کد خبر 1011975
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶
دمنوش

گیاه‌های دارویی و غذایی خواص‌های مختلفی دارند که باخبر بودن از آن‌ها کمک می‌کند در برخی بیماری‌ها و شرایط از آن‌ها استفاده کنیم.

به گزارش مشرق، مرزنجوش گیاهی با طول عمری بیشتر از دو سال است که بیشتر در مناطق حوزه مدیترانه رشد می‌کند. این روزها، این گیاه را در باغ‌های سرتاسر جهان کشت می‌کنند. این گیاه معمولا به عنوان جایگزینی برای پونه‌ کوهی در آشپزی استفاده می‌شود و بافتی نرم‌تر و مزه‌ای نسبتا ملایم‌تر از آن دارد. این دو گیاه شباهت زیادی بهم یکدیگر دارند که مرزنجوش اغلب «مرزنجوش شیرین» نامیده می‌شود تا بین آن و پونه‌ی کوهی که با عنوان «مرزنجوش وحشی» معروف است فرق گذاشته شود.

بیشتر بخوانید:

سم زدایی روده و کبد با ترب قرمز + دستور

کمک به دستگاه گوارش با این ادویه

پاکسازی ریه‌ها با کمترین هزینه

به رغم این شباهت‌ها و اشتباهاتی که رخ می‌دهد، مرزنجوش استفاده‌های پزشکی و آشپزی مختص به خودش را دارد. این گیاهی محبوب در آشپزخانه‌های سرتاسر جهان است که به سوپ‌ها، آش‌ها، گوشت‌ها، و سبزیجات مختلف افزوده می‌شود.

برخی از خواص مرزنجوش

روغن مرزنجوش به طور موثر به کنترل سطح درد کمک می کند که معمولاً با التهاب، تب، سردرد و درد عضلانی همراه است. روغن مرزنجوش بسیار موثر است و نسبت به داروهایی که مزایای یکسان دارند، هیچ گونه عوارض جانبی منفی ندارد.

گیاه مرزنجوش در درمان تقریبا تمام انواع اسپاسم ها و مشکلات آن مفید است. این ماده به نحو موثری اسپاسم های دستگاه تنفسی، روده ها، و اسپاسم های عضلانی اعضای بدن را برطرف می کند. همچنین به درمان تشنج ها، کشیدگی عضلات، گرفتگی های عضلانی که به خاطر اسپاسم های غیر قابل کنترل به وجود می آیند کمک می کند.

بدن انسان به طور مداوم در معرض عناصر محیطی قرار می گیرد و یک سیستم ایمنی ضعیف را به وجود می آورد و به ویروس و عفونت ها تبدیل می شود. تحقیقات نشان می دهد که استفاده از مرزنجوش به عنوان یک درمان مناسب برای حمله ویروس ها در نظر گرفته میشود.

مرزنجوش دارای خواص ضد میکروبی، ضد قارچی، و ضد عفونی کننده ای است که به آن خاصیت درمانگری متعددی می بخشد. علاوه بر این، این گیاه را می توان برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، عفونت ها، مسمومیت غذایی و کمک به درمان زخم‌ها نیز استفاده کرد.

گیاه مرزنجوش به عنوان یک مرهم با ارتقاء سرعت التیام زخم ها، چه درونی چه بیرونی، و محافظت از آن ها در برابر عفونت سرعت درمان زخم ها را افزایش می دهد.

از ترکیب مرزنجوش و روغن زیتون گرم و نرم نگهداشتن محل شکستگی یا دررفتگی استفاده می کنند زیرا مرزنجوش دررفتگی یا شکستگی استخوانها را ترمیم و بهبود می بخشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
    0 0
    سلام این گیاه اسمش در مناطق مختلف فرق داره؟ در کتابهای گیاهان دارویی اسم این گل بابونه نوشته اند
  • تقی امینی IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    0 0
    دمنوش پونه کوهی و آویشن پونه کوهی گیاهی معطر از خانواده نعناعیان است که با نام‌های آویشن کوهی و فودنج جبلی نیز شناخته می‌شود. پونه کوهی گیاهی است که بین ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتر رشد می‌کند و برگ‌ها متقابل، از نظر اندازه متغیر و در پایین بسیار بزرگ‌تر است. اما هرچه به‌طرف رأس گیاه می‌رود کوچکتر شده و به شکل تخم مرغی یا بیضوی درمی‌آید. حاشیه برگ‌ها صاف یا کنگره‌ای است. گلها به ‌طول ۴ ـ ۷ میلی‌متر به‌رنگ صورتی یا سرخ به شکل‌خوشة افشان روی شاخه‌ها قرار دارد. زمان گل دادن بین تیر تا شهریور است. تمام ‌قسمت‌های گیاه بوی مطبوع معطری شبیه آویشن دارد. مشخصات فواید دمنوش پونه کوهی و آویشن این نوشیدنی برای فصل پاییز و زمستان بسیار مناسب بوده و خاصیّت ضد عفونی کننده دارد، برای سرماخوردگی و دردهای پریود بسیار مناسب است. - برای رفع سنگینی معده، نفخ و ناراحتی‌های کبدی توصیه می‌شود. - آرامش بخش و مناسب برای رفع خستگی است. - دم کرده پونه برای اسهال و ناراحتی های عصبی اختلالات گوارشی مفید و موثر است. - برای هضم غذا و برطرف کردن سکسکه مفید است. - ضدعفونی کنندة مجاری تنفسی است و مناسب برای درمان بیماری های ریوی از جمله تنگی تنفس، آسم و سرفه است. - مؤثر در درمان سرماخوردگی است. مضرات دمنوش پونه کوهی و آویشن - مصرف پونه باعث ازدیاد تعریق در بدن می‌شود. - استفاده از آن در بعضی افراد باعث تشدید سردرد آنها می‌شود. طرز تهیه دمنوش پونه کوهی و آویشن یک قاشق غذاخوری پونه کوهی را در یک قوری چینی با آب ۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید. در صورت تمایل به شیرین کردن آن از عسل یا نبات استفاده کنید. می توان مقداری آویشن نیز به آن اضافه کرد. طبیعت دمنوش پونه کوهی و آویشن پونه کوهی از نظر طب سنتی ایران، طبیعتی گرم و خشک دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس