موبایل

براساس ابلاغ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معافیت ۸۰ دلاری برای واردات گوشی همراه مسافر حذف شد.

به گزارش مشرق، معافیت ۸۰ دلار برای واردات تلفن همراه مسافری حذف شد و استفاده از نرخ ارز بازار ثانویه برای محاسبه حقوق ورودی واردات تلفن همراه مسافری اعمال می‌شود. 

بیشتر بخوانید:

نبض بازار گوشی در دست واردات چمدانی

علی مویدی خرم‌آبادی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نامه‌ای به رئیس کل گمرک و قائم‌مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی آورده است: با توجه به هماهنگی انجام شده در خصوص اعمال نرخ ارز براساس سامانه سنا برای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی گوشی تلفن همراه مسافری به پیوست یک نسخه از توافقات مصوب برای اجرای ابلاغ می‌شود؛ مقتضی است دستور فرمایید در اسرع وقت مصوبه فوق اجرایی و نتیجه به این ستاد منعکس شود. 

بر این اساس مصوب شد:

۱- ماده ۱۴ قانون امور گمرکی که اشعار می‌دارد ارزش گمرکی کالا براساس برابری نرخ ارز اعلام شده توسط بانک مرکزی در روز اظهار، محاسبه می‌شود. 

۲- نامه شماره ۹۷/۴۱۶۱۸۵ مورخ ۹۷/۱۱/۲۳ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تامین ارز کالاهای تلفن همراه براساس نرخ بازار ثانویه که در پایگاه اینترنتی بانک مرکزی اعلام می‌شود. 

۳- لزوم از صرفه‌انداختن واردات گوشی تلفن همراه به صورت مسافری در مقابل واردات تجاری. 

۴- تصویب حذف معافیت حقوق ورودی تلفن همراه مسافری در کمیسیون ماده یک ‌آینی‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات. 

مقرر شد: جهت محاسبه حقوق ورودی کالای تلفن همراه مسافری معافیت ۸۰ دلار موضوع ماده ۱۳۸ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی در نظر گرفته نشده و نرخ برابری ارز بازار ثانویه که توسط بانک مرکزی در پایگاه اینترنتی بازار ثانویه اعلام می‌گردد توسط گمرک ملاک عمل قرار گیرد. 

تا پیش از این واردات گوشی همراه مسافر تا ارزش ۸۰ دلار از پرداخت سود بازرگانی معاف بود و مازاد آن با ۲ برابر سود بازرگانی با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان محاسبه می‌شد. همچنین مبنای واردات گوشی همراه مسافر به جای ارز ۴۲۰۰، ارز سنای بانک مرکزی است. 

محدود شدن واردات گوشی همراه مسافر و کاهش سوء استفاده از این روش مد نظر است چراکه گوشی‌ها قاچاق از طریق پاسپورت مسافری به داخل کشور می‌آمد. 

طبق آمار در صورت ادامه پیدا کردن واردات گوشی مسافری با ضوابط قبلی، میزان ورود این کالا در حال نزدیک شدن به حجم تجاری بود که با مصوبه جدید این رویه تغییر خواهد کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس