کد خبر 1002060
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
نجف

زائران بسیاری هم اکنون در واپسین روزهای مانده به اربعین حسینی(ع) در شهر نجف اشرف برای زیارت بارگاه منور امام اول شیعیان حضور دارند و خود را آماده حرکت به سمت کربلا می‌کنند.

به گزارش مشرق، طی روزهای باقی مانده تا اربعین سیدالشهدا(ع) حرم مطهر امام علی علیه السلام، در تمامی ساعات مملو از زائران اربعین است و حضور گسترده زائران کشورهای مختلف و ازدحام جمعیت به‌گونه‌ای است که در همه صحن‌ها و اطراف حرم تردد به سختی انجام می‌شود و حلقه‌های روضه خوانی و سینه زنی در گوشه و کنار حرم مطهر امام علی علیه السلام تا پاسی از شب ادامه دارد.

زائران بسیاری نیز در صحن تازه احداث حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در جوار حرم مطهر امیرالمؤمنین علیه السلام اسکان پیدا کرده و ساعاتی را قبل از آغاز راهپیمایی خود، از مسیر نجف به کربلا در این مکان استراحت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

تردد خودروها در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر ممنوع است و زائران مجبورند مسافت نسبتاً طولانی را برای رسیدن به حرم مطهر علوی طی کنند که در این میان افراد مسن به منظور جابجایی راحت‌تر از گاری استفاده می‌کنند.

اطراف پل معروف ثوره العشرین که یکی از نقاط اصلی آغاز راهپیمایی اربعین حسینی از نجف به کربلا به شمار می‌رود، مملو از زائران آماده به حرکت است و برخی‌ هم که به تازگی وارد شهر نجف می‌شوند از این مسیر به سمت حرم علوی حرکت می‌کنند که نکته قابل تأمل امسال در این منطقه، نبود موکب‌هایی است که در سال‌های قبل سرتاسر این خیابان را فرا گرفته بود و به نظر می‌رسد محدودیت‌های امنیتی برای این امر مانع از دایر شدن موکب‌ها شده که این شرایط موجب سرگردانی زائران شد و بسیاری مکان مناسبی برای اسکان نداشتند، مشکلی که هر ساله به دلیل حجم زیاد زائران در نجف وجود داشته است.

توزیع غذای تبرکی در حرم علوی

مشکل دیگری که این روزها در نجف زائران را آزرده می‌کند، نبود آب آشامیدنی کافی و خنک در گرمای حدود ۴۰ درجه‌ای این شهر است که البته این مشکل در مسیر پیاده‌روی نیز وجود داشته که البته کمتر است.

عتبه علوی در قسمت‌های مختلف اطراف حرم مطهر، غذای تبرکی بین زائران توزیع می‌کند و مراکز درمانی نیز دایر کرده است.

خیابان‌های اطراف حرم علوی با حضور پاکبانان شهرهای مشهد و تهران پاکسازی می‌شود اما همچنان به نظر می‌رسد نظافت در این شهر متولی خاصی ندارد و بلدیه نجف توان اداره بهتر از این شرایط به لحاظ نظافت شهری ندارد.

مشکل قطعی اینترنت‌های سیم کارت‌های عراقی به دلیل ناآرامی‌های روزهای قبل در همه شهرهای عراق به خصوص در نجف همچنان ادامه دارد اما وضعیت اینترنت وای فای در این شهر بهتر از کربلا است هر چند که زائران به آن دسترسی ندارند و بیشتر ایرانی‌ها برای داشتن اینترنت از اپراتورهای ایرانی استفاده می‌کنند که هزینه نسبتاً بالایی دارد.

افتتاح کمربندی نجف از سمت کربلا نیز موجب شده تا ترافیک کمتری در ورودی به شهر نجف وجود داشته باشد؛ مسیری که گرچه کمی طولانی است اما خبری از ترافیک در این محور نیست.

حضور زائران در وادی السلام

بسیاری از زائران اربعین حسینی(ع) پس از زیارت بارگاه منور امیرالمؤمنین، علی علیه السلام به سمت وادی السلام، بزرگ‌ترین قبرستان جهان اسلام می‌روند تا ضمن زیارت پیامبرانی همچون حضرت هود و صالح در مقام‌های مختلف این قبرستان از جمله مقام امام صادق علیه السلام و حضرت حجت(عج) حضور یابند.

زائران ایرانی همچنین بر سر مزار آیت الله سیدعلی قاضی از عرفای بزرگ شیعه و رئیس علی دلواری از سرداران بوشهری مبارز علیه انگلیسی‌ها و نیز شهید هادی ذوالفقاری از شهدای مدافع حرم در عراق فاتحه می‌خوانند و برخی از طلاب جوان نیز در این مکان‌ها به روایت‌گری می‌پردازند.

آغاز ساخت صحن برای مزارهای حضرت هود و حضرت صالح از جمله اقدامات جدیدی است که در طول یک سال اخیر در وادی السلام صورت گرفته است.

بیت تاریخی امام خمینی(ره) در نجف که در سال‌های حضور رهبر کبیر انقلاب در این شهر محل سکونت ایشان بوده نیز شاهد حضور زائران اربعین است که در این مکان که با عکس‌ها و تابلوهایی تزئین شده زائران یاد امام راحل را گرامی‌میدارند.

موکب‌های شهرهای مختلف ایران نیز در ابتدای مسیر پیاده‌روی از سمت پل ثوره العشرین نجف و همچنین پشت صحن حضرت فاطمه(س) برپا شده و از زائران پذیرایی می‌کنند و از طرفی موکب‌ها در خیابان‌های اصلی نجف همچون شارع الرسول برپا نشده بودند.

خبرهایی که از فرودگاه نجف به دست آمده، پروازها با کمترین تأخیر صورت می‌گیرد و تاکنون پروازی کنسل نشده است.

تعداد زیادی از زائران اربعین حسینی(ع) نیز هنوز وارد شهر نجف نشده‌اند و برنامه‌ریزی آنان به‌گونه‌ای است که حرکت خود را در سه روز منتهی به اربعین از نجف به سمت کربلا آغاز کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    0 0
    السلام علیک یا امیرالمومنین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس