کد خبر 1011976
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸
کودکان فضای مجازی

در روز جهانی کودک نگاهی داریم به فعالیت‌هایی که والدین می‌توانند میزان استفاده فرزندانشان از شبکه‌های اجتماعی را کنترل کرده و در عین حال به آن‌ها امر و نهی نکرده باشند.

به گزارش مشرق، «روز جهانی کودک» یک روز ویژه برای همه کشورهاست که در آن برای ارتقا تبادل و تفاهم متقابل در بین کودکان تلاش می‌کنند و اقدام‌هایی عملی به نفع و رفاه کودکان جهان انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کودکانی زیبا که کودکی نمی‌کنند

اما این سال‌ها و با تغییر در سبک زندگی مردم، بازی‌های رایانه‌ای، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی روی کودکان تاثیر زیادی داشته است و حتی در مورادی روی تربیت آن‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد، از همین رو کنترل بچه‌ها توسط والدین‌شان اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در این میان به دلیل جذابیت بالایی که این فضا دارد، در مواردی کنترل بچه‌ها سخت یا حتی غیرممکن می‌شود. در این صورت آشنایی کودکان با محیط اجتماعی و محصولات آموزشی فرهنگی از کارهایی‌ست که والدین می‌توانند انجام دهند تا وابستگی فرزندشان به شبکه‌های اجتماعی را کنترل کنند.


شبکه‌های اجتماعی را بشناسیم

یکی از کارهایی که والدین می‌توانند در مواجه با فضای مجازی انجام دهند، همراه شدن با کودک‌شان است. وقتی پدر و مادر در شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری داشته باشند، با شناخت فضا نکات مثبت و منفی آن را هم به خوبی شناسایی می‌کنند. همچنین برخی شبکه‌های اجتماعی هستند که ویژه کودکان راه‌اندازی شده‌اند و کاربرهای آن بچه‌ها هستند، با شناسایی آن‌ها تا حدودی می‌توان روی فعالیت‌ها و محتواهایی که در اختیار کودک قرار می‌گیرد، تسلط داشت.


بازی‌های آنلاین را جدی بگیرید

بدون شک یکی از جذابیت‌های اینترنت، بازی‌های آنلاین است. برای بچه‌ها هم این بازی‌ها سرگرمی‌های خوبی هستند که گاهی تا چند ساعت آن‌ها را پای موبایل می‌نشاند! شاید در نگاه اول این بی سر و صدا بودن آن‌ها خیلی هم خوب به نظر برسد، اما در دراز مدت روی جسم و روح بچه‌ها تاثیر منفی می‌گذارد و از همین رو کنترل آن اهمیت زیادی دارد. بدون شک اصلی‌ترین راه شناسایی بازی‌های مناسب برای سنین مختلف است. در این میان بازی‌های ایرانی که متناسب با فرهنگ ایرانی هستند و چند سالی‌ست رونق پیدا کرده‌اند، راهنمای خوبی برای والدین می‌توانند باشند.


کتاب را فراموش نکنید

هرچقدر با کودکتان بیشتر همراه باشید و به وقت بازی و فضای مجازی او را همراه کنید، آن‌ها هم با شما بهتر و راحت‌تر همراه می‌شوند و می‌توانید برای آن‌ها کتاب بخوانید یا حتی از کتاب‌های صوتی که اتفاقا آن‌ها هم فراگیر شده‌اند، استفاده کنید.


کودکان را با هنر هفتم آشنا کنید

سینما و در کنار آن تلویزیون هم از دیگر اقلامی هستند که می‌تواند در وابستگی کودکان به فضاهای مجازی موثر باشند، سینمای کودک که اتفاقا چند سالی‌ست پر رنگ‌تر از قبل شده و متولیان فرهنگ هم تلاش می‌کنند در همه ماه‌های سال حتما فیلمی ویژه کودکان را در اکران داشته باشند، هم برای بچه‌ها اهمیت دارد هم سینما رفتن می‌تواند روی رابطه والدین با فرزند اثرگذار باشد.

در این میان تلویزیون هم مخصوصا در چند سال گذشته سریال‌هایی ویژه کودکان ساخته که هم ساعت پخش مناسبی دارند هم بر اساس اتفاقات و فرهمگ جامعه هستند. البته برنامه‌های استعدادیابی با محوریت بچه‌ها از اقداماتی‌ست که صدا و سیما مدتی‌ست در دستور کار قرار داده و با تمام نقدهایی که نسبت به شیوه اجرای آن‌ها وجود دارد، برنامه‌هایی ویژه هستند که برای کودکان جذابیت دارند.


بازی با هم‌سن را در دستور کار قرار دهید

ایجاد ارتباط میان بچه‌ها از سنین پایین وجود دارد و لازم نیست در این زمینه چیزی را به آن‌ها آموزش داد و تنها خانواده‌ها می‌توانند این فعالیت را بهبود ببخشند. برای اینکه بچه‌ها افرادی اجتماعی باشند، بیرون بردن آن‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند، از همین رو بهتر است والدین وقتی را برای بیرون بردن فرزندشان و امکان بازی و تجربه در محیطی خارج از خانه را برای او فراهم کنند، در این صورت باعث افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی او هم می‌شوند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
    0 0
    اینترنتی وجود نداره که تازه بخواییم کنترل هم کنیم خخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس