کد خبر 1010266
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
سپرده‌های بانکی زیاد شد/ تهرانی‌ها بیشترین پول را در بانک‌ گذاشتند

بانکها با استفاده از فرصت کاهش نرخ ارز و رکود بازار مسکن،تلاش‌ برای جذب منابع مالی مردم رادر دستور کارقرار داده و بیشترشان طرح‌های فروش گواهی‌های سپرده بانکی با نرخ ۱۸درصد را آغاز کرده‌اند.

به گزارش مشرق، بازارهای ارز، طلا و سکه به عنوان بازارهای موازی سرمایه‌گذاری های بانکی مدتها است که روی آرامش را به خود می‌بینند و اگر هم نوسانی هم داشته است، در حدی بوده که رغبتی برای سرمایه‌گذاری در آن از سوی مردم وجود نداشته است. تقریبا یکسالی هست که بازار ارز در ایران روی آرامش دیده و به تبع آن، طلا و سکه هم که یک نگاه خود را در تعیین قیمت، همواره به قیمت ارز داشته‌اند هم، نوساناتی طبیعی و منطقی را تجربه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

تهرانی‌ها بیشترین پول را در بانک‌ گذاشتند

رقم واقعی فرار مالیاتی در اقتصاد ایران چقدر است؟

در این میان، بسیاری از افرادی که نیمه اول سال گذشته برای خارج کردن سپرده‌های خود و خرید سکه و ارز به عنوان سرمایه‌گذاری به بانکها مراجعه می‌کردند، ماهها است که دوباره به این نتیجه رسیده‌اند که بانکها می‌توانند مکان‌های امنی برای سرمایه‌های آنها باشند و بنابراین موجی از بازگشت منابع مالی مردم به بانکها جهت سپرده‌گذاری ایجاد شده است.

آنگونه که آخرین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد، مانده سپرده‌ها تا پایان ماه ابتدایی تابستان، از افزایش ۲۶.۹ درصدی و تسهیلات بانکی از رشد ۲۱.۷ درصدی برخوردار بوده است. این در حالی است که مانده کل سپرده‌ها، بالغ بر ۲۲۱۶۵.۱ هزار میلیارد ریال شده که نسبت به مقطع مشابه سال قبل که رقم ۴۶۹۶.۴ هزار میلیارد ریالی را به ثبت رسانده، ۲۶.۹ درصد رشد داشته و نسبت به پایان سال قبل نیز که حدود ۱۴۹۱.۷ هزار میلیارد ریال بوده، رشد ۷.۲ درصدی را به ثبت رسانده است.

در این میان، بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۱۹۶۹.۸ هزار میلیارد ریال بوده است که این خود نشانگر آن است که مردم اقبال بیشتری به سپرده‌گذاری در بانکها داشته‌اند.

یکی از متصدیان بانکی گفت: بانکها به تازگی با ورود دوباره به طرح جذب سپرده تلاش دارند تا بخشی از منابع مالی در اختیار مردم را به بانکها برگردانند. بر این اساس، طرح‌هایی را برای صدور گواهی اوراق سپرده بانکی با نرخ تضمین‌شده ۱۸ درصدی آغاز کرده‌اند که البته باز هم برخی از بانکها، در قالب دو قرارداد مجزا تلاش دارند تا برای ارقام بالاتر که اقدام به سپرده‌گذاری می‌کنند، جذابیت ایجاد کنند؛ به نحوی که بعضا نرخ تا ۲۰ درصد هم افزایش می‌یابد.

وی افزود: البته مردم هم نسبت به ثبت نام برای دریافت این گواهی‌های سپرده اقدام کرده و بنابراین میزان سپرده‌گذاری در بانکها طی ماههای گذشته به ویژه از مرداد به بعد، با افزایش مواجه بوده است.

بررسی آمار بانک مرکزی حکایت از آن دارد که نسبت تسهیلات به سپرده‌ها در تیرماه ۹۸ بعد از کسر سپرده قانونی، ۸۱ درصد است که نسبت به پایان تیرماه ۱۳۹۷ و پایان اسفند ۱۳۹۷، به ترتیب ۳.۵ و ۰.۳ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. نسبت مذکور در استان تهران ۹۶.۳ درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۴.۹ درصد است.

البته بانک مرکزی بر این باور است که یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران، استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسه‌های تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها توسط شعب بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس