کد خبر 890026
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹

مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه با بیان اینکه آب در چشمه علی جاری شده است، گفت: عکس ها و فیلم ها نشان می دهد آب جاری است و این چشمه خشک نشده است.

به گزارش مشرق، علی امام در پاسخ به این پرسش که عضو شورای شهر تهران  اعلام کرد که چشمه‌علی دوباره خشک شده است، گفت:‌حساسیت بر روی میراث فرهنگی خوب است و باید این موضوع را سرلوحه کار قرار دهیم. مترو کار عام‌المنفعه است و نباید ساختش به میراث آسیبی برساند. ولی در حال حاضر چشمه علی خشک نیست.

بیشتر بخوانید:

انتقاد عضو شورای شهر تهران به نابودی میراث 8 هزار ساله شهرری

وی با بیان اینکه مسیر توسعه جنوبی خط 6 به دلیل چشمه‌علی مسیر تغییر کرده بود،‌گفت: مدیریت قبلی این موضوع را لحاظ کرده بود تا به این میراث شهر آسیبی وارد نشود.

مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه به حضور اساتید دانشگاهی اشاره کرد و گفت: اساتید توضیحاتی را برای برخی از مدیران شهری دادند و گفتند که حفاری‌های تونل مترو در توسعه جنوبی خط 6 پایین‌تر از چشمه است. آب از گسل بی‌بی‌شهربانو می‌آید و بعد به تونل می‌رسد. این بحث‌های غیرکارشناسی است که مطرح می‌شود حفاری‌های تونل باعث خشکی چشمه علی شده است.

 وی با بیان اینکه چشمه‌علی از سفره آب‌های زیرزمینی تغذیه می‌شود، گفت: بحث‌های خشکسالی تأثیر بسیاری بر روی چشمه‌ها و منابع آبی گذاشته است و در برخی  جاها به طور کامل چشمه ها خشک شده است.

مدیرعامل شرکت  مترو تهران و حومه افزود: استفاده چاه‌های مجاز و غیرمجاز از سفره‌های آب‌های زیرزمینی و همچنین آب نشتی داخل تونل برای پمپاژها از جمله عوامل است که موجب کاهش آب در چشمه‌علی می‌شود.

امام با بیان اینکه در مقطعی چشمه‌علی خشک شده بود گفت: وعده داده بودیم که از 15 تیرماه آب به چشمه‌علی بازگردد و همین امر هم رخ داد. البته سه الی چهار روز چشمه خشک شده بود اما از دیروز آب به چشمه بازگشته است. فیلم و عکس آن نیز موجود است.

 وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود چشمه‌علی را با تانکر آب پر کرده‌اید، گفت:‌واقعا این حرف  عجیب است.

وی با بیان اینکه در 30 سال گذشته دبی آب پایین آمده و در شهریور کمتر هم می‌شود گفت: نکته مهم این است که نمی‌خواهیم به میراث فرهنگی آسیبی وارد کنیم.

وی با بیان اینکه آب‌بندی  تونل تا حدودی انجام شده ولی 100درصد نشده است، گفت: مانند این است که لوله‌ای را از داخل حوض آب رد کرده‌ایم چه تأثیری در خشک شدن چشمه دارد البته پمپاژها از سفره‌های زیرزمینی باعث خشک شدن چشمه و یا کم شدن آب می‌شود.

امام تأکید کرد: جای نگرانی برای میراث 8 هزار ساله وجود ندارد.

خلیل‌ ابادی عضو شورای شهر تهران اعلام کرد چشمه علی خشک شده و مترو در این باره مقصر است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

منبع: فارس