پزشکان باید از ابتدای مهر کارتخوان نصب کنند/ تخلف را گزارش دهید

در شرایط کنونی دولت با کاهش درآمدهای نفتی و کسری بودجه مواجه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با جلوگیری از فرار مالیاتی مشاغل پردرآمد، می توان بخش اعظم کسری بودجه را جبران کرد.

  سرویس اقتصاد مشرق - اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران باعث شد فروش نفت کشور بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش و طبق برخی برآوردها در بودجه سال ۹۸ نیز به فروش روزی ۳۰۰ هزار بشکه برسد که بیانگر کاهش میزان درآمدهای کشور از محل فروش نفت بوده و لزوم ترمیم ساختاری بودجه کشور را نمایان می‌کند. در این راستا شورای عالی سران سه قوه برای تامین کسری بودجه سال جاری، ۴ راهکار به شرح زیر تصویب کردند:

۱- واگذاری و مولدسازی ۱۰ هزار میلیارد تومان دارایی‌های دولت

۲- فروش ۳۸ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی مازاد قانون بودجه ۹۸

۳- برداشت  ۴۵ هزار میلیارد تومان از حساب مخصوص نزد صندوق توسعه ملی

۴- مجوز استفاده از ۲۰ هزار میلیارد تومان تنخواه که بخشی از آن مربوط به درآمدهای نفتی است که هنوز اعلام وصول نشده است.

جمع‌بندی صاحب‌نظران اقتصادی، گویای این است که این مصوبه، بدون توجه به اندوخته تجربیات گذشته، سبب تکرار اشتباهات پیشین شده و زمینه ساز تشدید بحران‌ها در آینده خواهد بود.

به عنوان نمونه ۲۰ هزار میلیارد تومان تنخواه، هیچ تفاوتی با گسترش پایه پولی و افزایش نقدینگی ندارد و فشار تورمی مضاعفی به بار خواهد آورد. به علاوه، هیچ یک از این راهکارها در راستای قطع وابستگی کشور به درآمدهای نفتی نیست و با نگاه اصلاح ساختاری بودجه، ارائه نشده‌اند. اما راه‌های ساده‌تری نیز برای رسیدن به این مقصود و جبران میزان کاهش بودجه وجود دارد.

بیشتر بخوانید

فرار مالیاتی وکلا مشابه پزشکان است

مقدار فرار مالیاتی در کشور چقدر است؟

8 منبع درآمدی جبران کسری بودجه امسال+جدول

مالیات ابزاری مؤثر برای تامین هزینه های دولت

تجربه کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد تنظیم چارچوب بودجه‌ریزی بر پایه درآمدهای مالیاتی، می‌تواند درآمد پایداری را برای دولت تامین کند. بر این اساس، سعی می‌شود در بدترین حالت، بخش اعظمِ هزینه‌های دولت ( بیش از ۸۰ درصد) ، از محل «خانواده‌ی مالیات‌ها» تامین‌گردد.

نمودار زیر گویای این است که در ایران، تنها قریب به نیمی از مخارج دولت از محل درآمدهای مالیاتی است.

 مقایسه سهم درآمد مالیاتی در تامین مصارف بودجه

وزن کم مالیات در پوشش دادن مخارج بودجه که در نمودار ترسیم شده است به خوبی نشانگر کسری بودجه پنهان و آسیب پذیری اقتصاد ایران است. زیرا مابقی هزینه ها از طریق وابستگی به «پول نفت» و یا استقراض از نظام بانکی انجام می‌شود که هر دو روش منجر به افزایش نقدینگی و تورم شده و کشور را دچار بحران های دوره‌ای می‌کنند.

در این راستا، شاخصی که در تحلیل دقیق‌تر کارایی نظام مالیاتی، در مدیریت بودجه بررسی می‌شود، « تلاش مالیاتی » است و «نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی» تعریف می‌گردد. این شاخص میزان اتکای بودجه دولت به حرکت چرخ های اقتصاد را بیان می‌کند.

میزان تلاش مالیاتی در ایران برابر ۱۰.۵ درصد و متوسط جهانی آن، ۱۵.۲درصد است. این نسبت در برخی کشورهای اروپا و آسیایی به ۲۰ درصد هم می‌رسد.

«مشاغل»، چقدر مالیات می‌پردازند؟

مجموعه این اطلاعات نشانگر ناتوانی نظام مالیاتی کشور در مالیات ستانی کارآمد است که موجب قدرت گرفتن جریان موسوم به « فرار مالیاتی» در کشور شده است. فرار مالیاتی هر نوع اقدام غیرقانونی است که اشخاص سعی می‌کنند با انجام آن‌ها، همه یا بخشی از درآمدهای خود را از چشم نهادهای مالیاتی مخفی نگه دارند.

یکی از روش های تشخیص فرارهای مالیاتی، استفاده از نسبت سهم مالیاتِ بخش‌های مختلف، به سهم آن‌ها در تولید ناخالص داخلی است. در سال ۹۶، بخش صنعت که ۳۴ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده، به میزان ۶۷ درصد در پرداخت مالیات ها بوده است در حالی که «مشاغل»، که مولد ۳۶ درصد از کل تولید است، فقط ۵ درصد از کل مالیات ها را متحمل می‌شوند.چنین اختلافی نشانگر حجم بالای فرارمالیاتی در بخش مشاغل است.

درآمد یک پزشک، کمتر از درآمد یک کارگر؟!

یکی از زیرگروه‌های بخش مشاغل که این روزها جنجال زیادی به پا کرده است؛ پزشکان هستند. به گفته غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، برخی پزشکان درآمدهای خود را به حساب منشی‌ خود واریز می‌کنند.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی عنوان داشته است: « کارشناسان مقدار واقعی مالیات پزشکان را حداقل ۶۷۰۰ میلیارد تومان در سال تخمین می‌زنند، اما سازمان امور مالیاتی، مالیات پزشکان را حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در سال تخمین زده است».

در صورتی که تخمین سازمان امور مالیاتی را بپذیریم، با فرض اینکه ۲۰ درصد از درآمد ۱۷۳ هزار نفری جامعه پزشکان به‌عنوان مالیات کسر شده باشد. این مبلغ برابر۷۰۰ میلیارد تومان عنوان شده توسط سازمان مالیات می‌شود این مبلغ کمتر از درآمد ماهانه یک کارگر ساده است.

 آنگاه اصل درآمد پزشکان ۳۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که به ازای هر پزشک، مبلغِ ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در ماه است! این در حالی است که سقف درآمد های معاف از مالیات، بیش از این مقدار است. این یعنی طبق قوانین مالیاتی، پزشکان معاف از پرداخت مالیات خواهند بود! درحالی‌که با احتساب درآمد واقعی پزشکان، مجموع مالیاتِ پزشکان حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

کارشناسان معتقدند هم‌افزایی آماری نهادهایی نظیر بانک‌ها، سازمان بیمه، سازمان ثبت اسناد و سایر بخش‌های ذی‌ربط، سبب ایجاد بستر شفاف مالی در اقتصاد شده و امکان فرار مالیاتی را کاهش می‌دهد. علاوه بر پزشکان، سایر مشاغل همچون وکلا، فروشندگان فلزات صنعتی ( آهن و آلومینیوم )، طلافروشان، سالن‌های زیبایی، مدرسین خصوصی کنکور، بنکدارها، رستوران‌داران و.... درآمدهای غیرشفافی دارند که راه را برای فرار مالیاتی باز می‌کند.

درآمد مالیاتیِ این مشاغل، حدود ۷۰  تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که حداقل نصف کسری بودجه دولت است. بر این اساس برای کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت و تأمین کسری بودجه لازم است سازمان امور مالیاتی در کنار قوه‌ی قضاییه، بر معاملات مالی و مبادلات پولی نظارت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    18 0
    اخذ مالیات از فعالان پنهان اقتصادی بسیار درست است و وظیفه دولت شناسایی درست صاحبان در آمد های سنگین است ولی بهتر است وقتی قرار است همه ی هزینه ها را از مالیات تامین کنیم دولت در مقابل هزینه کردها پاسخگو باشد چهار سال پیش همکار یکی از اقوام ما در یکی از مجموعه های بانک مرکزی ۹۵۰ میلیون تومان پاداش بازنشستگی گرفت و این موارد کم نبوده و نیست همین الان که مقداری سفت گرفته اند حقوق های بالا و پاداش های سنگین در بعضی وزارت خانه ها و شرکت دولتی و خصولتی کم نیست نمیشود پول ولجرجی های بی حساب را از جیب مردم گرفت حالا اگر پول نفت بود مردم کمتر زورشان میامد ولی مالیات پاسخگویی خیلی شفاف میخواهد اگرچه نفت هم برای مردم است ولی مالیات بسیار ملموس است
  • رضا IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    4 16
    تیتر شما سرشار از پیش داوری و حاوی یک پیش فرض غلط هست.اینکه شما فرض گرفتید همه پزشکان از مالیات فرار میکنند غیر منصفانه است.همه پزشکان شاغل در مراکز دولتی و بخش اعظم شاغلین بخش خصوصی در حال پرداخت مالیات پلکانی در ۳ مرحله هستند.این قبیل سوگیری ها فقط بی دلیل سبب تشدید بدبینی اجتماعی میشه
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      11 2
      این تناقض گویی شما نمی تونه فرار مالیاتی اکثر پزشکان، وکلای دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، دلالان و برخی افراد دیگه رو توجیه کنه. پزشکان با گرفتن زیر میزی کثیف ترین دزدی ممکن رو از یک بیمار نیازمند میکنند. مشرق جان خواهشا منتشر کن
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      6 2
      شما از بدبینی های اجتماعی و پیش داوری ها گفتید دوست عزیز ، عموم مردم قبل اینکه بنشینن و این مقالات را بخوانن در این اجتماع زندگی می کنند و اتفاقا کم هم دکتر نرفتن دکتر خوب زیاد داریم اما این حقیقت هست که خیلی از دکترها به انواع روش ها از دادن مالیات فرار می کنند درحالیکه چند برابر یک کارمند در ماه درآمد دارند و آن کارمند اتوماتیک هر ماه در حال دادن مالیاته خیلی دیدیم که مردم و حتی پیرمرد پیرزن ها و بیماران را به خیابان ها می فرستند تا پول نقد بگیرن بیارن و خیلی دیدیم که بیمار را اجبار می کنن فلان مرکز تصویربرداری یا داروخانه و ... برو چون آنجا سهام دارند و ... بداخلاقی های پزشکی چیزی نیست که بشه پنهانش کرد البته بازهم تکرار می کنم دکترهای خوب هم زیاد داریم
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    10 3
    درآمدمیلیاردی دندانپزشک متخصص پرداخت مالیات؟؟؟اماکارمند بیچاره بلافاصله تافیش صادرشدمالیات پرداخت ... امادرامدمیلیاردی ....کسی زورشان راندارد به این میگن عدالت .....
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    7 5
    تنها راه اینه باید با تمام دنیا صلح ودوستی برقرار کرد
    • IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      2 0
      سلام اگر کسی بخواد واقعا دوست بشه
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    0 0
    تمام زیر ساختهای فعلی
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    0 0
    تازمانیکه حکومت نمیشه
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    9 0
    پزشک است وزیرمیزی وویزیتهای دودقیقه ای و120 تاویزیت درروزو15 تا عمل هم برای جراح هاوفرار مالیاتی وپارتی بازی دربررسی قصورهاو...........
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    8 1
    درآمد هر پزشک حداقل ماهی 15 میلیون تومانه که دکترهایی می شناسم که هر ماه 1 میلیارد تومان و بیشتر درآمد دارند بابت حق ویزیت ، جراحی ، تزریق آمپول های خاص با حق تزریق 2 میلیون تومانی و سهام مراکز تصویربرداری ، داروخانه ها ، مراکز درمانی و ... میانگین درآمد دکترها حداقل ماهی 40 میلیون تومانه بعد به مطب که می روید یا باید نقد پرداخت کنید یا شماره 16 رقمی شخص دیگر برای کارت به کارت می دهند دندانپزشکی رفتم 4 میلیون تومان برای 1 دندان پرداخت کردم آنهم کارت به کارت به شخصی از اطرافیان دکتر یعنی از 10 درصد مالیات که در یک درآمد ماهانه 40 میلیونی فقط 4 میلیون تومان خواهد شد هم فرار می کنند ! بعد معلمین ، کارگران و کارمندها با درآمدهای 2 تا 4 میلیونی تمام و کمال مالیات پرداخت می کنند و بعد چقدر قشنگ درباره عدالت هم حرف می زنیم درحالیکه گرفتن مالیات آن هم پلکانی حتی تا 30 درصد در ممالک کفار خیلی وقته اجرایی شده از آن ثروتمند نجومی بگیر می گیرن می دن به قشر ضعیف تر و امکانات عمومی مثل شبکه حمل و نقل عمومی ، انواع راه ، زیرساخت های آموزشی ، بهداشتی و ... راه می اندازن مخصوصا در مناطق کم برخوردار تا شکاف طبقاتی شان هم کمتر شود اینجا مالیات را از آن 90 درصدی ها می گیرن که ماه شان را یکطورایی یر به یر رد می کنن !!!! و بعد انتظار هم داریم که با پول فروش نفت هم مخارج کشور تامین بشه هم بشه صدها هزار میلیارد تومان پروژه واجب و ضروری زیرساختی را بسازیم !!! این اقتصاد ما بدفرم چپکی می زنه در هر استانی کلی آدم پولدار داریم باید از این ها تا 20 درصد مالیات گرفت و برای مردم همان استان مترو ، شبکه فاضلاب ، انواع راه و پل غیرهمسطح و تونل ، خانه های بهداشت تا درمانگاه ها و بیمارستان ها ،مدارس و مراکز آموزشی و فرهنگی ، پروژه های آب و آبخیزداری ، سالن های ورزشی و ... ساخت کماکان رو پول نفت حساب بشه رسیدن ما به سطح زیرساخت های استاندارد یحتمل 100 سال دیگر کار خواهد بود یک مقدار مسئولان بجنبن آپولو که هوا نمی کنید میزان فرار مالیاتی در کشور ما حداقل سالانه 100 هزار میلیارد تومانه بعد ده ها پروژه ضروری زیرساختی ملی داریم که به علت کمبود بودجه یا کاملا متوقف شدن یا لاکپشتی جلو می رن 1 ماه کاره 2 ماه تعطیل ، بعد از 4 دهه از انقلاب عزیزمان وقتش نشده به این مسائل فکر کرد و البته اقدام ؟؟!!!
  • مهدی IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    7 2
    مساله فرار مالیاتی پزشکان آنقدر باید تکرار و بولد شود که فورا عملیاتی گردد...نباید این مقوله مهم به فراموشی سپرده شود....پزشکان زحمت میکشند ولی باید بدانند که زحمات آنها در گرو ایجاد بستر توسط دولت برای آنهاست........پزشکان ایران باید بدانند که هیچ جای دنیا برایشان مثل ایران نیست......کمپین پزشکان باید مالیات دهند را تشکیل دهید.و.....
  • صداقت IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    6 0
    گرفتن مالیات از مشاغل پردرآمد مانند تجار، وکلا و پزشکان می تواند تا دوبرابر نفت درآمد داشته باشد.
  • IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    1 1
    این همه پول رو میخوان چیکار !!!امان از طمع بی حد و حصر
  • مهرداد IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    1 3
    میانگین در آمد پزشکان فوق العاده بالاتر از هر صنفیه حتی وکلا- خود خانم من وکیله در حد یه کارمند درآمد داره و مالیاتشم داره میده ولی هیچ پزشکی رو پیدا نمی کنید که در حد و اندازه یه کارمند درامد داشته باش زدن همه با یه چوب درست نیست.
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
      0 0
      وکلا درامد خودشونو یک دهم میگویند
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    2 0
    دفاتر پلیس +110، دفتر خانه ها و بقیه رو فراموش کردید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس