کد خبر 1003878
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
رمجت

ایران با تلاش یک شرکت دانش بنیان داخلی به لیست کشورهای دارای فناوری موتور رم جت که یک فناوری پیچیده در حوزه صنعت هوافضا است پیوست.

به گزارش مشرق، ایران هنوز روزهای وابستگی وارداتی به ملزومات و قطعات هواپیما را در خاطر دارد. روزهای پرتلاطم جنگ که تمام دنیا مقابل ایران قد علم کرده بودند و فکر پاگذاشتن به خاک ایران را در سر می پروراندند بی خبر از اینکه در این بحبوحه جنگ و کمبود امکانات جوانان ایرانی در خفا و زیر آتش دشمن در حال طراحی تجهیزات جنگی و هوایی هستند. نسل این جوانان پرتلاش و امیدوار کشور در تاریخ امتداد یافت تا به امروز.

بیشتر بخوانید:

روسها از ایران موتور مینی جت می خرند

امروز کشورمان در زمینه های مختلف علمی و فناوری پرچمی بالاتر از برخی کشورهای دیگر دارد و قدم های بلندتری در این عرصه برداشته است. تاریخ هرگز فراموش نمی کند که جوانان ایران زمین در مقابل سدهای محکم تحریم و احتکار دیگر کشورها ایستادند و با تلاشی مضاعف توانستند صنایع کشور را با ابتکاران و ایده های خلاقانه سرپا نگه دارند.

یکی از افتخاراتی که این جوانان آفریدند «طراحی موتور رم جت ایرانی است». یکی از پیچیده ترین قطعات صنعت هوایی که فناوری آن تنها به چند کشور پیشرفته در دنیا محدود می شود. موتورهای رم جتی تنیده در صنعت هوایی هستند و امروز تقریبا در تمام هواپیماها مورد استفاده قرار می گیرند. این موتورها نسل پیشرفته موتورهای پیستونی هستند که سرعت هواپیما را افزایش می دهند و در سرعت های مختلف از جمله سرعت های زیر صوت و سرعت های مافوق صوت حرکت می کنند.

جمعی از نخبگان و فعالان دانش بنیانی که در بستر زیست بوم فناوری و نوآوری فعالیت می کنند بر آن شدند که با همت و تلاش خود و با استفاده از توانمندی های هر چند کم و ناقصی که در کشور وجود دارد، صنعت هوایی کشور را با دور زدن تحریم ها از وابستگی برهانند و صنعتی ایرانی به دست نسل آینده دهند.

آن طور که حسین پورفرزانه سرطراح موتور رم جت ایرانی می گوید: « موتورهای رم از سرعت های نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت خود را نمایان می کند اما تا سرعت های مافوق صوت نیز افزایش می یابد.»

بنا به گفته وی، «با تلاش شبانه روزی متخصصان داخلی برای اولین بار ، موتور رم جت پیش مخلوط توسط یک شرکت دانش بنیان طراحی و ساخته شده است.»

اگر سیری کوتاه در فضای مجازی داشته باشید متوجه می شوید که دانش طراحی این نوع موتور تاکنون در اختیار تعداد انگشت شماری از کشورهای پیشرفته بود که با این اختراع، جمهوری اسلامی ایران نیز به جمع این کشورها پیوست.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    50 0
    این موتورهای در موشکهای کروزهای مافوق صوت استفاده میشه مثل یاخونت روسی با این تکنولوژی ایران هم صاحب کروزهای مافوق صوت میشه یک فکری هم برای جنگندهای ارتش بکنید نیاز مبرم به توربوفن سنگین دارن تا صاحب نیروهوایی بروز بشیم
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    15 31
    آقا سواد نداری نزار خبر اینطوری...می خندن بهتون....رم جت اولین نسل و ساده ترین نسل موتور جته..و تو موشک بکار می ره نه هواپیما تو مدرسه هم می سازن به عنوان پروژه دانش آموزی.......وای خدا...
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
      19 3
      وای متخصص یه سرچ توی نت بکن بعد شر بگو توی مدرسه رم جت می سازن؟ یا خدا
    • DE ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
      14 0
      اونی که تو مدرسه ها میسازن پالس جته نه رم جت مهندس جان!!!
    • حمید IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
      13 0
      خطاب به 12:40، وقتی در مورد چیزی اطلاعات نداری، بهتره ساکت باشی، نه اینکه به ابلهانه ترین روش ممکن ژست کارشناس به خودت بگیری ، وای خدا
    • IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
      6 0
      کارایی رم جت در سرعت های 2 تا 4 ماخ به صرفه است. زیر 2 ماخ موتورهای به صرفه تری وجود داره و بالای 6 ماخ هم که شوک سرعت هوای ورودی باعث کاهش فشار هوا داخل موتور می شه و سرعت موتور به آرامی کم می شه تا زیر سرعت صوت برسه.
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
      6 0
      داداچ اون پالس جته اگر پالس جت هم باشه ترکیبش با خیلی موتورها بسیار عالیه
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
      5 0
      یکی ازونارا که حضرتعالی درزمان دانش اموزیت ساختیرو بنمایش بذارتا دنیا ببینه.بابا نخبه مبتکر ومخترع
  • محمد IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    16 1
    عالیه و پر کاربرد. یکی از مهمترین کاربردهاش به نظرم در موشک های کروزه.
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    8 39
    مردم را خیالات سرگرم کنید
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
      31 4
      چخه سگ سعودی..
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
      30 2
      با خیالات پهپاد فوق پیشرفتر را زدن
  • عباس عبادی IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    13 0
    با سلام ، افتخار دارم یک بسیجی دوران دفاع مقدس که رد عملیات غرور آفرین کربلای چهار و پنج و مرجله دوم کربلای پنج شرکت داشتم (تنها پانزده سالم بود ). امروز به حول قوه الهی در سنگر مقاومت با تلاش خودم در شرکت تولیدی خصوصی مشغول بکار هستم ارش مهندسی مکاترونیک را در حال اتمام هستم خیلی از قطعاتی که روی دستگاههای تولیدی یوار بودئ و قطعا وارداتی و به علت تحریم توان خرید را نداشتیم خودمان تهیه کردیم و جلوی توقف چرخ صنعت را در شرکتمان گرفتیم . در صورت نیاز می توانیم لیستی از کارها را خدمتتان ارسال کنیم و در صورت صلاحدید می توانید برای دوستان ارایه کنید . به امید پیروزی در مقابل بدخواهان اسلام حسینی
  • منتقد IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    2 0
    این جمله زیر که تو متن آمده اشتباهه. لطفا مشرق سریع اصلاح کنه که دشمنان سو استفاده نکنند این موتورها نسل پیشرفته موتورهای پیستونی هستند که...
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۷
      0 2
      درسته موتور ترکیبی از رم جت و پیستونی هست موتور رم جت در سرعت صفر و پایین قادر به روشن شدن نیست ابتدا توسط موتور پیستونی سازه به سرعت مطلوب میرسه سپس موتور رم جت روشن میشه
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۷
    5 0
    موتور اسکرم جت هم بسازید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس