برهم صالح نمایه

رئیس‌جمهور عراق در مصاحبه با رسانه آمریکایی بر نگرانی متحدان واشنگتن درباره مواضع این کشور تاکید کرد و هر گونه جنگ بین آمریکا و ایران را «فاجعه‌ای برای همگان» خواند.

به گزارش مشرق، رئیس‌جمهور عراق در مصاحبه با وبگاه آمریکایی «آکسیوس» به روابط همسایگی کشورش با ایران اشاره کرد و هرگونه جنگ بین ایران و آمریکا را فاجعه برای عراق و همگان توصیف کرد.

بیشتر بخوانید:

حمایت حشد الشعبی از خواسته‌های مردم و مبارزه با فساد

کارشناس امور قضایی عراق: ریشه اعتراضات بی‌عدالتی و فساد اقتصادی است

«جاناتان سوان» خبرنگار آکسیوس در مصاحبه با برهم صالح رئیس‌جمهور عراق از او سوال کرد: «در دوره ترامپ، شما تا چه اندازه می‌توانید به آمریکا به عنوان یک متحد اعتماد کنید؟». برهم صالح گفت: «استقامت ایالات متحده به شکل بسیار بسیار جدی به چالش کشیده شده است.  متحدان ایالات متحده درباره قابل اعتماد بودن آمریکا نگران هستند».

طبق گزارش آکسیوس، رئیس‌جمهور عراق در این مصاحبه در خصوص مواضع کشورش در قبال روابط با آمریکا چندین بار از واژه «تجدیدنظر» و «سنجیدن دوباره» استفاده کرد.

خبرنگار آمریکایی از صالح درباره احتمال سنجیدن دوباره روابط عراق با آمریکا و متمایل شدن عراق به سمت روسیه و ایران گفت: «البته که بازیگران بسیاری در منطقه ما هستند. من جزء آنهایی نیستم که راه می‌افتند و به آمریکایی‌ها با روس‌ها می‌گویند "اگر شما فلان کار را نکنید، من در نقطه مقابل شما، بهمان کار را انجام می‌دهم". ما باید به اولویت‌های خودمان فکر کنیم و من درباره این موضوع بسیار شفاف بوده‌ام».

طبق این گزارش، برهم صالح با اشاره به تحولات منطقه غرب آسیا درباره «پاکسازی قومی کُردها» ابراز نگرانی کرده است. وی گفت: «من درباره پاکسازی قومی نگرانم و این موضوع بخشی از تاریخ غم‌انگیز مردم کُرد بوده است و این موضوعی خطرناک و غم‌انگیز است و هزینه انسانی چنین چیزی، وحشتناک است».

رئیس‌جمهور عراق در این مصاحبه درباره وقوع هر گونه جنگ بین آمریکا و ایران ابراز نگرانی و تاکید کرد که چنین جنگی برای همگان فاجعه بار خواهد بود.

صالح گفت: «ایران، همسایه ماست. ما ۱۴۰۰ کیلومتر با ایران مرز داریم و ما نمی‌توانیم خواهان اتفاق‌های بد برای ایران باشیم چرا که این به نفع منافع ما نیست».

وی افزود: «ایالات متحده متحد و شریکی مهم است... ما خواهان ادامه این موضوع هستیم و قطعا خواهان این نیستیم که از سرزمین ما (برای هر گونه جنگ بین آمریکا و ایران) استفاده شود. ما باید تلاش کرده و آن را متوقف کنیم چرا که عراق نمی‌تواند بقا پیدا کند».

بنا بر ادعای آکسیوس، رئیس‌جمهور عراق درباره مواضع دولت دونالد ترامپ برای جدا کردن آمریکا از تحولات منطقه غرب آسیا و خارج کردن نظامیان آمریکا از منطقه، «به نظر نگران می‌رسید».

صالح در این مصاحبه گفت: «ما در جهانی به هم مرتبط زندگی می‌کنیم. آنچه در عراق اتفاق می‌افتد، روی امنیت شما اثر خواهد گذاشت و بالعکس. سیاست‌های شما بر خاورمیانه هم تاثیر می‌گذارند».

وی افزود: «ما با مقام‌های ارشد آمریکایی صحبت‌های جدی داشته‌ایم و من خیلی روشن صحبت کرده‌ام. من صحبت‌هایم را شفاف بیان می‌کنم. شکست نظامی داعش، پیروزی مهمی است اما پیروزی کاملی نیست و به سهولت امکان از بین رفتن این پیروزی وجود دارد و این چیزی است که من درباره آن نگرانم».

رئیس‌جمهور عراق افزود: «پنج سال خون، ثروت، تلاش و رنج انسانی زیادی برای شکست دادن داعش هزینه شد. این پیروزی، پیروزی راحتی نبود و هرکسی درباره آن از خود راضی شود، اقدامی وحشتناک، بی ملاحظه و خطرناک (انجام داده است)».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس