کد خبر 987296
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷
امانوئل بون فرانسه وانگ یی چین

وزیر خارجه چین در رایزنی با مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه، از تداوم همکاری با این کشور برای حفظ برجام و تنش زدایی در منطقه خبر داد.

به گزارش مشرق، وزیر امور خارجه چین دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «امانوئل بون» مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه اظهار داشت که چین و فرانسه باید هماهنگی بین خود در مورد مسئله هسته‌ای ایران را ادامه دهند.

بیشتر بخوانید:

نقشه راه ۲۵ سال آینده روابط دو کشور، محور گفتگوی وزرای خارجه ایران و چین

به نوشته خبرگزاری «شینهوا» امانوئل بون پس از ارائه توضیحات به «وانگ یی» وزیر خارجه چین در مورد تلاش‌های دولت فرانسه در رابطه با موضوع هسته‌ای ایران، اظهار داشت که پاریس حاضر است با هماهنگی و همکاری با چین، تنش‌های کنونی در منطقه را کاهش دهد و توافق هسته‌ای ایران را حفظ کند.

وزیر خارجه چین نیز متقابلا اظهار داشت که پکن از تلاش‌های دیپلماتیک طرف فرانسوی حمایت می‌کند و مایل است کمک های لازم را ارائه دهد.

چین از جمله کشورهای دارای روابط تجاری، اقتصادی گسترده با ایران و از جمله حاضران در توافق هسته‌ای سال 2015 است که همواره مواضع مثبتی در قبال تهران و در مخالفت با اقدام‌های خصمانه آمریکا اتخاذ کرده است.

به نوشته شینهوا، رئیس دستگاه دیپلماسی چین در ادامه گفت‌وگو با مقام فرانسوی  اظهار داشت که چین و فرانسه هر دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند و بنابر این، مسئولیت‌های مهم برای صلح و امنیت بین المللی را بر عهده دارند.

وزیر خارجه چین در خاتمه این گفت‌وگو افزود: «دو طرف باید با حفظ هماهنگی،کاملاً از برجام حمایت کرده و از  چند جانبه گرایی، تجارت آزاد، عدالت و همچنین امنیت و ثبات منطقه محافظت کنند.»

این در حالی است که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه  ایران نیز برای دیدار با مقام‌های ارشد چینی  و رایزنی درباره روابط دوجانبه و برجام، دوشنبه وارد پکن شد.

وزیر خارجه ایران روز گذشته در یادداشتی چین را «شریکی غیرقابل چشم‌پوشی» برای ایران خوانده و نوشت که دو کشور اکنون در جبهه‌های متعددی به «شرکای راهبردی» یکدیگر بدل شده‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس