کد خبر 1002942
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
قطر

یک رسانه عربی نوشت: تنش های سیاسی میان کشورهای عرب زبان حاشیه خلیج فارس باعث شد تا دور جدید مسابقات قهرمانی جام خلیج فارس با شکل و شمایل جدیدی در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش مشرق، از سال 1970 هشت کشور عرب زبان حاشیه خلیج فارس پایه گذار تورنمنتی شدند با نام "خلیج فارس" که هر دو سال به میزبانی یکی از این کشورها برگزار و قهرمان این منطقه مهم و استراتژیک اقتصادی و نفتی جهان معرفی می شد. با گذشت نزدیک به چهار دهه از تاریخ این رقابت ها تنش ها و اختلافات سیاسی میان برخی کشورها روی برگزاری هرچه بهتر جام تاثیر مستقیم گذاشت تا جایی که حالا خبرهایی به گوش می رسد مبنی بر این که مسئولان این تورنمنت تصمیم به برگزاری رقابت ها به شکلی دیگر گرفته اند.

بیشتر بخوانید:
 

تکذیب خبر حضور تیم ملی فوتبال در تورنمنت قطر

دعوت از ایران و ترکیه به رقابت های قهرمانی جام خلیج فارس به نوعی جوابی دندان شکن به دو کشور اصلی و بزرگ این منطقه یعنی عربستان سعودی و امارات است که در سال های گذشته سردمدار تنش های سیاسی میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بودند و مسائل سیاسی را به ورزش هم کشاندند. قطر به عنوان میزبان آتی جام جهانی 2022 همین طور رئیس فعلی اتحادیه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به تازگی از دو کشور ایران و ترکیه برای حضور در جام خلیج فارس دعوت به عمل آورده که مورد موافقت فدراسیون های هر دو کشور نیز قرار گرفته است.

یکی از رسانه های عراقی با دامن زدن به این اتفاق جالب توجه از موافقت ایران و ترکیه برای حضور در رقابت های قهرمانی جام خلیج فارس به جای عربستان و امارات پرده برداشت، رقابت هایی که قرار است زمستان سال جاری به میزبانی احتمالی قطر یا کویت برگزار شود. سایت ریاضه العراق در خصوص این اتفاق تاریخی نوشت:« فدراسیون فوتبال قطر با دعوت رسمی از ایران و ترکیه برای حضور در جام خلیج فارس توانست موافقت فدراسیون هر دو کشور را برای شرکت در جام پیش رو جلب کند».

مسلما ورود دو کشور ایران و ترکیه آن هم به تورنمنتی به نام خلیج فارس که در تمام سال های گذشته به خاطر لقبی جعلی به محلی برای جنگ های لفظی و روانی تبدیل شده بود آن هم به جای دو کشور سردمدار این جنگ های روانی می تواند کفه ترازوی قدرت فوتبالی منطقه را به سمت طرف های مقابل عربستان و امارات سنگین تر کند به خصوص که بیشتر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز برای حضور در این تورنمنت به قطر اعلام آمادگی کردند.

قطر، عراق، عمان، یمن، کویت و بحرین در کنار ایران و ترکیه هشت کشوری خواهند بود که در رقابت های جام خلیج فارس در دوحه یا کویت در دو گروه چهارتیمی به مصاف هم می روند، تورنمنتی که می تواند برای ویلموتس و دستیارانش در راه شناخت بیشتر فرصتی طلایی قلمداد شود تا بیشتر از هر زمان دیگری خود را به تیم ملی نزدیک تر کنند. فرصت رویارویی با قدرت های عرب منطقه همین طور تیمی مثل ترکیه آن هم در کوران رقابت های انتخابی جام جهانی مسلما بهترین خبر برای ویلموتس است به خصوص که این فرصت باعث می شود تا ایران برنده جنگ های روانی حاکم بر فوتبال منطقه نیز باشد.

جاسم الرومائی دبیرکل AGCFF گفت:« ما مفتخریم برای چهارمین بار میزبان جام خلیج فارس در قطر باشیم. مشتاقانه منتظر میزبانی هزاران هوادار از سراسر منطقه هستیم و از همه استقبال می کنیم تا از این جشنواره فوتبال لذت ببرند». سعود آل محمدی نایب رئیس فدراسیون فوتبال قطر نیز تصریح کرد:« میزبانی قطر از جام خلیج فارس فرصتی دیگر برای آزمایش تخصص میزبانی رویدادهای بزرگ در این کشور است زیرا ما در ادامه مقدمات جام باشگاه های جهان در ماه دسامبر2019، جام کنفدراسیون ها در سال 2021 و جام جهانی فیفا در سال 2022 را پیش رو خواهیم داشت».

بیست و چهارمین دوره رقابت های جام خلیج فارس بنا براعلام فدراسیون قطر از روز 27 نوامبر 2019 (ششم آذرماه 98) در دوحه آغاز می شود که تا کنون پنج کشور برنامه سفر خود به این شهر را اعلام کرده اند.

با توجه به تغییر شکل برگزاری رقابت های جام خلیج فارس همین طور استفاده از نام واقعی به جای نام جعلی که کشورهایی مثل عربستان و امارات در این سال ها از آن بهره برده بودند، قرار است لوگوی جدیدی برای این رقابت ها از امسال طراحی شود از همین رو رسانه های دوحه ترجیح دادند در پوشش اخبار از چنین طرح هایی بهره ببرند.

بعد التحریر: ساعاتی پس از انتشار این اخبار فدراسیون فوتبال ایران در اطلاعیه ای هرگونه دعوت قطر از ایران برای حضور در تورنمنتی را تکذیب کرد! (اینجا بخوانید)

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    43 0
    واقعا میخان از اسم خلیج فارس استفاده کنند؟ بابا دم قطر گرم
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      13 12
      قطر کشوری هست که تفکر تروریستی محمد عبدالوهاب در ان غلبه دارد. البته قطر با عربستان رقابت دارد و مجبور هست با ایران در ظاهر خوب باشد. پول قطر در برخی مناطق ایران سرازیر میشود تا جمعیت به ضرر شعیان افزایش یابد و زمینه تجزیه طلبی فراهم شود
  • US ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    10 4
    آره.حتماً هم اسم جام رو خلیج فارس گذاشته یک کشور عربی!
  • آریابرزن IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    31 6
    آفرین به قطر که نام واقعی خلیج همیشه فارس رو به جای نام دروغین خلیج عرب در میان اعراب زنده کرد..
  • ببم جان IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    14 8
    خیلی خوب میشه اگه پروژه های نظامی مشترکی رو این سه کشور توسعه بدن مثل جنگنده چون بیاید صادق باشیم حداقل از لحاظ بودجه هیچکدوم به تنهایی نمیتونن
  • ناشناس IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    11 5
    قطر نام این جام رو خلیج گذاشته از کلمه فارس استفاده نکرده
  • مجتبی IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    6 4
    خلیج پارس!
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    3 0
    اسمش رو گذاشته جام خلیج نه خلیج فارس شماهم هی به خودتون دلخوشی میدین وخودتون رو بازی میدین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس