روحانی ماکرون جانسون

با وجود این تجربه در برگزاری همه‌­پرسی و آشکار شدن پیامدهای منفی آن در انگلیس باید پرسید که چرا برخی چهره­‌های سیاسی، به عنوان یک ابزار سیاسی از لزوم برگزاری رفراندم سخن می­‌گویند؟

سرویس سیاست مشرق - ماجرا به شکل خیلی ساده­ای آغاز شد، "دیوید کامرون" نخست وزیر وقت انگلیس ۴ بهمن ۱۳۹۱ به دلیل نگرانی از شکست در انتخابات سراسری این کشور و با هدف سرپوش گذاشتن بر ناکامی­‌های دولت محافظه‌­کار انگلیس وعده داد در صورتی که محافظه‌کاران در انتخابات بعدی پیروز شوند، او برای ادامه حضور یا خروج از اتحادیه اروپا "همه‌پرسی" برگزار می‌کند. اما سال ۲۰۱۵ بعد از برگزاری رفراندوم جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت، برخلاف پیش­بینی­‌ها، ۵۱.۹ درصد از انگلیسی‌­ها به جدایی از این اتحادیه رأی مثبت دادند.

https://media.farsnews.com/Uploaded/Files/Images/1395/04/04/13950404000100_PhotoL.jpg

نتیجه همه­ پرسی در انگلیس: خروج از اتحادیه اروپا

آقای نخست وزیر به عنوان اولین قربانی این بازی سیاسی و چهره حامی حضور در اتحادیه اروپا، مجبور به کناره‌­گیری از قدرت شد. اما استعفای "کامرون" و تغییر نخست وزیر بعدی یعنی خانم "ترزا می" نیز پایانی بر مشکلات دولت انگلیس نبود بلکه به مرور معضلات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی بیش از ارزیابی‌­های گذشته نمایان شد.

تا به اینجا حداقل دو نخست وزیر، قربانی نتیجه این همه ­پرسی شده‌اند

توسعه معضلات اقتصادی و معیشتی

پس از آغاز مذاکرات برگزیت میان لندن و بروکسل، شرکت مشاوره‌ای "اولیور وایمن" هشدار داد که صنعت مالی و بانکداری بریتانیا طی سال­‌های آینده بیش از ۴۰ هزار فرصت شغلی را از دست خواهد داد.

همچنین این شرکت مشاوره‌ای با انتشار گزارشی اعلام کرد که صنعت مالی و بانکی بریتانیا احتمالا ۷۵ هزار نیروی کار خود را از دست خواهد داد اگر شرکت های مالی از جمله شرکت های بیمه و مدیران بازار سرمایه و دارایی حق فروش آزادانه خدمات خود در سراسر اروپا را از دست بدهند و این مساله موجب کاهش ۱۰ میلیارد پوندی درآمدهای مالیاتی دولت انگلیس می­‌شود. منابع آگاه صنعت بانکداری بریتانیا فاش کرده‌­اند که بانک‌­های بزرگ جهان که در لندن فعال هستند قصد دارند طی دو سال آینده ۹۶۰۰ فرصت شغلی خود را به سایر شهرهای اروپایی منتقل کنند.

 از سوی دیگر در گزارش محرمانه‌­ای با عنوان «عملیات سهره زرد» که اخیرا از سوی دولت انگلیس منتشر شده است، هشدار داده شده که خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا باعث کاهش میزان در دسترس بودن و گزینه‌­های محصولات غذایی و همچنین افزایش بهای آنها خواهد شد. این سند رسمی همچنین هشدار می­‌دهد که اختلالات در رفت و آمدهای منطقه­‌ای ناشی از تاخیر در عبور و مرورهای مرزی، باعث تحت تاثیر قرار گرفتن توزیع سوخت می­‌گردد، که این مساله خود اختلال در توزیع سوخت در شهر لندن و مناطق جنوب شرقی انگلیس را در پی خواهد داشت.

افزایش نژادپرستی و شکاف­‌های اجتماعی

در بعد اجتماعی نیز برگزاری همه‌­پرسی در مورد برگزیت علاوه بر دوقطبی­‌سازی جامعه انگلیس موجب شده تا اقدامات نژادپرستانه در این کشور به شکل قابل توجهی افزایش یابد. نتایج یک تحقیق در سطح کل انگلیس نشان می‌دهد از زمان برگزاری همه‌پرسی برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا)، درصد اعضای اقلیت‌های قومی در انگلیس که مورد آزار و تبعیض قرار گرفته‌اند، از ۵۸ درصد به ۷۱ درصد رسیده است. آمار جرم و جنایت نیز به‌طور موازی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷) در انگلیس و ولز با افزایش تقریباً دوبرابری، به ۷۱۲۵۱ مورد رسید.

در این شرایط خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و خلأ قانونی حاصل از آن در موضوعات حقوق بشری مایه نگرانی عمده گروه‌های اقلیت ازجمله مسلمانان انگلیس شده است. به‌ویژه که پس از همه‌پرسی برگزیت تعداد حملات نفرت‌آمیز علیه مسلمانان به طرز معناداری افزایش‌یافته است.

در ماه مارس سال ۲۰۱۸ بروشورهایی از سوی گروه­‌های افراط­‌گرای راستگرا در انگلیس توزیع شد که در آن روز سوم آوریل به‌عنوان "روز مجازات مسلمانان" معرفی‌شده بود. در این بروشور از مردم خواسته‌شده بود در روز سوم آوریل لااقل یک مسلمان را "مجازات" کنند.

برای تشویق افراد به این کار، برای انواع حمله‌ها امتیاز نیز تعیین‌شده است. برای حمله زبانی و فحاشی ۱۰ امتیاز، اسیدپاشی ۸۰ امتیاز، کتک زدن یک مسلمان ۱۰۰ امتیاز و برای آتش زدن یک مسجد ۱۰۰۰ امتیاز. ضمن اینکه نفرت پراکنی در شبکه‌های اجتماعی آنلاین بسیار بیشتر و عریان‌تر بوده و معمولاً موردتوجه مقامات قرار نمی‌گیرد.

بروشور گروه راستگرای افراطی برای اعمال خشونت علیه مسلمانان؛ افزایش نژادپرستی در انگلیس

افزایش بحران‌­های امنیتی

همانگونه که روزنامه گاردین در چند گزارش خود اعلام کرده است، به احتمال قوی، در صورت خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا، ناآرامی‌های اجتماعی به ویژه در ایرلند شمالی بروز کند. به همین منظور یکهزار پلیس از انگلیس و اسکاتلند، به منظور آرام ساختن اوضاع در صورت بروز شورش‌ها، به ایرلند شمالی اعزام خواهند شد و آموزش آنان از اواخر سال گذشته آغاز شده است. در این رابطه پلیس انگلیس، در هراس از ناآرامی های پس از خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا، سه برابر بیشتر مدت مشابه گلوله پلاستیکی خرید.

ضمن آنکه گروه­‌های استقلال­ طلب همچون گروه"ارتش جمهوریخواه ایرلند"، برای اعلام مخالفت با سیاست­های برگزیتی دولت اقدامات مسلحانه و بمبگذاری‌­های خود را علیه اهداف دولتی در انگلیس و ایرلند شمالی توسعه داده است.

در این شرایط مقامات امنیتی انگلیس طرح نقل مکان ملکه این کشور در وضعیت اضطراری را آماده کرده‌اند تا در صورت بروز شورش در جریان اجرای برگزیت آن را اجرا کنند. بنا به این طرح قرار است ملکه الیزابت دوم و دیگر اعضای خاندان سلطنتی به «محل امن» در خارج از لندن منتقل شوند.

انسداد و بن­‌بست سیاسی

آخرین پیامد منفی برگزیت برای انگلیس آن بوده است که پس از برگزاری رفراندم و تصمیم دولت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا، اختلافات سیاسی در داخل و میان احزاب این کشور به بحران سیاسی مبدل شد تا جایی که پس کامرون، خانم "ترزا می" به دلیل کناره­‌گیری بیشتر مقامات حزب محافظه­‌کار به دلیل مخالفت با وی و فشار مستمر نمایندگان پارلمان ناگزیر به استعفا شد؛ اکنون نیز بوریس جانسون با مشکل مشابه مواجه است تا آنجا که وی با استفاده از اختیارات پنهان سلطنت، پارلمان را به عنوان اصلی‌­ترین مانع خود پس از تایید ملکه تعلیق نمود. گرچه این تصمیم با رای دیوان عالی انگلیس لغو شد و مجددا مجلس عوام فعالیت خود را از سرگرفت اما چیزی از کلاف سردرگم منازعات سیاسی و بحران حاکم بر فضای داخلی انگلیس کم نکرد.

حدود چهل روز قبل، در رای­‌گیری اعضای مجلس عوام، ۲۱ نماینده از حزب محافظه­‌کار علیه رهبر حزب خود رای دادند که ناکامی دیگری برای بوریس جانسون به شمار می­‌رود و در نتیجه آن حزب حاکم با ارسال پیامک، ۲۱ نماینده خود در مجلس عوام را از این حزب اخراج کرد.

در پی این تحولات "جو جانسون"، برادر بوریس جانسون نیز از سمت خود کناره‌گیری کرد و ادامه کار در دولت انگلیس را متوقف کرد. "آمبر راد" وزیر کار و امور بازنشستگی انگلیس نیز در بحبوحه تنش‌ها بر سر خروج این کشور از اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود استعفا کرد.

https://cf-images.eu-west-1.prod.boltdns.net/v1/static/1348423965/04a3cb47-0c22-4c51-a12e-1111042f273f/7c034e11-4543-4b45-9d2b-a313b87e69b6/1920x1080/match/image.jpg

چهره ­های برجسته حزب محافظه ­کار به دلیل مخالفت با نخست وزیر انگلیس از این حزب اخراج شدند

در این شرایط دولت انگلیس ناگزیر است تا در صورت "اجرا، تعویق و یا توقف" برگزیت همه­ تبعات آن را بپذیرد؛ در هر صورت به دلیل اینکه فضای اجتماعی و جو حاکم بر جامعه این کشور بشدت دوقطبی شده، خروج یا باقی­ماندن انگلیس در اتحادیه کمکی به مشکلات عمیق این کشور در حوزه مختلف به ویژه امنیتی، اقتصادی و مدنی نخواهد کرد. شاید حلقه­‌های مشورتی دفتر نخست وزیری و سیاستمداران محافظه­‌کار انگلیسی هیچگاه تصور نمی­‌کردند که یک وعده انتخاباتی این گونه سازوکار رژیم سیاسی این کشور را دچار اختلال نماید.

حالا با وجود این تجربه زنده در برگزاری همه‌­پرسی و آشکار شدن پیامدهای منفی آن در انگلیس باید پرسید که چرا برخی چهره­‌های سیاسی با فراموشی وعده‌­های انتخاباتی­‌شان در ایام نزدیک به انتخابات  مجلس شورای اسلامی به عنوان یک ابزار سیاسی از لزوم برگزاری رفراندم سخن می­‌گویند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    27 3
    تنها هماهنگی حسن قومش هماهنگی با اردوغان در شروع جنگ جدید بود که چوبش را می خوره و راستی برادر جهانگیری هنوز راست راست داره می گرده واسه خودش
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    9 43
    دموکراسی یعنی همین چرا همیشه هرچی که نماد آزادی و دموکراسیه شما باهاش مشکل دارید؟
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
      23 1
      ما با برگزاری رفراندوم در مورد تداوم داشتن یا نداشتن دولت روحانی موافقیم .
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
      31 0
      دموکراسی یعنی این که جناب پریزیدنت بعد از شش سال معطل نگه داشتن کشور اول از همه در مورد لاشه متعفن برجام یک رفراندوم انجام بدن بعد برن سراغ همه پرسی های بعدی ....
    • IR ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
      28 1
      آزادی و دمکراسی بهانه قدرتهای سلطه گر غربی است که در قالب فرهنگ لیبرالی به خورد ملتهای سلطه پذیر داده اند و مجری آن فارغ التحصیلان دانشگاههای انگلیس و ... هستند که مو به مو اجرا می کنند و ساده لوحان بی سواد داخلی هجویات آن را بلغور می کنند
    • IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
      22 1
      میشه ادامه کار دولت روحانی رو هم به رفراندوم بگذاریم ؟؟
    • IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
      16 0
      خود خارجیها که به دموکراسی میگن دیکتاتوری احمقها. حالا اگه شماها هنوز تو توهم گیر کردین، تقصیر خودتونه.
  • رحیم IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    32 3
    هدفش فقط سرپوش گذاشتن روی شکستهای پی در پی برجام و بالاتربن تورم پنجاه سال اخیر وایجاد درگیری داخلی است
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    39 3
    اگر در برخورد با سیاسیون خسارت بار برای کشور مثل انگلیس رفتار میکردیم در بهترین حالت جای حسن روحانی آسایشگاه سالمندان بود نه مسند ریاست جمهوری
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    35 2
    احمق های درجه دو.؟؟!!!
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
      27 1
      مطمئن باشید اولین قربانی همه پرسی خود روحانیه
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    30 1
    جواب های،هوی است....شما هم مثل امریکا که هر چند مدت نظر سنجی در مورد محبوبیت رییس جمهور برگزار میکنه،نظر سنجی برگزار کنید تا حسن فرویدون انگلیسی بفهمه جواب لات بازیش مشت و کف گرگیه
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    19 5
    اگه مجلس استیضاحش میكرد دیگه اینقد پررو نمیشد.
  • علیرضا IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    9 0
    عکسِ خبر من رو به یاد این ضرب المثل انداخت که میگه خنده بر هر درد بی درمان دواست...
  • مجتبی IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    20 3
    شیخ حسن دلسوز ایران و ایرانی نیست
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    11 3
    روحانی حرف نزنه بهتره و گرنه مجبوریم بابادی ها رو با زدن پدافند خودی خاک کنیم
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    11 0
    مدل روحانی در هسته ای منجر عملا فقط باعث شد تحریم ها سه برابر بشه بدون هسته ای این مدل در موشکی و منطقه هم خروجیش همینه و غرب تا تحریم جواب میده ول تغییر نظام نرم در ایران نیست سوال این هست روحانی غرب هست یا بالا بردن پرچم تسلیم توسط روحانی در یک پوشش برای یک انقلاب از درون بدون جنگ!!؟
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    15 2
    رفراندوم تداوم دولت فعلی یا انتخابات زودهنگام برگزار بشه عالیه.
    • DE ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
      11 1
      نه اول بایستی برای اینکه رفران دُم باشد یا نباشد , رفران دُم گذاشت و اگر رای آورد آنوقت رفراندوم گذاشت که این رفراندمه کاری خوبی یا کار بدی بود....همین برای مشغولیات مردم و انحراف از خواسته های بحقشان شده تا رانتخواران و دزدان و مدیران فاسد بتوانند راحت کیسه های خود را پر تر کنند.
  • DE ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    16 0
    چرا برخی چهره­‌های سیاسی، به عنوان یک ابزار سیاسی از لزوم برگزاری رفراندم سخن می­‌گویند؟//خیلی ساده این سیا۳۰یون واقعا قصد همه پرسی ندارند چون میدانند حکومت گول این بازیها را نمیخورد فقط جنبه مشغول کردن مردم و تقابل مردم با یکدیگرِ همه پرسی چند صباحی فشار افکار عمومی روی آنان را کم میکند .تفرقه بینداز و حکومت کن.
  • جلیل IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    16 4
    روحانی باید برکنار بشه . کافیه مجلس چشمهاش رو باز کنه . فردا مجلسیان هم قضاوت خواهند شد . ولله کار از حزب و جناح گذشته . صحبت امنیت مردم و مملکته که بازیچه فرد قرار گرفته .
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
      2 10
      این تفکر توست که جان مردم بازیچه اش شده.
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    14 0
    روحانی استاد حاشیه سازی و فرافکنی است نباید به حرف هایش توجه کنیم.
  • علی IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    11 0
    مرگ بر انگلیس ومزدوران داخلی
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    11 1
    بخند !نوبت خنده های ماهم رسیده!!!
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
    13 1
    اگر بعد از افتضاح برجام، عدم کفایت و استعفایش را میگرفتند حساب کار دست امریکا و غربیها میآمد و اینگونه قشر محروم جامعه تاوان خوش خیالی های آقا را نمی پرداختند!
  • وحید IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
    14 2
    من به عنوان یک جوان ازاقای (روحانی) میخام بپرسم پس جایگاه ولی فقیه کجاست در همین مسائل که اختلاف است؟مگردرکشور قانون اساسی نداریم که واسه هرچیزی میخان رفراندوم بزارن
    • IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
      1 1
      رفراندوم هم در قانون اساسی هست عزیز دل برادر. البته من موافق روحانی و حرف های صد من یه غازی که میزنه نیستم.
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
    16 1
    میشه ادامه کار دولت روحانی رو هم به رفراندوم بگذاریم ؟؟
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
    2 12
    روحانی به خوبی جامعه ایرانی را می شناسد و کنترل نبض آن را در دست گرفته است. ابتکار عمل در دست او است و شما عملا هیچ کاری جز قرارگیری در موضع دفاعی ندارید.
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
      10 3
      ایران موضع دفاعی داره عزیزم، منتظر می مونه، اخطار هم میده، بعد اگه گوش نکردی، دیگه موضعی در کار نیست، میری همونجا که پهپاد کدخدا رفت.!!
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
      2 5
      منظوزم عناصر حزب اللهی بود که در لاک دفاعی فرو رفته اند.
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      0 0
      صبر ما زیاده، و به همون اندازه عکس العملی بسیار قاطع خواهند دید.
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
    2 0
    میخوام صدتا نخست وزیر قربونی بشه ،چه ربطی به ما داره !!!و
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
    10 0
    اتفاقا این همه پرسی عالیه، اول مردم تصمیم بگیرن که این آقای "کلید" کارش رو ادامه بده یا نه، بعد اگه خواستن تو بمونی اونوقت بیا کدخدات رو به همین چیزی که میگی بزار.!!!
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
    15 1
    ۰۸:۴۶ جان مردم رو با فروختن موشک ها و منطقه میخوای حفظ کنی، نه.؟!!!
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    2 0
    حسن فریدون که با انگلیسی ها قهقه میزنی، روز گریه هات در روز قیامت مونده /

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس