کد خبر 1014053
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
همه مدعیان تاج و تخت بی بی؛ دست و پا زدن بی حاصل نتانیاهو برای ماندن در قدرت ادامه دارد

اعلام صدور کیفرخواست بنیامین نتانیاهو سرعت تحولات در اراضی اشغالی را شدت بخشیده و درگیری‌های سیاسی و جنگ قدرت را تشدید کرده است.

به گزارش مشرق، اعلام جرم «آویخای مندلبیت»، دادستان کل رژیم صهیونیستی، علیه « بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر این رژیم در روز پنجشنبه گذشته، سبب رقم خوردن تحولات جدیدی در عرصه سیاسی این رژیم شده است.

پایه‌های لرزان موقعیت سیاسی نتانیاهو در پی صدور کیفرخواست در پرونده‌های سه گانه او از سوی مندلبیت در کنار ناکامی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تشکیل کابینه در پی ۲ دور انتخابات پارلمانی، در عرصه‌های سیاسی، افکار عمومی و حزبی سست‌تر شد.

درخواست مکرر سیاستمداران، مقام‎های رژیم و افکار عمومی اراضی اشغالی مبنی بر کناره گیری نتانیاهو از قدرت، با تلاش‌های بی حاصل او برای ترمیم موقعیتش در قالب برگزاری تجمعات حمایتی مواجه شد؛ تجمعاتی که حاشیه‌های زیادی را به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید:


اعضای « لیکود»، حزب متبوع نتانیاهو که مذاکره برای انتخاب جانشین او را در دستور کار خود دارند، اعلام کردند دریافت نامه‌هایی با مضمون درخواست حضور در تجمع حمایت از نخست وزیر، آنان را خشمگین کرده است.

براساس گزارش‎ها، این درخواست از سوی دفتر ریاست حزب ارسال شده و از اعضا خواسته است تا به اعتراض و تجمع علیه تصمیم دادستان کل مبنی بر اعلام جرم علیه نتانیاهو به اتهام فساد اداری بپیوندند.

از سوی دیگر حزب لیکود اعلام کرد تا پیش از تاریخ انحلال کنست در ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر)، جانشین نتانیاهو را انتخاب می‌کند.

«گیدئون سار»، وزیر آموزش و پرورش پیشین رژیم صهیونیستی و عمده‌ترین رقیب نتانیاهو در حزب لیکود که سال‌ها مترصد چنین فرصتی بود، اعلام کرد در صورت انتخاب به ریاست حزب لیکود، بلافاصله کابینه فراگیری را با حزب «آبی و سفید» تشکیل می‌دهد. کمیته مرکزی حزب، پنجشنبه آینده مذاکرات برای انتخاب جانشین ریاست حزب را آغاز می‌کند.

مهم‌ترین گزینه‌های جانشینی نتانیاهو برای ریاست حزب لیکود عبارتند از:

۱. گیدئون سار: سار نخستین فردی بود که ریاست نتانیاهو را به چالش کشید. در حالی که نتانیاهو برای حفظ مصونیت در برابر اتهام‌های ارتشاء، کلاهبرداری و نقض اعتماد عمومی به ادامه حضور در دفتر نخست وزیری نیاز دارد، سار با طرح پیشنهاد رای گیری فوری برای انتخاب جایگزین او، حمله مستقیمی را متوجه نتانیاهو کرد.

سار ۵۲ ساله مهم‌ترین رقیب حزبی نتانیاهو است که برخلاف «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی، «موشه فیگلین» و «موشه کالون» در پی بروز اختلافات لیکود را به منظور ایجاد حزبی جدید ترک نکرد. مخالفت با راه حل دو دولت برای مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین مهم‌ترین اظهارنظر او است. سار که در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ در انتخابات درون حزبی پس از نتانیاهو بالاترین رای را آورد، پس از ۵ سال دوری از سیاست به دلیل جلوگیری از اقدامات مخرب نتانیاهو علیه خودش، در انتخابات پارلمانی آوریل سال جاری رژیم صهیونیستی شرکت و به لطف محبوبیت همسر مجری و روزنامه نگارش موفقیت قابل توجهی به دست آورد.

۲. نیر برکات: عضو ۶۰ ساله حزب لیکود و شهردار «قدس اشغالی» در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸، با وجود تمایل فراوان برای نشستن بر مسند ریاست حزب، اظهارات ملایمی را برای توجیه تلاش در این مسیر مطرح می‌کند. نگرانی از اقدامات تلافی جویانه نتانیاهو سبب شده تا برکات علت اعلام آمادگی خود را برای جانشینی نتانیاهو، "حمایت از ریاست او"، اعلام کند.

۳. گیلاد اردان: وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که فهرست بلند بالایی از وزارت‌ها را در کارنامه سیاسی خود دارد، برخلاف برکات و سار یکی از وفاداران دیرینه نتانیاهو است که فعالیت سیاسی خود را به عنوان مشاور نخست وزیر آغاز کرد.

۴. یسرائیل کاتز: مسن‌ترین مدعی ریاست حزب لیکود از سال ۱۹۹۸ وارد کنست شد. کاتز به دلیل نداشتن کاریزما و البته پرونده تقلب و نقض اعتماد عمومی در سال ۲۰۰۷ شانس اندکی برای دستیابی به این سمت دارد. قطع رابطه با سازمان‌های فلسطینی و حمایت از طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی مهم‌ترین موضع گیری‌های سیاسی او هستند.

۵. یولی ادلشتاین: طرح نام رئیس کنست در میان گزینه‌های جانشینی نتانیاهو، آن هم در حالی که وی سودای ریاست رژیم را در سر می‌پروراند، نشان دهنده استیصال رژیم برای خروج از بحران است. به این معنا که ادلشتاین نه گزینه‌ای مناسب برای ریاست حزب بلکه گزینه حداقلی و اجماعی است.

این احتمال وجود دارد که ادلشتاین تا پایان دوره ریاست «روون ریولین»، در سمت نخست وزیر حضور داشته و پس از آن به دفتر ریاست رژیم نقل مکان کند. در این صورت، رژیم صهیونیستی شاهد مورد بی سابقه‌ای در دفتر نخست وزیری خواهد بود؛ فردی که پدر و مادرش به مسیحیت گرویده و خودش نزد مادربزرگ مادری یهودش در اتحاد جماهیر شوروی سابق رشد یافت.

ادلشتاین مواضع سختی در برابر موضوع فلسطین و نوار غزه دارد. او سخنان اخیر «برنی سندرز»، سناتور «ورمونت» و نامزد ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را در مورد نوار غزه و کمک‌های مالی نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی، پوچ خوانده بود.

بحران تشکیل کابینه در رژیم صهیونیستی پس از ناکامی نتانیاهو و «بنی گانتز»، رئیس حزب آبی و سفید در ایجاد ائتلاف برای دست یافتن به حد نصاب ۶۱ کرسی کنست به منظور تشکیل کابینه در پی برگزاری ۲ دور انتخابات پارلمانی، بحران سیاسی را رقم زد که سبب آشکار و عمیق‌تر شدن شکاف‌ها در اراضی اشغالی شد.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس