کاتالونیا

بزرگراه اصلی که اسپانیا را به فرانسه متصل می‌کند توسط معترضان در منطقه «کاتالونیا» مسدود شده است.

به گزارش مشرق، معترضان در منطقه کاتالونیا، بزرگراهی که اسپانیا را به فرانسه پیوند می‌دهد از هر دو طرف مسدود کردند. 

استقلال‌طلبان کاتالونیا در سال ۲۰۱۷، استقلال این منطقه از اسپانیا را طی یک نظرسنجی به رأی گذاشتند. با وجود یورش نیروهای امنیتی به مراکز رأی‌گیری و تلاش دولت مرکزی اسپانیا برای اخلال در روند برگزاری، اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان در آن همه‌پرسی، به جدایی این منطقه رأی دادند. این اقدام مهم‌ترین بحران سیاسی اسپانیا از زمان خاتمه یافتن حکومت دیکتاتوری «فرانسیسکو فرانکو» در این کشور قلمداد شد.

بیشتر بخوانید:

مردم و پلیس در کاتالونیا درگیر شدند

فیلم/ برخورد خیلی نایس پلیس‌اسپانیا با معترضان!

یک ماه پس از انجام نظرسنجی که با پاسخ شدید پلیس اسپانیا همراه شد، پارلمان کاتالونیا به‌طور یک‌جانبه استقلال این منطقه را اعلام کرد. دولت اسپانیا در اقدامی متقابل کنترل کامل این ناحیه را در دست گرفت و دستور دستگیری «کارلس پوئیگدمون» رئیس سابق دولت محلی کاتالونیا و سایر اعضای دولت را صادر کرد.

رسیدگی به اتهامات این استقلال‌طلبان در دادگاه عالی مادرید چهار ماه طول کشید و بیش از ۴۰۰ شاهد در آن حاضر شدند. از جمله این شهود می‌توان به «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا در دوره برگزاری همه‌پرسی اشاره کرد.

سنگین‌ترین حکم دادگاه اسپانیا را «اوریل جانکراس» معاون سابق رئیس دولت محلی دریافت کرد و به ۱۳ سال حبس محکوم شد. همچنین این دادگاه جرم ۹ نفر از مقامات دولت محلی کاتالونیا را خیانت، شورش و سوء استفاده از بودجه دولتی اعلام کرده و آن‌ها را مجموعاً به حدود ۱۰۰ سال زندان محکوم کرد.

صدور این احکام در دادگاه عالی اسپانیا خشم معترضان در کاتالونیا را در پی داشته و آنها در هفته‌های گذشته مسیرهای قطار، مترو و سایر مسیرهای مهم را مسدود کرده و تجمعاتی چند هزار نفری در میادین مهم شهرهای این منطقه صورت داده‌اند. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس