سرگئی ریابکوف

معاون وزیر خارجه روسیه گفته در صورتی که منافع اقتصادی ایران برآورده نشوند چهارمین مرحله کاهش تعهدات هسته‌ای ایران اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

به گزارش مشرق، «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه گفته  اگر منافع اقتصادی ایران برآورده نشوند، چهارمین مرحله کاهش تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام اجتناب‌ناپذیر نخواهد بود. 

بیشتر بخوانید:

صالحی: گام چهارم را روحانی اعلام می‌کند

ریابکوف در پاسخ به سئوال خبرنگار ایتارتاس گفت: «آنها مدتها پیش اعلام کردند اگر شاهد پیشرفتی از سوی طرف‌های باقی‌مانده در برجام برای پیشبرد منافع اقتصادی‌شان نباشند هر دو ماه تدابیر متناسب را اتخاذ خواهند کرد.»

معاون وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: «گمان می‌کنم اگر وضعیت کماکان به سمت بن‌بست پیش برود و شاهد پیشرفتی در خصوص وضعیت تجاری-اقتصادی ایران نباشیم چهارمین مرحله [کاهش تعهدات هسته‌ای ایران] ممکن است اجتناب‌ناپذیر شود.»

ریابکوف اضافه کرد این مسئله، تنها موضوع گفت‌وگو میان او و «سید عباس عراقچی»، معاون وزیر خارجه ایران نبوده است. او گفت: «ما به طور خاص درباره این مسئله صحبت نکردیم، بلکه درباره اقداماتی که لازم است برای ثبات وضعیت برجام انجام شود صحبت کردیم.»

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است. 

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدامات آمریکا یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند. 

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه (در سالگرد خروج آمریکا از برجام) به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست. 

جمهوری اسلامی ایران تا کنون در سه گام گام از تعهدات خود کاسته است. تهران شهریورماه اجرای سومین گام از کاهش تعهدات خود را اعلام کرد. 

اولین گام ایران در کاهش تعهدات، عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده  بود که در تاریخ هجدهم اردیبهشت اعلام شد. گام دوم روز شانزدهم تیر و با بیانیه‌ای دولت مبنی بر افزایش سطح غنی‌سازی از ۳.۶۷ درصد اجرا شد.

گام سوم ایران برای کاهش و توقف برخی تعهدات ذیل برجام یشتر مربوط به برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) از جمله توسعه و راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژها در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس