کد خبر 1005313
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
مصرف آب نمایه

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی از کلید خوردن طرح جدید مدیریت مصرف آب خبر داد و گفت:سرانه مصرف آب در برخی روستاها بالاتر از سرانه مصرف در برخی شهرها شده است.

به گزارش مشرق، بنفشه زهرایی در پاسخ به این سئوال که آیا گزارش تاثیر افزایش تعرفه آب بر میزان مصرف در سه ماه تابستان برای گروههای پرمصرف نهایی شد یا خیر گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یکی از مصوبات کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی اصلاح و افزایش تعرفه آب شرب برای مشترکان پرمصرف و تشویق مشترکانی که زیر الگو مصرف می‌کنند، بود.این برنامه از خرداد ماه امسال تا شهریور اجرا شد.

وی افزود: منتظر هستیم شرکت آب و فاضلاب کشور که انتهای تابستان شروع به ارزیابی تغییر تعرفه و تاثیر آن بر میزان مصرف آب داشته را نهایی و اعلام کند، بنابراین باید منتظر ماند و دید تغییر تعرفه تا چه حد می‌تواند بر کاهش مصرف موثر باشد، اما باید اذعان کرد که تنها تغییر تعرفه نیست که بر رفتار مشترکان و مدیریت مصرف می تواند اثرگذار باشد.

*طرح مدیریت مصرف در شرکت آبفای کشور در حال کلید خوردن است

زهرایی ادامه داد: طرح مدیریت مصرف در شرکت آبفای کشور در حال کلید خوردن است که قصد دارد الگوی مصرف آب را مجددا با توجه به شرایط اخیر بررسی کند.

بیشتر بخوانید:

تهران زیر سایه اجرای کدام طرح‌ها بی‌آب نمی‌شود؟

نقش واقعی شدن قیمت آب در کاهش مصرف

سرنوشت بارندگی‌های اخیر تهران چه شد؟

مصرف آب شرب به ازای هر ایرانی چقدر است؟

سرانه مصرف آب ایران بالاتر از اروپاست

دبیر کارگروه سازگاری با کم آبی در پاسخ به این سوال که جزئیات کلید خوردن طرح جدید مدیریت مصرف آب چیست، گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هدف این طرح این است که بررسی جامعی بر روی الگوی مصرفی که در شهرهای مختلف کشور در اقلیم‌های مختلف است، داشته باشد، بنابراین برای اصلاح تعرفه و مصوبه‌های کارگروه ملی به بازنگری میزان سرانه مصرف مطلوب آب شهرها نیاز داریم. سرانه مطلوب هم به بُعد خانوار و شرایط اقتصادی و آب و هوایی نیاز دارد.

وی ادامه داد: یکی از مناطقی که نیاز است، اطلاعات سرانه مصرف آب آن را به روز و بازنگری کنیم، مناطق روستایی است.

*سرانه مصرف آب بسیاری از روستاها بالاتر از مناطق شهری

زهرایی خاطر نشان کرد: بعضا در برخی مناطق روستایی از آب شرب برای مصارف شرب دام استفاده می‌شود که باعث می‌شود سرانه مصرف آب بسیاری از روستاها بالاتر از مناطق شهری باشد؛ بنابراین هدف طرح مدیریت مصرف آب این است که تصویر وضعیت فعلی سرانه مصرف آب در مناطق شهری و روستایی را روشن‌تر کند و تصویر بهتری از سرانه آب مطلوب ارائه کند.

وی با بیان اینکه سرانه الگوی مصرف آب که کارگروه ملی مصوب کرد، 150 لیتر برای هر نفر در شبانه‌روز است که با بُعد متوسط خانوار شهرهای ایران 15 مترمکعب در ماه می‌شود، اما به هر حال بعد خانوار و سکونت در شهر باعث می شود تا الگوی مصرف آب شهر با شهر با هم متفاوت باشد.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی ادامه داد: به هر حال تفاوت اقلیم‌ها و حتی استفاده از کولرهای آبی در برخی شهرها بر روی سرانه مصرف آب تاثیر می‌گذارند.پس به هر حال عوامل مختلفی وجود دارد که بخش قابل مدیریت و اجتناب‌ناپذیر و بخشی هم شاید به راحتی قابل حل و فصل نباشد، اما در مجموع سرانه مصرف در خیلی از شهرهای ایران زیر الگوی مصرف و مناسب است، اما در شهرهای بزرگ معمولا بالاتر از الگوی مصرف است به ویژه مناطق مرفه‌نشین معمولا سرانه‌های مصرف آب بالا است.

زهرایی خاطر نشان کرد: امسال با بارش‌های خوب صورت گرفته سرانه مصرف آب به خصوص در شهرهای بزرگ بالاتر رفته است و علی‌رغم توصیه‌هایی که مکررا می‌شود و می‌گوییم این بارش‌ها اثری بر روی شهرهای دارای تنش نداشته است، اما شهروندان توجهی به این توصیه‌ها ندارند که علت اصلی آن عدم آگاهی‌بخشی توسط دستگاه‌های متولی و رسانه‌ها است و مردم مطلع نیستند که محدودیت‌های آب در شهرها با این بارش‌ها مرتفع نمی‌شود و باید مدیریت مصرف را جدی بگیرند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۷
    3 1
    تیتر را عوض کنید، علت رو که بخاطر کشاورزی و دام و طیور هستند رو به تیتر اضافه کنید. سرانه مصرف آب برخی روستاها به علت کشاورزی و دامداری، بالاتر از شهرها
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۷
    0 2
    اینقدر ننویسید و تاکید نکنید روی کم آبی... چون تصمیمات خطرناکتری پشت این قضیه رخ خواهد داد، که یکی از آنها، قطع کمک دولت به کشاورزها به علت مصرف زیاد آب هست که لازم هم هست چون کشاورز این همه آب رو که نمیخوره، بلکه برای مصرف دام و طیور و زمینهای کشاورزی و باغداری هست. و بعد از آن، وابستگی اقلام خوراکی و شروع یک فاجعه برای کشور... کما اینکه زمزمه هایی از این دولت غربگرا، شنیده میشد.
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۷
    1 0
    این یعنی اینکه، یه چیزی میخواد گرون بشه.
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۷
    2 1
    خانه های ده حیاط بزرگ و فضای سبز زیادی دارند و یا دام نگه میدارند موجب مصرف زیاد میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس