کد خبر 889210
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰

کاپیتان تیم ملی بوکس که در سال 2007 موفق به کسب مدال برنز آسیا شده است، گفت: این اتفاق تلخ برای اولین بار است که در طول تاریخ بوکس ایران رخ داده است.

به گزارش مشرق، تیم ملی بوکس ایران با سه نماینده در بازی‌های آسیای اندونزی حضور پیدا کرد که در پایان این المپیک آسیایی ملی‌پوشان بوکس ایران از گردونه رقابت‌ها حذف شدند و از رسیدن به مدال بازی های آسیایی باز ماندند. از سوی دیگر، تیم ملی جوانان ایران برای کسب سهمیه المپیک با 6 بوکسور راهی مجارستان شدند که آنها نیز شکست خوردند و در واقع سهمیه حضور در المپیک آرژانتین را از دست دادند!

گفت‌وگوی فروتن گل‌آرا قهرمان سابق تیم ملی بوکس را در ادامه می‌خوانید:

 نتایج تیم ملی بوکس ایران در هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی اندونزی چطور بود؟

عملکرد و نتایج تیم ملی بوکس چیزی بود که همه دیدند. متاسفانه ما نتوانستیم برای اولین بار در بازی‌های آسیایی نتیجه بگیریم و عملا بدون مدال کارمان تمام شد. این اتفاق تلخ برای اولین بار است که در طول تاریخ بوکس ایران رخ داده است چرا که ما هر باری که به بازی‌های آسیایی اعزام شدیم نتیجه گرفته‌ایم.

 عملکرد سه بوکسور جوان کشورمان در این مسابقات چطور بود؟

تمام توانایی این بوکسورهایی که به اندونزی اعزام شدند همین است. ما می‌توانستیم از داشته‌هایی که داریم استفاده کنیم، اما استفاده نکردیم. فکر می‌کنم این روزها یک واژه در تمام فدراسیون‌ها موج می‌زند، واژه‌ای به نام جوانگرایی! ما معنی جوانگرایی در ورزش را متوجه نشده‌ایم. جوانگرایی این نیست که یک نفر شناسنامه‌اش کوچکتر از مابقی نفرات باشد. جوان به کسی گفته می‌شود که توانایی روحی و جسمی داشته باشد. من هیچ تخصصی از فوتبال ندارم، اما یک مثال ساده می‌زنم. رونالدو آیا در 34 سالگی پیر شده است؟ پس چرا او بهترین بازیکن جهان است؟ این نشان می‌دهد او جوان است که می‌تواند چنین جایگاهی را در دنیا از آن خود کند. متاسفانه ما از جوانان استفاده نکردیم. سال‌هاست که موضوع آزمون و خطا را در پیش گرفتیه‌ایم ونتیجه آن را در اندونزی دیدیم.

 کادر فنی تیم ملی و مسئولان فدراسیون در تمام صحبت‌های خود مدعی هستند که سه نفر از سبک‌وزن‌ها را به بازی‌های آسیایی اعزام کرده‌اند آیا نمایندگان وزن 69 کیلوگرم و 75 کیلوگرم سبک وزن هستند؟

بله متاسفانه دوستان در این مدت مدعی بودند دربازی‌های آسیایی ما همیشه در سنگین‌ وزن مدال‌آور بودیم و در بازی‌های آسیایی جاکارتا سنگین‌ وزن‌ها حضور ندارند و ما با سبک‌وزن‌ها به اندونزی رفتیم، اما سؤال من این است که آیا از سه بوکسوری که به بازی‌های آسیای اعزام شده‌اند؛ سجاد کاظم‌زاده و شاهین موسوی جزو بوکسورهای سبک‌وزن هستند؟ اوزان 69 و 75 کیلوگرم آیا سبک‌وزن محسوب می‌شوند؟ آقایان نباید بگویند ما در سبک‌ وزن نتوانستیم مدال بگیریم؛ چون این نفرات در میان وزن هستند نه سبک‌وزن. به هر حال وقتی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک تعداد سهمیه بوکس را برای حضور در جاکارتا افزایش می‌دهد و ما از آن استفاده نمی‌کنیم نتیجه همین می‌شود که می‌بینیم.

 آیا به نظر شما حضور در تورنمنت‌ها و اردوی مشترکی که ملی پوشان پیش از اعزام به بازی‌های آسیایی داشتند برای آنها کافی بود؟

نفرات اعزامی به جاکارتا از مغولستان آمدند و راهی تایلند شدند،‌ از بلغارستان تا قزاقستان و... دیگر جایی نبود که آنها نرفته باشند. به نظر من آنها هیچ کمبودی قبل از اعزام به بازی‌های آسیایی نداشتند و هزینه‌های زیادی برای این سفرها شد. ما سال 2007 برای حضور در مسابقات جهانی آمریکا و کسب سهمیه المپیک نزدیک به 5 ماه در اردو بودیم و در هیچ تورنمنتی حضور پیدا نکردیم. یک دیدار تدارکاتی نداشتیم، اما این نفرات که راهی بازی‌های آسیایی شدند در تورنمنت‌های مختلف حضور پیدا کردند؛ اگر اشتباه نکنم نزدیک به 6 تورنمنت اعزام شدند و آیا نیاز بود در تورنمنت‌های دیگری حضور پیدا کنند؟‌ آیا دوستان معتقدند اگر سفر بیشتری می‌رفتند می‌توانستند نتیجه بگیرند؟

 نظر شما در مورد شکست 6 نماینده تیم ملی جوانان در مسابقات کسب سهمیه المپیک آرژانتین چیست؟

ما که با کسی تعارف نداریم. نتایج مجارستان هم یک ناکامی بزرگ محسوب می‌شود. وقتی می‌رویم نتیجه نمی‌گیریم ناکام لقب می‌گیریم حالا به هر دلیل و علتی که شکست خورده‌ایم ناکام هستیم. سؤال من این است آیا با این شکست‌ها می‌توانیم بگویم موفق شده‌ایم؟

 شایعه شده علی مظاهری قرار است جایگزین سرمربی تیم ملی جوانان شود آیا این موضوع صحت دارد؟

 من چیزی نشنیده‌ام و در رابطه با این موضوع نظری ندارم، اما فقط به یک جمله بسنده می‌کنم. این مسوولیت برای مظاهری خیلی زود است.

منبع: فارس