کد خبر 1006009
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
اخبار جعلی

یک روزنامه لبنانی گزارش داده این روزها، خبرهای جعلی از دست به دست شدن بیانیه‌های نادرست گرفته تا انتشار عکس‌ها، فیلم‌ها و صداهای دستکاری‌شده به «سوی تاریک اعتراضات لبنان» تبدیل شده‌اند.

به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی‌‌زبان «دیلی‌استار» که در بیروت چاپ می‌شود در مطلبی بامداد جمعه، اخبار جعلی را «سوی تاریک اعتراضات لبنان» توصیف کرده است. 

در مطلب این روزنامه آمده است: «رسانه‌های اجتماعی جزو ابزارهای اصلی مورد استفاده شرکت‌کنندگان در تظاهرات‌هایی بوده که از ۱۷ اکتبر در سراسر لبنان فراگیر شده‌اند. اما این رسانه‌ها علی‌رغم آنکه ابرازی وسیع و موثر برای سازمان‌دهی [تجمعات] و انتشار اطلاعات و برقراری ارتباط بوده‌اند باعث ایجاد مشکلات زیادی هم شده‌اند.»

بیشتر بخوانید:

سخنرانی نصرالله در واکنش به استعفای الحریری

آن روی سکه اتفاقات عراق و لبنان

بیانیه «حزب‌الله» و «أمل» برای تکذیب یک ادعای نادرست

رسانه‌ سعودی دست به دامن فوتوشاپ شد +عکس

در ادامه آمده است: «رایانه‌ها و دستگاه‌های گوشی همراه شهروندان لبنانی در خلال دو هفته گذشته، علی‌رغم ارائه اطلاعات قانونی به شهروندان درباره وقایع روز، میزبان سیلی از اطلاعات عمداً تحریف‌شده هم بوده است.»

طبق گزارش این رسانه، خبرهای جعلی در روزهای گذشته اشکال گوناگون داشته‌اند از تصاویر، ویدئوها و صداهای دستکاری‌شده گرفته تا تلاش برای جا زدن تصاویر و فیلم‌های مربوط به  رویدادهای قدیمی یا مربوط به سایر نقاط جهان به عنوان اتفاقاتی که در خیابان‌های لبنان روی می‌دهند. 

روزنامه دیلی‌استارنوشته به عنوان مثال، روز چهارشنبه پیامی در «واتساپ» که در آن ادعا شده بود بیانیه‌ای از کاخ ریاست‌جمهوری است دست به دست شد. در این پیام ادعا شده بود که از ساعت ۱۲ پنجشنبه اینترنت در سراسر لبنان قطع خواهد شد. بعداً مشخص شد که این پیام جعلی بوده است. 

یا به عنوان مثال دیگر، چهارشنبه شب خبر دیگری در واتساپ منتشر شد که در آن ادعا شده بود جنبش‌های لبنانی «حزب‌الله» و «امل» از ارتش خواسته‌اند همه مسیرهای لبنان بعد از نیمه شب باز شود و تهدید کرده‌اند که اگر خواسته‌شان اجابت نشود، کل کشور را تعطیل خواهند کرد. یک منبع حزب‌الله ساعاتی بعد به روزنامه دیلی‌استار گفت که این ادعاها کاملاً نادرست هستند. 

پیام دیگری عصر چهارشنبه با این مضمون منتشر شد: «به دلیل وضعیت بحرانی کشور فرمانده ارتش از روز ۳۱ اکتبر وضعیت اضطراری اعلام می‌کند.»

ارتش لبنان چهارشنبه شب این شایعه را تکذیب کرد و از شهروندان خواست بیانیه‌های رسمی مربوط به این ارگان را از وب‌سایت رسمی ارتش دنبال کنند.  

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس