنید با یه خودروساز واقعی در کشورهایی که بیست سال بعد ایران سمت خودروسازی رفتن ترکیه هند چین حالا ژاپن و کره و اروپا و امریکا رو نمیگم زمان احمدی نژاد که نفت رفت بالای 100 دلار دیگه چنان خوشبحالشون شد که زدن توی کار بنگاه داری و بانک و مسکن اصولا ساخت ماشین رو اختراع دوباره چرخ می دونستن!همانطور که قبلا تحقیق و توسعه محصول بروز بودن رو اختراع دوباره چرخ می دونستن!..
  • مهندس سابق ایران خودرو IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    9 3
    در ادامه پست قبلی باید بگم تعداد زیادی از کارشناسان اقتصادی اساتید دانشگاهی به این مجموعه های رانتی دولتی وصل هستن تحلیل های کاملا سفارشی در جهت توجیح مونتاژ یا واردات میدن مثل موضوع دلار 40 هزار تومنی که به سفارش صرافی ها دو سال پیش بعد خروج ترامپ از برجام انجام دادن و پول خوبی هم به جیب زدن..این شبکه های فاسد بحث مزیت نسبی رو مطرح می کنن داشتن انرژی داشتن بندر داشتن معادن فولاد مس روی منگنز آلومنیوم نیروی کار ارزان همجواری با چند کشور...اما در باره اینکه چه طور شرق آسیا بدون مزیت نسبی صاحب فناوری و صنعت شده سکوت می کنن اینکه چینی که اصلا نفت نداره چه طور صاحب فناوری صنعت نفت شده اما ایران بعد 100 سال خام فروشی در ساخت پالایشگاه پتروپالایشگاه و.. بدون پیمانکار چینی و...ناتوان هست کره ای که بدون مزیت نسبی غول صنعت خودرو شده یا فرانسه ای که نفت نداره اما بزرگترین شرکت های انرژی رو داره...یا ترکیه ای که در صنعت پتروشیمی پالایشگاه بدون داشتن نفت و گاز دها میلیارد دلار سرمایه گزاری می کنه و در صنعت فولاد و مس و روی با معدن کمتر از ایران میلیاردها دلار روی صنعت قطعه سازی در خودرو و لوازم خانگی سرمایه گزاری کرده
  • الاندلس IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    21 5
    باید به دستاوردهای کشور عزیزمان افتخار کنیم.
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    23 13
    هر چیزی مهم باشه اول به آن می رسند ، مردم در این جدول آخر و حفظ نظام اولویت اول هست.
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    10 3
    این است تفاوت میان کارکنان لشگری و کشوری!!...
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    9 4
    حالا راستش رو بگین چند درصدش ساخت ایرانه وچند درصدش کشورهای دیگه
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    4 1
    مقایسه درستی نیست
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    5 4
    تفکر بسیجی است که در همه ارکان نظامی اعم از ارتش و سپاه رسوخ کرده است و باعث پیشرفت و خودکفایی شده است. و برعکس آن هرکجا تفکرات غربی و شبه روشنفکرانه رسوخ کرده مانند خودرو سازی وابسته و درمانده شده ایم.
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    7 3
    خوب چرا خودرو سازي را نميدند به وزارت دفاع سپاه يا ارتش
  • DE ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    3 4
    تغییرات خودروسازان دولتی را با مدرن‌سازی غول‌های دریایی ایران مقایسه کنید/اگر خودروسازان ناو جنگی میساختند به محض شلیک اولین توپ خود ناو از وسط دونیم میشد و غرق میشد.کاریکاتوری از اقتدار! میشدیم.
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    7 0
    وضع معیشت پرسنل نظامی را دریابید تا آنان نیز بی انگیزه نشده اند.....
  • محمود IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    9 4
    عربستان،امارات و قطر هم ناوها و ناوچه‌ها، پهبادها و ... با اسامی بومی دارند! جنگ افزارهای ایرانی هم مثل اونها فقط در نام بومی هستند
    • شیخ IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      4 25
      باشه بابا ... تو خوبی هوا بده ... ما هم فقط آبگوشت بزباش بلدیم درست کنیم .. شما و مدیران غرب گراتونو میبینیم چه بلایی سر مملکت آوردین
  • محمد IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    7 2
    مردم عادی توی صنایع نظامی اطلاعات زیادی ندارن باید نظامی باشی و کیفیتها رو مقایسه کنی مثلا اول سوار تانک ذوالفقار بشی و قدرت و تسلیحاتش و کارایی اش بررسی کنی و بعد سوار یه تانک آمریکایی یا آلمانی بشی و بعد مقایسه کنی مطمئن باشید تفاوت کیفیتشون به اندازه تفاوت سمند و بی ام دابلیو هست
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
      3 0
      11:46 دقیقا مثل عقاب جهانی با سوم خرداد نه.؟؟ :))))))))) جون به جونت کن حقیری
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    2 3
    دو تا دودکش، چهار موتور، پروانه ی جدید، رادار چشم عقاب، سامانه ی دفاع نزدیک کمند، موشک های عمود پرتاب، چه ناوی بشه دماوند2 و دنا، البته جای کار هنوز زیاده، آفرین
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    2 3
    ماشاله
  • سعید IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    5 2
    نمی دونستم وزارت دفاع دولتی نیست...عجب
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    3 1
    هر وقت فهمیدید صنعت نظامی و صنعت تجاری با هم فرق دارند مملکت درست میشه.
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    0 0
    بنظرم شاید شاهد رونمایی از بومی شده سامانه اومخونتو باید باشیم...
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
    2 1
    مقايسه توليدهاي تجهيزات نظامي و غير نظامي مسخره است در ضمن تجهيزات نظامي توليد شده در كشور در مقايسه كشورهاي در حد تركيه مانند مقايسه پرايد و رنومگان هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس