بازگشت ۳ فضانورد به زمین

مقامات ارشد ناسا از پرداخت چهار میلیارد دلاری آمریکا به روسیه طی ۱۳ سال اخیر برای اعزام فضانوردان خود به ایستگاه بین‌المللی فضایی خبر می‌دهند.

به گزارش مشرق، «پل مارتین» یکی از مقامات ارشد ناسا به تازگی اعلام کرده است که از سال ۲۰۰۶، ناسا ۷۰ صندلی سایوز را به ارزش حدود ۳.۹ میلیارد دلار از روسیه خریده است و به طور متوسط برای هر بار حدود ۵۵.۴ میلیون دلار پرداخت شده است چرا که قیمت رفت و برگشت هر سفر به فضا حدود ۲۱.۳ تا ۸۶ میلیون دلار خرج روی دست آمریکایی‌ها گذاشته است.

بیشتر بخوانید:

واکنش روسیه به هدف جدید فضایی ایران

ناسا نیز در گزارشی اعلام کرده است که از سال ۲۰۱۷، برای در اختیار گرفتن ۱۲ صندلی اضافی در سایوز قراردادی به ارزش یک میلیارد دلار با طرف روسی امضا کرده است به عبارتی برای هر صندلی ۷۹.۷ میلیون دلار پرداخت شده است.

با توجه به فعالیت شرکت‌های خصوصی در آمریکا برای آغاز سفرهای تجاری به فضا، ناسا پیش‌بینی کرده بود که شرکت روسکاسموس (متولی امور فضایی در روسیه) با توجه به کاهش نیاز آمریکا مجبور به کاهش پروازهای فضایی خود شود با این وجود صاحبنظران معتقدند که اگر پروازهای تجاری تا اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز نشود، فضانوردان آمریکایی دیگر جای خالی در سایوز برای اعزام به فضا نخواهند داشت.

چرایی وابستگی آمریکا در حوزه فضایی به روسیه

آمریکا که با استفاده از فرصت دوران نابسامانی اقتصادی و صنعتی روسیه به دلیل فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱، توانست به پیشروترین کشور در عرصه فضایی تبدیل شود، بر اثر انفجار شاتل خود در سال ۲۰۰۳ مجبور شد، تقریبا بخش اصلی برنامه‌های خود را در این بخش تا جایگزینی سامانه‌ای مطمئن متوقف کند.

اول فوریه ۲۰۰۳ شاتل فضایی کلمبیا پس از انجام ماموریت خود هنگام ورود به جو زمین منفجر شد و هفت سرنشین آن کشته شدند که به فاجعه بزرگ علمی فضایی این کشور شهرت یافت.
پیشتر اعلام شده بود که پنتاگون تا سال ۲۰۲۲ میلادی نیاز به خرید ۱۸ موتور ار.دی-۱۸۰ روسی برای پرتاب ماهواره‌های نظامی خود دارد و تا زمانی که آمریکا نتواند موتور موشک فضایی بسازد باید به خرید موتورهای روسی ادامه دهد.

پیشتر صاحبنظران عنوان کرده بودند که ساخت موشک‌های مشابه روسی توسط آمریکا پنج سال زمان می‌برد. اکنون روسیه تنها کشوری است که می‌تواند انسان به فضا اعزام کند و در این زمینه به دیگر کشورهای جهان خدمات ارایه می‌دهد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهندس نصر IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    9 6
    جالبه وزیر ارتباطات گفته روسها قراره برای ما انسان پرتاب کنن!! تقریبا پول پرتاب یکصد ماهواره با سیمرغ هست این پول!!
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      8 0
      بحث فضایی اصولا سیاسی شده موضوع مالی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس