هاشمی: باید قبول کنیم از سال ۹۲ به بعد که اصلاح‌طلبان مناصب بیشتری را از طریق انتخابات‌ کسب کردند، ناکارآمدی‌ها و سوءمدیریت‌ها و بی‌توجهی به شاخص‌ها که پیش زمینه و ضرورت توسعه است، مغفول‌تر ماند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** موسویان: اگر برجام نبود، ایران تجزیه می‌شد!

«حسین موسویان» عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در توافق سعدآباد که اکنون در آمریکا اقامت دارد، در مصاحبه با روزنامه همشهری گفت: «نباید کاسه‌کوزه‌ها را سر برجام یا مذاکره با آمریکا در دوران برجام بشکنیم. تصور کنید اگر برجام هم نبود و ما در شرایط گذشته بودیم آقای ترامپ پیروز می‌شد، بولتون در رأس شورای امنیت ملی آمریکا می‌نشست، آنگاه اتحاد آمریکا، اسرائیل، عربستان و امارات با پشتوانه ۶ قطعنامه شورای امنیت و تحریم‌های اجماعی بین‌المللی چقدر راحت می‌توانست در اجرای استراتژی تغییر رژیم و تجزیه ایران راحت‌تر باشد؛ اگر قبل از برجام موضوع هسته‌ای بود الان تحریم بین‌المللی نیست بلکه یک شکاف بین‌المللی ایجاد شده حتی اروپا از آمریکا فاصله گرفته».

موسویان در ادامه گفت: «یک عده‌ای می‌گویند برجام هیچ بود، پوچ بود و عوام‌فریبی می‌کنند و مردم هم خیلی جزئیات را به یاد نمی‌آورند. امروز از نظر حقوق بین‌الملل غنی‌سازی ایران قانونی است، فعالیت آب سنگین ایران قانونی است، تمام برنامه‌های هسته‌ای ایران قانونی است، پروتکل الحاقی اجرا می‌شود همانطور که در بیش از ۱۲۰ کشور دیگر اجرا می‌شود اما داوطلبانه و بازرسی فراتر از آن هم وجود ندارد، تحریم‌های اجماعی بین‌المللی برداشته شده و مانده‌ایم با یک عضو متخلف به نام آمریکا...فقط یک لحظه تصور کنید اوباما توافق نکرده بود، قطعنامه‌ها دایر بود، ایران همچنان در فصل ۷ منشور بود، ماده ۳۷ و ۳۸ و ۳۹ و ۴۰ و ۴۱ علیه ایران تصویب شده بود و در آستانه ماده ۴۲ که مجوز حمله نظامی بود قرار داشتیم».

این عضو تیم مذاکره کننده توافق سعدآباد مدعی شده است که اگر برجام نبود چه بسا دشمن در اجرای استراتژی تغییر رژیم و تجزیه ایران راحت‌تر عمل می‌کرد!. پیش از این نیز دولتمردان و رسانه‌های اصلاح طلب بارها مدعی شده بودند که برجام سایه جنگ را از ایران دور کرد و...!

اکنون بی دستاوردی برجام برای افکارعمومی بیش از پیش عیان شده است. قرار بود به واسطه برجام تمامی تحریم‌های ضدایرانی به یکباره لغو شود و نه تعلیق، اما نه تنها تحریم‌ها لغو نشد بلکه با تحریم‌هایی همچون آیسا و کاتسا ۲۰۱۷ دامنه گسترده‌تری پیدا کرد.

حالا علیرغم بی دستاوردی و خسارت محض برجام، حامیان این توافق بجای عذرخواهی و تغییر ریل گذاری خود و تلاش برای جبران خسیارت، با توهین به شعور مردم مشغول دستاوردسازی هستند. یک روز می گویند نابودی داعش دستاورد برجام بود، روز دیگر دورشدن سایه جنگ را دستاورد برجام جا می‌زنند و دیگر روز مدعی می‌شوند که برجام از تجزیه ایران جلوگیری کرد!

موسویان گلایه می‌کند که «عده‌ای می‌گویند برجام هیچ بود، پوچ بود». این در حالی است که تاکنون روحانی، ظریف، عراقچی، صالحی، جهانگیری، سیف، طیب نیا و دیگر دولتمردان فعلی و سابق بر بی دستاوردی برجام اذعان کرده‌اند.

** افشاگری فائزه هاشمی درباره ناکارآمدی اصلاح طلبان

«فائزه هاشمی» در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «باید قبول کنیم از سال ۹۲ به بعد که اصلاح‌طلبان مناصب بیشتری را از طریق انتخابات‌ها کسب کردند، ناکارآمدی‌ها و سوءمدیریت‌ها و بی‌توجهی به شاخص‌ها و اصول مدیریت که پیش زمینه و ضرورت توسعه است، مغفول‌تر ماند».

فائزه هاشمی پیش از این نیز در مصاحبه با روزنامه سازندگی گفته بود: «در ارزیابی عملکرد اصلاح طلبان پیروز، در بخش‌هایی که به عملکرد این افراد به صورت مستقیم برمی گردد، عمدتاً دچار سوءمدیریت و ناکارآمدی هستیم و اکثر خطاهای سابق تکرار شده است. روی صحبت در این بخش، دولت و شورای شهر و شهرداری تهران است…در نهادهای در اختیار اصلاح طلبان تقریباً منافع قومی و قبیله‌ای و باندی و حزبی و جناحی و خانوادگی به منافع ملی و حقوق مردم می‌چربد».

چندی پیش «صادق خرازی» از فعالین اصلاح طلب گفته بود: «من جریان اصلاحات را فاقد هدف و برنامه می دانم».

«ابراهیم اصغرزاده» از فعالین اصلاح طلب نیز چندی پیش گفته بود: «مشکل اصلاح طلبان این است که ظرف شش سال گذشته همه تخم مرغ‌هایشان را در سبد دولت گذاشتند و تنها به دستاورد دیپلماتیک دولت در سیاست خارجی دل خوش کردند. حالا که شوک خروج از برجام و فشار حداکثری آمریکا نه تنها آن مهمترین دستاورد دولت در دیپلماسی را به خطر افکنده و بی اثر کرده، بلکه ناکارآمدی، سومدیریت و بحران فزاینده اقتصادی، مشروعیت اصلاح طلبان به عنوان حامی و همپیمان دولت را در موقعیت افول و سقوط قرار داده است».

** نماینده اصلاح طلب: برای مطالبات اقتصادی کم کاری کردیم اما برای رفع حصر کم نگذاشتیم!

«محمد کاظمی» عضو فراکسیون امید مجلس در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سؤال که «یکی از مطالباتی که بسیار مطرح شد موضوع رفع حصر بود. شما فکر می‌کنید اگر انسجام داخلی در فراکسیون امید همراه با پیگیری‌های همه‌جانبه وجود داشت، این موضوع چه میزان می‌توانست به‌یک نقطه روشن برسد؟» گفت: «من به عنوان یک عضو کمیته رفع حصر می‌گویم تمام تلاش‌مان را در این زمینه انجام دادیم از تلاش‌های علنی و غیرعلنی گرفته تا نطق، تذکر، ملاقات، مراجعات و... شاید اگر دولت هم به اندازه ما کار انجام می‌داد تا امروز می‌توانستیم نتیجه خوبی بگیریم. بنابراین اگر بخواهیم به نقاط ضعف و قوت فراکسیون بپردازیم واقعاً باید در پیگیری مساله رفع حصر کوتاهی نکردیم. ما در مسائلی مانند موضوعات اقتصادی و... باید وارد عمل می‌شدیم و طی یک بیانیه رسمی اعلام نظر می‌کردیم تا مردم در جریان مواضع ما قرار بگیرند اما این امر صورت نگرفت. لذا این موضوع را که گاهی می‌توانستیم تصمیم‌های بهتری بگیریم و موثرتر باشیم را می‌پذیرم اما در مورد پیگیری‌های رفع حصر معتقدم فراکسیون همه تلاش خود را انجام داد و آن را نتیجه کم‌کاری فراکسیون نمی‌دانم».

اکنون مطالبات اصلی مردم مشخص است. بخش عمده مطالبات مردم، مسائل اقتصادی و معیشتی است. مسائلی از قبیل اجاره بهای سنگین مسکن، حقوق معوقه، اشتغال، رکود در تولید، قیمت سرسام آور خرید مسکن، افزایش قیمت افسارگسیخته خودرو، افزایش قیمت لوازم خانگی، گرانی اقلام ضروری خانوار و...

اما دغدغه اصلاح طلبان رفع حصر، حضور زنان به عنوان تماشاچی در استادیوم، برگزاری کنسرت، سگ کشی و... است.

برچسب‌ها