کد خبر 1006911
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
رضا سراج نمایه

با شکست دو سناریوی مذکور، اکنون آمریکایی‌ها به همراه برخی از متحدان اروپایی خود درصدد اجرایی نمودن سناریوی سوم از راهبرد فشار حداکثری برآمده‌اند.

به گزارش مشرق، رضا سراج کارشناس مسائل راهبردی در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت: راهبرد فشار حداکثری آمریکا در قالب سه سناریو از اوایل سال نود و هفت علیه ایران عملیاتی گردید. مرور سناریوهای سه‌گانه، شناخت بازیگردانان و بازیگران آن برای پیش‌بینی وقایع محتمل آینده ضروری است.

راستگرایان افراطی (جان بولتن و...) بازیگردانان سناریوی اول فشار حداکثری بودند که تصور می‌کردند با تحریکو تصاعد بحران در برابر جمهوری اسلامی، ایران را به صورت شاخ شکسته به پای میز مذاکره و توافق نهایی خواهند کشاند. اندیشکده دفاع از دموکراسی موسوم به FDD و بخشی از لابی رژیم صهیونیستی به همرا نتانیاهو، بازیگردانان سناریوی دوم بودند که شورش‌های اجتماعی ناشی از فشار حداکثری را در ایران به انتظار نشسته بودند.

در چارچوب سناریوی دوم، ابتدا سلطنت‌طلبان و منافقین می‌بایست محیط داخلی ایران را بی‌ثبات ساخته و در فاز دوم، شبکه همکار داخلی غرب، مذاکره و توافق مجدد با آمریکا را تئوریزه و تصمیم سازی نمایند. در این ارتباط ایران با عملیاتی ساختن راهبرد "افزایش هزینه در برابر افزایش فشار" از یکسو اجرایی شدن سناریوی اول را عقیم ساخت و از دیگر سو، محاسبات آمریکا را تغییر داد. در واقع اسقاط پهباد آمریکایی و... شلیکتیر خلاص به سناریو اول و بازیگردانان آن بود. همچنین هوشیاری و مقاومت مردم، تحقق سناریوی دوم دشمنان را غیر ممکن نمود.

با شکست دو سناریوی مذکور، اکنون آمریکایی‌ها به همراه برخی از متحدان اروپایی خود درصدد اجرایی نمودن سناریوی سوم از راهبرد فشار حداکثری برآمده‌اند. در این راستا سعی دارند با تصمیم سازی جریان نفوذ و بازیگری غربگرایان، تنش سیاسی تولید شده ناشی از دوقطبی سازی (رفراندوم بر سر سیاست خارجی و موضوعات فرهنگی) را به محیط اجتماعی منتقل کرده و ایران را به لبه توافق جامع با آمریکا سوق دهند. اظهارات اخیر آقای روحانی درباره رفراندوم و به هم ریختگی سیاسی- اجتماعی در عراق و لبنان می‌تواند نشانه‌های این مهم باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    5 0
    فرمایشات دیروز مقام معظم رهبری کاملا واضح و مشخص بود. حجت بر مسئولین تمام شده است، بهتر است بجای تفکر غلط مذاکره با آمریکا به فکر استفاده از توانمندیهای داخلی، جلوگیری از فساد و هدر رفت فرصتها و منابع باشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس