ایرج عرب

با وجود اینکه وزارت ورزش اعلام کرده دوومیدانی یک رشته استراتژیک محسوب می‌شود، مشخص نیست وزیر چطور یک مهندس کشاورزی با سابقه نامربوط را به عنوان سرپرست این رشته انتخاب کرده.

به گزارش مشرق، شاید یکی از عجیب‌ترین خبرهایی که روز 24 مهر ماه منتشر شد، "سرپرستی ایرج عرب مدیرعامل سابق پرسپولیس در فدراسیون دوومیدانی بود" و عجیب‌تر اینکه وزیر ورزش و جوانان چطور یک مهندس کشاورزی را به عنوان سرپرست یک فدراسیون راهبردی و المپیکی انتخاب کرده است.
بیشتر بخوانید:

* مهندسی که بدون تخصص سرپرست شد

دوره 4 ساله مجید کیهانی در فدراسیون دوومیدانی شهریورماه به پایان رسید. قرار بود طبق صحبت‌های قبلی مسئولان وزارت ورزش، تا پایان دوره 4 ساله برای این فدراسیون پرمدال، سرپرست معرفی و شرایط برای برگزاری انتخابات فراهم شود. با توجه به برگزاری رقابت‌های قهرمانی جهان در دوحه، بحث انتخاب سرپرست به تعویق افتاد و با وجود گزینه‌هایی که برای سرپرستی مطرح بودند، شخصی معرفی شد که تعجب خیلی از کارشناسان را به دنبال داشت.

ایرج عرب بعد از رفتن حمیدرضا گرشاسبی به عنوان سرپرست و در ادامه مدیرعامل کارش را در پرسپولیس آغاز کرد اما از همان ابتدای ورودش پیکان انتقادات به سوی این کارمند حراست وزارت ورزش روانه بود. این انتقادات با اقداماتی که عرب در دوران مدیریتش در این باشگاه بزرگ داشت که اوجش عدم همکاری با برانکو مربی محبوب سرخ‌ها بود، به اوج رسید؛ به طوری که هواداران بارها مقابل باشگاه و وزارت ورزش تجمع کردند تا اینکه بالاخره عرب با رضایت وزیر ورزش از باشگاه رفتنی و چندماه بعد این مهندس کشاورزی با حکم مسعود سلطانی‌فر سرپرست دوومیدانی شد.

* پاداش عرب با سرپرستی یک رشته مادر

عملکرد ایرج عرب در پرسپولیس به قدری انتقادبرانگیز بود که کمتر کسی فکر می‌کرد تا مدت‌ها بتواند توسط وزیر ورزش پستی بگیرد یا نامش در این حوزه شنیده شود. با وجود اظهارنظرهایی مبنی بر اینکه مسعود سلطانی فر حساسیت زیادی روی فدراسیون دوومیدانی به عنوان ورزش مادر دارد، انتخابی که داشت، موج انتقادات را به سوی وی روانه کرد.

سیدشروین اسبقیان مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی در این باره در حاشیه کنگره فدراسیون پزشکی- ورزشی در جمع خبرنگاران گفته بود: "این رشته، المپیکی و ورزش پایه است. با توجه به سال المپیک انتخاب شخصی که بتواند کمک کند، باید با دقت کامل و در نهایت حساسیت انتخاب شود. دوومیدانی 2 سهمیه گرفته و یک سهمیه هم می‌تواند بگیرد. به همین دلیل با دقت سرپرست معرفی می‌شود."

 سوالی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که با وجود حساسیت‌هایی که این رشته مادر دارد، انتخاب یک مهندس کشاورزی بدون هیچ تخصصی، برای رشته المپیکی دوومیدانی درست است؟ با توجه به سوابق قبلی و سوء مدیریت عرب در دوران مدیریتش در پرسپولیس و قبل از آن، آیا وزارت ورزش به آینده این ورزش توجه کرده است؟ دوومیدانی رشته‌ای است که برای نخستین بار طلسم مدال‌آوری سنتی ایران را در المپیک شکست و کاروان کشورمان را در بازی‌های 2012  در ورزشی غیر از وزنه برداری، کشتی و تکواندو، صاحب مدال کرد.

* چالش‌های سرپرستی این بار برای دوومیدانی

انتخاب سرپرست برای فدراسیون‌ها همیشه یک معضل بوده که بارها چالش‌هایی را به وجود آورده است. با وجود اینکه مسئولان وزارت ورزش بارها اشاره کرده بودند که این سرپرستان فقط شرایط را برای برگزاری انتخابات فراهم می‌کنند اما این اتفاق رخ نداد. والیبال ایران که در این سالها نتایج درخشانی داشت و به عنوان یک رشته توپی موفق، در اوج بود، بعد از سرپرستی افشین داوری افت شدیدی داشت و بلاتکلیفی فدراسیون صدای ورزشکاران را نیز درآورد.

در فدراسیون تنیس، سرپرست معرفی شده از سوی وزارت ورزش دست به تغییرات گسترده‌ زده و حالا، چالش جدید برای فدراسیون دوومیدانی است. با توجه به سوابق قبلی، به نظر می‌رسد انتخابات فدراسیون دوومیدانی که وزارت هم روی آن خیلی حساسیت دارد (!) به سال 99 کشیده شود، اما این شرایط برای فدراسیونی که المپیکی است و ورزشکارانش به دنبال کسب سهمیه هستند، می‌تواند ایده‌آل باشد؟

آیا وزارت ورزش با انتخاب سرپرستان برای فدراسیون‌ها که 90 درصد آنها تخصصی در آن رشته ندارند، می‌تواند کمکی به ورزشکاران و رشته مورد نظر کند؟ در سال منتهی به المپیک که همه کشورهای دنیا به دنبال به رخ کشیدن قدرت خود از طریق ورزش هستند، چرا وزارت ورزش روز به روز به حاشیه‌ها اضافه می‌کند؟

در روزهای اخیر به قدری خبرهای حاشیه‌ای از ورزش ایران به گوش می‌رسد که زنگ خطر را برای المپیک به صدا درآورده اما آیا مسئولان ورزش کشور متوجه این زنگ‌خطرها شده‌اند؟ باید دید بالاخره وزارت ورزش چه زمانی می‌تواند آرامش را به فدراسیون‌ها بازگرداند؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    4 4
    ایشان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس