نرخ تورم نمایه

یک روزنامه اصلاح‌طلب ادعای رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت درباره بهتر شدن شرایط اقتصادی مردم را به چالش کشید.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

آفتاب یزد با طرح این پرسش که آیا شرایط اقتصادی مردم آن‌گونه که دولتمردان می‌گویند بهتر شده؟ نوشت: سخنگوی دولت اخیراً گفت که شرایط اقتصادی مردم تا ۲ سال آینده بهبود پیدا کرده و به عبارتی وضع مردم بهتر خواهد شد. علی ربیعی گفته در دو سال آینده رو به جلو پیش می‌رویم و شرایط بهبود خواهد یافت. اظهارات سخنگوی دولت در حالی است که اخیرا جهانگیری و شخص رئیس جمهور هم وعده‌های خوب اقتصادی در خصوص آینده دادند. روحانی در مصاحبه مطبوعاتی اخیرش گفت که وضعیت مردم بهتر شده است.

بیشتر بخوانید:

میانگین تورم در دولت روحانی چقدر است؟ +جدول


رئیس جمهور ۲ ماه قبل هم گفته بود در ۵ ماهه امسال نسبت به سال گذشته از بار مشکلات مردم کم شده و ثبات بر قیمت‌ها حکمفرما شده است.


تاکید دولت بر بهبود وضعیت اقتصادی مردم مبتنی بر فکت‌هایی است که کلی به نظر می‌رسد. نسیم شریفی کارشناس اقتصاد در خصوص اظهار خوش‌بینی دولتی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی می‌گوید:‌ البته دولت پسوند امید را عنوان دولت خود بهمراه دارد و طبعا باید در آمارها و تبیین شرایط سخن از امید و بهبود باشد و از این لحاظ اقدام دولتی‌ها خوب و امیدبخش است اما وقتی سخن از شاخص‌های واقعی در حوزه اقتصاد باشد باید گفت که وضعیت آنگونه که مطرح می‌شود دلگرم کننده نیست.


وی ادامه داد: بر اساس اعلام مرکز آمار، تورم سالیانه در کشور همچنان در حدود همان عدد۴۲ درصد است، گرچه تورم نقطه به نقطه تا حدودی کاهش پیدا کرده است اما این کاهش خیلی قابل توجه نبوده ضمن آنکه گزارش وضعیت تورم در مردادماه نشان می‌داد که تورم سالانه نسبت به ماه قبل مرداد (تیر) نه تنها کاهش نداشته بلکه ۱/۸ درصد افزایش هم داشته گرچه تورم نقطه به نقطه با ۶ درصد کاهش نسبت به تیر ۹۸ همراه بوده است.


شریفی خاطرنشان کرد: ملاک آرامش از نگاه مردم لمس و رؤیت آن است که به تصور من چنین چیزی لمس نشد، در نظر داشته باشید که تورم ۴۲ درصدی سالانه به معنی رشد ۴۲ درصدی قیمت‌ها نسبت به سال قبل است اما سال قبل یعنی تابستان ۹۷ وضعیت چگونه بود؟ پاسخ این است که در آن زمان رشد قیمت‌ها که از آن به عنوان شوک یاد می‌شود تازه شروع شده بود و اکنون در تابستان ۹۸ آمارهای رسمی ‌می‌گوید تازه ما نسبت به فاجعه تابستان ۹۷ حدود ۴۲ درصد در وضعیت بدتر به لحاظ سرعت رشد قیمت‌ها قرار داریم.


وی با اشاره به این واقعیت که تورم نقطه به نقطه در عمل واقعا کاهش پیدا کرده، گفت:‌ بله این کاهش درست است اما وقتی منطق اقتصاد را در نظر بگیریم متوجه می‌شویم که در مبنای محاسبه اشتباهاتی صورت گرفته از جمله اینکه سبد کالایی که نرخ تورم بر اساس آن محاسبه می‌شود، عمدتا با سبد کالای اقشار کم درآمد جامعه همخوانی قابل قبولی ندارد، با این وصف، نمی‌توان زیاد بر روی کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه که احتمالا منظور دولتی‌هاست حساب باز کرد.


این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: مهمترین شاخص بهبود شرایط، بالابردن قدرت خرید مردم است که واقعیت بازار و معیشت دهک‌های درآمدی خلاف آن را نشان می‌دهد به این معنی که این قدرت خرید نه تنها بالا نرفته بلکه لاغرتر هم شده، در نتیجه به نظر من «امیددرمانی» نشاط‌بخش و خوب است به شرطی که برای افزایش قدرت خرید مردم تلاش شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علي اصغر سهرابفر IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    0 0
    بنام خداوند يكتا با احترام ، احتمالا وضعيت مطلوب از تورم 43% براي كشور ناشي از تابش مستقيم آفتاب بر سر مسئولين مي باشد!
  • رزمنده IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    0 1
    جالبه به گفته خودشان تورم 43درصدی ////اماچراافزایش حقوق 18درصدی این دولت دولته بی انصافی است اگررییسی بودیاقالیباف ای روحانی وحقوقدان چه میگفتی
  • احمد IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    0 0
    درست است وضع مردم بهتر شده است البته نسبت به زمان غارنشینی .خیلی بهتر شده دست دولتمردان ما درد نکند
  • رضا IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    0 0
    این صحبت ها به درد ایرانیهای میخوره که خارج از ایران زندگی می کنند . ما که تو این کشور زندگی می کنیم خوب می دونیم قیمتها چه بود و الا چی شده . داریم می بینیم . به خدا داریم می بینیم . به پیر به پیغمبر داریم می بینیم. اینقدر دیگه دروغ ...........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس