بنزین

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد دلایل کارشناسی دولت برای گران کردن بنزین را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، محمدعلی دهقان دهنوی معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: به طور متوسط روزانه 100 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود اگر بتوانیم بنا به اتفاق 10 میلیون لیتر از میزان مصرف سوخت بکاهیم و با نرخ 5 هزار تومان در خلیج فارس بفروشیم با در نظر گرفتن تفاوت با نرخ داخل کشور روزانه حدود 4 میلیارد تومان و در 10 روز 40 میلیارد تومان و سالانه 14 هزار میلیارد ریال درآمد حاصل می‌شود.

او ادامه داد: در حال حاضر شرایط اقتصادی مردم به گونه‌ای نیست که بتوانند نرخ 5 هزار تومان بابت هزینه بنزین را تحمل کنند هدف فعلی سیاست اقتصادی دولت بر این است که توزیع سوخت با نرخی عادلانه‌تر صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید:

دهقان تصریح کرد: نرخ هر لیتر بنزین در عربستان 6200 تومان، در امارات 6400 تومان، در افغانستان، 7 هزار تومان، پاکستان 8 هزار تومان، ترکیه 13200 تومان و در کشورهای پیشرفته‌ای مانند هلند و سوئد 20 هزار تومان، در ترکمنستان حدود 5 هزار تومان به پول ما فروخته می‌شود.

دهقان دهنوی سهم بنزین در سبد خانوار را بطور متوسط 2.5 درصد عنوان کرد و افزود:​ این یعنی افزایش نرخ بنزین فقط 2.5 درصد اقتصاد یک خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معاون وزیر اقتصاد گفت: افزایش نرخ بنزین به معنای گرانی سایر خدمات نیست.

محمدعلی دهقان دهنوی  افزود:​ اگر نرخ بنزین 50 درصد افزایش یابد به این معنا نیست که نرخ خدمات حمل و نقل جاده هم 50 درصد افزایش می‌یابد باید بررسی کرد که سهم بنزین چند درصد از این خدمات را شامل می‌شود.

او تصریح کرد: کمی قبل تر، ​ بنزین 5 هزار تومانی را با هزار تومان به مردم عرضه می‌کردیم حال می‌خواهیم تفاوت 4 هزار تومانی را عادلانه میان مردم تقسیم کنیم، روش عادلانه این است که به قشر ضعیف‌تر یارانه‌ی بیشتری اختصاص یابد به این نوع تقسیم "سود باز توزیع درآمد" می‌گویند.

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: طبق این روش، آن‌ها که از سطح درآمد بالاتری برخوردارند باید هزینه بیشتری برای سوخت بدهند، ولی کم درآمدها به درآمد می‌رسند، طبق الگوی ارائه شده دولت، ​ هر خانوار 4 نفره ماهانه 172 هزار تومان یارانه بنزین دریافت خواهد کرد البته 60 لیتر هم سهمیه بنزین برای یک خودرو دریافت می‌کند.

دهقان دهنوی اضافه کرد:​ وقتی سوخت گران شود مردم به خرید خودروهای ارزان ترغیب می‌شوند و خودرو سازها هم در صدد ارتقاء سطح خط تولید خود بر می‌آیند تا خودروهای کم مصرف تولید کنند به این ترتیب سوخت کمتری مصرف می‌شود و هوا کمتر آلوده خواهد شد.

دهقان دهنوی گفت: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت می‌توانست 20 درصد از محل افزایش نرخ بنزین را برای جبران کسری بودجه خود بردارد، اما این کار صورت نگرفت پس دولت هیچ نفعی از این جریان نمی‌برد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • محمود IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    7 1
    یارانه چه جوری قطع شده... بنده یارانه ام قطع شده اما در هر جمعی قرار می گیرم از من دارا تر وسرمایه دارتر قطع نگردیده... شناسایی افراد برای قطع یارانه باید دقیق وعادلانه باشد نه فله ای
  • 26735 IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    7 1
    این توضیحات واسه ما نون و آب نمی شه .
  • FR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    11 1
    در این شش هفت سال خواب بودید ویکباره خواب نما شدید ؟! روحانی
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    8 1
    اونجا گرون نیست پول ما ارزش نداره اونجا همه چیز گرونه و درامدها هم زیاد چون پولشون ارزش داره ما فکر میکنیم گرونه کالاها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس