کد خبر 1000052
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
حمله ترکیه به سوریه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در حالی شروع حمله موسوم به «چشمه صلح» در شمال شرق سوریه را اعلام کرد که نیروهای قسد هم تحرکاتی برای مقابله با این حمله انجام داده اند.

به گزارش مشرق، در  حالی که قبلا برخی از منابع خبری اعلام کرده بودند که بر اساس اطلاعات وارده از شمال سوریه، نیروهای  مسلح سوری سرسپرده ترکیه موسوم به ارتش ملی از مرز رد شده اند و عملیات موسوم به «چشمه صلح» ضد نیروهای قسد عملا با ورود این گروههای مسلح سوری سرسپرده آنکارا شروع شده است و به دنبال آن یک مسئول ترکیه ای به خبرنگاران گفت که حمله شروع نشده است و آنچه برخی رسانه ها اعلام کرده اند، واقعیت ندارد، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دقایقی قبل فرمان حمله به نیروهای قسد را صادر کرد.

تحرکات نیروهای قسد برای مقابله با حمله ترکیه

این در حالی است که منابع سوری از ورود کامیون های حامل سلاح و جعبه های مهمات نیروهای قسد به محله العبره در شهر راس العین در مرز سوریه با ترکیه در حومه شمال غربی حسکه خبر دادند. این منابع همچنین از ارسال تجهیزات نظامی از سوی نیروهای قسد به روستای حمام الترکمان در حومه شمالی الرقه نیز خبر دادند.

بیشتر بخوانید:

واکنش شدید دمشق به اقدام نظامی ترکیه در سوریه

اخبار حمله ترکیه؛ کردها با حملات خمپاره‌ای پاسخ دادند

منابع سوری اعلام کردند که نیروهای قسد مواضع خود را در شهرهای تل ابیض و راس العین در نزدیکی مرز سوریه با ترکیه تقویت کرده اند و تجهیزات نظامی سنگین و نیروهای زیادی برای مقابله باترکیه در این دو شهر مستقر کرده اند.

بر اساس این گزارش؛ نیروهای قسد چهار تانک و هفت خودرو نظامی در شهر تل ابیض مستقر کرده است و شمار زیادی تک تیرانداز و نیرو با سلاح متوسط مستقر کرده است.در راس العین نیز نیروهای قسد همه خیابانها و دروازه های ورودی به شهر را مین گذاری کرده اند و در جنوب شرق این شهر خمپاره اندازها و توپهای خود را مستقر کرده‌اند و نیروهای زیادی در داخل این شهر مستقر کرده اند.

همزمان منابع سوری از جذب نیرو از میان جوانان الرقه و حومه شرقی حلب به صورت اجباری از سوی نیروهای قسد و تدابیر امنیتی شدید این نیروها خبر دادند. این منابع همچنین اعلام کردند که نیروهای قسد پس از پرواز گسترده جنگنده های ترکیه ای بر فراز شهر تل ابیض از مواضع خود فرار کرده اند. این در حالی است ککه نیروهای قسد برای مقابله با تهدیدات ترکیه آماده باش و بسیج عمومی اعلام کرد. این نیروها با صدور بیانیه ای از تمامی نهادها و کردها خواستند که به منطقه مرزی مجاور ترکیه بروند.

مهاجمان از کدام محور حمله خواهند کرد

بر اساس گزارش رسانه ها؛ در سمت مقابل ارتش ترکیه نیرو و تجهیزات زیادی در مرز مستقر کرده است و گروههای مسلح سوری سرسپرده ترکیه محورها را تقسیم کرده اند به طوری که گروههای موسوم به احرار الشرقیه و اسود الشرقیه از محور تل ابیض و گروههای موسوم به حمزه و معتصم و سلیمان شاه از محور راس العین دست به یورش خواهند زد. محور دیگری هم قرار است با هدف مشغول کردن نیروهای قسد در سمت غربی به شهرک الشیوخ پس  از احداث پل شناور از سوی نیروهای ترکیه گشوده شود.

العهد در مطلبی با اشاره به شانه خالی کردن آمریکا از حمایت کردهای سوریه، آورده است: سید حسن نصرالله در مورخه ۱۶ فوریه ۲۰۱۸ خطاب به کردهای سوریه پند تاریخی داد و گفت : «آمریکا از شما به عنوان ادوات در جنگ و کشمکش خود با نظام سوریه، جمهوری اسلامی، روسیه و محور مقاومت بهره می برد و در نهایت به منافع خود توجه می کند و از شما دست می کشد و شما را به هیچ می فروشد».

این رسانه لبنانی می نویسد: سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در مورخه ۱۶ فوریه ۲۰۱۸ توصیه و پند تاریخی داد که اگر کردهای سوریه آنرا آویزه گوش می کردند به وضعیت امروز گرفتار نمی شدند.

العهد آورده است: قسد کوشید که از بحران سوریه از زمان شعله ور شدن آن بهره برداری کند. هنگامی که ارتش سوریه با سخت ترین جنگ ضد سوریه روبرو بود؛ نیروهای سوریه دموکراتیک به مثابه خنجری در پشت دولت سوریه عمل کردند و رویایی جدایی از سوریه را در سرپروراندند و از همین رو با هر که تصور کردند از آنها حمایت خیالی می کند، متحد شدند. آنها برای بار هزارم از تاریخ درس نگرفتند و به بازیچه ای تبدیل شدند که آمریکا زمانی از آنها ضد دولت سوریه و زمانی علیه ترکها بهره برداری کرد.

این رسانه گزارش داد: توصیه های زیادی به کردهای سوریه برای بازگشت به سمت دولت سوریه و حرکت در راستای آن برای حفظ تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت آن شد اما قسد اصرار داشت که از آمریکا سیلی بخورد که معمولا این سهم کسانی که در رکاب آمریکا حرکت  میکنند و نمونه های آن از لبنان گرفته تا یمن و سوریه بسیار است.

العهد نوشت: حال با گذشت یک سال و نیم از سخنرانی نصرالله خطاب به کردهای سوریه که در آن درباره خیانت آمریکا به آنها هشدار داد، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از خروج نیروهای خود از سوریه سخن گفته و ابزار و ادوات خود یعنی کردهای سوریه را در مقابل ارتش ترکیه تنها گذاشته است».

هشدار درباره درگیری مستقیم ارتش سوریه و ترکیه

«محمد خیر العکام» نماینده پارلمان سوریه گفت: «دمشق به دنبال پاکسازی اراضی خود از تروریسم است. اولویت کنونی سوریه پایان دادن به تروریسم در ادلب است. ترکیه در ادلب در مخمصه گرفتار شده است و طرحش فروپاشی پ ک ک است و حق ندارد که اینکار را در داخل سوریه انجام دهد. ما آنرا به مثابه تجاوز تلقی می کنیم.ترکیه باید هزینه این ورود در تجاوز جدیدش را در نظر بگیرد.

ترکیه هرگز به اهداف خود نخواهد رسید. سوری ها از تمامیت ارضی و حاکمیت خود دفاع خواهند کرد  و ترکیه و آمریکا باید این را مورد توجه قرار دهند زیرا آن به مرحله درگیری مستقیم میان ارتش سوریه و ارتش ترکیه و ارتش سوریه و ارتش آمریکا منجر خواهد شد. شرطی برای بازگشت کردهای سوری به آغوش سوریه وجود ندارد و هر که در محاسبات خود تجدید نظر کند و وابستگی خود را به سوریه اعلام کند، سوریه به آن خوشامد می گوید. کردها بخشی از سوریه هستند و ما از آنها دست نمی کشیم.

آنها زمانی قوی هستند که بخشی از سوریه باشند به ویژه که بیگانگان از آنها بهره برداری کردند و آنها را فروختند و کردهای سوریه باید از تاریخ درس بگیرند».

گزینه مطمئن کردها چیست؟

«سرتیپ محمد عیسی» کارشناس امور نظامی سوری به اسپوتنیک گفت: «کردها قادر به مقابله با ارتش ترکیه نیستند. تنها گزینه پیش روی آنها بازگشت به دامان دمشق بدون هیچ پیش شرطی است. ترکیه حلب و برخی مناطق سوریه را استانهای ترکیه ای می خواند و بر این باور است که مرزهای ترکیه تا حمص است. اینکه رئیس جمهور ترکیه به معاهده لوزان اشاره می کند نشان دهنده مطامع ترکیه به اراضی سوریه است».

«حسن حردان» کارشناس لبنانی هم به اسپوتنیک گفت: «نیروهای قسد پس از اینکه آمریکایی ها از حمایت آنها دست برداشتند با بحران روبرو هستند. آمریکا روابط با ترکیه را به نیروهای قسد ترجیح داد. نیروهای قسد در صورت رویارویی باترکیه در وضعیت خوبی نخواهند بود. راهکار در استقرار ارتش سوریه در شرق فرات و دست برداشتتن نیروهای قسد از خیالپردازی فدرال و نیز دست برداشتن از توهم حمایت آمریکا از قسد است. تنها راه خلاصی از فاجعه واقعی بازگشت به آغوش دولت سوریه بدون هیچ شرطی به منظور مقابله با سناریوهای ویرانگر است».

ناظران امور بر این باورند که گزینه های قسد در صورت شروع حمله ترکیه به شرق فرات محدود است و اصرار بر رویارویی دارای تبعات و خیم خواهد بود و تنها راه خروج از بحران و بن بستی که نیروهای قسد پس از اینکه واشنگتن از حمایت آنها دست برداشت، بازگشت بی چون و چرا به آغوش دولت سوریه است. اما جدای از آن عملیات موسوم به چشمه صلح ترکیه در شرق فرات هزینه های سنگینی برای آنکارا به دنبال دارد و از سوی دیگر دمشق در برابر دخالت نظامی و نقض حاکمیت خود ساکت نخواهد نشست. 

به هر حال عملیات موسوم به چشمه های صلح که اردوغان شروع آنرا اعلام کرده است، ترکیه را وارد یک جنگ فرسایشی خواهد کرد که تبعات سنگینی برای آنکارا به دنبال دارد.

اخبار لحظه به لحظه حمله به ترکیه را از اینجا دنبال کنید.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • مسعود ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    آفرین به اردوغان..بزن هر چی تروریسته با خاک یکسان کن..حالا فرقی نمیکنه چه داعش باشه چه پ ک ک چه هر کوفت و زهر مار دیگه
  • IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    53 5
    خواهش می شود نگویید کردهای های سوریه ..بگویید شاخه ای از نیروهای پ.ک.ک....امیدوارم ترکیه این.تروریست ها رانابود کند..مرگ.بر اسراییل .مرگ بر مترسک.های.حامی.اسراییل از جمله پ.ک.ک.
  • ناشناس IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    39 9
    ما ترک های ایران از حمله ترکیه به تروریستهای کرد حمایت میکنیم‌ زنده و پاینده با ارتش ترکیه. کور بشه چشم دشمنان ترکها
  • مهدی IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    41 13
    به امید نابودی تمام تروریست های سوریه اکراد یا داعش و پیروزی ارتش ترکیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس