کد خبر 1011164
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
مصباحی مقدم

عضو مجمع تشخیص مصلحت گفت: قیمت بنزین چند سالی ثابت بود و تورم شتابان پیش می‌رفت و باید متناسب به نرخ تورم همزمان اصلاح قیمت بنزین هم صورت می‌گرفت.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در نشست خبری درباره افزایش قیمت بنزین سخن گفت:  قیمت بنزین چند سالی ثابت بود و تورم شتابان پیش می‌رفت و باید متناسب به نرخ تورم همزمان اصلاح قیمت بنزین هم صورت می‌گرفت اما این انباشتگی پدید آمد.

وی افزود: امروز قیمت بنزین هزار تومن تقریبا ارزش نیمی از ارزش قیمت 5 یا 6 سال قبل را داشت. پایین بودن قیمت حامل‌های انرژی موجب رشد مصرف شده است و سالانه 9 تا 10 درصد است وقتی 50 میلیون لیتر تولید می‌کنیم و واردات هم داشتیم. این وضعیت حکایت می‌کند قیمت بنزین در مصرف تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید:

مصباحی مقدم با بیان اینکه این مقدار مصرف در جهان بی‌نظیر است و از طرف دیگر آلودگی هوا و ترافیک سنگین است و کمتر در دنیا متعارف است که خودروها تک سرنشین باشد، گفت: این مسائل دولت را وادار کرد قیمت بنزین را اصلاح کند ولی از تجربه گذشته استفاده نکردیم. سال 84 اصلاح قیمت های انجام شد ولی این شوک به مردم وارد نشد چون قبل از اینکه اصلاح کنند مجلس هشتم متوجه شد و کمیسیون ویژه تشکیل داد و من رئیسش بودم، 6 ماه کار کارشناسی کرد و نتیجه اش را به مجلس داد. مردم مطلع شدند و می‌دانستند که قرار است قیمت حامل ها جهشی رشد کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت تاکید کرد: آنچه که مهم است این است که آن زمان طرح پیوست اجتماعی داشت و با قانع شدن افکار عمومی اتفاق افتاد. اما امروز با این اقدام شوک عجیبی به کشور وارد شده است چون افکار عمومی قانع نشده است. نحوه اجرا و زمان اجرا شاید اگر شب عید نبود و زودتر اطلاع رسانی می‌شد شرایط به گونه دیگری بود متاسفانه تدبیر لازم اتخاذ نشد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین ضرورت داشت، بیان کرد: اصلاح قیمت بنزین تاثیری بر سایر قیمت ها ندارد، چون بنزین کالای واسطه‌ای ندارد. 

مصباحی مقدم در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه  آیا مجمع قرار است وارد مسئله بنزین شود، اظهار داشت: این موضوع به عنوان یک مسئله عمومی در صحن مجمع مطرح می‌شود ولی دستورکار رسمی مجمع نخواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری که آیا افزایش قیمت نباید در بودجه سنواتی می‌آمد و به لحاظ قانونی اقدامی درست بود؟ گفت: ترجیح می‌دهم به این سوال سران سه قوه پاسخ دهند. آنچه بنده وظیفه داشتم این بود کهبه عنوان کسی که آشنا با افکار عمومی است این مسئله را تببین کنم که موجب آرامش جامعه شود. البته این کار در شرایطی اجرا شد که تورم 41 درصد است و بهتر بود اول بانک مرکزی کنترل نقدینگی را انجام می‌داد و تورم کاهش پیدا می‌کرد. اگر چنین تدبیری می‌شد شاید نتایج بهتری می‌گرفتند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره برداشت‌هایی مبنی بر دور زدن نهاد قانونگذاری توسط نهاد شورای عالی اقتصادی نیز  تصریح کرد: ما در شرایط تحریم هستیم و سران قوا از رهبری تقاضای اختیارات کردند.  اکنون آنچه مهم است فضای آرام است که با اظهار نظر کارشناسان خبره فراهم می‌شود، اگر فضا نا آرام شود به زیان همه است. در فضای نا آرام تورم ناشی توقعات را خواهیم داشت دولت با تببین و توضیح جلوی انتظارات تورمی را خواهد گرفت و جلوی افزایش قیمت‌ها را خواهد گرفت.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به سوالی درباره fatf و اینکه آیا اگر به fatf نپیوندیم وارد لیست سیاه می‌شویم؟، گفت: چرا فکر می کنید این گزاره درست است؟ fatf شامل 35 کشور و دو نهاد است و اصل در آن بر اجماع است که یک کشور در لیست سیاه وارد شود یا نشود. همه اینها نیازمند اجماع است. آنها که می‌گویند اگر به کنوانسیون نپیوندیم وارد لیست سیاه می‌شویم به این مسئله توجه ندارند.

وی افزود: اینکه ارتباطات تجاری با سایر کشورها قطع شود باید گفت خیر، چون fatf اهرم اجرایی ندارد و کار آن توصیه است تا تاکنون 4 بار تمدید کردند چون ما از 41 توصیه که داشتند 37 بند را اجرا کردیم. ما حامی شفافیت هستیم و شفافیت برای مناسبت داخلی و برای روابط بین المللی یک معنی دیگر دارد. از لوایح 4 گانه دو تا نهایی شده است این دو کنوانسیون مربوط به مناسبات بین المللی است. بزرگترین کشوری که پولشویی دارند آمریکا است. این دو کنوانسیون در حال تکامل هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: رییس دوره‌ای fatf از سوی کنگره آمریکا دعوت می‌شود و می‌گوید که با پیوستن ایران، جزییات هرگونه مبادلات خارجی ما مشخص می‌شود و اگر بررسی آن در مجمع تشخیص طول کشیده است به دلیل همین اطلاعات روشن است. اگر ما بپیوندیم باید هرگونه حمایت از سپاه به دلیل اینکه جزو تحریم‌های آمریکا است برداشته شود. 

مصباحی مقدم درباره اینکه چرا ایران عضو این معاهده نیست؟ پاسخ داد: 200 کشور حدوداً عضو fatf هستند. منتها بیشتر اینها سازگار با آمریکا و نظام این کشور هستند. اینها حتی اگر از تروریسم حمایت کنند مشکلی برایشان ایجاد نمی‌کند و ریسکی برای اینها نیست. بیشتر اینها کشورهای کوچک زیر نظر آمریکا هستند. وضع ایران فرق دارد. ایران تحت تحریم‌های شدید است. ضمن اینکه حدود 10 برابر ضرری که ما می‌بینیم بیشتر از سایر کشورها است. الان بیشتر بانک‌های جهان در صورت عضویت در fatf کار با ما را تعلیق می‌کنند. اگر تحریم‌های آمریکا برداشته شود آن‌وقت می‌شود درباره‌اش فکر کرد ولی اکنون اگر بپذیریم یعنی خود را تحریم می‌کنیم.

وی افزود: fatf یک سال است از محوریت دستورکار مجمع خارج شده و به‌حالت تعلیق درآمده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی با این مضمون که برخی گویند نظر تعلیق fatf نظر هیات عالی نظارت مجمع است نه اعضای مجمع، بیان کرد: ایرادات fatf از طرف هیات نظارت به شورای نگهبان داده شد. در اصل 110 قانون اساسی آمده است سیاستهای کلی نظام به دست رهبری پس از مشورت با مجمع صادر می‌شود و به قوا می‌آید و در انتهای این قانون هم آمده که اجرای این قانون هم توسط مجمع صورت می‌گیرد.

مصباحی مقدم افزود: این حکم از سوی رهبری به هیات عالی واگذار شد. در مورد cft هم اصلا هنوز اشکالات شورای نگهبان پاسخ داده نشده است و مشکلات جدی تر است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در مجلس گفت: خیر. من کاندیدا نمی‌شوم اما معتقدم  مجلس باید متحول شود ولی دوره ما تمام شده. من سه دوره در مجلس بودم. اکنون وقت ورود جوانان است. آنها باید ثبت نام‌کنند و انتخاب شده و کمیسیون ها را به دست بگیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اصولگرایان پیروز انتخابات می‌شوند؟ گفت: نمی‌توان قطعی گفت اما فعلا چون دولت و مجلس فعلی در دست اصلاحات بود، تجربه نشان داد که مردم پس از ناامیدی از این جریان به جریان مقابل روی می‌آورند.

مصباحی مقدم درباره نظر جامعه روحانیت درباره لیستی که در قم برای انتخابات منتشر شده اظهار داشت: جامعه روحانیت در حوزه قم شرکت نمی‌کند. بلکه این شهر از زمان امام در دست جامعه مدرسین است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت درباره اطلاعش از زمان اجرایی شدن طرح سهمیه‌بندی بنزین، گفت: یک یا دو ماه قبل از اجرایی شدن، آقای مصری 5 جلسه در هیات رئیسه درباره این موضوع صحبت کرد و سپس به صحن غیر علنی آمد و من هم به عنوان مهمان دعوت شدم. ما درباره اینها بحث کردیم. سناریوهای مختلف را مرور کردیم لذا نمایندگان فقط از زمان اجرا آگاه نبودند و سناریوهای مختلف با آنها مطرح شده بود.

وی افزود:  یک سناریو این بود که دو نرخی نباشد. برخی می‌گفتند قیمت پایه 1500 باشد و قیمت آزاد 5000 شود یا کمتر و بیشتر. درباره اینها بحث شد. لذا نمایندگان آگاه بودند ولی زمان اجرا را نمی دانستد. من هم زمان اجرا را نمی‌دانستم. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح استیضاح روحانی و لاریجانی در مجلس و اینکه این استیضاح جدی است یاخیر؟ گفت: نمی دانم. متاسفانه من ارتباط ضعیفی با نمایندگان دارم.

مصباحی مقدم در پاسخ به پرسشی درباره نبود سازوکار برای اعتراضات مردمی، گفت: جایگاه نخست برای نهاد سازی اعتراضات مجلس است. دیدگاه‌های مردم را نمایندگان مجلس باید نمود دهند. بعد از مجلس هم احزاب هستند. منتها احزاب صدای مردم نیست و اگر احزاب نماینده مردم بودند اکنون اوضاع به اینجا نمی‌رسید. اما جامعه روحانیت حزب نیست لذا در این سطح نمی‌تواند وارد شود. البته دغدغه مردم و اعتراضاتشان را دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بازگشت روحانی به طرح سهمیه‌بندی بنزین و همچنین نظرش درباره پرداخت یارانه نقدی، اظهار داشت: اینها را باید از دولت پرسید. من مدافع دولت نیستم. منتها اگر سوال شما این است که آیا روش پرداخت نقدی یارانه خوب است؟ من فکر می‌کنم نه این یارانه را باید به نحوی دیگر به کار گرفت. باید ماهی‌گیری به مردم یاد داد نه اینکه به آنها ماهی بدهیم. جوانان با اشتغال عزت نفس می‌یابند نه اینکه یارانه نقدی به آنها بدهند.

وی افزود: شرایط گاهی جوری پیش می‌رود که جز یارانه نقدی راه دیگری نیست. دولت 6 سال وقت داشته است و باید یارانه نقدی را به تامین اجتماعی مردم تبدیل می‌کرد. باید بیمه تکمیلی را برای مردم تامین می‌کرد. اگر بیمه تکمیلی برای همه باشد که دیگر خانواده به یارانه نقدی محتاج نیست. ضمن اینکه یارانه نقدی باعث مشکلاتی شد. مثلا کارگران و کشاورزان نیمی از سال را کار نمی‌کردند چون یارانه برایشان کافی بود. این باعث شد بیکاری زیاد شود نه اشتغال. همچنین برخی سرپرستان خانوار این پول را برای تامین مواد مخدر کنار گذاشتند. اگر این پول به صورت نقدی به صورت گاو و گوسفند به کشاورزان داده می‌شد بهتر بود. 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    10 0
    اجب! چون چند وقتی ثابت بوده پس حتما بتید میرفته بالا اصلا چه معنی میده قیمت یک جنسی تو ایران ثابت بمونه!
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    7 0
    البته حقوق‌ها هم باید افزایش می یافت که نیافت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس