زم زم

چه کسی باور می کند دستگاه اطلاعاتی فرانسه حاضر شود اعتبار و برند خود را در میان نهادهای اطلاعاتی اروپایی و آمریکایی، با تقدیم دو دستی این مهره متوهم به ایران - آنهم به سپاه پاسداران- مخدوش کند؟!

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، تک و پاتک های اطلاعاتی از جمله مرموزترین و شاید پیچیده ترین فضاهایی باشند که می توان در دنیای امروز تصور و اجرا کرد و در میان غول‌های اطلاعاتی و امنیتی دنیا همواره در حال تست و تلاش است. البته در قرن بیست و بیست و یکم شاهد افزایش سطح استفاده از این تکنیک های خاص هستیم.

در حالی که روش های مختلفی برای شناسایی، جذب یا به دام انداختن جاسوس و هدف های مورد نظر از طرف سرویس های اطلاعاتی مختلف استفاده می شود، اما غلبه بر حریف نیازمند معماری پیچیده، چند لایه و بعضا چندین و چند ساله است و به نتیجه رسیدن این طراحی‌ها، صبر استراتژیک و خاصی می‌طلبد.   البته هدف‌های مورد نظر به غیر از جاسوسان می‌تواند به رهبران گروه‌های مخالف، قاچاقچیان و خلافکاران بزرگ، جنایتکاران جنگی و مواردی از این دست مربوط باشد که در این عملیات‌ها از روش‌های مختلفی مثل تطمیع طرف مقابل یا اطرافیانش با پول، استفاده از جاذبه های جنسی، رصد دائمی و دستگیری شخص در هنگام مرتکب شدن جرم، استفاده از اطلاعات سوخته برای جلب توجه و امثال اینها بهره گرفته می شود؛ هرچند که در کشورمان به دلایل اعتقادی، قانونی و شرعی، بخشی از این موارد جزء خطوط قرمز محسوب شده و از دایره امکانات حذف می شود.

بیشتر بخوانید:

«روح الله زم» سرشبکه سایت ضدانقلاب آمدنیوز بازداشت شد

روح الله زم از دو سال پیش در تور سپاه

دستگیری نیما زم سرشبکه ضدانقلاب آمدنیوز در روزهای اخیر بار دیگر موضوع امکان غلبه بر سرویس‌های اطلاعاتی مهم در دنیا بخصوص سازمان‌های اروپایی و آمریکایی را برای افکار عمومی و رسانه‌ها زنده کرد. به همین خاطر در ادامه این گزارش به مشهورترین موارد از این نوع عملیات های شناسایی و دستگیری در دهه های گذشته اشاره خواهیم کرد تا این عملیات موفق سازمان اطلاعات سپاه هم در میان این اتفاقات مهم قرار بگیرد ...

میت، آفریقا و مهره‌ای به نام اوجالان

درگیری ترکیه با کردها در داخل این کشور و عراق یک ماجرای قدیمی است که البته در سالهای اخیر به داخل خاک سوریه نیز کشیده شده است. کشور ترکیه گروه کردی PKK را یک گروه تروریستی می داند و در سالهای اخیر هزینه های سنگین مادی و انسانی را برای مبارزه با آن متحمل شده است.

به همین خاطر عبدالله اوجالان رهبر سازمان مورد نظر از جمله مهم ترین افرادی بود که سالهای طولانی را برای مبارزه با دولت آنکارا صرف کرده اما در سال 1999 میلادی فشارها به اوجالان و کشورهای میزبانش شدت گرفته و او مدام در حال تغییر مکان بود. وی مدتی در روسیه، ایتالیا و یونان به سر برد و در نهایت نیز سر از قاره آفریقا و کشور کنیا در آورد. در تمام این مدت البته سازمان اطلاعات ترکیه ملقب به میت و اداره اطلاعات ارتش این کشور در تعقیبش بودند.

اوجالان در جریان حضور در این کشور آفریقایی در سفارت یونان حاضر بود چرا که این کشور مدتهای طولانی است با ترکیه در ماجرای جزیره قبرس اختلافات بسیار شدیدی دارد. در روز 15 فوریه سال 1999 میلادی وی با ماشین سفارت یونان و چند مقام کنیایی در حال عزیمت به فرودگاه بود تا به کشور آفریقایی دیگر برود که در میانه راه توسط عوامل ترکیه ربوده شده و به این کشور منتقل شد. در آن زمان جار و جنجال های فراوانی درباره دستگیری و البته عوامل کمک کننده به ترکیه در این عملیات ایجاد شد. بسیاری، سازمان سیا آمریکا و موساد اسراییل را به عنوان همکاران ترکیه در این تله آفریقایی اعلام کردند. هر چه بود، این تله اطلاعاتی، مدتها در دنیا مشهور بود.

اوجالان در ترکیه محاکمه و به جرم های مختلف از جمله جنگ مسلحانه و کشتار به اعدام محکوم شد اما این حکم در اثر فشارهای بین المللی به حبس ابد تقلیل پیدا کرده و وی هم اکنون نیز همچنان در زندان است.

موساد در تعقیب مردی که اسرار هویدا کرد

برنامه اتمی رژیم صهیونیستی را شاید بتوان یکی از حساس ترین و مرموزترین پروژه ها در تاریخ اسراییل قلمداد کرد. سالهای سال در بین سرویس های امنیتی جهان و دولت های آنها این حرف مطرح بود که این رژیم، مسلح به تسلیحات هسته ای است ولی حداقل برای عام مردم دنیا این برنامه در تاریکی بود. اما در 5 اکتبر 1983 میلادی همه چیز عوض شد.

نشریه انگلیسی ساندی تایمز تصاویری از داخل تاسیسات دیمونا منتشر کرد و به جهان گفت که اسراییل به سلاح اتمی مجهز است. این مسئله طوفانی از انتقادات و واکنش ها را بر سر اسراییلی‌ها آوار کرد و سرویس اطلاعاتی صهیونیست‌ها یعنی موساد به دنبال عامل این نشت اطلاعات رفت. بعد از مدتی جستجو مشخص شد که عامل نشت اطلاعات به این نشریه انگلیسی مردی به نام مردخای وانونو بود.

مردخای وانونو یک یهودی مراکشی‌ تبار بود که در سال ۱۹۵۴ در مراکش متولد شد و در سال ۱۹۶۳ همراه با خانواده خود به فلسطین اشغالی مهاجرت کرد. در سال ۱۹۷۱ به ارتش اسرائیل پیوست، از دانشگاه بن گوریون فارغ ‌التحصیل شد و سپس به استخدام در نیروگاه دیمونا درآمد. وی پس از خروج از اسرائیل، در سال ۱۹۸۵ به یک گروه مسیحی مخالف جنگ ‌افزارهای هسته ای در استرالیا پیوست و هم ‌زمان تغییر دین داد و به مسیحیت گروید. وی در سالهای کار در مرکز دیمونا با استفاده از دسترسی های خود تصاویری را از درون این مرکز تهیه کرده و در نهایت در اختیار نشریه انگلیسی قرار داد.

موساد در تعقیب و به دام انداختن وی از روشی قدیمی بهره برده و یک مامور زن به نام عملیاتی سیندی را در مسیر وی قرار داد. مردخای در جریان سفری به ایتالیا با سیندی رو به رو شد. وی به دلیل تنهایی و ظاهرا به دلیل برخی مشکلات عاطفی به سرعت جذب این زن که خود را یک توریست آمریکایی جا زده بود شد. این زن وی را در زمانی مناسب بیهوش کرده و نیروهای موساد ترتیب انتقال وی به اسراییل را دادند. وی در دادگاهی به جرم افشای اسناد هسته ای به 18 سال زندان محکوم شد.

سیا و اف بی آی در تعقیب خائن بزرگ

در دهه 1980 میلادی سازمان سیا با یک مشکل بزرگ رو به رو شد. جاسوسان این سازمان در داخل شوروی سابق یکی بعد از دیگری در رده های بسیار بالا دستگیر و اکثرا اعدام می شدند. سازمان سیا متوجه شد که یک خائن در سطوح بالا وجود دارد و در این مسیر از کمک اف بی آی نیز بهره گرفت. تلاش ها برای یافتن نفوذی در سیا بی نتیجه ادامه داشت تا زمانی که شوروی از هم فروپاشید ولی همچنان هویت خائن بزرگ مشخص نشد.

الدریخ آمس مردی بود که ضد اطلاعات سیا به دنبال او می گشت. اما این مرد که بود و چطور به دام کا گ ب افتاد؟ وی یکی از مامورین سیا بود که در دهه 1980 میلادی مامور شده بود تا ماموران اطلاعاتی شوروی در اروپا را شناسایی کند. وی مدتی را ترکیه و دفاتر اروپایی سیا گذراند اما به دلیل مشکلات مالی به دام متقابل سرویس اطلاعاتی شوروی افتاد. در سالهای دهه 1980 و مدتی در دهه 1990 میلادی برای شوروی و فدراسیون روسیه به جاسوسی مشغول بوده و اطلاعات مربوط به جاسوس های سیا در داخل این کشور را لو داده بود.

چند تن از جاسوسان بسیار بلند پایه آمریکا در شوروی مثل ژنرال دیمیتری پولیاکوف به عنوان بلند پایه ترین عضو سازمان اطلاعات شوروی GRU که به استخدام آمریکایی ها درآمده بود از جمله افرادی بودند که توسط آمس لو رفتند.

اما لو رفتن وی نیز به نوعی به مسائل مالی مرتبط است. درآمد سالانه وی به عنوان یک عضو سیا حدود 60 هزار دلار بود و با این حال همکاران او مشاهده کردند که وی اتومبیل گران قیمت از مدل جگوار، لباس های شیک و خانه ای بزرگ را خریداری کرده که هیچ کدام از نیروهای هم رده او توان تهیه آن ها را ندارند. همین مسئله واحد ضد جاسوسی سیا را به وی مشکوک کرد و تعقیب و مراقبت آمس آغاز شد.

تیم های مشترک اف بی آی و سیا وی را تحت نظارت قرار داد و وقتی در اوایل سال 1994 وی به همراه همسرش می خواستند برای شرکت در اجلاسی به مسکو سفر کنند، اف بی آی آنها را در یک تله پیش بینی شده بازداشت کرد. وی در جریان بازجویی ها به کار برای شوروی سابق و روسیه اعتراف کرد. ده ها و بلکه صد ها مامور اطلاعاتی غربی بر اساس اطلاعات او لو رفتند و البته روش های جاری سیا برای کسب خبر نیز توسط او به اطلاع روس‌ها رسید که آنها از این طریق اطلاعات غلط را در اختیار آمریکایی ها قرار دادند و در نهایت این اطلاعات حتی به دست روسای جمهور وقت آمریکا نیز رسیده بود. این جاسوس به حبس ابد بدون مرخصی و تخفیف محکوم شده و الان نیز در حال گذران دوران محکومیت خود است.

روسها در تعقیب جاسوس اژدری

یکی از سلاح های خاص شوروی سابق و روسیه، اژدر VA-111 یا اشکوال است که با استفاده از تولید اکسیژن از سر خود فضایی از هوا را به دور اژدر ایجاد کرده و این امکان را به آن می دهد که بتواند به سرعت های بالایی در زیر آب برسد. این اژدر و اطلاعات مربوط به آن تا چند سال مایه نگرانی و سوال برای بخش های اطلاعات نظامی در آمریکا بود.

ادمونت پوپ افسر سابق اطلاعاتی آمریکا بود که بعد از بازنشسته شدن در قالب یک تاجر به روسیه سفر کرده و آن طور که روسها مدعی شدند به دنبال رسیدن به اسرار اژدر VA-111 بود. پس از مدتها بررسی سرویس های اطلاعاتی روس، مدارک برای بازداشت رسمی وی آماده و این افسر اطلاعاتی برجسته آمریکا به همراه مدارکی مهم، در سال 2000 میلادی در روسیه بازداشت شده و دادگاه های این کشور وی را به جرم تلاش برای خارج کردن اسناد محرمانه نظامی از روسیه به 20 سال زندان محکوم کردند.

وی 253 روز بعد از بازداشت توسط ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه بخشیده شد. در آن زمان اعلام شد که پوپ به نوعی سرطان استخوان نادر دچار شده و این بخشش به دلایل انسان دوستانه از طرف پوتین صورت گرفته است اما بعدا مشخص شد عمق حرکت اطلاعاتی و تله طراحی شده برای وی به گونه ای بود که آمریکا مجبور به دادن باج فراوان به مسکو برای رهایی اش شد.

آمد و رفت نیما زم به صدا و سیما

روح‌الله زم معروف به نیما زم که گرداننده سایت و کانال تلگرامی ضد انقلاب آمدنیوز است، در جریان برخی اعتراضات معیشتی در شهرهای کشور در سال ۹۶ روی موج ماجرا سوار شد و علاوه بر آنکه روایت‌های مخدوش و نادرستی را از این اعتراضات منعکس می‌کرد، در اقدامی ضد انسانی و اقدام علیه امنیت ملی کشورمان، آموزش جنگ شهری و ساخت سلاح های دست ساز را گام به گام توضیح می داد. این موضوع به حدی جدی بود که کانال اول او از سوی مدیر کمپانی تلگرام به دلیل نقض قوانین مسدود شد.

بررسی های فنی دستگاههای اطلاعاتی کشورمان -که در گذشته رسما توسط صدا و سیما منتشر شد- نشان می داد او پس از این اتفاقات، توانسته توجه دستگاههای اطلاعاتی غربی که علاقمند به تداوم اغتشاش در کشورمان هستند را به سمت خود و توهماتش جلب کند. این موضوع به گونه ای بود که زم با اسکورت ویژه پلیس و دستگاه اطلاعاتی فرانسه (که فیلم آن منتشر شده) تردد می کرد و حفاظت ویژه ای برای او اعمال می شد.

حتی در مصاحبه های وی با رسانه های ضد انقلاب نیز، مشخص بود که او در پاریس اقامت دارد و طبیعتا دستگاه اطلاعاتی فرانسه حاضر نمی شود اعتبار و برند خود را در میان نهادهای اطلاعاتی اروپایی و آمریکایی، با تقدیم دو دستی این مهره متوهم به ایران - آنهم سپاه پاسداران- مخدوش کند.

البته هنگامی که روز دوشنبه، پاسداران انقلاب در بیانیه‌ای از دستگیری "روح الله زم" در یک عملیات اطلاعاتی هوشمندانه توسط سازمان اطلاعات سپاه خبر دادند، گمانه زنی های فراوانی در این خصوص صورت گرفته اما هرچه که هست، چنین اقدام اطلاعاتی که با رصد فنی و اشراف اطلاعاتی و سایبری مداوم و چندین ماهه همراه بوده به گونه ای است که علاوه بر ضد انقلاب مستقر در ترکیه و فرانسه، ترس از تبدیل شدن به مصداقی دیگر از عملیات ویژه و تله اطلاعاتی برای سپاه، به جان همه معاندین و ضد انقلاب فعال و هتاک افتاده است.

در عین حال ممکن است بخشی از این عملیات سازمان اطلاعات سپاه که به اذعان دوست و دشمن نظام، بسیار حرفه‌ای، هوشمندانه و چند وجهی بوده، با شکار تروریست هایی چون عبدالمالک ریگی سرکرده گروهک تروریستی جندالشیطان که دستش به خون دهها نفر مردم مظلوم کشورمان آلوده بود، شباهت داشته باشد اما نمی توان از نقش شگردهای ابتکاری برای فریب سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و قرار دادن زم در تله اطلاعاتی و کشاندنش به داخل ایران چشم پوشی کرد؛ ابتکاراتی که تا سالها امکان و توان تکرار موفق برای سوژه های احتمالی را دارد.

طبیعتا سازمان اطلاعات به عنوان یکی از بازوهای رسمی و مهم سپاه، نقش مهمی در پاسداری از انقلاب داشته و دارد و تدابیر ماههای گذشته سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه در تقویت همه جانبه این نهاد نیز برگرفته از همین اشراف به اهمیت و کارنامه آن است که نتایج آن در آینده و در حوزه های مختلفی چون مبارزه با مفاسد اقتصادی و جنگ نرم بهتر مشخص خواهد شد.

مرتبطان با آمدنیوز در دام Honeypot

یکی از شاهکارهای این عملیات، عدم اطلاع نزدیک ترین افراد به نیما زم، از تحت نظر بودن یا هدایت وی به ایران تا زمان اعلام رسمی خبر توسط سازمان اطلاعات سپاه است. اگرچه بسیاری افراد پس از این اطلاعیه رسمی، شروع به بیان تحلیل های شخصی خود از محتوای چند هفته اخیر کانال آمدنیوز کردند اما طبیعی است که هیچ ذهنیتی درباره این عملیات مهم نداشتند.

اما به نظر می رسد از مدتی قبل، تمام فعالان و مرتبطین داخلی و خارجی آمدنیوز -همچون شخص گرداننده- در تله اطلاعاتی سپاه گیر افتاده اما بدون اطلاع از آن، به فعالیت روزمره خود مشغول بودند که نشان دهنده اجرای موفق و بی نظیر استراتژی Honeypot در این پرونده دارد.

به طور خلاصه و ساده، در استراتژی Honeypot یا ظرف عسل، برخی حفره های امنیتی، اطلاعاتی یا رسانه ای - خبری، به منظور اجرای اهدافی خاص، موقتا باز گذاشته می شوند. در حقیقت  Honeypot را می‌توان به عنوان یک تله توصیف کرد که برای تشخیص هرگونه تلاش غیر مجاز و نادرست به منظور استفاده از سیستم‌ های اطلاعاتی و رسانه ای به کار گرفته می شود. هدف اصلی از این طراحی، تشخیص و یادگیری و سپس درمان آسیب های داخلی و بیرونی است و کسب اطلاعات و اشراف بیشتر برای بهبود ساختارها و نفرات.

در حقیقت به نظر می رسد در این مدت، افرادی که بنا به دلیل شخصی، ماموریت های سازمانی یا حقد و کینه های متنوع، در تلاش بودند با ارتباط گیری از این طریق و درج محتوای مخدوش و غلط، گروه ها، افراد و نهادهایی را در کشورمان مورد حمله قرار داده و در نتیجه، نظام جمهوری اسلامی را دچار آسیب و مشکل کنند، به خوبی شناسایی و سطح دسترسی و ارتباطات آنها بررسی شده است و آنها بدون آنکه متوجه باشند، در این ظرف عسل به ایفای نقش مشغول بودند که قطعا نوبت بررسی فعالیت های مخرب آنها در هر جایگاه و ارتباطی خواهد شد؛ ان‌شاء الله.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 27
  • مغزمتفکر IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    31 43
    آواکس !آواکس اوجب واجبات است
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    بچسب به زندگی و نون و آب مردم. تور و عسل و دام را ولش کن.
    • احمد IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      46 37
      به اونی بگو که شب و روزشو تو پشت ماهواره و تو تلگرام دنبال این چیزهاست.
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      35 4
      بنظرم دیگه همه اینو میدونن که زندگی و نون و آب مردم و البته امنیتشون به همین دام و عسل ها ربط داره
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      23 9
      لفت داده های آمدنیوز که از ترس اونجاشون فرار کردن اومدن اینجا نظر میدن و مثبت منفی میزنن
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    از اولش معلوم بود، این پسره، دست آموز و مهره سپاهه. خیلی تابلو بود. هر کسی کار اطلاعاتی میکنه، به خوبی متوجه میشه.
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      68 43
      با هوش، حتی اگر هم اینجوری باشه پس کار سپاه بزرگ تر و عظیم تره چرا که یه عنصر نفوذی را سال ها تو کاسه غرب گذاشته و سودشو برده و سازمان های اطلاعاتی غرب را فریب داده.
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      19 3
      بسوزید.
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      13 4
      خیلی بدبختی بااین برداشت آبکی .انقدرکه دیگه نیازی نیست بیشتر از این بگم ‌.توهم حتما از اون منافق های آلبانی نشین بدبختی‌‌....!
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      10 3
      توگیج مثلا کار اطلاعاتی می‌کنی که اینجور الکی نظر دادی.منافق.!
    • محمد IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      9 1
      قربون این هوش وزکاوت اطلاعاتی تو !!!حیف که سپاه این همه وقت قبل از دستگیری این یابو تو رو نشناخت!!! ولی اشکال نداره به اونا میگیم از این به بعد از نظرات تو استفاده کنن
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    34 55
    رییس شبکه بزرگ تروریستی مسلح را با مدیر شبکه مجازی امد نیوز که پیچیدگی را بدل است و بزرگترین کشور سایبری جهان یعنی ایران را فریب میدهند و کشور ایران را یک تنه مدیریت میکنند مقایسه می کنید ؟ قطعا بازداشت زم بسیار پیچیده تر است
  • محمد US ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    34 84
    در ره عشق چونان از مرغ جانت بگذر که گویی سرباز گمنام امام زمانی (عج)...
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    31 40
    سلام دوستان.زم توسط یک پرستو گیر افتاد. از دست این پرستوها
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      15 0
      عزیزم، گریه نکن. !
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      15 0
      یه چیزی شنیدی میخوای بگی منم هستم برو پسر برو بخواب سرتم بکن زیر پتو لولو نخوره تو رو
  • ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    39 62
    چیزی که تو این چند روزه عجیب و هم تأسف باره هم صدایی برخی وابستگان به وزرات اطلاعات و ارتباطات با همدستان خارج نشین زم در توییتر در نفی عملیات شاهکار و پیچیده اطلاعات سپاه و سناریو نمایشی دانستن بازگشت زم است که مدام در حال تکرار آن هستند
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    69 58
    دور بچه های سپاه بگردم الحق سربازان گمنام امام زمان عج هستید
  • FR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    48 49
    مراقب باشید مرتبطین با زم از کشور فرار نکنند چرا در میان آنها باید از مدیران سطح بالا که با دادن اطلاعات درجه یک به این فرد قصد تسویه حساب های شخصی داشتند و تا حدودی هم موفق
  • رضا IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    48 27
    حالا از خودتون ميخواهيد تعريف كنيد بكنيد اما اين مرتيكه رو زياد بزرگش نكنيد. آخه اين بزمجه كجا و اوجالان كجا ؟! يا جاسوس هاى امريكا و شوروى اصلاً با او قابل مقايسه نيستند
    • فرهاد IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      22 6
      بله، درست میفرمایید، روح الله زم،اصلا عددی نیست ولی اینکه سرویسهای اطلاعاتی فرانسه و امریکا و اسرائیلرو بپیچونی و این نکبترو با تمام اطلاعاتی که داره، به دام بندازی، اتفاقا یه شاهکار اطلاعاتی میتونه باشه چرا که بزرگترین سازمانهای اطلاعاتی جهان یعنی سیا و موساد رو هم مچل کردن این بچه های سپاه.
  • IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    38 36
    خوش باشید یا حق مشرق جان زحمت فحش دادن به خودت نده برنمیگردم به این صفحه دوباره
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      20 1
      05:57 برو به سلامت، نه ببخشید برو به امد نیوز نه برو به امریکا، یا اسرائیل، عربستان.. اصلا مهم نیست، فقط از این خاک مقدس برو..
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      5 0
      خیلی دلت بخواد.مشرق بهترین سایت.ازوقتی وارد سایت مشرق شدم جز خیر و خوبی ندیدم.شکرخدا به داشتن چنین فرزندان وشیر مردانی که موجب افتخار و سربلندی کشور هستند.!
  • علی MY ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    30 17
    نمیشه الکی به کسی تهمت زد ولی مسولین پرونده باید بین کسانی که در داخل نظام آمد نیوز را پروراندند و مردم ناراضی که فقط براش خبر می فرستاندند تفاوت قایل بشوند در این بین نقش کارگزاران سازندگی و حامیان دولت بهار و بویژه خانواده...ها باید بدقت بررسی شود
  • سحر IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    71 55
    در مملکتی که واسه چندرغاز ویاازگرسنگی پدر پسرو میفروشه ودختر مادرش.گرفتن امثال زم که عددی ام نیستن کاری نداره.
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      14 4
      اگه می تونین _ که قطعا می تونین ) برای سازندگی این خاک قدم بردارین، اما اگه نمیخوای و دوس داری برو تو همون امریکا و انگلیس بشین علیه ایران شعار بده تا حالت خوب شه..
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      9 0
      خودت هم نفهمیدی چی نشخوار کردی. یک مثال هست که میگه ؟؟؟؟ ربط میده به شقیقه
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    30 37
    فان حزب الله هم الغالبون
  • NL ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    67 46
    بازم جوگیری الکی طبق چیزی که اعلام کردن بازم مثل قضیه اون دانشجوی ایرانی تو استرالیا از گروگانگیری استفاده کردید و بحث تبادل زم با فرانسه اونام چتر امنیتیشو برداشتن شمام یه زن فرستادید زمو گول بزنه بیاد دیدار سیستانی تو عراق و اونجا گرفتینش همچی شاهکار اطلاعاتیم نیست بیشتر همون منفعت گرایی اروپاییاس که دیدن این مهره سوختس ولش کردن
    • تورج DE ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      16 39
      با توجه به گفته های شما باز هم شاهکاره چون تمام مهره های ضد انقلاب این اتفاق ممکنه براشون بیفته :)))
    • احمد IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      22 32
      آخه آیت الله سیستانی صد سال قبول می کنه یه همچین جرثومه ای رو ببینه؟ حتی وقتی هم که کانالش تعطیل شده، خودتون مزخرف سر هم می کنید و باور می کنید؟
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      8 1
      مواظب خودت باش مزدور :)
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      5 2
      اگر کمی بهتر پای اون ماهواره لکنتی مینشستی صد درصد خوب میفهمدی که بچه های سپاه قدس هم توی این ماجرا بود چقدر تاکید کنم موقع خبرهای شبکه (من و تو ) و ( بی بی سی) دستشویی نرو اگر کمی جلوی خودت رو میگرفتی تفسیرای آبکیت بهتر به دل مینشست. راستی چیزای آبدار نخور ....
  • ماشاالله IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    28 59
    ماشاالله... خواهش می کنم از سازمان اطلاعات سپاه تا همه خائنین داخلی و اونایی که فرار کردن به خارج را دستگیری و معرفی کنه تا ازشون غرامت بگیریم و بعدش هم به سزای اعمال خبیثانه شان برسانیم
  • CN ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    25 45
    نکنه حسن بهمین دلیل گفت حاضره خودش را فدا کنه؟ یعنی کاسه ای زیر نیم کاسه است که حسن پیشاپیش اعلام می‌کنه برای مثلاً مردم و با مثلاً مصالح ملی حاضره خودش را فدا کنه؟!!! بنظرم لازم نکرده، مفت خوران، زد و بند بازان، اشرافیگران نوکیسه و عقده ای و ثروت اندوزان فاسد را از دم و دستگاهت بریز بیرون تا ملت سپاسگزارت باشند و الا باید همدم و همراه نیما چاقال باشی.
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    22 23
    ترکیه با کرد ها نمیجنگه با پ ک گ میجنگه. ۲۰۰ هزار نفر از اعضای ارتش ترکیه کرد هستن که مشغول جنگ با پ ک گ هستن
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      1 8
      فازت چیه دوست عزیز ؟
  • دانش IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    19 55
    فدای کشورم یشم
  • محمد IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    25 56
    این خرمگس خیلی فتنه گری کرد تو این چند ساله امیدوارم هرچه سریعتر بفرستنش جهنم ور دست بقیه فسادطلبان
  • omid240 IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    26 47
    اما از یک نظر از دستگیری ایشون ناراحتیم. الان جک های کی رو بخونیم؟ ایشون باعث خنده روزانه ما بودند. دم کسانی که به فکر امنیت این کشور هستند گرم
  • محمد IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    24 10
    باسلام به دوستان سپاهی ام... دستتون درد نکنه اجرتون با امیرالمومنین
  • مجید IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    10 4
    امان از دست پرستوهای عاشق
  • احمد IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    6 4
    چقدرخوب میشود چندخانواده وچندگروهک رادستگیرشده ومجازات شده ببینیم . الان بایدمواظب بود ازکشورخارج نشوندچون آنهاگاوپیشانی سفیدهستند وخروج وفرارآنهامحتمل است آنها یامرزها یا ازمبادی رسمی فرارخواهندکرد بایدتاروشن شدن واقعیت نگذاشت افرادمشکوک وتندرو ازکشورخارج شوند زم هم اگردنبال گرفتن بخششی هست بایددانه درشتهارا تحویل دهد تا نوبت به پادوهابرسد .
  • اسی IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    2 11
    دروغهای شاخ دار
  • فرهاد IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    8 15
    الان نوبتی هم باشه نوبت به فالورهای این کاناله، اونها رو هم باید دستگیر کنید، لایک
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
      2 0
      به چه جرمی ؟
  • عموئی IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
    0 0
    از کمیته امداد خواستارم بروام های تولیدی که به مردم می دهد نظارت ند بخشی از این وام های صرف تولید نمی شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس