ترامپ نمایه

رئیس‌جمهور آمریکا که پیش از این بارها از «رودی جولیانی» به عنوان فردی فوق‌العاده و نماینده خود برای مبارزه با فساد یاد کرده بود، حالا می‌گوید نمی‌داند چرا او به اوکراین سفر کرده است.

به گزارش مشرق، به نظر می‌رسد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش تازه‌اش برای مبرا کردن خود از پرونده موسوم به «اوکراین‌گیت»، تصمیم گرفته «رودی جولیانی» وکیل شخصی‌اش را قربانی کند.

ترامپ از جانب دموکرات‌ها متهم شده که با استفاده از اختیارات ریاست‌جمهوری، دولت اوکراین را برای پیشبرد تحقیقات قضایی علیه «هانتر بایدن» فرزند «جو بایدن» نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده، تحت فشار قرار داده است. هانتر بایدن عضو هیأت مدیره یک شرکت اوکراینی است و ظاهرا تیم ترامپ معتقد بوده‌اند که بدنام شدن این شرکت و هانتر بایدن، می‌تواند جو بایدن را هم بی‌حیثیت کرده و از شانس برای پیروزی در انتخابات بکاهد. همین پرونده، بهانه‌ای برای آغاز استیضاح ترامپ شده است.

بیشتر بخوانید:

تاوان افشاگری «مرد سیبیلو»

طعنه ترامپ به دموکرات‌ها در مراسم «عفو بوقلمون»

رئیس‌جمهور آمریکا که روند استیضاح را «تقلبی» و «سیاسی» توصیف کرده، در هفته‌های گذشته تلاش‌های زیادی داشته تا به نحوی خود را از اتهامات وارده مبرا کند. یکی از تاکتیک‌هایی که او بارها مورد استفاده قرار داده، قربانی کردن مقام‌های دولتش بوده است. ظاهرا قربانی تازه او، «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ است. اسنادی که منتشر شده و استشهادهای مقام‌های دولت آمریکا اکنون روشن کرده که جولیانی به نمایندگی از ترامپ، مأمور بوده تا مقام‌های اوکراینی را برای تحقیق از بایدن، تحت فشار قرار دهد. 

در حالی که ترامپ تاکنون بارها از جولیانی به عنوان «مردی فوق‌العاده» یاد کرده و گفته بود که او را برای «مبارزه با فساد» در اوکراین مأمور کرده، اما در روزهای اخیر لحن ترامپ در مورد وکیلش تغییر کرده است. ترامپ حالا می‌گوید نمی‌داند جولیانی چرا به اوکراین سفر و با مقام‌های این کشور گفت‌وگو می‌کرده است.

ترامپ روز گذشته در مصاحبه‌ای، در پاسخ به این سؤال که جولیانی در اوکراین به دنبال چه چیزی بوده، گفت: «شما باید این را از رودی بپرسید... من، من اصلا نمی‌دانم. می‌دانم که قرار بود به اوکراین سفر کند و فکر می‌کنم که آن سفر را هم لغو کرد. اما، می‌دانید، رودی موکلین دیگری جز من هم دارد.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا او به جولیانی دستور داده تا به اوکراین رفته و با مقام‌های این کشور دیدار کند، گفته است: «نه، من به او دستور ندادم. اما او یک مبارز است، رودی یک مبارز است. رودی [به اوکراین] رفته، شاید آنجا چیزی دیده. اما باید این را بدانید که رودی وکیل افراد دیگری هم هست.»

در حقیقت به نظر می‌رسد ترامپ تلاش دارد تا سفرهای مکرر جولیانی به اوکراین را موضوعی شخصی جلوه دهد که هیچ ارتباطی با دولت وی نداشته است.

این در حالی است که بر اساس متن مکالمه ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، رئیس‌جمهور آمریکا جولیانی را «مردی فوق‌العاده» معرفی کرده و از همتای اوکراینی خود می‌خواهد تا ترتیبی اتخاذ کند که جولیانی بتواند برای بحث در مورد بایدن و همچنین مسئله تحقیقات در مورد حزب دموکرات، با دادستان اوکراین دیدار داشته باشد.

ترامپ پیش از این، در ارتباط با «گوردون ساندلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا هم رفتار مشابهی داشته است. ساندلند که یکی از شاهدان کلیدی پرونده استیضاح ترامپ به شمار می‌آید، در ابتدا از ادای شهادت در کنگره خودداری کرد. در آن زمان، ترامپ وی را «دیپلماتی فوق‌العاده» توصیف کرد. اما کمتر از دو هفته بعد، زمانی که ساندلند نظرش را تغییر داد و گفت حاضر در کنگره شهادت دهد، لحن ترامپ هم تغییر کرد و گفت اصلا ساندلند را نمی‌شناسد.

«مایکل کوهن» دیگر وکیل ترامپ، فرد دیگری بود که رئیس‌جمهور آمریکا با وی رفتاری مشابه داشت. سال گذشته زمانی که کوهن حاضر شد در مورد رفتارهای غیرقانونی رئیس‌جمهور آمریکا در کنگره شهادت دهد، ترامپ مدعی شد که تماس‌های کوهن با دولت‌های خارجی و تلاشش برای ساکت کردن یک بازیگر فیلم‌های مستهجن، اقدامی شخصی بوده و دستور او نبوده است.

جولیانی چندی پیش، احتمالا با علم به همین روحیه ترامپ، به شوخی گفته بود که «ضمانتی» دارد، که اگر روزی ترامپ پشت او را خالی کند، آن را رو می‌کند. مشخص نیست این ضمانت چیست، اما برخی منابع نوشته‌اند که او اطلاعاتی از ترامپ در اختیار دارد که می‌تواند رئیس‌جمهور آمریکا را بیش از پیش بی‌حیثیت کند. با صحبت‌های این روزهای ترامپ، به نظر می‌رسد جولیانی باید خود را برای رو کردن آن «ضمانت» آماده کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس