کد خبر 1002846
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۵
FATF نمایه

به رغم هیاهوی قبلی، FATF برای چهارمین بار مهلت پیوستن ایران به این نهاد مالی را ۴ماه دیگر تمدید کرد که اصرار و خواهش این نهاد مالی نشان‌دهنده آن است که آمریکا با تحریم‌ها به نتیجه مطلوب نرسیده است.

به گزارش مشرق، «گروه ویژه اقدام مالی» برای مبارزه با جرایم مالی که مقر آن در پاریس است، روز جمعه بار دیگر مهلت ایران را برای تصویب کامل قوانین مربوط به مبارزه با «تأمین مالی ‌تروریسم» تمدید کرد.


این نهاد ناظر بین‌الدُوَلی برای چهارمین‌بار به ایران مهلت داده تا بهمن امسال به دو کنوانسیون پالرمو (معاهده بین‌المللی علیه جرایم سازمان‌یافتۀ فراملی) و CFT (کنوانسیون مقابله با تأمین مالی ‌تروریسم) بپیوندد و نکته قابل تأمل این است که هشدار داده این مهلت تمدید نخواهد شد!

بیشتر بخوانید:

FATF مهلت ایران را بیش از ۴ ماه دیگر تمدید کرد


فارس به نقل از رویترز نوشت؛ گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF اعلام کرد مهلت نهایی ایران برای پیروی از معیارهای بین‌المللی، فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۹۸) است و پس از آن، این نهاد از تمامی ‌اعضای خود درخواست خواهد کرد تا اقدامات متقابل انجام دهند.
این نهاد مستقر در پاریس در عین حال در بیانیه‌ای اعلام کرد از اعضای خود بررسی دقیق‌تر معاملات با ایران و حسابرسی سخت‌تر شرکت‌های تأمین سرمایه فعال در این کشور را درخواست کرده است. در این بیانیه آمده است: «اگر ایران پیش از فوریه ۲۰۲۰ کنوانسیون‌های پالرمو و تأمین مالی ‌تروریسم را هم‌راستا با استانداردهای FATF به‌صورت قانون تصویب نکند، سپس FATF  تعلیق اقدامات متقابل را بطور کامل برمی‌دارد و از اعضایش می‌خواهد تا اقدامات متقابل موثر هم‌راستا با توصیه‌نامه ۱۹ اجرایی کنند.»


شرکت‌های خارجی می‌گویند خروج ایران از لیست سیاه FATF برای سرمایه‌گذاری آنها در این کشور مهم است. همچنین فرانسه، انگلیس و آلمان نیز اجرایی شدن کانال مالی جدید با ایران را تا حدودی مشروط بر اجرای FATF کرده‌اند. لازم به ذکر است که در مورد این کانال مالی انتقادهای زیادی مطرح شده و بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس آن را توهین به ملت ایران خواندند.


این نهاد «با ابراز ناامیدی از عقب افتادن این طرح اقدام»، اعلام کرد: «FATF انتظار دارد ایران به سرعت در مسیر اصلاحات پیش رود تا تضمین دهد که به تمامی ‌موارد باقی‌مانده از طریق تکمیل و اجرای اصلاحات لازم ضدپولشویی و مقابله با تأمین مالی ‌تروریسم پرداخته است.»


این چهارمین‌باری است که گروه ویژه اقدام مالی وضعیت ایران را در برابر اقدامات متقابل تمدید کرده است. FATF پیش از این سه‌بار مهلت‌های چهار ماهه برای ایران برای اجرای درخواست‌های این کارگروه در نظر گرفته بود.


ایران اغلب خواسته‌های گروه اقدام مالی را اجرا کرده است ولی با این حال این کارگروه وضعیت ایران را از شرایط خاکستری به سفید تغییر نداده است. بسیاری از مقامات آمریکایی از جمله مایک پمپئو وزیر امور خارجه و مقامات ارشد وزارت خزانه‌داری این کشور بارها خواستار اجرای بی‌قید و شرط الزامات FATF از سوی ایران شده‌اند. اجرای الزامات FATF مبادلات مالی خارجی و داخلی ایران را برای طرف‌های غربی شفاف می‌کند و به گفته منتقدان دست ایران را برای مقابله و دور زدن تحریم‌های آمریکا می‌بندد.


FATF چیست  و چه می‌خواهد؟


پیش از این ‌بارها در گزارش‌هایی در مورد ماهیت این نهاد بین‌الدُوَلی انگیزه‌های تاسیس آن نوشته‌ایم. برای درک بهتر از ماهیت و انگیزه‌های پشت‌پرده این نهاد باید به روند سلطه‌جویی آمریکا و شگردهای آن و نیز تغییرات این سلطه‌جویی دقت کرد.


آمریکا زمانی با اقدام نظامی‌(مانند ویتنام) به سلطه‌جویی خود می‌پرداخت اما این کشور به سرعت به این نتیجه رسید که می‌توان روش‌های دیگر را جایگزین اقدام نظامی ‌کرد و این مورد را برای آخرین مرحله گذاشت. در طول چند دهه آمریکایی‌ها بر روی روش‌هایی مانند کودتاهای رنگی کار کردند. آنها همچنین تهاجم فرهنگی را در مورد شوروی سابق به کار گرفته و از آن نتیجه مطلوب حاصل کرده بودند. یکی از روش‌هایی که آمریکا روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده روشی معطوف به اقتصاد است. تحریم روشی است که آمریکا به‌صورت هدفمند و روشمند آن را برای مقاصدی از قبیل براندازی یا تضعیف یک نظام به کار می‌گیرند.


در این میان شاید به جرات بتوان گفت ایران تنها کشوری است که آمریکا تمام روش‌های براندازی را در مورد آن به کار گرفته؛ از اقدام نظامی ‌تا کودتای رنگی، تهاجم فرهنگی و رسانه‌ای، تحریم و... اما تاکنون از هیچ کدام از این روش‌ها به نتیجه مطلوب خود یعنی براندازی حکومت جمهوری اسلامی ایران نرسیده است. در این میان آنها بیشترین امید خود را به تحریم‌های اقتصادی بسته‌اند اما ایران در سال‌های گذشته مهارت ویژه‌ای در دور زدن تحریم‌ها به‌دست آورده است.


ترور نظام ایران با کنوانسیون مقابله با تروریسم


اساساً اصرار غرب برای تصویب لوایح FATF به همین منظور است. یعنی آنها می‌خواهند به وسیله این لوایح به اطلاعات بانکی و پولی کشورمان دست یافته و راه‌های دور زدن تحریم‌ها را ببندند. در اصل این لوایح با نام‌های فریبنده برای ‌ترور نظام ایران آمده‌اند.


زمانی در داخل کشورمان برخی افراد موافق با پیوستن به این لوایح می‌گفتند آمریکا و رژیم صهیونیستی از نپیوستن ایران به این نهاد خوشحال هستند. آنها این را به‌عنوان دلیلی برای موافقت با تصویب این لوایح عنوان می‌کردند. بعد از اخبار و گزارش‌های مربوط به رد لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو در ایران بود که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به تصویب نشدن کنوانسیون پالرمو در ایران واکنش نشان داد.


وزیر خارجه آمریکا روز شنبه در پیامی ‌در توئیتر نوشت: «اگر ایران در مبارزه با تأمین مالی ‌تروریسم و پایبندی به استانداردهای ضدپولشویی جدی است، کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی ‌تروریسم را به‌صورت فوری تصویب کند.»


چرا مهلت FATF برای چهارمین بار تمدید شد؟


نه تنها کارشناسان و یا خبرنگاران و یا طیف دانشجو و تحصیلکرده بلکه همه مردم ایران به این نکته واقف هستند که اگر در چیزی نفع و خیری برای ایران باشد غرب در آن این همه اصرار نمی‌کند. این همه اصرار یعنی تصویب لوایح FATF به نفع نظام سلطه است.


باید گفت حتی موافقان FATF اگر به همین نکته توجه کنند که چرا این نهاد مالی این همه برای پیوستن ایران به لوایح آن اصرار دارند به یقین از موافقت با آن دست برمی‌دارند. همچنین این اصرار نشانه چیز دیگری نیز هست و آن این است که دست نظام سلطه به شدت خالی است. تیر تحریم‌های آنان با دور زدن‌های ایران به سنگ خورده و تنها امید آنها تصویب FATF است. عصبانیت وزیرخارجه آمریکا از عدم تصویب لوایح FATF و همچنین اقدام اروپا در پیوند زدن کانال مالی قطره چکانی خود به این لوایح گویای همین نکته است.


در حالی که آمریکا از برجام خارج شده و اروپا نیز برای تحقق تعهداتش اقدامی انجام نداده آنها با ارائه پیشنهاد اینستکس و وعده توخالی تزریق پول به آن در نهایت اعلام کرده‌اند که اجرای کانال مالی INSTEX زمان‌بر است. با این‌ حال زمانی که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان در نیویورک به سر می‌بردند، سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای با لحنی گستاخانه و طلبکارانه تأکید کردند که ایران باید دستورات FATF از جمله تصویب لوایح پالرمو و CFT را در اسرع وقت انجام دهد!


همه اینها و تمدیدهای مکرر مهلت ایران گویای آن است که کشورمان با عدم تصویب این لوایح تیر دیگری از آنها را با فضل و عنایت خداوند و بیداری و هوشیاری دلسوزان انقلاب به سنگ کوبید.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    0 0
    سلام به این غربیها بگوئید این نهضت ترجمه بود که در قرن دوم هجری از خواب جاهلیت شما را بیدار کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس