حمله ترکیه به سوریه

وزیر امور خارجه ترکیه گفت پایان عملیات نیروهای مسلح این کشور در شمال سوریه، موسوم به چشمه صلح، به معنای ترک سوریه نیست.

به گزارش مشرق، «مولود چاووش اغلو» وزیر امور خارجه ترکیه در جلسه‌ای با سردبیران خبرگزاری «آناتولی» گفت که پایان عملیات «چشمه صلح» به این معنا نیست که ترکیه سوریه را ترک می‌کند. آنکارا به حمایت از وضع موجود در این منطقه ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

خروج شبه‌نظامیان کُرد از شمال سوریه آغاز شد

خبرگزاری روسی «تاس» به نقل از چاووش‌اغلو نوشت: «مطابق توافقنامه میان آمریکا و روسیه و پس از دریافت ضمانت‌های مربوطه، ما عملیات چشمه صلح را پایان دادیم. اما این بدان معنا نیست که ما (سوریه) را ترک می‌کنیم. ما حضور خود را در آنجا حفظ خواهیم کرد. این (موضوع) در توافق ما با روسیه و آمریکا آورده شده است.»

وی در خصوص تلاش‌ها برای ایجاد شرایط بازگشت پناهندگان به شمال سوریه، اظهار داشت: «این قلمرو باید از مخفیگاه، انبارها و مین‌ها، پاکسازی شود.»

ارتش ترکیه ۹ اکتبر (۱۷ مهر) عملیات نظامی خود را در شمال سوریه و با هدف تسلط بر مناطق تحت نفوذ شبه‌نظامیان کرد سوریه آغاز کرده‌اند. این عملیات پس از آن شروع شد که آمریکا نظامیان خود را از این منطقه خارج کرد. هفته بعد در روز  ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) آنکارا و واشنگتن توافق کردند که ترکیه به مدت ۱۲۰ ساعت عملیات خود را متوقف کند تا شبه‌نظامیان «ی پ گ» از منطقه امن خارج شوند. پس از آن نیز روز سه‌شنبه، «رجب‌طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه جلسه تاریخی را در سوچی برگزار کردند. سپس آنکارا و مسکو به توافقی دست یافتندکه طبق آن شبه‌نظامیان «ی پ گ» در طول ۱۵۰ ساعت، ۳۰ کیلومتر از مرز ترکیه و سوریه عقب‌نشینی می‌کنند و نیروهای امنیتی ترکیه و روسیه گشت‌زنی‌های مشترکی را در این منطقه انجام می‌دهند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس