کد خبر 1012638
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
فرافکنی پاریس علیه تهران و تعهد به اسرائیل؛ وقاحت با طعم فرانسوی!

دولت فرانسه درحالی بار دیگر درخصوص سوریه علیه ایران موضع گیری کرده که در کمال وقاحت همچنان از تداوم تعهد خود به رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین عامل ثبات‌زدا در منطقه، سخن گفته است.

به گزارش مشرق، دولت فرانسه به تازگی موضع گیری خصمانه ای را علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داد و از ایران خواست تا از آنچه که آن را اقدامات بی ثبات کننده در سوریه! خواند، خودداری کند. این موضع گیری خصمانه درحالی اتخاذ شد که دولت فرانسه در ادامه تأکید کرد که پاریس همچنان همچنان متعهد به امنیت اسرائیل است.

درهمین ارتباط، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفته است: «فرانسه مجدداً به تعهد بی بدیل خود به امنیت اسرائیل تأکید می کند». وی همچنین ضمن نادیده گرفتن نقش کشورش در تشدید تنش ها در منطقه تأکید کرده است: «هیچ راه حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد و بر لزوم جلوگیری از تشدید اوضاع خطرناک در منطقه تأکید می کنیم». این موضع سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در حالی است که پاریس در طول سال‌های گذشته با حمایت از تروریسم در سوریه و پشتیبانی از طرف‌های پرورش‌دهنده تروریسم در منطقه نقش بسزایی در به خطر افتادن صلح و ثبات منطقه داشته است.

بیشتر بخوانید:

همانطور که گفته شد، فرانسه در حالی جمهوری اسلامی ایران را به ثبات‌زدایی در سوریه متهم کرده است که خود در طول سالیان گذشته دوشادوش محور غربی ـ عربی مشغول بی‌ثبات‌سازی سوریه بوده است. سلسله حمایت های مختلف دولت پاریس از گروه‌های تروریستی ـ تکفیری در سوریه از جمله گروه تروریستی داعش خود به تنهایی گواه بر این مدعاست. حال متهم ساختن ایران به نقش آفرینی منفی در سوریه توسط پاریس طنز تلخی است که قطعا موجبات سرگرمی افکار عمومی را فراهم خواهد آورد.

به نظر می رسد که فرانسوی ها حمایت های مالی و تسلیحاتی خود از تروریست های داعش در سوریه در طول سال های گذشته را فراموش کرده اند که اکنون اینگونه ضمن نادیده گرفتن شعور افکار عمومی، سعی در منحرف کردن آن ها از واقعیت های موجود دارند. حدود ۳ سال پیش بود که شرکت فرانسوی ـ سوئیسی « لافارژ » درباره همکاری شعبه آن در سوریه با داعش و دیگر گروه های تروریستی جامعه بین المللی را شوکه کرد و مشخص شد که این شرکت به طور مستقیم از داعش حمایت مالی کرده است.

در همان زمان، «شریف شحاده» کارشناس مسایل سیاسی گفته بود: «شعبه شرکت فرانسوی- سوئیسی لافارژ در سوریه به حمایت مالی از داعش اذعان کرده است. اذعان این شرکت به حمایت مالی از داعش اثبات کننده و موید صحت اظهارات مقامات سوری است که همواره اعلام می کردند کشورهای غربی حامیان اصلی گروه های تروریستی هستند و اروپایی ها آن را به سخره می گرفتند».

علاوه بر حمایت های مالی و تسلیحاتی فرانسه از تشکیلات تروریستی ـ تکفیری داعش، این کشور با انجام عملیات تجاوزکارانه مستقیم علیه سوریه نیز نقش مؤثری در زمینه ثبات‌زدایی در این کشور داشته است؛ حال مقامات فرانسوی که نشان داده اند از حافظه تاریخی ضعیفی برخوردار هستند، انگشت اتهم در خصوص ناامن‌سازی سوریه را به سمت جمهوری اسلامی ایران نشانه رفته اند تا شاید این حربه ازپیش‌فاش‌شده سرپوشی بر جنایت های آن ها در سوریه باشد.

به عنوان نمونه در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ بود که فرانسه در عملیات نظامی تجاوزکارانه مستقیم علیه سوریه شرکت کرد و همراه با آمریکا و انگلیس، نقاطی در دمشق، حمص و حماه را بمباران کرد. اکنون سؤال اینجاست که فرانسه با آمریکا و انگلیس همراه شد و اقدام به حمله نظامی به سوریه کرد؟ واقعیت این است که حمله مذکور زمانی آغاز شد که ارتش سوریه در غوطه شرقی به پیروزی بزرگی دست یافته بود و این پیروزی نقش مهمی در تثبیت اوضاع داشت و بدین ترتیب، فرصت آزادسازی جبهه های شمالی و جنوبی خاک سوریه از اشغال تروریست ها را فراهم شده بود.

حال مقامات فرانسوی به جای پاسخگویی به جنایت های خود در سوریه که تنها به نمونه‌ای از آن اشاره شد، به منظور فرافکنی دیگران ازجمله ایران را به ثبات زدایی در سوریه متهم می سازند. این درحالی است که خود در کنار ایالات متحده آمریکا و انگلیس از جمله متهمان ردیف اول بسط بی ثباتی و نا امنی در سوریه به شمار می روند. در نقطه مقابل، جمهوری اسلامی ایران با نقش آفرینی جدی و مستمر در روند مبارزه با تروریست‌های دست‌پرونده فرانسوی‌ها زمینه کاهش قدرت آن‌ها در سوریه را فراهم آورد.

علاوه بر آنچه که گفته شد، فرانسوی ها در کنار حمایت تسلیحاتی از داعش و انجام عملایت تجاوزکارانه مستقیم علیه دمشق، اقدامات خصمانه دیگری را در راستای تشدید هرج‌ومرج در منطقه و به ویژه انجام داده اند که ازجمله آن ها می توان به فروش تسلیحات کشتار جمعی به کشورهای حامی تروریسم اشاره کرد. عربستان سعودی یکی از کشورهایی است که فرانسوی ها طی سال های گذشته سلاح های کشتار جمعی خود را به آن فروخته و زمینه تشدید بحران های گسترده در سراسر منطقه را فراهم آورده ند.

حجم گسترده فروش تسلیحات فرانسه به عربستان سعودی که پرورش‌دهنده تروریسم در منطقه محسوب می شود تا حدی ادامه یافت که صدای سازمان های حقوق بشری علیه پاریس نیز بلند شد. درهمین ارتباط، پیشتر ۱۷ سازمان حقوق بشری در جهان با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار توقف فروش تسلیحات فرانسه به عربستان سعودی شدند. این سازمان ها تأکید کردند که تداوم فروش این تسلیحات موجب تشدید بحران های منطقه‌ای به ویژه جنگ یمن و سوریه می شود.

اعتراض سازمان های حقوق بشری به فروش سلاح توسط پاریس به ریاض درحالی است که «فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه اردیبهشت ماه ۹۸ خطاب به نمایندگان پارلمان گفته بود که تبادلات تجاری کشورش با عربستان ضامن حفظ امنیت و تأمین انرژی فرانسه است و صادرات تسلیحات امکان برقراری روابط نزدیک با کشورهای متحد و راهبردی برای پاریس را فراهم می کند! به ادعای او، چنین تبادلاتی باعث می شود فرانسه همچنان برای حفظ منافع و انرژی خود در منطقه خاورمیانه باقی بماند.

بنابراین، اکنون پر واضح است که کدام کشور دقیقا در مسیر تنش زایی در سوریه و برهم زدن صلح و ثبات در منطقه گام برداشته و می بایست ضمن تجدید نظر در سیاست های خصمانه خود، به نقشش در بحران‌زایی و ثبات‌زدایی پایان بخشد. علاوه‌براین، تعهد رسمی و علنی فرانسه به تأمین منافع رژیم صهیونیستی نیز خود عامل دیگری است که نشان می‌دهد پاریس همواره در راستای به مخاطره انداختن صلح و ثبات در منطقه گام برداشته است، چراکه منافع تل آویو جز با بی ثابتی در منطقه و تضعیف کشورهای موجود در آن، تأمین نمی شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس