ترامپ نمایه

یک روزنامه انگلیسی سیاست‌های ترامپ را در قبال خاورمیانه «راهبردی منفعلانه و اشتباه» خواند.

به گزارش مشرق، دیلی اکسپرس در تحلیلی به قلم «چارلی بردلی» نوشت با تهاجم ‌ترکیه (به شمال سوریه) آمریکا از منطقه عقب‌نشینی کرده است، اما اوضاع اصلی منطقه زمانی خود را نشان داد که تحمل‌ناپذیری دونالد ‌ترامپ نسبت به ایران آغاز شد. روابط تهران- واشنگتن ظاهرا به‌دنبال امضای توافق هسته‌ای ایران در دولت اوباما بهبود چشمگیری داشت اما این روابط گرم قرار نبود تا ابد ادامه یابد، و ورود آقای ‌ترامپ به کاخ سفید، کاتالیزور از سرگیری ناگهانی خصومت بین دو کشور بود.

بیشتر بخوانید:

ترامپ بایدن را «مقداری بهتر» از یک «سگ هار» توصیف کرد

فیلم/ کاپیتولاسیون به سبک ترامپ


دیلی اکسپرس با اشاره به خروج ‌ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸ و از سرگیری تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه جمهوری اسلامی، افزود: این شرایط خشم ایران را برانگیخت و آن را به تشدید برنامه‌های هسته‌ای خود ‌ترغیب کرد. و همان‌گونه که نشریه نشنال اینترست نوشته است، با روی کارآمدن حسین سلامی ‌به‌عنوان فرمانده سپاه پاسداران، ایران به اقدامات آمریکا پاسخ داد. سیاست هم مشخص بود: «اگر ایران نتواند نفت خود را بفروشد، هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند».


به نوشته این روزنامه تازمانی که محمد بن‌سلمان- ولیعهد عربستان- از حمایت‌ ترامپ برخوردار بود، عربستان می‌توانست از حفظ برتری خود اطمینان داشته باشد. اما وقتی که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ‌ترکیه به فکر تهاجم به سوریه و ایجاد «منطقه‌ای امن» بدون نیروهای کرد تحت‌الحمایه آمریکا افتاد، ‌ترامپ نظامیان آمریکایی را از منطقه خارج و زمینه را برای تهاجمات شدید در شمال سوریه فراهم کرد. این مسئله کردها را در مقابل حملات آنکارا تنها گذاشت و آنها را به تسلیم واداشت، و در نتیجه قدرت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه مستحکم شد. برخی گزاش‌ها نیز حاکی است اعضای دربند داعش از منطقه ‌گریخته‌اند.


به گزارش الف، دیلی اکسپرس در بخش دیگری از این یادداشت تصریح کرد: درماندگی ‌ترامپ در خروج نظامیان آمریکایی از خاورمیانه، ظاهرا دلیل بالقوه برای آرامش در منطقه بود، اما سیاست‌های منفعلانه واشنگتن سبب شده است روسیه، ایران و متحدانشان بدون رقیب در خاورمیانه بمانند.»

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    8 3
    روسیه خخخخخخخخخ، کشور جهان سومی اسلاوها!!! روسیه هم الان هم توان مقابله با کشوری مانند فرانسه را ندارد چه به برسد به آمریکا!
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    7 0
    ایران تو اداره مردم خودش مونده چه برسه به خاورنیانه
  • نیما IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
    0 0
    خاورمیانه اداره خواهیم کرد همنجور که ۲۵۰۰ پیش می کردیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس