کد خبر 965015
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۰

به نظر می‌رسد که اشتیاق و حرارت وزیر جوان برای دیده شدن یا اصطلاحاً «شوآف»، که بالتبع منجر به عجله برای بهره‌برداری از فرصت‌ها هم می‌شود، لاجرم گاف‌هایی از این دست را هم از پی خواهد داشت.

سرویس سیاست مشرق- محمدجواد آذری جهرمی، وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات، از وزرای فعال کابینه پا به سن گذاشته روحانی است. فعالیت‌های جهرمی همیشه ارتباطی به وزارت ارتباطات ندارد و همین بی ارتباطی باعث شده رسانه‌ها، وی را در تدارک برای معرفی خود در انتخابات پیش‌رو بدانند. فعالیت جهرمی در شبکه‌های اجتماعی، به ویژه توئیتر، اخیر با جواب دادن به توییت‌های ترامپ رئیس جهمور آمریکا و حتی اکانت فارسی وزارت خارجه اسرائیل، حاشیه‌ساز شده است.

اما در روزهای اخیر، این تلاش وزیر جوان برای ارائه تصویر یک دولتمرد «نکته‌سنج» به نتیجه مطلوب نرسید و در نهایت سوژه طنز و مطایبه کاربران شد.

ماجرا از این قرار است که دانلد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که یک توئیترباز حرفه‌ای است و بسیاری از خط‌مشی‌ها و تصمیمات مهم خود را از طریق حساب توئیتر اعلام می‌کند، در توئیتی به تاریخ ۷ ژوئن (جمعه ۱۷ خرداد) درباره هزینه‌های برنامه‌های فضایی این کشور و مأموریت‌های سازمان فضایی آمریکا (ناسا) نوشت:

"بابت همه پول‌هایی که خرج می‌کنیم، ناسا دیگر نباید از رفتن به ماه حرف بزند- که این کار را ۵۰ سال قبل انجام دادیم. آن‌ها باید روی چیزهای بزرگ‌تری متمرکز شوند، از قبیل رفتن به مریخ (که ماه هم جزوی از آن بوده) امور دفاعی و علمی."

منظور ترامپ از جمله درون پرانتز، با توجه به لحن محاوره‌ای معمول رئیس جمهور آمریکا این بود که «پروژه صعود به ماه، بخشی از پروژه بزرگ‌تر صعود به مریخ بود». این مفهوم، برای کسی که کمی با زبان محاوره‌ای انگلیسی (با اسلوب امریکن) آشنا باشد، و با توجه به سیاق توئیت ترامپ، کاملاً روشن بود، مضافاً اینکه، اصولاً پروژه «ماه به مریخ»، یکی از ابر-پروژه‌های معروف تعریف شده در ناسا در پی ابلاغ سیاست‌های فضایی دانلد ترامپ در سال ۲۰۱۷ است. البته ذکر این نکته لازم است که بسیاری از کارشناسان فضایی آمریکایی و غیرآمریکایی در دو دهه اخیر، ماجرای سفر فضانوردان آمریکایی به ماه در اواخر دهه ۱۹۶۰ را اصولاً یک پروژه جعلی تبلیغاتی برای مقابله با اتحاد شوروی می‌دانند، و حتی اظهاراتی از «استنلی کوبریک»، فیلمساز بزرگ آمریکایی، وجود دارد که ظاهراً فیلم فرود سفینه‌ی آپولو به سطح ماه را او در همکاری با دولت امریکا، کارگردانی کرده است. حتی این بحث جعلی بودن فتح ماه توسط آمریکایی‌ها، مجموعه مفصلی از نظریات توطئه را در این زمینه ایجاد کرده است که کل پروژه «آپولو ۱۱» را یک عملیات فریب بزرگ می‌دانند.

پروژه «ماه به مریخ» ناسا
نظریه‌های توطئه درباره جعلی بودن فرود روی ماه توسط آپولو ۱۱

اما وزیر جوان که ظاهراً در مورد دانش زبان انگلیسی خود بسیار دچار اعتماد به نفس است، که وارد کل کل کلامی با رئیس جمهور نه چندان مودب آمریکا با ادبیات چاله‌میدانی‌اش شود، جمله درون پرانتز رئیس جمهور آمریکا را به صورت تحت‌اللفظی برداشت کرده که این گونه می‌شود: «که ماه بخشی از مریخ است»

همین گاف، موجب شد که کاربران پای ریپلای (جواب) آذری جهرمی به ترامپ، اشتباه او را یادآور گردند و حتی این توئیت را سوژه طنز و شوخی کنند. حتی یکی از کاربران، با ارجاع به یک توئیت دیگر، وزیر را به کپی‌کاری عجولانه متهم کرد.

به نظر می‌رسد که اشتیاق و حرارت وزیر جوان برای دیده شدن یا اصطلاحاً «شوآف»، که بالتبع منجر به عجله برای بهره‌برداری از فرصت‌ها هم می‌شود، لاجرم گاف‌هایی از این دست را هم از پی خواهد داشت.