کد خبر 1008594
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
چند راهکار تغذیه‌ای برای کاهش "سردردهای میگرنی"

"میگرن" اختلالی مغزی ـ عصبی است که در آن، فرد دچار حملات عودکننده سردرد می‌شود؛ رعایت تدابیر تغذیه‌ای و پیروی از یک رژیم غذایی به روش آزمون و خطا می‌تواند از بروز سردردهای میگرنی جلوگیری کند.

به گزارش مشرق، "میگرن" اختلالی مغزی ـ عصبی است که در آن، فرد، دچار "حملات عودکننده‌ سردرد" می‌شود؛ شدت، مدت و تعداد حمله‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

میگرن غالباً در سنین 10 تا 40 سالگی بروز پیدا می‌کند؛ این مشکل، به‌طور میانگین در 12 درصد بزرگسالان رخ می‌دهد؛ در زنان شیوع بیشتری دارد و ممکن است کیفیت زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

علائم میگرن چیست؟

حالت تهوع، استفراغ، حساسیت شدید به نور یا صدا و حملات عودکننده سردرد که عموماً در یک طرف از سر بروز پیدا می‌کنند از شایع‌ترین علائم میگرن هستند.

علت بروز میگرن چیست؟

علت دقیق بروز میگرن هنوز مشخص نیست اما محققان دریافته‌اند نیمی از افراد مبتلا به میگرن، حداقل یک خویشاوند مبتلا به این اختلال داشته‌اند؛ بنابراین ممکن است برخی ژن‌ها در بروز این اختلال نقش داشته باشند همچنین دانشمندان معتقدند استرس، خستگی، کم‌خوابی، برخی اختلالات هورمونی و عوامل تغذیه‌ای در ظهور علائم میگرن نقش دارند.

راهکارهای درمان سردردهای میگرنی

ممکن است پزشک شما برای کاهش سردردهای میگرنی و حالت تهوع ناشی از آن، داروهای مختلفی تجویز کند اما به خاطر داشته باشید که اصلاح سبک زندگی و تغذیه، تاثیر بسیاری بر کاهش سردردهای میگرنی دارد؛ با توجه به اینکه علائم میگرن در افراد مختلف، متفاوت است، نمی‌توان برای همه افراد یک رژیم غذایی یکسان تجویز کرد و باید رژیم غذایی را به روش آزمون و خطا و بر اساس ویژگی‌های هر فرد تعیین کرد اما حذف برخی عادات غذایی یا کاهش مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند در کاهش شدت و تعداد حملات میگرنی موثر باشد.

غذاهایی که باعث تشدید سردردهای میگرنی می‌شوند

خوراکی‌هایی مانند قهوه، آجیل‌ها، پنیرهای کهنه، ماهی تن، غذاهای چرب و سرخ‌شده و بستنی‌ها و نوشیدنی‌های سرد، می‌توانند در ایجاد سردردهای میگرنی دخالت داشته باشند.

همچنین وجود ماده‌ای به نام فنیل اتیل آمین در شکلات باعث افزایش سردردهای میگرنی می‌شود و ماده‌ای به نام نیتریت در سوسیس و کالباس علاوه بر اینکه یک ماده‌ سرطان‌زاست، در تشدید حملات میگرنی نقش موثری دارد.

آب بنوشید

نوشیدن آب به میزان 6 تا 8 لیوان در روز ممکن است از بروز سردردهای میگرنی جلوگیری کند البته باید توجه کرد که در هنگام ورزش کردن یا در آب و هوای گرم، بدن به آب بیشتری نیاز دارد و میزان مصرف آب باید افزایش یابد.

سبک زندگی خود را تغییر دهید

علاوه بر رعایت تدابیر تغذیه‌ای، ورزش کردن، خواب کافی و دوری از هیجانات، استرس، نور و صدای زیاد نیز می‌توانند تاثیر بسزایی در کاهش سردردهای میگرنی داشته باشند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    1 0
    من هفگی میگرن داشتم و روزهایی که میگرن میگرفتم بررسی میکردم چه غذاهای خورده ام ومشخص شد بیشترین میگرنم در روزهایی است که پنیر مصرف میکنم لذا با حذف پنیر میگرنم دو سه ماهی یه بار شد موفق باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس