کد خبر 1002277
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
اربعین نمایه

راهپیمایان اربعین از شُعب مختلف مردم جهان به پیروی از قیام ماندگار سید الشهدا(ع) آماده مبارزه در راه خدا و اسلام و در پی ایجاد حاکمیت دین خدا و برچیدن شبکه‌ فاسد و خبیث صهیونیستی و آمریکایی هستند.

به گزارش مشرق، امروز جمعیت‌های بزرگی از مردم جهان حقیقت را دریافته‌اند. از این رو است که جاذبه مغناطیس حسینی، اربعین را میعادگاه شیعیان و آزادی‌خواهان عالم قرار داده است. شُعب گوناگون مردم از سرزمین‌ها و کشورها در قاره‌های مختلف جهان قدم به قدم و عمود به عمود به سمت حرم سالار شهیدان و حق طلبان عالم می‌روند تا اعلام کنند برای نصرت فرزند حسین(ع) و منجی بشریت در ریشه‌کن ساختن باطل و برقراری حکومت حق در پهنه جهان مهیا و آماده‌اند.


آنان نیک واقفند که اگر ماهیت نهضت حسینی قیام در برابر ظلم و ستمگران بود، امروز شبکه‌ فاسد و خبیث صهیونیستی، آمریکا، دولت‌های حیله‌گر اروپایی و گاوهای شیرده و کودک‌کش‌های منطقه، دنباله همان جریان اسلام‌ستیز صدر اسلام و ۶۱ هجری و دوران ائمه معصومین(ع) است و اجتماع جهانی اربعین، میثاق و وعده‌گاه جهانی مستضعفان و حق‌خواهان است برای مقابله با جبهه الحاد؛ به پیروی از قیام ماندگار سید الشهدا(ع) مقتدای انقلاب اجتماع و راهپیمایی اربعین را یک «کنگره‌ جهانی» می‌دانند. چهل و پنج سال پیش، یعنی زمانی که هنوز مراسم اربعین، به شکوه امروز شکل نگرفته بود، ایشان در تاریخ ۲۴/۱۲/۱۳۵۲ (روز جمعه ۲۰ صفر سال ۱۳۹۴ هجری قمری) در جریان سلسله جلساتی در مسجد امام حسن علیه‌السلام در مشهد مقدس که به شرح و تفسیر خطبه‌های نهج‌البلاغه اختصاص داشت، به‌مناسبت تقارن با شب اربعین حسینی، تحلیلی تاریخی و جامع از چرایی اهمیت زیارت اربعین ارائه دادند. ایشان فرمودند: «روح شیعه روح کربلائی است، روح ‌عاشورائی است؛ درکالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است؛ شیعه هرجا که هست دنباله‌روِ عاشورای حسین است. این است که می‌بینیم همه جا این تپش‌هایی که در شیعه مکشوف شده، از آن مرقد پاک ناشی است؛ اینها شعله‌هایی بوده که از آن روح مقدّس و پاک و از آن‌ تربت عالی‌ مقدار سرکشیده؛ به جان‌ها و روح‌ها زده؛ انسان‌ها را به گلوله‌های داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده...  اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدّس را یک چنین میعادی قرار بدهند، البتّه بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و هم دنباله‌گیری از راهی است که ائمّه‌هدی (علیهم‌السّلام) به ما ارائه دادند.»


این خیزش و راهپیمایی عظیم، پا گذاشتن و حرکت در راه خدا و به ‌سمت اهداف و آرمان‌های اسلامی است. از این رو اجتماع بزرگ اربعین قیام مستحکم عدالت خواهان عالم علیه دیکتاتوری جهانی و استبداد بین‌المللی است که متجسم در آمریکا، نوکرانش و شبکه‌ شیطانی صهیونیستی است.


در این میان وعده الهی نصرت است و پیروزی با جبهه حق؛ «وَلَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللهَ لَقَوِیٌّ عَزیزٌ» «و خداوند کسانی را که یاری او کنند (و از آئینش دفاع نمایند) یاری می‌کند؛ خداوند قوی و شکست ناپذیر است.» (حج ـ ۴۰)


آنگاه که امتی در سایه‌ ایمان و اتّکاء بالله و اعتماد به وعده‌ خدا مقابل دشمنان دین و بشریت می‌ایستد و مقاومت می‌کند، پیروز است زیرا خدا با آنهاست و قدرت متعلّق به ذات اقدس پروردگار است. این اتفاقی است که تاریخ اسلام از آن سرشار است. امت اسلام هر جا همت گماشت، در میدان حاضر و متمسک به قدرت الهی شد، نصرت الهی هم شامل حالش شد و به فلاح و نجات رسید.


راهپیمایی و اجتماع عظیم اربعین مصداق همین نصرت الهی است که هر سال بر کمیت و کیفیت آن افزوده می‌شود. حق‌طلبان عالم با هر قدم به سوی مرقد سرور آزادی‌خواهان جهان، نابودی جبهه کفر و باطل و مستکبران به سرکردگی آمریکا و رژیم صهیونیستی و همراهی دولت‌های اروپایی و ارتجاع منطقه و برقراری حکومت حق و عدل در جهان را خواهانند.


در عصر ما نیز مصادیق بسیاری از نصرت الهی بر امت اسلامی وجود دارد. پیروزی انقلاب اسلامی، نقش بر آب شدن فتنه‌ها و دسیسه‌های دشمنان برای براندازی نظام، مقاومت و ایستادگی غزه با وجود محاصره‌ کامل، سقوط رژیم‌های فاسد و دنباله‌روی آمریکا، پدید آمدن موج پرقدرت بیداری اسلامی، برافتادن پرده‌ نفاق و تزویر از چهره‌ آمریکا و انگلیس و دولت‌های غربی و تنفر و انزجار روزافزون ملت‌های جهان از آنها، گرفتاری‌های پی‌درپی رژیم صهیونیستی همه مظاهر نصرت الهی است. ثمره و نتیجه‌ مقاومت امت و نصرت الهی در بیداری ملت‌ها و ضعف روزافزون قدرت‌های استکباری و به هم خوردن برنامه آنان و شکوه و اقتدار اسلامی خود را نشان می‌دهد.


رسانه‌ای بی‌همتا و مصداق قدرت حقیقی


مقتدای انقلاب چند روز پیش در مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) این راهپیمایی عظیم را فریادی رسا و رسانه‌ای بی‌همتا در دنیای پیچیده‌ تبلیغات و جهان پُرهیاهوی بشریت، از مصادیق قدرت حقیقی و تجلی دوباره قدرت اسلام و جبهه مقاومت اسلامی دانستند. ایشان فرمودند: «یکی از مصادیق قوّت را امروز دنیای اسلام دارد مشاهده می‌کند و آن، راهپیمایی اربعین است؛  وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهًْ. راه‌پیمایی اربعین قوّت اسلام است، قوّت حقیقت است، قوّت جبهه مقاومت اسلامی است که این ‌جور اجتماع عظیم میلیونی راه می‌افتند به سمت کربلا، به سمت حسین، به سمت قلّه و اوج افتخار فداکاری و شهادت که همه آزادگان عالم باید از او درس بگیرند. از روز اوّل هم که اربعینی به‌وجود آمد، اهمّیّت اوّلین اربعین به همین اندازه بود. اهمّیّت اربعینِ اوّل این بود که رسانه پُرقدرت عاشورا است. از روز عاشورا تا روز اربعین - بنا بر یک روایت روزی است که اهل‌بیت برگشتند به کربلا-  این چهل روز، چهل روزِ فرمانروایی منطقِ حق در میان دنیای ظلمانی حاکمیّت بنی‌امیّه و سفیانی‌ها بود. رسانه حقیقی [یعنی] فریاد زینب کبری، فریاد حضرت سجّاد؛ در کجا؟ در کوفه، در شام، در آنجایی که ظلمات محض بود؛ اینها بزرگ‌ترین رسانه بود. همین‌ها بود که عاشورا را نگه داشت، همین‌ها بود که عاشورا را به امروز رساند. تاریخ و ریشه این روز اربعین و ماجرای اربعین این است. آن روز اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) طوفانی به پا کردند با این حرکت چهل ‌روزه؛ یک طوفان به پا شد در آن اختناق عجیب. در آن روزگار، اختناق این قدر است که دوروبر امام حسین، فرزند پیغمبر، نوه پیغمبر، جگرگوشه زهرای اطهر، ۷۲ نفر بیشتر باقی نمی‌مانند. در یک چنین روزگاری، ماجرای توّابین را در کوفه به‌وجود آورد، مدینه را منقلب کرد، شام را منقلب کرد، به‌طوری که رژیم سفیانی برافتاد؛ این حرکت عظیم اربعینیِ زینب کبری و اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) بود.»


رهبر انقلاب افزودند: «امروز هم همین اتّفاق دارد در دنیا می‌افتد. امروز هم در دنیای پیچیده پُرتبلیغات و پُرهیاهویی که بر بشریّت حاکم است، این حرکت اربعین، یک فریاد رسا و یک رسانه بی‌همتا است. چنین چیزی وجود ندارد دیگر در دنیا: اینکه میلیون‌ها انسان راه می‌افتند، نه فقط از یک شهر یا یک کشور [بلکه] از کشورهای مختلف، و نه فقط از یک فرقه اسلامی [بلکه] فِرَق مختلف اسلامی و حتّی بعضی ادیان غیراسلامی. این وحدت حسینی [است]. شما بدرستی گفتید: «الحسین یجمعنا»، حقیقتاً این‌ جور است؛ حسین اجتماع عظیمی ‌را درست می‌کند. این دل‌ها با هزاران گام در راه است، همه حرکت می‌کنند، همه راه می‌افتند به سمت آن معدن و سرچشمه معنویّت و آزادگی، و این را به رخ دنیای مادّیِ امروز می‌کشند. و این ان‌شاء‌الله روزبه‌روز بایستی حرکت بیشتری بکند و گسترش بیشتری پیدا کند، و البتّه عمق بیشتری هم پیدا کند. خوشبختانه امروز کارهایی که ما داریم و مجالس عزاداریِ ما برای امام حسین (علیه‌السّلام) از لحاظ معنویّت، از لحاظ گسترش فکر و پراکندن معارف اسلامی، عمق بیشتری دارد از پنجاه سال قبل مثلاً یا چهل سال قبل. قضیّه اربعین هم همین‌ جور است؛


روز به ‌روز ان‌شاء‌الله بایستی عمق بیشتری پیدا کند. اصحاب حکمت و علم بایستی در این زمینه‌ها فکر کنند، کار کنند و ان‌شاء‌الله تلاش کنند.»


در دنیای اسلام، امروز ایمان و عمل صالح و حرکت برای حق در حال رشد است و این پدیده مبارک، مستکبران را به وحشت افکنده است. راهپیمایی اربعین از مصادیق وحشت دشمن است اما واکنش‌های خصمانه مراکز قدرت استکباری و فتنه انگیزی آنان در عراق برای تحت‌الشعاع قرار دادن این پدیده عظیم تاریخی نیز کارگر نشد و حضور چند برابری راهپیمایان از ایران و عراق و اقصی نقاط جهان این فتنه را در هم پیچید.


اربعین و روزنامه آرژانتینی


حجت‌الاسلام «سانتیاگو پاز» با نام اسلامی «شیخ عبدالکریم» یک روحانی آرژانتینی است که از سال‌ها قبل با هدف تکمیل تحصیلات علوم دینی به‌همراه خانواده به شهر قم سفر کرده است.


او در گفت‌وگو با فارس ابراز می‌دارد: «در ابتدای شکل‌گیری راهپیمایی اربعین بعد از سقوط صدام، موضوع آن‌قدر تازه و جذاب بود که پرتیراژترین روزنامه آرژانتین در دهه اول محرم یکی از بهترین نویسندگان آمریکای لاتین به نام «وَرگا جوسا» را به عراق اعزام کرد تا از گردهمایی‌ای که در کربلا برپا شده‌ بود، گزارش تهیه کند و رمزگشایی کند که فلسفه این ماجرا چیست. فکرش را بکنید؛ هر روز ۲ صفحه از بهترین روزنامه آرژانتین که همه افراد صاحب‌نفوذ آن را مطالعه می‌کنند، به مطالب مرتبط با قیام امام حسین(ع) و مصاحبه با شخصیت‌های مذهبی عراق مانند آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله صدر اختصاص داشت و ایشان به‌طور مفصل به بیان تاریخ عاشورا و کربلا و... می‌پرداختند.»


امام جمعه بوئنوس‌آیرس در ادامه می‌افزاید: «هر روز آن مطالب را می‌خواندم و با تعجب به خودم می‌گفتم: خدا دارد چه کار می‌کند؟! کاری کرده که یک روزنامه آرژانتینی برای نویسنده‌اش بلیط هواپیما گرفته و او را به کربلا فرستاده و داوطلبانه دارد امام حسین(ع) و عاشورا را به مردم آرژانتین که هیچ خبر و اطلاعاتی در این زمینه نداشتند، معرفی می‌کند! یعنی رسانه‌های غربی بی‌آنکه بدانند خودشان شده‌ بودند وسیله تبلیغ عظمت امام حسین(ع) و اسلام. خلاصه، ماجرا آن‌قدر عظیم شد که یکدفعه متوجه شدند و جلوی آن را گرفتند. آنها فهمیده‌ بودند که اگر غفلت کنند، این سیل همه را با خود می‌برد. این‌طور بود که از سال بعد،‌ موضوع محرم و عاشورا و اربعین،‌ تحریم شد و دیگر به آن نپرداختند و در عوض، شروع کردند به نشان دادن تصاویر ناراحت‌کننده از قمه‌زنی و... تا تصویر منفی و ناخوشایندی از اجتماع مسلمانان و شیعیان در ایام محرم منعکس کنند.»


وی البته نکته قابل تأمل و جالب دیگری نیز می‌گوید؛ «همین امسال،‌ تعدادی از غیرمسلمانان آرژانتین به من می‌گفتند: ما مشتاق زیارت امام حسین(ع) هستیم.»


زیباترین جای دنیا


در میان این مشتاقان عده‌ای خود را به راهپیمایی اربعین می‌رسانند. چند روز پیش فیلمی‌از یک دختر جوان هلندی که به راهپیمایی اربعین آمده است، منتشر شد.  او سخنانش را این چنین آغاز می‌کند: «نام من سانه است. ۲۴ساله و اهل هلند هستم و الان در کشور عراق حضور دارم. من در پیاده‌روی اربعین بودم و اکنون به کربلا رسیده‌ام. در کشور خودم با پناهنده‌ها کار می‌کنم و ۳ سال است که شغلم این است. تصمیم گرفتنم برای آمدن به این سفر به دلایلی بود و برای من آمدن به همچین کشوری خیلی جالب بود.»


«سانه» در ادامه می‌افزاید: «در واقع خودم هیچ دینی ندارم. ولی خیلی کنجکاو بودم که به این مراسم بیایم. اگرچه اینجا یک کشور اسلامی هست و این مراسم برای مسلمانان است اما وقتی آمدم دیدم که از کشورهای مختلف افراد غیرمسلمان و یا غیرمسیحی هم اینجا هستند. اینجا همه خیلی مهربان هستند و می‌خواهند به تو کمک کنند. حتی اگر جای خواب نداشته باشی جمع‌تر می‌خوابند و حتی پتوهایشان را به تو می‌دهند. امروز صبح خوابیده بودم و خیلی سردم بودم. سه تا پتو انداختند روی من تا گرم شوم.»


وی همچنین ابراز می‌دارد: «مردم اینجا خیلی مهربان هستند و در حالی که خودشان چیز خیلی زیادی ندارند اما می‌خواهند هر چیزی را که دارند با تو قسمت کنند. اینجا خیلی دوست‌داشتنی است و همه چیز زیباست. هر دینی که داشته باشی و یا نداشته باشی اینجا چیزی که تجربه می‌کنی عشق خالصانه است. چیزی که من اینجا یاد گرفتم این است که از دیگران مراقبت کنم و همه چیز را با هم قسمت کنیم. ما اگر چیزی داریم و آن را با دیگران قسمت کنیم خیلی بیشتر از آن به خود ما برمی‌گردد. امیدوارم کسانی که شک دارند خودشان به اینجا بیایند و ببینند. اینجا زیباترین جای دنیاست.»


اربعین، شروعی دوباره برای عکاس مسیحی


«امیلی گارث‌وِیت» عکاس مسیحی و انگلیسی نیز از جمله عکاسانی است که با حضور در آیین باشکوه و عظیم راهپیمایی اربعین حسینی(ع) تصاویر زیبایی را از این حماسه مردمی ‌ثبت کرده است. وی به تسنیم می‌گوید: «من «امیلی گارث ویت» هستم؛ ۲۵ سال دارم و از ۱۵سالگی عکاسی را شروع کردم. به‌ فاصله ده روز مانده به اربعین سال ۲۰۱۷ یک مؤسسه هنری از تهران، با من تماس گرفت و از من خواست یک مجموعه مستند درباره اربعین برای آنها آماده کنم. این نخستین بار بود که درباره اربعین می‌شنیدم... اگر بخواهم در یک کلام بگویم، اربعین برای من مثل شروعی دوباره بود.»


عکاس مسیحی و انگلیسی اظهار می‌دارد: «رسانه‌های غربی عامدانه برای تصویرسازی منفی از خاورمیانه تلاش می‌کنند. رسانه‌های غربی عمدتاًً اخبار منفی و مشکلات خاصی را از خاورمیانه بازتاب می‌دهند در صورتی که مشکلات و اخبار منفی در همه جای دنیا وجود دارند، به‌نظر من خبرنگاران جوان می‌توانند در این راستا مؤثر باشند و راه را نشان دهند؛ آنها با عملکرد خود می‌توانند روی دیگر حقیقت خاورمیانه را به ‌تصویر بکشند و اطلاعاتی را که به‌شکلی نادرست در دنیا ارائه می‌شود تصحیح کنند. به ‌باور من این رویه از سوی خبرنگاران درحال تغییر است و فکر می‌کنم رسانه‌های اجتماعی در این میان نقش خود را به‌خوبی ایفا می‌کنند. من نیز سعی می‌کنم داستان‌هایم را به‌روش خود در فضای مجازی به‌اشتراک بگذارم و خوشبختانه در این میان، نظر کسی به من دیکته نمی‌شود. این کار گاهی می‌تواند سخت و ترسناک باشد اما من تلاش می‌کنم به‌سمت درستی هدایتش کنم. گمان می‌کنم حالا شمار خبرنگارانی که مثل من داستان‌های خودشان را تعریف می‌کنند رو به افزایش است.»


زمینه‌ساز تشکیل تمدن نوین اسلامی


حضرت آیت‌الله العظمی ‌خامنه‌ای در مراسم تکریم و تقدیر از مهمان‌نوازی موکب‌داران عراقی و خادمان راهپیمایی اربعین، ضمن تشکر صمیمانه از رفتار کریمانه‌ ملت بزرگ عراق، راهپیمایی اربعین را موضوعی بی‌نظیر و جهانی، و زمینه‌ساز گسترش معرفت حسینی و تشکیل تمدن نوین اسلامی خواندند و گفتند: راهپیمایی بزرگ اربعین، آیت عظمای الهی و نشانه اراده پروردگار بر نصرت امت اسلامی است.


رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم غنای روزافزون معنوی و فرهنگی راهپیمایی اربعین، اهل فکر و فرهنگ را به برنامه‌ریزی برای این حرکت عظیم دعوت کردند و گفتند: راهپیمایی اربعین می‌تواند زمینه‌ساز تحقق هدف نهایی امت اسلامی یعنی «تشکیل تمدن عظیم و نوین اسلامی» باشد و بر همین اساس باید پیوندهای مستحکم میان مسلمانان اعم از شیعه و سنی و ملیتها و اقوام مختلف، در این راهپیمایی بیشتر شود.


تحقق شعارها در آینده‌ای نه چندان دور


حضرت آیت‌الله العظمی‌ خامنه‌ای تأکید کردند: اگر ظرفیت‌های بی‌شمار ملت‌های اسلامی در غرب آسیا و شمال آفریقا، به یکدیگر پیوند بخورند و در عمل خود را نشان دهند، آن هنگام معنی واقعی عزت الهی و تمدن عظیم اسلامی برای جهانیان آشکار خواهد شد.
ایشان با اشاره به شعارهای حضار برای نابودی آمریکا و رژیم صهیونیستی، تأکید کردند: با لطف و فضل الهی، این شعارها در آینده‌ نه‌چندان دور محقق، و امت اسلامی بر دشمنان خود پیروز خواهد شد.


راه فلاح و سعادت پرتلاش و پرمانع است اما در عین ‌حال راهی است که بهجت و شادمانی رهرو خود و در نهایت رضایت خدا را میسّر و محقق می‌سازد. به این راه و جهاد باید ادامه داد و یقین داشت که در مصاف حق و باطل، شکست و زوال، سرنوشت باطل است و پیروزی از آن جبهه حق و این حق مسلمی‌است که وعده قرآنی مقرر فرموده است: «ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم» و «ان الارض یرثها عبادی الصالحون»


راهپیمایان اربعین آماده مبارزه در راه خدا و اسلام و در پی ایجاد حاکمیت دین خدا و تمدن نوین اسلامی هستند و همین جا است که نصرت الهی بر آنها نازل می‌شود. آینده متعلّق به امت اسلامی است.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس