کد خبر 1006079
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
دستفروشی در سرمای زمستان

طرح انضباط شهری در محدوده تئاتر شهر از خرداد آغاز شد. حالا پس از 5 ماه از اجرای طرح، دوباره برخی دستفروشان به محل سابق فعالیت‌شان بازگشته‌اند؛ آیا چتر شهرداری برای فعالیت دستفروشان باز شده است؟

به گزارش مشرق، «طرح انضباط شهری در محدوده تئاتر شهر و چهارراه ولی‌عصر (عج) اجرا شد» این خبر را نصراله آبادیان شهردار منطقه 11 تهران اواخر خرداد امسال اعلام کرد.

 این طرح با همکاری نیروی انتظامی، یگان حفاظت شهرداری تهران، شرکت حریم‌بان و شهربان، معاونت خدمات شهری، اتحادیه صنف پوشاک و البسه و شرکت ساماندهی مشاغل اجرایی شد تا از بساط گستری و دستفروشی جلوگیری شود.

آخرین باری که اجرای این طرح آغاز شد کمی پس از حادثه درگیری در محدوده تئاتر شهر بود. حادثه‌ای که روز یکشنبه بیستم خردادسال جاری رقم خورد و در نتیجه درگیری بین ۲ دستفروش در اطراف محوطه فرهنگی ـ هنری تئاتر شهر با کلت کمری یکی از طرفین دعوا مجروح شد.

بیشتر بخوانید:

پلیس: زمان اجرای طرح ترافیک پایتخت کاهش یابد

عذرخواهی حناچی به خاطر آب‌گرفتگی در تهران

این درگیری باعث وحشت شهروندان و برخی از هنرمندانی شد که زیاد به این محدوده رفت و‌ آمد داشتند. برخورد با دستفروشان و ممانعت از فعالیت‌ آنها بارها توسط مسؤولین شهری مطرح و اجرایی شده ولی اجرای این طرح ها هیچ‌گاه مداوم نبوده و صورت پیوسته اجرایی نشده است.

انتقادات به عدم ساماندهی دستفروشان پس از این حادثه بالا گرفت و در نهایت، شهردار منطقه 11 اعلام کرد: با توجه به درخواست شهروندان، کسبه و هنرمندان مبنی بر اجرای طرح انضباط شهری در محورهای چهارراه ولیعصر (عج)، جمهوری، لبافی نژاد، پیرامون تئاترشهر و پارک دانشجو با پیگیری‌های انجام شده که تا به امروز زمان برده موفق شدیم مصوبه شورای تأمین را دریافت کنیم و بر اساس آن نهادهای مربوطه موظف به اجرای طرح انضباط شهری به صورت مستمر هستند.

برخوردها در زمینه دستفروشان شتاب‌زده است

اما ماجرا به این خبر ختم نشد و شورای شهری‌ها بلافاصله پس از اعلام اجرای طرح، واکنش‌های زیادی نشان دادند و مخالفت خود را مطرح کردند.

حجت نظری عضو شورای شهر تهران در واکنش به برخورد با دستفروشان گفت: در زمینه ساماندهی دستفروشان و تعلل‌هایی که در این زمینه صورت گرفته در صحن شورای شهر بارها تذکر داده‌ام و اعلام کرده که برخورد احساسی و شتاب‌زده نباید در این زمینه انجام شود. متأسفانه علی‌رغم این تذکر دقتی صورت نگرفته و فشارها برای جمع‌آوری دستفروشان در محدوده چهارراه ولی‌عصر(عج) منجر به تأیید آن در شورای تأمین شد و طرح به صورت ضربتی انجام گرفت.

نظری تأکید کرد: باید در اجرای طرح‌هایی که یک طرف آن مردم هستند توجه بیشتری داشت، 2 هزار دستفروش در محدوده چهارراه ولیعصر و تئاترشهر فعالیت می‌کردند که این افراد نیاز به ارتزاق دارند و نباید با اجرای طرح‌های کارشناسی‌نشده سبب آسیب به آنها شد.

وی با تأکید بر اینکه اجرای طرح ضربتی جمع‌آوری دستفروشان کار مناسبی نبوده است، گفت:‌ باید از مطالعات قبلی و مشورتی که در زمینه دستفروشان در پهنه رودکی انجام گرفته بهره ببریم و بهترین تصمیم‌ها را برای فضاهای فرهنگی و هنری در دستور کار قرار داد. 

عضو شورای شهر تهران گفت: فروش کالاهای فرهنگی برای دست‌فروشان از جمله کتاب و صنایع دستی تصمیم مناسبی می‌تواند در این زمینه باشد و من نیز موافق فروش وسایل همچون ابزارآلات در این محدوده فرهنگی نیستم.

نظری گفت:‌ پاک کردن صورت مسئله درست نیست و معتقدیم که باید اتفاق دیگری رقم بخورد.

شورای شهر باید راه‌حل به شهرداری ارائه دهد

محمد رضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران هم  توپ را به زمین شورای شهری‌ها می‌اندازد. وی در باره فعالیت دستفروشان گفت: راه‌حل‌های ساده همچون ساماندهی و جمع‌آوری کردن دستفروشان یا رها کردن آنها مناسب نیست و نباید انتظار راهکارهای سریع باشیم.

وی تأکید کرد: شورای شهر باید راه‌حل به شهرداری ارائه دهد و ما مجری این راه‌حل‌ها خواهیم بود.

چراغ شهرداری برای دستفروشان؛ قرمز یا سبز؟

  5 ماه از اعلام خبر ساماندهی دستفروشان گذشته و بر اساس مشاهدات عینی اکنون دستفروشان دوباره به محل سابق فعالیتشان بازگشته‌اند البته نه به گستردگی قبل بلکه به صورت پراکنده و نشانه‌ها حکایت از چراغ سبز دوباره شهرداری دارد البته اجرای طرح ساماندهی دستفروشان در تابستان امسال اولین بار نبود که اجرایی شد و پاییز سال پیش هم طرح مشابهی اجرا ولی دوام نیاورد و سر و کله دستفروشان با نزدیک شدن به پایان سال دوباره پیدا شد.

ساماندهی دستفروشان امری ضروری است. موضوع بارندگی‌ها و آبگرفتگی معابر شهر نباید که سبب غفلت از این مسأله شود

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران درباره بازگشت مجدد دستفروشان گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شهرداری به ویژه در فصل پاییز و زمستان درگیر موضوعات مختلف است؛ چراکه با وقوع بارش‌ها، دغدغه‌ها چندین برابر می‌شود. از طرفی موضوع دستفروشی پیچیده است و برخی از این مناطق به ویژه در چهارراه ولیعصر(عج)، کسبه محل، دکه‌های دستفروشی هم راه می‌اندازند. بنابراین ساماندهی دستفروشان باید با همکاری دستگاه‌های مختلف انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه بازگشت دستفروشان به محل فعالیتشان باید پیگیری شود، گفت: این مسئله جای تحقیق دارد. نمی‌گویم شهرداری تعلل کرده، ولی باید مسئله بررسی شود، البته برخورد خشن و سلبی صحیح نیست و مردم هم باید در این زمینه‌ها مشارکت داشته باشند.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ساماندهی دستفروشان امری ضروری است، گفت: مسئله بارندگی و آب‌گرفتگی شهر نباید که سبب غفلت از موضوعات این چنینی شود و همکاری نیروی انتظامی در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.

نواقص مانع از اجرای کامل طرح شده است

هرچند بازگشت دستفروشان به سطح منطقه منوط به ساعات خاصی نیست ولی علی اصغر طاهری،‌ شهردار ناحیه یک منطقه 11 درباره بازگشت مجدد دستفروشان در این منطقه گفت: در ساماندهی دستفروشان هنوز نواقصی وجود دارد که مانع از اجرای کامل طرح شده است بر همین اساس برخی دستفروشان از ساعت 7 بعدازظهر در محل‌های سابق البته نه به صورت چشمگیر حضور یافته‌اند.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای تأمین جلوگیری از بساط گستری باید تا ساعت 9 شب ادامه یابد البته نمی‌گوییم که از 9 شب به بعد دستفروشی مجاز است ولی تحقق کامل طرح ساماندهی دستفروشان همکاری همه دستگاه‌های انتظامی، قضایی و ... را می‌طلبد.

در ساماندهی دستفروشان هنوز نواقصی وجود دارد که مانع از اجرای کامل طرح شده است ولی پیگیر رفع مشکلات هستیم

شهردار ناحیه یک منطقه 11 خاطرنشان کرد: از شنبه 11 آبان جلوگیری از بساط گستری از ساعت 7 بعدازظهر به بعد نیز اجرایی خواهد شد.

شهروندان از فعالیت دستفروشان رضایت ولی از سد معبر نه

علی‌رغم مخالفت برخی مدیران شهری و مسؤولان برخی از مردم از فعالیت دستفروشان رضایت دارند و به نظر می‌رسد موافق ساماندهی دستفروشان‌ هستند و نه حذف آنها. مریم یکی از زنانی است که محدوده چهاراه ولی‌عصر و جمهوری مسیر عبوری همیشگی‌اش، است و از جمله شهروندانی محسوب می‌شود که تمایل دارد خرید روزانه را در مسیر کار تا منزل انجام دهد این شهروندتهرانی گفت: با سد معبر مخالف‌ام ولی از شهرداری درخواست ساماندهی دستفروشان را دارم تا این افراد در حاشیه‌ای جدا از معابر فعالیت کنند.

شهرداری بر سر دوراهی حذف یا جذب دستفروشی

به گفته کارشناسان موضوع دستفروشی سه ضلع مثلث است که اضلاع آن را مردم، دستفروشان و مسؤولان تشکیل می‌دهند. دستفروشان آمارشان با توجه به وضعیت اقتصادی اندک نیست و حتی در مواقعی به تعدادشان روز به روز افزوده شده است.

شهروندان به عنوان ضلع دیگر هم به نظر مشتری‌های پر و پا قرص دستفروشان‌اند و از حضور آنها در اکثر مواقع استقبال کرده‌اند. می‌ماند مدیران و دست اندرکاران شهری که دیدگاه شفاف و دقیقی ندارند و این دیدگاه از رویکرد‌های آنها و طرح‌های موقتی‌شان مشخص است.

یک روز برخورد و مقابله با بساط گستری و روز دیگر چراغ سبز برای فعالیت دستفروشان؛ بنابراین آنچه واضح و مبرهن است ضرورت برنامه‌ریزی جامع و ایجاد فضای کار برای دستفروشان؛ برنامه‌ریزی‌هایی که در بسیاری از کشورها انجام گرفته و حتی توانسته‌اند با ساماندهی مناسب بر رونق گردشگری شهرهایشان بیفزایند. رونقی که در حال حاضر شاید بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس