کد خبر 1002064
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
آمریکا و عراق

درحالی که کمتر از ۱۰ روز از آغاز فاز ششم عملیات «اراده پیروزی» توسط «حشدالشعبی» سپری می‌شود، واشنگتن تحرکات جدیدی را برای کارشکنی در این عملیات و بحران سازی در عرصه سیاسیِ عراق، کلید زده است.

به گزارش مشرق، درحال حاضر کمتر از ۱۰ روز از آغاز فاز ششم عملیات «اراده پیروزی» توسط نیروهای ارتش عراق و نیروهای «حشد شعبی» سپری می شود. در طول این مدت، نیروهای عراقی دستاوردهای زیادی را در نبرد با تکفیری ها محقق ساخته اند. فاز ششم عملیات اراده پیروزی در واقع با هدف پاکسازی مناطق مختلف عراق از حضور بقایای عناصر تروریستی انجام می‌شود.

طبق اعلام رسانه های عرب زبان و همچنین مقامات امنیتی عراق، مرحله ششم عملیات اراده پیروزی در مناطق صلاح الدین، الجزیره، الانبار و کرکوک پیگیری می شود. این درحالی است که نیروهای ارتش عراق و حشد شعبی پیشتر در جریان فاز اول تا پنجم عملیات اراده پیروزی نقاط وسیعی از این کشور را از لوث بقایای تکفیری‌ها پاکسازی کرده بودند. اکنون نیز نیروهای عراقی در چارچوب فاز ششم عملیات اراده پیروزی ضربات مهلکی را بر پیکره بقایای عناصر تکفیری در عراق وارد آورده اند و موجب فروپاشی بیش از پیش آن ها شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

به عنوان نمونه، نیروهای عراقی در جریان عملیات مذکور، به تازگی ضمن انهدام تعداد زیادی از مواضع تروریست های تکفیری در استان «صلاح الدین» موفق شدند ۱۰ عنصر تحت تعقیب این گروه را نیز شناسایی و به هلاکت برسانند. علاوه بر این، وزارت کشور عراق به تازگی از کشف و ضبط تجهیزات نظامی در استان کرکوک خبر داده است. این وزارتخانه تأکید کرده است: «تعدادی بمب و موشک و اسلحه در استان کرکوک واقع در شمال عراق کشف و ضبط شد». عملیات مذکور مشخصا در روستای المنصوریه و روستای السده در استان کرکوک صورت گرفت.

این درحالی است که در استان «الأنبار» نیز ضربات سختی به صفوف تروریست های تکفیری داعش تحمیل شده است؛ به گونه ای که بسیاری از عناصر داعش مجبور شدند فرار را بر قرار ترجیح داده و خود را به صحراء الانبار برسانند؛ جایی که البته بازهم از دیدگان تیز نیروهای امنیتی و حشد شعبی پنهان نخواهد ماند.

همزمان با این دستاوردهای نیروهای عراقی و حشد شعبی در نبرد با بقایای تروریست های داعش، ایالات متحده آمریکا تلاش می کند تا ضمن کارشکنی در عملیات مذکور و تحت الشعاع قرار دادن دستاوردهای آن، اوضاع عراق را نیز نا آرام جلوه دهد تا بدین ترتیب، فضای این کشور را به منظور ایجاد هرج و مرج در آن، ملتهب سازد. این درحالی است که سلسله تحولات سیاسی اخیر در عراق جملگی حاکی از برقراری آرامش در این کشور است. به عنوان نمونه می توان به نشست اخیر سران عراقی اشاره کرد.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان و «برهم صالح» رئیس جمهور عراق روز دوشنبه هفته جاری نشستی برگزار کردند. سران عراق در جریان این جلسه اعلام کردند که باید تمام «تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز و هر کسی که به خاطر تظاهرات بازداشت شده، فورا آزاد شوند». در این نشست همچنین از همه مسئولان عراق خواسته شد که به آزادی فعالیت خبری و امنیت و صلح در این زمینه احترام گذاشته شود و اینکه مردم عراق، حق دارند، اطلاعاتی را از روزنامه‌نگاران دریافت کنند که بدون ترس و واهمه تهیه شده است.

رؤسای قوای سه‌گانه عراق همچنین بر تشکیل کمیته‌ای از کارشناسان عراقی تأکید کردند تا برنامه ملی راهبری تدوین شود که مشکلات حکومت را تشخیص دهند و پیشنهادهایی را ارائه دهد. این مسأله نشان از آن دارد که دولت عراق بنا به درخواست های احزاب و جریان های سیاسی به دنبال غنیمت شمردن فرصت کنونی برای بهبود خدمت رسانی به مردم عراق است؛ مسأله ای که البته به مذاق آمریکایی ها خوش نمی آید، چراکه راه را بر آنها جهت ایجاد بحرانی جدید مسدود می سازد.

علاوه بر آنچه که گفته شد، عبدالمهدی، صالح و الحلبوسی از فراکسیون‌ها و گروه‌های سیاسی حاضر در پارلمان و کمیته‌های آن خواستند که به برگزاری نشست‌های خود ادامه دهند تا روند اصلاح و مبارزه با فساد اصلاح شود و اصلاحات قانونی لازم را در این زمینه اعمال کنند. این همان چیزی است که مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق نیز روی آن تأکید داشته است. اخیرا نیز نماینده مرجعیت شیعیان عراق در جریان خطبه های نماز جمعه بر روی تشکیل یک کمیته برای تسریع روند مبارزه با فساد تأکید کرده بود.

در نشست مذکور مقرر شد که همه پرونده‌های فساد به دادگاه مخصوصی ارجاع داده شود و این دادگاه نیز موظف است که در بازه زمانی غیر قابل تأخیری، آن را انجام دهد. در این نشست همچنین بر لزوم پیگیری اجرای مصوبات هیئت دولت و پارلمان که مربوط به مرتفع ساختن مطالبات و حقوق تظاهرات‌کنندگان است، تأکید و جدول زمانی برای اجرای آن تعیین شد.

لذا پر واضح است که ایالات متحده آمریکا از سلسله تحولات اخیر که به بخشی از آنها اشاره شد رضایت ندارد و به همین دلیل در برهه کنونی کارشکنی در مسیر فاز ششم عملیات موسوم به اراده پیروزی از یک سوی و نا آرام جلوه دادن اوضاع عراق برخلاف واقعیت موجود از سوی دیگر، متوسل شده است؛ تلاش مذبوحانه ای که البته به نتیجه مورد نظر واشنگتن منجر نخواهد شد.

این درحالی است که عزم دولت بغداد برای ایجاد تغییر در کابینه در راستای جامه عمل پوشاندن به برخی مطالبات معترضان در جریان تظاهرات های اخیر نیز به مذاق ایالات متحده آمریکا و متحدان آن خوش نیامده است؛ چراکه واشنگتن امیدوار بود تا از رهگذر سرباز زدن دولت از عمل به خواسته های معترضان، عراق وارد مرحله ای پیچیده از هرج و مرج و نا آرامی شود.

درهمین راستا، منابع رسانه ای اعلام کردند: «نخست وزیر عراق قصد دارد فهرست جدیدی از تعدیل کابینه خود را معرفی کند که امید می رود پس از پایان مراسم اربعین در پارلمان مورد رای‌گیری قرار گیرد. این درحالی است که پارلمان عراق روز پنجشنبه هفته گذشته به «سها حسین» به عنوان وزیر آموزش و پرورش و «جعفر صادق علاوی» به عنوان وزیر بهداشت رای اعتماد داد.

بر اساس تمامی آنچه که گفته شد، پر واضح است که عراق درحال حاضر در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی (ع) چه از لحاظ امنیتی و میدانی و چه از لحاظ سیاسی از ثبات قابل قبولی برخوردار است؛ عملیات موفقیت آمیز نیروهای حشد شعبی در فاز ششم اراده پیروزی از یک سوی و سلسله تحولات سیاسی اخیر که پیشتر بدان اشاره شد از سوی دیگر، گواه بر این مدعاست.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حبیبی IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
    0 0
    درود بر مقاومت مردمی درود خدا بر سپاه مقتدر پاسداران اگر سپاه نبود کشور عزیزمان ایران هم نبود رابطین و گرا دهنده ها به آمد نیوز روح الشیطان را به مردم معرفی کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس