بازدید علی‌اکبر صالحی از نطنز در آستانه ورود ایران به گام چهارم

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در آستانه ورود ایران به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی، امروز (دوشنبه) از مجتمع غنی سازی نطنز و اقدامات صورت گرفته در سه گام قبلی به ویژه گام سوم بازدید می کند.

به گزارش مشرق، علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان امروز (دوشنبه) و در آستانه ورود ایران به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی و پایان فرصت ۶۰ روزه سوم ایران به طرف‌های باقیمانده در برجام برای اجرای تعهداتشان، با حضور در مجتمع غنی‌سازی شهید مصطفی احمدی‌روشن از این مجتمع و اقدامات صورت گرفته در سه گام قبلی به ویژه گام سوم کاهش تعهدات برجامی بازدید می کند.

جمعی از خبرنگاران رسانه های داخلی نیز در این تور هسته ای حضور دارند.

بیشتر بخوانید:

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری و در نخستین سالگرد خروج آمریکا از برجام، در بیانیه‌ای ضمن اعلام کاهش برخی تعهدات برجامی، فرصت‌ ۶۰ روزه‌ای را به طرف‌های باقیمانده در برجام از جمله سه کشور اروپایی داد تا تعهدات بانکی و نفتی خود در قبال ایران را عملیاتی کنند و اعلام کرد که اگر کماکان این روند ادامه یابد و شاهد پایبندی طرف مقابل به تعهداتش نباشیم، ایران گام‌های دیگری را در این راستا برخواهد داشت. در گام اول ایران از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد عبور کرد و در پایان این گام و زمان ورود به گام دوم (۱۶ تیر ماه) نیز عنوان شد که ایران از این به بعد سقف غنی سازی ۳.۶۷ درصد را رعایت نمی‌کند و یک روز بعد هم بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو با فارس خبر داد که سقف اورانیوم غنی شده ایران به ۴.۵ درصد رسیده است.

گام سوم کاهش تعهدات برجامی نیز پس از اعلام حسن روحانی از روز جمعه ۱۵ شهریور آغاز و سازمان انرژی اتمی موظف شد در زمینه تحقیق و توسعه هر آنچه نیاز فنی کشور است، بلافاصله شروع کند و تمام تعهداتی که در زمینه تحقیق و توسعه در برجام مدنظر بوده را کنار بگذارد. 

در همین خصوص بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ۱۶ شهریور ماه در نشستی خبری درباره اقدامات انجام شده در گام سوم و اقداماتی که قرار است در این مدت ۲ ماه انجام شود، اظهار داشت: چهار اقدام امروز انجام شد، یکی در ارتباط با بند ۳۹ ضمیمه یک و تولید محصول غنی سازی با ماشین‌های  نسل جدید و عدم اختلاط پسمان و محصول این زنجیره‌ها که قرار بود پس از سال ۱۰ از آغاز برجام انجام شود که این انجام شد. از این به بعد سانتریفیوژها همانطور که تحقیق و توسعه می‌کنند به انباشت ذخایر ما کمک می‌کنند. این اقدام از دیروز انجام و امروز به آژانس اعلام شد واز الان تولیدات تحقیقاتی ما به ذخایر کشور افزوده می‌شود.

کمالوندی افزود: سانتریفیوژ IR6s در بند ۳۲ ضمیمه یک قرار بوده در ابتدای سال ۱۱ برجام گازدهی شود که گازدهی آن را شروع کردیم. راه اندازی زنجیره ۲۰ تایی ماشین IR4 که براساس بند 35 ضمیمه یک برجام بوده که ابتدای سال ۱۱ قرار بود انجام شود و این هم الان انجام شده است. ماشین‌  IR6  به صورت زنجیره ۲۰  ماشین که قرار بود از آبان ماه آغاز شود که از دیروز گازدهی کرده‌ایم و زنجیره ۳۰ تایی را در برنامه بعدی انجام می‌دهیم. این چهار اقدام عملا انجام شده است. ۴ اقدام دیگر مانده که دو مورد آن‌ها در یک ماه آینده انجام خواهد شد، یکی راه اندازی زنجیره میانی ماشین IR2m است که باید از سال ۱۱ انجام می‌شد و یکی راه‌اندازی و گازدهی زنجیره ۱۰ تایی ماشین سانتریفیوژ سه بیلوز IR5 و گازدهی آن که ابتدای سال ۱۱ باید انجام می‌شد و در یک ماه آینده صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در دو ماه آینده و قبل از پایان گام سوم سه کار مهم دیگر داریم که ارزش بسیار بالایی دارد، یکی راه اندازی و گازدهی زنجیره‌های شاهد ۱۶۴ تایی IR4 و راه اندازی زنجیره‌های شاهد ۱۶۴ تایی IR2m و همچنین گازدهی به زنجیره میانی سانتریفیوژ IR5s را تا دو ماه آینده خواهیم داشت. راه‌اندازی گازدهی زنجیره ۳۰ ماشین IR6 قرار بوده سال هشت و نیم انجام شود که الان زنجیره ده‌تایی آن را داریم که گاز می‌دهیم، زنجیره ۲۰ تایی را از دیروز شروع کردیم و عملا ۶۰ ماشین IR6 در حدود دو ماه آینده در حال کار و تحقیق و توسعه و افزایش ذخایر اورانیوم کشور خواهند بود.

از سوی دیگر، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی 15 مهر ماه سال جاری در حاشیه نشست با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در اظهاراتی در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که زنجیره ۳۰ تایی IR6 که قرار بود چهار سال و نیم آینده دایر شود، به دلیل خلف وعده اروپایی‌ها ظرف دو سه هفته آینده راه‌اندازی می‌شود.

وی همچنین افزود: ظرف حداکثر یک ماه آینده تا زمانی که گام سوم به پایان برسد، قریب به ۲ هزار و ۵۰۰ سو به ظرفیت ۵ هزار و ۶۰ سوی ما اضافه خواهد شد. یعنی قریب ۴۵ درصد به ظرفیت توان غنی سازی ما اضافه می‌شود.

رئیس سازمان اتمی همچنین گفت که لوله گذاری‌ها برای ماشین‌های نصب شده جدید در عرض هشت روز انجام شده است.

وی همچنین گفت که ظرف یکی دو هفته آینده قسمت ثانویه راکتور آب سنگین اراک راه‌اندازی خواهد شد و مهمتر از آن ماشین جا به جایی سوخت که ناقص بود نیز تکمیل می‌شود.

۱۴ آبان ماه پایان سومین فرصت ۶۰ روزه ایران به طرف‌های باقیمانده در برجام است و آنگونه که مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند با توجه به بدعهدی‌های طرف‌های برجامی، ایران وارد گام چهارم کاهش تعهدات برجامی خواهد شد. البته علی اکبر صالحی پیش از این اعلام کرده بود که جزییات گام چهارم را حسن روحانی رئیس جمهور اعلام خواهد کرد.

در همین راستا کمیته‌ای در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده و سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز پیش از این گفته بود که این کمیته در حال طراحی گام چهارم است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید رضا IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    4 0
    شما را به خون شهدا قسم ! این گام را محکم تر بردارید و ملاحظه دشمن را نکنید !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس