سناریوهای پیش‌روی لبنان پس از استعفای حریری

یک روزنامه لبنانی در گزارشی به تشریح موضع شخصیت‌ها و احزاب مختلف لبنانی درباره تشکیل دولت جدید پس از استعفای نخست‌وزیر این کشور پرداخت.

به گزارش مشرق، با استعفای «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان در سیزدهمین روز تظاهرات و تبدیل شدن دولت این کشور به دولت پیشبرد امور، تحولات اخیر لبنان وارد فاز جدیدی شد.

روزنامه «الجمهوریه» به نقل از منابع آگاه موضع قوای سیاسی مختلف در لبنان پیرامون تشکیل دولت جدید را تشریح کرد.

بیشتر بخوانید:

فیلم/ تجمع شمار اندکی از هواداران الحریری

درجلسه معاون سید حسن نصرالله و سعدالحریری چه گذشت/ حریری خواهان استعفای کدام وزیر بود؟

سه فرضیه درباره استعفای نخست وزیر لبنان

سعد الحریری

در این گزارش آمده، سعد الحریری سه گزینه دارد: اول: تشکیل دولت تکنوکرات به ریاست خودش. دوم: تشکیل دولت سیاسی واکسینه شده با (شخصیت‌های) تکنوکرات به ریاست خودش و سوم: تشکیل دولت سیاسی بی‌طرف و متوازن که خودش ریاست آن را بر عهده نداشته باشد و رئیسش از جریان المستقبل باشد.

میشل عون

الجمهوریه در ادامه نوشت، استعفای الحریری شوک بزرگی برای «میشل عون» رئیس‌جمهور و حزب متبوعش «التیار الوطنی الحر» بود، الحریری بدون مشورت با رئیس‌جمهور این اقدام را انجام داد و جریان «العهد» (وابسته به میشل عون) را سرنگون کرد.

جریان رئیس‌جمهور علنا اعلام نکرده‌اند که سعد الحریری مأمور تشکیل دولت خواهد شد یا خیر و این موضوع را به نتایج مشورت با دیگر طرف‌های سیاسی بویژه قوای متحد مرتبط می‌دانند. اما این تیم دیگر ملزم به مأمور کردن الحریری برای تشکیل دولت مانند زمان حصول «تسویه» میان طرف‌های لبنانی (در سال 2016) یا پس از انتخابات پارلمانی در سال 2018 نیست.

 نبیه بری

الجمهوریه سپس نوشت، «نبیه بری» رئیس پارلمان نیز از این تصمیم الحریری شوکه شد و حتی چند دقیقه قبل از استعفا نیز سعی کرد او را از انجام این کار منصرف کند.

محافل نزدیک به «عین التینه» (مقر رئیس پارلمان لبنان) از ناراحتی رئیس پارلمان خبر دادند و به نقل از بری اعلام کرده‌اند: «این استعفا به صورت ما پرت شد»

اما درباره تشکیل دولت مشخص است که بری همیشه پیشتاز مأمور کردن الحریری برای تشکیل دولت بوده اما در برهه کنونی دیگر اینگونه نیست. او چهارشنبه (دیروز) در برابر نمایندگان پارلمان گفت: کشور دیگر تحمل رنج و سختی‌های اقتصادی و مالی را ندارد و وحدت و گفت‌وگوی ما لبنانی‌ها باید در صدر مرحله پیش رو باشد.

وی در ادامه خواستار تشکیل دولت و بازگشایی مسیرها شد و درباره از دست رفتن امید برای تأمین امنیت در لبنان هشدار داد.

حزب‌الله

در ادامه این گزارش آمده، حزب‌الله اساسا اعلام نکرده که با بازگشت الحریری برای تشکیل دولت مخالفت خواهد کرد یا خیر اما مشخص است که در مشورت‌های لازم (درباره تشکیل دولت) نظرش بر روی الحریری نیست.

به نظر می‌رسد حزب‌الله، تشکیل دولت تکنوکرات هم نخواهد پذیرفت، خواه رئیس یا سایر اعضای این دولت «بی‌طرف» باشند یا اینکه الحریری در رأس آن باشد؛ «این دولت چگونه دولت تکنوکرات نامیده می‌شود که رئیس آن رئیس یک جریان سیاسی است؟».

جنبلاط

الجمهوریه درباره موضع «ولید جنبلاط» رئیس حزب «التقدمی الاشتراکی» (سوسیالیت ترقی خواه) نوشت، وی خواستار تشکیل دولت جدید به دور از جریان‌های سیاسی و حزبی شده است؛ اما تعدادی از قوای سیاسی اشاره‌هایی ازجنبلاط دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه او در دولتی که سعد الحریری یا حزب‌الله در آن حضور نداشته باشند، مشارکت نخواهد کرد.

جعجع

آخرین مورد در این گزارش «سمیر جعجع» رئیس جریان «القوات السیاسیه» است. منابع نزدیک به القوات به الجمهوریه گفتند، استعفای سعد الحریری گامی درست بود و امروز باید هر چه زودتر دولت جدید به دور از قوای سیاسی فعلی تشکیل شود، دولتی که شامل افراد شایسته باشد و بتواند با چالش‌های مالی و اقتصادی مقابله کند.  

روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» در این زمینه اعلام کرد، از جمله جانشین‌های احتمالی الحریری، «تمام سلام» نخست‌وزیر سابق معرفی شده است اما به نظر نمی‌رسد وی آنچه را که الحریری نپذیرفته، بپذیرد بنابراین انتظار می‌رود به چهره‌های معتدل‌تر مانند «فواد المخزومی» نماینده سابق بیروت که روابط بین‌المللی خوبی دارد، یا «محمد الصفدی» وزیر سابق فکر شود قبل از اینکه به سراغ شخصیت‌های وابسته به 14 مارس مانند وزیر سابق «عبدالرحیم مراد» بروند که شانس کمتری دارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس