اخبار ویژه روزنامه ها

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور بیان کرد: بیش از ۲۳ میلیارد ارز و طلای قاچاق توسط پلیس فرودگاه امام خمینی کشف شد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

سفیر روباه پیر با این همه دُم خروس چه می‌کند؟!

سفیر انگلیس در تهران می‌گوید: تاثیر تحریم‌های آمریکا را نمی‌توان برطرف کرد اما ایران در برجام بماند!

راب مک ایر با انتشار ویدئویی گفت: «من زمان زیادی را صرف می‌کنم تا تعهدات کشورم را نسبت به برجام توضیح دهم. این تعهد ما حقیقی است، ما به همراه فرانسه، آلمان، چین و روسیه تلاش‌های بسیاری می‌کنیم تا ایران همچنان از مزایای برجام برخوردار باشد.»

وی با بیان اینکه «در هفته‌های آینده تصمیمات مهمی درباره آینده برجام پیش روی ایران خواهد بود.»، اظهار داشت: «ما می‌خواهیم این تفاهمنامه باقی بماند.»

سفیر انگلیس اضافه کرد: «امروز در نظر دارم درباره اشتباه بودن دو برداشت راجع به برجام توضیح دهم. اینکه اروپا تعهداتش را نسبت به برجام انجام نمی‌دهد و اینکه ایران از تفاهم‌نامه هیچ نفعی نبرده است.»

وی گفت: «در چارچوب برجام، طرف اروپایی چهار تعهد را قبول کرد. اول برداشتن تحریم‌های اتحادیه اروپا مربوط به برنامه هسته‌ای ایران، ما این کار را انجام دادیم و تحریم‌ها علیه قسمت‌های بزرگی از اقتصاد ایران را لغو کردیم. دوم برداشتن تحریم‌های هسته‌ای سازمان ملل و تحریم‌های چندجانبه‌ای که علیه تعدادی از افراد و سازمان‌ها بود را برداشتیم، سوم کمک به ایران برای پیشبرد یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی که ما در حال انجام آن هستیم، همان‌طور که سفر هفته پیش متخصصان هسته‌ای ما نشان داد و چهارم ارتقای سطح تجارت بین ایران و اروپا و این هم کاری است که برای انجام آن نهایت تلاش‌مان را انجام می دهیم.»

راب مک ایر اضافه کرد: «برای مثال سفارت انگلیس ماه گذشته از بیش از 100 شرکت برای انجام تجارت با ایران حمایت کرد. البته می‌دانیم که خروج آمریکا از برجام ضربه بزرگی به این تفاهم‌نامه وارد کرده است و واقعا نمی‌توان تاثیر تحریم‌ها را برطرف کرد. اما ما با حسن‌نیت در حال همکاری با ایران هستیم تا راه‌هایی پیدا کنیم که بتوان وضعیت را بهتر کرد. معتقدیم پیدا کردن یک راه حل دیپلماتیک بسیار ضروری، ولی ممکن است.»

راب مک ایر در پایان تهدید کرد: «اما در عین حال بسیار نامطلوب خواهد بود که ایران قدم‌هایی بردارد که باعث فروپاشی برجام شود.»

وی افزود: «برجام تفاهم‌نامه‌ای است که بیش از این برای این کشور (ایران) بی‌نظیر مزایای مهمی به همراه خواهد داشت.»

این سخنان در حالی است که حتی به هنگام حضور آمریکا در برجام نیز به تصریح آقای ظریف، ایران نمی‌توانست یک حساب بانکی در لندن افتتاح کند. با این وجود عجیب است که سفیر انگلیس اکنون پس از خروج آمریکا و بازگشت تحریم‌ها ادعا می‌کند از 100 شرکت در ماه گذشته برای تجارت با ایران حمایت کرده است!

نکته بعدی این است که با خروج آمریکا و با بازگشت تحریم ها، اروپایی‌ها نه در مقابل تحریم آمریکا ایستادند، نه اعتراض رسمی به شورای امنیت سازمان ملل بردند که برجام را ضمن قطعنامه 2231 تایید رسمی کرده بود و نه حتی شرکت‌های اروپایی حاضر به ادامه همکاری با ایران شدند. کجای این رفتار، بوی احترام به برجام می‌دهد؟ آنها حتی وعده‌های بی‌مایه‌ای مانند راه‌اندازی کانال مالی اس‌پی‌وی و اینستکس را هم پس از یک سال پشت هم‌اندازی، اجرایی نکردند.

بدتر و احمقانه‌تر از همه اینکه دولت انگلیس برخلاف برجام، اقدام به توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق کرد، آن هم به استناد تحریم‌های اتحادیه اروپایی علیه سوریه و در حالی که خود انگلیس با برگزیت، فاتحه حضور در این اتحادیه را خوانده بود!! البته این اقدام سرانجام با تحقیر و مجازات انگلیس توسط ایران به پایان رسید.

اروپا 3 گام قبلی دولت را جدی نگرفت چون سمبلیک بود

یک سایت حامی دولت تصریح کرد 3 گام قبلی دولت در اعتراض به ابطال و نقض تعهدات برجامی از سوی آمریکا و اروپا، صرفا «سیاسی و سمبلیک» بوده است.

در حالی که صاحب‌نظران منتقد، گام‌های دولت ظرف 8 ماه گذشته را ناکافی و نامؤثر ارزیابی کرده‌اند، سایت فرارو با اشاره به نزدیک شدن زمان گام چهارم نوشت: سومین مهلت ۶۰ روزه ایران به اعضای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای در شرایطی به پایان می‌رسد که اروپا هیچ اقدامی برای تامین منافع اقتصادی ایران انجام نداده و آمریکا هم بر تحریم‌ها علیه ایران افزوده است. از این رو، ممکن است ایران، گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای را محکم‌‎تر بردارد.

با توجه به اینکه اروپایی‌ها هیچ کاری برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا انجام نداده‌اند، برداشته شدن گام چهارم کاهش تعهدات تقریبا قطعی شده است. رئیس سازمان انرژی اتمی، گفته است گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران توسط حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، اعلام خواهد شد.

این اقدام در شرایط نسبتا متفاوتی انجام می‌شود. وساطت‌ها پایان یافته و اروپایی‌ها هم اقرار می‌کنند که نمی‌توانند خسارت خروج آمریکا از برجام را جبران کنند.

سایت حامی دولت در ادامه تصریح کرد: ایران تاکنون سه گام در زمینه کاهش تعهدات هسته‌ای برداشته است. اروپایی‌ها این گام‌ها را «سیاسی و سمبلیک» دانستند. چندی پیش یک دیپلمات فرانسوی با اشاره به گام چهارم ایران در ششم نوامبر به خبرگزاری رویترز گفت: «ششم نوامبر، چهارمین تخطی ایران خواهد بود. تاکنون، این (تخطی‌ها) سیاسی و سمبلیک بوده‌اند که تاثیر محدودی بر زمان گریز هسته‌ای دارند. آنها هرچه بیشتر نقض کنند گزینه‌های کمتری خواهند داشت و نجات توافق هسته‌ای سخت‌تر خواهد بود.

اما پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا و از بین رفتن منافع اقتصادی برجام، از نظر ایران دیگر نجات یا مرگ توافق هسته‌ای اهمیت چندانی ندارد. در حال حاضر برخی ناظران معتقدند که ایران در گام چهارم باید اجرای تعهدات جدی‌تری را متوقف کند و حتی سناریوی خروج از برجام و تعلیق همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هم در دستور کار قرار دهد. چرا که در صورت توقف اجرای تعهدات غیرمهم، اروپایی‌ها ممکن است به بی‌عملی خود ادامه دهند.

پولشویی در حوزه مسکن؛ چرا دولت برخورد نمی‌کند؟!

یک روزنامه حامی دولت می‌گوید پول‌های کثیف، بازار مسکن را آشفته کرده است.

روزنامه همشهری در گزارشی تحت عنوان «خواب آشفته مسکن با پول‌های کثیف» نوشت:

بازار مسکن تهران در مهرماه شاهد بهبود نسبی بوده و با رشد معاملات مواجه شده است. بخشی از این رشد می‌تواند ناشی از کاهش نسبی قیمت و ورود تقاضای مصرفی به بازار باشد اما در این میان هشدار ورود پول‌های کثیف و تمایل دوباره نقدینگی برای ورود به این بازار را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

به گزارش همشهری، در 2سال اخیر در سایه جهش نرخ ارز، اغلب بازارها با دگرگونی قیمت مواجه شد و بازار مسکن نیز از این تحولات مستثنا نماند؛ اما بازار مسکن به‌دلیل شفافیت پایین، تأثیر مستقیمی ‌نیز از پولشویی و گردش پول‌های کثیف می‌پذیرد و به همین واسطه هرگونه تحرک جدید در حرکت نقدینگی و پولشویی می‌تواند به تنش دوباره این بازار دامن بزند.

بر اساس آمارهایی که اتحادیه مشاوران املاک تهران ازترکیب متقاضیان بازار مسکن ارائه می‌دهد، در دوره رونق اخیر بازار مسکن، 80درصد تقاضاها، سرمایه‌ای و 20درصد مصرفی بوده و نبض قیمت در دست متقاضیان سرمایه‌ای قرار دارد.

در این وضع، تقاضای سرمایه‌ای که برای حفظ ارزش سرمایه و کسب سود قابل‌توجه وارد بازار شده، از رشد روز افزون قیمت استقبال می‌کند و حتی با معاملات سفته‌بازانه، زمینه هیجانی شدن بازار را فراهم می‌آورد. درنتیجه وقتی بازار مسکن وارد دوره رکود می‌شود، سیر تحولات قیمت در این بازار بسیار محدود و با چسبندگی بالا تغییر می‌کند؛ زیرا سرنوشت بازار را پول‌های بزرگ و متقاضیان پولدار تعیین می‌کنند، نه متقاضیان مصرفی.

آنچه در این وضعیت باید مورد توجه قرار گیرد، ورود پول‌های کثیف به بازار مسکن و پولشویی از طریق معاملات ملکی است که به گواه متصدیان این بازار در دوره رونق به جهش قیمت دامن می‌زند و در دوره رکود از افت قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.

بازار مسکن ظرفیت بسیار بالایی برای جذب نقدینگی دارد و به همین دلیل، در طول سال‌های گذشته به محل امنی برای سرمایه‌های بزرگ و گاه با منشأ نامشخص تبدیل شده است.

 روزنامه حامی دولت  در همین حال اشاره‌ای به این واقعیت نکرده که طبق قانون مصوب سال 94، دولت و وزارت راه نیز موظف به راه‌اندازی سامانه املاک برای شفافیت معاملات مربوط به مسکن و اخذ مالیات از خانه‌های احتکار  شده بودند و در همین حال همین اقدام می‌توانست موجب شفافیت در حوزه معاملات مسکن شده و پول‌های کثیف را نیز ردگیری کند. جالب اینکه روزنامه همشهری در تیتر یک خود مدعی شده سایر سیاست بر سر FATF و لوایح مربوط به آن سنگینی می‌کند!!

آمریکا دنبال جمع‌آوری اطلاعات است نه مجوز صدور اقلام بشردوستانه به ایران

مشاور باراک اوباما در دوران ریاست جمهوری می‌گوید هدف ترامپ از موافقت با صادرات اقلام بشردوستانه به ایران، جاسوسی است.

آمریکا چندی پیش از تشکیل مکانیسم جدیدی برای صادرات اقلام بشردوستانه به ایران خبر داد تا به‌طور رسمی ارسال مواد اولیه ضروری به این کشور که تحت تحریم‌های شدید آمریکاست، تسهیل شود. اما برخی کارشناسان و ناظران سیاسی بر این باورند که این اقدام واشنگتن،‌ نوعی جاسوسی از شرکت‌های صادرکننده به ایران است.

«برایان اوتول» مشاور سابق باراک اوباما به نشریه فرانسوی لاتریبون گفت: این اقدام بیش از همه راهی برای بازیابی اطلاعات است تا کمک به مردم ایران.

به گفته وی، بسیاری از بانک‌های خارجی قادر نخواهند بود سطح جزئیات خواسته شده را تامین کنند.

اوتول می‌گوید من فکر می‌کنم این ساز و کار بیشتر تاثیر بازدارنده دارد. این ساز و کار در مقایسه با آنچه ادعا می‌شود تاثیری کاملا برعکس خواهد داشت.

از نظر اوتول،‌ این ساز و کار ضربه‌ای به تلاش‌های اروپایی‌ها برای تجارت با ایران است.

واشنگتن در ماه مه سال 2018 به‌طور یک جانبه از توافق بین‌المللی که برنامه هسته‌ای ایران را سازمان‌دهی می‌کرد خارج شد و تحریم‌های سنگینی علیه اقتصاد ایران اعمال کرد.

گزارش نشریه فرانسوی می‌افزاید: با وجود تحریم‌های اقتصادی سنگین اعمال شده از سوی واشنگتن، دولت آمریکا تاکید می‌کند صادرات مواد غذایی، دارو و دیگر کالاهایی که در زمره اقلام بشردوستانه است،‌ به ایران ممنوع نیست. اما اکثر شرکت‌ها از ترس مجازات‌های اقتصادی وزارت‌ خزانه‌داری آمریکا از تجارت با ایران خودداری می‌کنند.

برای دستیابی به مجوز آمریکا برای تجارت با ایران هر موسسه باید ماهانه اطلاعات اساسی و بی‌سابقه را ارسال کند که همه فاکتورهای مربوطه،‌ مقصد و اینکه آیا آنها در پنج سال گذشته در فهرست سیاه آمریکا،‌ اتحادیه اروپا و سازمان ملل قرار گرفته‌اند،‌ شامل می‌شود.

توضیح وزارت کشور درباره یک خبر

در پی انتشار خبر ویژه «تغییر 580 مدیر سیاسی در استان‌ها؛ دولت خود را برای انتخابات گرم می‌کند!»، وزارت کشور، توضیحی بی‌ارتباط به خبر ارسال کرد.

در توضیحی که با امضای «مشاور وزیر و مسئول هماهنگی امور روابط عمومی و اطلاع‌رسانی» ارسال شده، آمده است: 1-تغییر استانداران در سال 97 عمدتاً به‌دلیل اجرای قانونی منع به‌کارگیری بازنشستگان بوده است که بدین جهت وزارت کشور علی‌رغم به دوش کشیدن مسئولیت‌ها و وظایف سنگین خود پرچمدار اجرای این قانون بوده است.

ثانیاً: انتصاب استانداران، فرمانداران، مدیران کل سیاسی استانداری‌ها و دیگر مدیران سیاسی در دولت تدبیر و امید معطوف به انتخاب افرادی است که ضمن همراهی با سیاست‌های دولت، از شایستگی لازم جهت تصدی پست‌های مدیریتی برخوردار بوده و توانایی اجرای برنامه‌های دولت را در ابعاد بخشی و فرابخشی دارا باشند.

2- وزارت کشور در عزل و نصب مدیران سیاسی اجرایی، ضمن رعایت ماده 1 دستورالعمل اجرایی شرایط عمومی و اختصاصی نحوه انتخاب و انتصاب فرمانداران و بخشداران و موارد مندرج در جدول شماره 1 این دستورالعمل و تبصره‌های مربوط به آن (مصوبه شماره 578606 مورخ 95/4/1 شورای‌عالی اداری)، به طی مسیر قانونی و دارا بودن شاخص‌های عمومی و تخصصی با اولویت استفاده از افراد داخل کادر وزارت کشور تأکید دارد و در نهایت با توجه به دارا بودن شرایط فوق، داشتن قدرت تعامل منطقی و سازنده با دیگر مدیران و مسئولان استان را در به‌کارگیری افراد مورد توجه قرار می‌دهد.  

فرصت‌های ایجاد شده برای استفاده از نیروهای جدید نه تنها بازی جناحی نمی‌باشد بلکه گامی در راستای جانشین‌پروری و کادرسازی سازمانی در مجموعه وزارت کشور تلقی می‌گردد. شایان ذکر آنکه خوشبختانه اخیرا 224 نماینده محترم مجلس شورای اسلامی از رویکرد وزارت کشور مبنی بر جوانگرایی در پست‌های مدیریتی وزارت کشور تقدیر نموده‌اند.

3- رویکرد وزارت کشور در دولت تدبیر و امید تکیه بر رویکرد اعتدالی فارغ از نگاه‌های صرف سیاسی است و همچنان که اشاره شده درصدد بوده و هست که نیروهای شایسته و توانمند مجموعه صف و ستاد وزارت کشور در پست‌های مذکور مورد استفاده قرار گیرند.

4- برای اطمینان از اجرای رویکرد یاد شده، کافی است بدانیم در حالی که قبل از شروع دولت یازدهم 62 درصد فرمانداران از سایر دستگاه‌ها مأمور شده‌اند، در حال حاضر بیش از 76 درصد فرمانداران از کارکنان وزارت کشور و استانداری‌ها و واحدهای تابعه هستند».

کیهان: از باب امانتداری، توضیح ارسالی منتشر شد، اما باید عنایت داشت که استدلال‌هایی مانند «جوانگرایی»، «کارمند وزارت کشور بودن»، «تشکر نمایندگان مجلس از جوانگرایی در پست‌ها» و نظایر آن، پاسخ به شائبه جدی یکدست‌سازی سیاسی و جناحی اغلب استانداران و معاونان آنها و فرمانداران در آستانه انتخابات نیست.

ایران

تکذیب خبر درخواست ایران برای ایجاد بخش کنسولی امریکا در تهران

 خبر اول اینکه، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای منتشره در روزنامه وال استریت ژورنال را تکذیب کرد .به گزارش فارس، نشریه امریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام امریکایی مدعی شده است که ایران اخیراً از طریق سوئیس به امریکا پیشنهاد کرده که خدمات کنسولی میان دو کشور برقرار شود .این گزارش می‌افزاید: «این مقام ایالات متحده می‌گوید ایران امیدوار است که خدمات کنسولی بتواند برای تسهیل مذاکرات در زمینه تبادل زندانیان به کار گرفته شود. دولت ترامپ هنوز به این درخواست پاسخی نداده که این نشانه‌ای دیگر از سردی عمیق روابط است».

آمریکا ۹ فرد و یک نهاد ایرانی را تحریم کرد

 خبر دیگر اینکه، وزارت خزانه‌داری امریکا دیروز اعلام کرد نام ۹ فرد و یک نهاد را به فهرست تحریمی این کشور علیه ایران اضافه کرده است. به گزارش فارس، بر اساس آنچه وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرده اسامی «محمد باقری»، «حسین دهقان»، «حجت‌الاسلام و والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی»، «غلامعلی حداد حادل»، «وحید حقانیان»، «حجت‌الاسلام والمسلمین سید مجتبی خامنه‌ای»، «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی»، «غلامعلی رشید»، «علی‌اکبر ولایتی» افرادی هستند که به فهرست تحریم‌ها علیه ایران اضافه شده‌اند.خزانه‌داری امریکا همچنین ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را نیز به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده است.

جدال دو چهره نزدیک به قالیباف در فضای مجازی

 دست آخر اینکه،سید محمود رضوی و مجید حسینی دو چهره نزدیک به محمد باقر قالیباف شهردار اسبق تهران در فضای مجازی با هم به تندی درگیر شده و یکدیگر را به نفاق و نان به نرخ روز خوری متهم کردند. به گزارش انتخاب سید محمود رضوی در توئیتر با هشتگ  نفاق نوشت: «یکی از این آفتاب پرست‌های سیاسی که این روزها عدالت‌خوار شده و در مورد مدارس غیرانتفاعی هم افاضات میکنه را کامل می‌شناسم، حتی بهتر از خودش، نمی‌خوام همه چیزشو بگم، اما فقط اینو بگم که این عدالتخوار عزیز که به مدارس غیرانتفاعی فحش میده، پسر خودش در مدرسه غیرانتفاعی درس میخونه! نفاق». مجید حسینی هم در استوری اینستاگرام خود با هشتگ لیبرال_ریش_دار و نان_به_ریش_خور نوشت: «یکی از زالو صفت‌های سیاسی که بدون سواد و هنر و ذره‌ای استعداد سال‌هاست تبدیل به تهیه‌ کننده‌ی پروژه‌های عظیم سینمایی شده، و من از خودش هم بهتر می‌شناسمش؛ این روزها با ریش نیم متری، مواضع حسام الدین آشنا و عارف و حجاریان را در مورد مدارس غیرانتفاعی و خصوصی سازی می‌گیرد؛ متعجبم روزی بود که دو شاد را از سه شاد تشخیص نمی‌داد، ملت را در شهرستان کتک می‌زد. جل الخالق. لیبرال_ریش_دار نان_به_ریش_خور»

آرمان

اکتشافات جدید کاوشگر چینی در ماه

کاوشگر یوتو -۲ چین، 62/318 متر در حاشیه ماه حرکت کرده است تا اکتشافات علمی جدیدی را انجام دهد. گزارش شینهوا می‌افزاید: براساس تازه‌ترین اخباری که توسط سازمان فضایی چین منتشر شده کاوشگر یوتو -۲، 62/318 متر در حاشیه ماه حرکت کرده است تا اکتشافات علمی جدیدی را انجام دهد. ماه‌نورد این کشور، نیمه پنهان ماه را اکتشاف می‌کند و قرار است به اطلاعاتی دست پیدا کند که تاکنون هیچ کشوری نتوانسته آن‌ها را از ماه استخراج کند. این ماه‌نورد اکنون در 11/218 متری شمال غربی کاوشگر چانگ ای۴ واقع شده است؛ این کاوشگر در دسامبر سال ۲۰۱۸ پرتاب شد و نخستین فرود نرم در قطب جنوب ماه را در ماه ژانویه انجام داد.

رد طرح کاهش مجازات حبس تعزیری

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس از رد طرح کاهش مجازات حبس تعزیری در نشست این کمیسیون خبر داد. حسن نوروزی از بررسی و رد طرح کاهش و تقلیل مجازات حبس تعزیری در نشست دیروز با حضور کارشناسان و مسئولانی از مرکز پژوهش‌ها، معاونت حقوقی وزارت دادگستری، قوه قضائیه، امور زندان‌ها و نیروی انتظامی خبر داد. وی افزود: این طرح به دنبال کاهش ۵۰ درصدی مدت زمان حبس زندانیان بود که پس از بحث و بررسی‌های صورت گرفته توسط اعضای کمیسیون رد شد. نوروزی تضییع و نادیده‌گرفتن حقوق شهروندان و توجه به پیش‌بینی این موضوع در قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی را از دلایل رد این طرح عنوان کرد.

کشف دلار و طلای قاچاق در فرودگاه

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور بیان کرد: بیش از ۲۳ میلیارد ارز و طلای قاچاق توسط پلیس فرودگاه امام خمینی کشف شد. سردار حسن مهری اظهار داشت: همکارانم حین چک و کنترل مسافران خروجی به مقصد دبی به ۲ نفر از مسافران مشکوک می‌شوند که در بازرسی از وسایل همراه آنان مقدار قابل توجهی ارز و طلای قاچاق کشف می‌شود. وی با بیان اینکه این ۲ نفر، از مسافران کثیرالسفری هستند که به صورت باندی اقدام به جابه‌جایی ارز و طلای قاچاق به خارج از کشور می‌کردند، افزود: از بار همراه متهمان ۱۹۰ هزار دلار آمریکا و ۴۶۰ گرم طلای دست‌ساز به شکل زنجیر کیف دستی جمعا به ارزش تقریبی ۲۳ میلیارد و ۷۳۵ میلیون ریال کشف شد.

قطع پروازها به نجف و بغداد

در روزهای اخیر که التهابات داخلی عراق افزایش و به شهرهای زیارتی کربلا و نجف نیز تسری یافته، برخی دستگاه‌های ذی‌مدخل در انتقال زائران به عتبات عالیات از جمله وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت اعلامیه‌هایی مبنی بر ممانعت از سفر اتباع ایرانی به همسایه غربی‌مان صادر کرده‌اند که سبب شده تا سفرهای زمینی و هوایی به مقاصد کربلا و نجف کاهش یافته یا قطع شود. در همین راستا مقصود اسعدی سامانی اظهارکرد: در حال حاضر بسیاری از پروازها به عتبات عالیات قطع شده است. برخی شرکت‌ها هم که در حال انجام پروازها هستند، صرفا برای بازگرداندن مسافرانی که در فرودگاه نجف منتظر هواپیماهای ایرانی هستند، به عراق پرواز می‌کنند.

پشت صحنه تبلیغات چندهمسری

سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران در مجلس گفت: گویا مسئولان صداوسیما به تمامی وظایف شرعی و قانونی خود عمل کرده‌اند که حالا به فکر تبلیغ چند همسری افتاده‌اند. بر اساس برنامه ششم توسعه، رسانه‌ها مکلف به آموزش مهارت‌های زندگی و تقویت بنیان خانواده هستند؛ نه این که در جهت عکس آن عمل کنند. حجت‌الاسلام صادق‌نیا، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار کرد: عملی ممکن است از نظر شرعی و قانونی روا و مباح باشد، اما این باعث نمی‌شود طرح آن در جامعه لزوما امر درستی باشد. به نظر می‌آید جار زدن هر امر مباحی در جامعه خیلی درست نباشد. طرح مسأله تعدد زوجات و چندهمسری باعث ایجاد یک هراس اخلاقی بین خانواده‌ها می‌شود.

پشت پرده اخراج ۳۰ داور زن

طی هفته‌های اخیر و پیش از برگزاری هفته سوم لیگ برتر فوتبال بانوان در سوم آبان، حدود ۳۰ داور زن از قضاوت در لیگ برتر کنار گذاشته شدند و داوران جدیدی که برخی از آن‌ها برای اولین بار قضاوت در لیگ برتر را تجربه می‌کردند، جایگزین شدند. تابناک نوشت؛ ماجرا از این قرار است که این داوران به پرداخت نشدن حق‌الزحمه خود اعتراض داشتند و گویا کمیته داوران فدراسیون فوتبال با کنار گذاشتن آنها، به اعتراض این داوران واکنش نشان داده است. حق‌الزحمه داوران زن در لیگ فوتبال و فوتسال بانوان کم است به گونه‌ای داور وسط ۱۲۰ هزار تومان، کمک داور ۸۰ هزار تومان و داور چهارم هم ۴۰ هزار تومان دریافت می‌کند، اما آن‌ها همین پول کم را نیز با تاخیر زیادی دریافت می‌کنند.

کشف زمین خواری میلیاردی در رامیان

فرمانده انتظامی استان گلستان گفت: مأموران پلیس آگاهی رامیان پس از یک سری اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات میدانی موفق به کشف یک فقره زمین خواری در سطح شهرستان شدند. سردار روح الامین قاسمی تصریح کرد: در بررسی‌های تخصصی به همراه کارشناسان اداره منابع طبیعی مشخص شد، متهم ۲۲ هزار متر مربع از اراضی ملی را به صورت غیرقانونی تصرف کرده است. وی با بیان اینکه برابر اعلام کارشناسان ارزش زمین‌های آزاد شده سه میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال برآورد شده است، افزود: در این عملیات یک متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای انجام مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

آبگرفتگی ۴۰۰۰ هکتار مزارع در گلوگاه

فرمانده سپاه گلوگاه گفت: براثر سیل چهار هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۱۲۰ دامداری دچار آبگرفتگی شد و ۸۶ راس دام از بین رفت. سرهنگ دوم پاسدار سیدحسن یوسفی با اعلام اینکه ‌۵۰ دستگاه خوردو در این شهرستان آسیب دید؛ خاطرنشان کرد: بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال جهت این خسارت برآورد چرا که در این میان ۱۱ مدرسه خسارت و سه مسجد دچار آبگرفتگی شد. وی یادآور شد: وقوع سیل در روستاهای مهدیرجه؛ ولمازو، سیدمحله، تیله‌نو، لمراسک، خورشیدکلا، ریحان‌آباد، تیرتاش؛ یک روستا بالادست و دو منطقه هشت‌تیکه و کوپچی‌محله و همچنین در داخل شهرستان دچار آب گرفتگی شدند.

سرلیست اصلاح‌طلبان نمی‌شوم

عبدا... نوری احتمال سرلیست شدنش برای فهرست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم را رد کرد. وی در حاشیه مراسم ختم اعظم طالقانی در جمع خبرنگاران به احتمال سرلیستی خود در فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم واکنش نشان داد. نوری در پاسخ به این پرسش که آیا شما سر لیست اصلاح‌طلبان برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس خواهد بود؟ گفت: خیر؛ اینگونه نیست.

بازداشت ۱۵ ماهیگیر ایرانی در هند

گارد ساحلی هند ۱۵ ماهیگیر ایرانی را به اتهام ورود غیرقانونی به آب‌های آن کشور بازداشت کرد. پایگاه اینترنتی «یو.ان.آی» در گزارشی از منگلورو نوشته است که گارد ساحلی هند به تازگی ۱۵ ماهیگیر ایرانی را به اتهام ورود غیرقانونی به آب‌های آن کشور بازداشت و دو فروند قایق آنان را توقیف کرده است. براساس بیانیه منتشره در منگلورو، این ماهیگیران به پلیس منگلورو به منظور انجام تحقیقات بیشتر تحویل داده شده‌اند.

رأی بدهیم که چه کسی سر کار بیاید؟

فائزه هاشمی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در حاشیه مراسم ختم اعظم طالقانی در پاسخ به این پرسش که آیا بنا دارید خودتان نامزد شوید، گفت: من که اگر نامزد هم شوم رد صلاحیت می‌شوم. حرف من این است که دوباره برویم رأی بدهیم که چه اتفاقی بیفتد؟ چه کسی سر کار بیاید؟خود اصلاح‌طلبان نیز امروز نسبت به مسائل و مشکلات بی‌تفاوت و بی‌اعتنا شده‌اند و در مسائل ذوب گشته‌اند.

روحانی به یزد می‌رود

استاندار یزد از سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور به استان خبر داد. محمدعلی طالبی ابراز امیدواری کرد برنامه‌هایی که برای این سفر پیش‌بینی‌شده، به پیشرفت و آبادانی بیشتر استان منجر شود. وی افزود: حسن روحانی رئیس‌جمهور محترم هفته آینده به همراه هیأت همراه به یزد سفر می‌کند. روحانی در این سفر دیدارهایی با قشرهای مختلف مردم و فعالان بخش‌های اقتصادی خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس