کد خبر 1004291
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
لایک

اولین بار، آقای "سیف" رئیس قبلی بانک مرکزی، فروردین ۱۳۹۵، در حاشیه جلاس بانک جهانی تصریح کرد "اجرای برجام، تقریباً هیچ دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته است".

به گزارش مشرق،  محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت:

دولت آمریکا مجددا از شعار تعامل آقای روحانی به روش خاص خود استقبال و لایک کرد. دولت آمریکا با عدم صدور  روادید برای هیئت ایرانی، مانع از شرکت وزیر اقتصاد کشورمان در نشست "بانک جهانی" شد.

اولین بار، آقای "سیف" رئیس قبلی بانک مرکزی، فروردین  ۱۳۹۵، در حاشیه جلاس بانک جهانی تصریح کرد "اجرای برجام، تقریباً هیچ دستاورد اقتصادی برای ایران نداشته است".

سه سال بعد و در حالی که آقای روحانی مدعی شعار تعامل با آمریکاست، دولت آمریکا برای دومین بار علیه حضور هیئت ایرانی در یک همایش جهانی کارشکنی کرد.

ماه گذشته نیز دولت آمریکا تا روز آخر سفر روحانی و شرکت در نشست سازمان ملل، از صدور ویزا امتناع کرد؛ به نحوی که بنابر اعلام سخنگوی دولت، روحانی  از سفر منصرف شده بود و سرانجام، هیئت ایرانی، نصف و نیمه به نیویورک رفت.

اما کارشکنی ویزایی، مخصوص دولت ترامپ نیست. دولت اوباما هم به حمید ابوطالبی (معاون سیاسی دفتر روحانی) که به عنوان نماینده ایران در دفتر سازمان ملل معرفی شده بود، ویزا نداد.

این در حالی بود که روحانی، اوباما را به واسطه 15 دقیقه مکالمه تلفنی، بسیار مودب نامیده و برجام را با دولت او منعقد کرده بود. اوباما در ادامه تعامل از نوع آمریکایی، حتی ممنوعیت ویزایی برای اتباع 38 کشور در صورت سفر به ایران را هم به اجرا گذاشت.

این اقدام، نقض صریح برجام و به منزله کارشکنی در برابر سفر هیئت های اقتصادی کشورها به ایران بود و تاثیر منفی خود را هم گذاشت. دولت اوباما همچنین زیر ساخت تحریم های گسترده موسوم به کاتسا و آیسا را  فراهم کرد و دولت ترامپ، همان ها را به اجرا گذاشت.

این شش سال تجربه پیاپی، تنها از قلدری و توهین و عهدشکنی سیستماتیک دولت های آمریکا حکایت می کند. اما متاسفانه آقای روحانی، همچنان مدعی تعامل است. آیا جز دیپلماسی التماسی  و به جان خریدن تحقیر و اهانت، نام دیگری بر این رفتار می توان گذاشت؟

چرا دولتمرد ما مجال چنین توهین هایی را  فراهم می کند؟ چرا به جای طلبکاری از دشمن، توپ را به زمین خودی بر می گرداند و ادعا می کند کسانی در داخل نمی گذارند تعامل کنیم؟! آن وقت در معامله جدید می خواهد کدام باج را بدهد و تقریبا هیچ جدیدی را برای مردم کادو کند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    100 7
    بذارین سروصدا کنه،کسی محلش نده خودش ساکت میشه. مردم خوب میشناسنش.
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    59 3
    آقای روحانی، همچنان مدعی تعامل است. آیا جز دیپلماسی التماسی و به جان خریدن تحقیر و اهانت، نام دیگری بر این رفتار می توان گذاشت؟ چرا دولتمرد ما مجال چنین توهین هایی را فراهم می کند؟ چرا به جای طلبکاری از دشمن، توپ را به زمین خودی بر می گرداند و ادعا می کند کسانی در داخل نمی گذارند تعامل کنیم؟! آن وقت در معامله جدید می خواهد کدام باج را بدهد و تقریبا هیچ جدیدی را برای مردم کادو کند؟ ( سکوت )
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    67 5
    برجام مارو بدبخت کرد بس کنید دیگه. چه برجامی.کدوم برجام اخه
  • اکبر IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    30 7
    رفراندم برگزار کنید ببینید چند نفر باروحانی موافقند رئس جمهور باقی بمونه
  • جاوید IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    25 4
    غربگرا (عاشق دلداده)که باشی نمیشه کاریش کرد اگر هزار بار هم تو سرت بزنن باز التماس میکنی.الان هم حکایت اینهاست .تحصیل در غرب این چیزها رو هم داره .تعهد... میاره.
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    5 1
    روحانی ظرفیت خودش را از دست داده کسی براش تره هم خرد نمی کنه
  • حسين DE ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    6 1
    حسن آقا با اخوى شماخيلى تعامل شد،بسه ديگه
  • محمد IR ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    8 1
    آقای روحانی بسه دیگه از رو بردید سنگ پای قزوین را

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس