ایران عراق

اعتراضی ثمربخش است که در موعد مقرر صورت گیرد. با توجه به انتصاب‌هایی که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا صورت گرفته و هم‌اکنون ایرانی‌ها در کمیته‌های مختلف حضور دارند اعتراض ایران باید پررنگ‌تر شود.

به گزارش مشرق، ادهم مخادمه از اردن به عنوان داور دیدار تیم‌های عراق و ایران در مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر انتخاب شد و این دیدار را در بصره سوت خواهد زد. بعد از اعلام این خبر برخی سایت‌ها واکنش منفی داشتند و این سؤال را طرح کردند که چرا باید یک داور از کشورهای عربی برای قضاوت بازی ایران با یک تیم عربی انتخاب شود؟ در حالی که پیش‌تر کنفدراسیون فوتبال آسیا از داوران جنوب‌شرق آسیا برای بازی‌های مهم ایران استفاده می‌کرد.


این انتخاب صورت گرفته و طبیعتاً با اعتراض رسمی فدراسیون فوتبال هم دستخوش تغییر نخواهد شد. بهتر است اعضای کادر فنی تیم ملی و همچنین بازیکنان نسبت به این انتخاب واکنش منفی از خود نشان ندهند و ذهنیتی نداشته باشند چراکه در غیر این‌صورت تیم ملی با ذهن به‌هم ریخته در بازی با عراق به میدان خواهد رفت و این به ضرر تیم ملی تمام می‌شود. اعتراض به داور تاکنون ضربات بدی به تیم ملی زده که گاهی این ضربات جبران‌ناپذیر بوده است. بازی با ژاپن را حتماً به یاد دارید، در جام ملت‌های آسیا در امارات. اگر پیش از گل اول ژاپن بازیکنان تیم ملی بازی را رها نمی‌کردند تا به داور اعتراض کنند چه بسا گل اول ژاپن به ثمر نمی‌رسید و نتیجه نهایی هم به گونه دیگری رقم می‌خورد. در بازی اخیر هم اعتراض شدید بازیکنان تیم ملی به داور نه تنها شرایط را برای ایران بهتر نکرد بلکه بدتر هم شد و در نهایت بازی را یک بر صفر باختیم. جدا از اعتراض احسان حاج‌صفی در این بازی که زمان زیادی را از بازی گرفت اعتراض سردار آزمون هم می‌توانست کارت قرمز را برای او به همراه داشته باشد که داور خویشتنداری به خرج داد.


بازیکنان تیم ملی نباید به این موضوع توجهی داشته باشند و با ذهنیت به میدان بروند، اما از سوی دیگر فدراسیون فوتبال باید با این موضوع با حساسیت ویژه‌ای برخورد کند. چرا باید برای بازی مهم تیم ملی و یک تیم عربی از داور عرب استفاده شود؟ بازیکنان تیم ملی عراق در جریان بازی به راحتی می‌توانند با داور صحبت کنند و حتی با اعتراضات خود او را تحت تأثیر قرار دهند. از سویی از نظر روانشناسی طبیعی است داور عرب با بازیکنان تیم ملی عراق نزدیک‌تر باشد تا تیم ایران. فدراسیون فوتبال باید پیش از هرگونه اتفاقی در این باره با کنفدراسیون فوتبال آسیا مکاتبه کند. بعد از اتفاقاتی که در بازی رخ می‌دهد اعتراضات هر قدر شدت و حدت داشته باشد در نتیجه بازی تغییری ایجاد نخواهد کرد، همانند بازی با بحرین. زمانی که به سرود کشورمان توهین شد همان لحظه باید مدیر تیم ملی به موضوع اعتراض می‌کرد، اما در آن لحظه هیچ اتفاقی از سوی کاروان ورزشی تیم ملی فوتبال ایران رخ نداد و اعتراضات به بعد از پایان بازی موکول شد. به واقع اعتراضی ثمربخش است که در موعد مقرر صورت گیرد. با توجه به انتصاب‌هایی که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا صورت گرفته و هم‌اکنون ایرانی‌ها در کمیته‌های مختلف حضور دارند اعتراض ایران باید پررنگ‌تر شود. کمترین دستاورد اعتراض پیش از برگزاری بازی این است که داور اردنی متوجه خواهد شد که ایرانی‌ها نسبت به انتخاب او معترض هستند و قطعاً سعی خواهد کرد در بازی به خوبی قضاوت کند.

بیشتر بخوانید:

دیدار عراق - ایران در هاله‌ای از ابهام


فوتبال دو بخش دارد: درون زمین و بیرون از زمین. هدایت تیم در زمین برعهده ویلموتس است و هدایت تیم در بیرون از زمین برعهده فدراسیون فوتبال و فدراسیون فوتبال هم باید وظیفه اش را به درستی انجام دهد.


کارشناسان پاسخ می‌دهند
انتخاب داور اردنی برای قضاوت بازی ایران و عراق درست است؟

نوید مظفری: باید تفکرمان را عوض کنیم
از نظر من این انتخاب هیچ مشکلی ندارد. نمی‌شود همیشه بخواهیم AFC برای بازی‌هایمان از کره و ژاپن داور بگذارد. این تفکر کاملاً اشتباه است و باید یک بازنگری کلی در آن داشته باشیم. قطعاً این داور اردنی بدون مشکل کارش را انجام خواهد داد هر چند ممکن است اشتباهاتی هم داشته باشد که در هر صورت برای هر دو تیم است.

حسین جنگی: بهتر بود از شرق قاره داور می‌گذاشتند
با توجه به اعتراضات قبلی که ما برای عدم انتخاب داوران عرب برای دیدارهای‌مان با تیم‌های عربی انجام دادیم، بهتر بود AFC از کشورهای شرقی آسیا برای بازی تیم ملی داور انتخاب می‌کرد. امیدوارم داور اردنی قضاوت خوب و عادلانه‌ای داشته باشد و حقی از هیچ‌کدام از تیم‌ها ضایع نشود.

رضا غیاثی: AFC به اعتراض ما توجه نمی‌کند
AFC از این کارها زیاد انجام می‌دهد. بارها به AFC اعتراض کردیم که داوران عرب را برای بازی‌های ما با تیم‌هایی که عرب هستند، نگذارند، ولی آن‌ها به این اعتراضات توجه نمی‌کنند و اعتقادشان بر این است که هیچ نهادی جز کمیته داوران AFC حق دخالت در انتخاب داور یک مسابقه را ندارد. البته به نظرم بهتر بود داورانی از شرق آسیا انتخاب می‌شدند.

غلامرضا همیراد: نفوذ نداریم و نمی‌توانیم حق‌مان را بگیریم
به نظر من این انتخاب اصلاً درست و منطقی نبود. خیلی‌ها به دنبال این هستند تا اختلافات سیاسی را به ورزش بکشانند. ما به دلیل نداشتن آدم‌های بانفوذ در AFC در این مواقع نمی‌توانیم از حق‌مان دفاع کنیم. البته از نظر قانونی هیچ منعی برای سوت زدن داوران اردنی وجود ندارد، ولی AFC می‌توانست با یک انتخاب مناسب، حواشی و تنش‌ها را کم کند.

علی خسروی: AFC حق اعتراض نمی‌دهد
به نظرم بهتر بود داوری از کشور عربی برای این دیدار انتخاب نمی‌کردند، ولی AFC تمام و کمال این وظیفه را به کمیته داوران خود داده و به هیچ‌کس حق اعتراض و دخالت نمی‌دهد. می‌خواهم این نکته را بگویم که این انتخاب به هیچ‌عنوان نباید ذهنیت منفی به بازیکنان تیم ملی بدهد و باعث شود آن‌ها اعتراض خود را در زمین بازی به داور نشان دهند.
منبع: خبر ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس