کد خبر 1012017
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۹
هادی محمدی

باید دید تا چه اندازه، از درس‌های گذشته و تلاش‌های دشمن، برای روزآمدی و توانمندسازی پشتوانه‌های فکری، روشی، ابزاری و تاکتیکی خودی بهره جسته‌ایم؟

به گزارش مشرق، «هادی محمدی» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

این تصور که استکبار جهانی و قدرت‌های وحشی غربی، ملت و نظام جمهوری اسلامی را به حال خود بگذارند، یک توهم است و آنچه قطعی است، این رژیم‌های غربی که هوس سلطه بر دیگران را کنار نمی‌گذارند، همواره برای حفظ شرایط برتر و امکان تسلط بر دیگران، همه ابزارهای ممکن نظامی، امنیتی، اقتصادی، سیاسی و حتی آکادمیک را به خدمت می‌گیرند تا اندیشه و تکنولوژی‌های لازم برای حفظ هژمونی، دوام بیشتری داشته باشد؛ لذا همان‌گونه که هر روز بر سلاحی جدید و ابزار تسلیحاتی نوینی تکیه می‌کنند، در عرصه‌های جدید جنگ نرم نیز همین روزآمدی را اعمال می‌کنند.

انقلاب‌های رنگی که مرحله نوینی از ابزارهای جنگ نرم به آزمایش کشیده شد و امروز همچون سلاح در اختیار قدرت‌های بزرگ جهانی است، در هر تجربه براندازی، بر روش و سیاست‌های جدید تکیه می‌کند و این تاکتیک‌ها و حتی ابزارهای رسانه‌ای و مجازی، ارتقا می‌یابند تا با کمترین هزینه در مقایسه با جنگ سخت و بدون شلیک موشک و توپ و گلوله، شرایط دست برتر و براندازی را امکانپذیر نمایند.

نه تنها ملت و نظام جمهوری اسلامی، بلکه تمامی ملت‌ها و کشورهایی که این فضای سلطه و برتری را تحمل نمی‌کنند، ناچارند به موازات آمادگی‌های گوناگون ابزاری و در عرصه‌های گوناگون، به فکر روزآمدی و ارتقا نیز باشند. همانگونه که سلاح و تاکتیک‌های نظامی، مدرن‌تر می‌شوند تا نشان دهند که قدرت برتر در کجاست، در عرصه‌های دیگر نیز، همین گزینه پیش روست و باید به روش و سیاست‌های جدید و کارآمد تکیه کرد.

چنان که طی سالیان زیادی از سوی رهبری معظم انقلاب بر راهبرد و رویکرد اقتصاد مقاومتی در قبال سلاح جنگی تحریم اقتصادی امریکا و غرب تأکید شده و اخیراً نیز با رهنمود مشفقانه خویش نشان دادند که به جای وعده پایان تحریم، به فکر اقتصاد ملی و مقاومتی و تولید ملی باشیم، یک مسیر اقتصادی جدید را درخواست کردند، جالب این است که بیش از دو دهه است که معظم‌له در مورد هجمه فرهنگی و سپس جنگ نرم دشمن و نفوذ، تهدیدات دشمن را بیان و تشریح می‌کنند.

شاید بتوان با قطعیت تأکید کرد که یکی از دلایل نفوذ فرهنگی، امنیتی و فکری دشمن، در کنار نادیده گرفتن اصل تهدید دشمن، بی‌توجهی به ضرورت ارتقا و بازنگری در روش‌ها و سیاست‌های تقابلی است. در همین چارچوب به علم و فن رسانه و عملیات روانی، روش و تاکتیک‌های اطلاعاتی، ویژگی‌های جامعه‌شناختی و روانشناختی در جنگ نرم دشمن و لزوم ارتقای آن بی‌توجهی شده است.

اگرچه تاکنون نیز ملت و نظام جمهوری اسلامی در تمامی تلاش‌ها و فتنه‌ها و برنامه‌ریزی‌های استکبار جهانی پیروز خارج شده است، ولی راهبرد تبدیل تهدید به فرصت می‌توانست با تکیه بر روش‌های جدید و توانمندی‌های جدید جنگ نرم، با هزینه و زمان کمتری، به نتیجه برسد. تجربه فتنه در لبنان و عراق و چند روز در ایران، پیش روی ماست و این پایان تلاش‌های شکست خورده دشمن نیست.

باید دید تا چه اندازه، از درس‌های گذشته و تلاش‌های دشمن، برای روزآمدی و توانمندسازی پشتوانه‌های فکری، روشی، ابزاری و تاکتیکی خودی بهره جسته‌ایم؟ روش بحران‌سازی دشمن به نحوی پیچیده شده که حتی ممکن است در تحلیل ماهیت بحران و چگونگی مدیریت آن دچار چنددستگی شویم، نمونه آن در چگونگی نگاه به افزایش قیمت بنزین و موج سواری دشمن و مواضع متنوعی بود که از سوی بسیاری عنوان شد و اغلب فاقد جامعیت بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    2 1
    ما که حتی یک صفحه اقتصاد،سیاست و...نخواندیم،میدانیم تئوریهای(تولید-دشمن سازی حتی دشمن فرضی وانواع امتیازدادن به خودیها برای استمرار بیشترحکومت،انواع جنگ،سرکوب، کشورگشایی وتحریم...نعمت است)مال بیشتراز۱۰۰سال پیشه وحالا( این تئوریها همان چیزیست که به اصطلاح دشمنانتان میخواهند)بطورکلی تا به تئوریهای اسلام که درزمان خودش غیر قابل فهم بودندوحالا دنیای پیشرفته وغرب بهش رسیده وعمل میکنه،اقدام نشود،بطور کامل که تااینجا نابود شدیم،محو خواهیم شد،برای همین نسل جدیدحتی۱۳ساله ها بطور ذاتی اینقدر با تنفروانتقام بااین حکومت میخواهند مبارزه کنند-تئوریهای اصل اسلام مثل:کاروتلاش بدون (شعار،امتیازوسهمخواهی،حرافی،خودخواندگی،انحصار،فحاشی،تخریب وترور ...)-شفافیت،صداقت-امتیاز،قضا،غذا،رفاه،انواع امکانات وعدالت برای همه با هرعقیده ومذهب‌‌‌...-عدم هرگونه تبعیض-اخلاق-معنویات،عقیده وتفکر به هرشیوه شخصی وگروهی-استفاده ازظریفت،استعدادوتوانایی هرفردوگروه بااستعدادیابی وارزیابی درمحل وجایگاه مناسبش-درستکاری،امانت،تعهد،تجربه،تخصص،دوست زایی ودشمن زدایی،مشورت وشراکت آحادمردم وگروه ها-مردم سالاری،حکمیت وانتخابات پاک-بطورکلی حق الله،حق الناس وحق النفس...)که خودبخود میشود:مبارزه با ظلم،بی عدالتی زوروتزویر وتبعیض و استمرار، توسعه،گسترش،پیشرفت وابرقدرت شدن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس