مشاور خاتمی می‌گوید روحانی در آستانه رفوزه شدن است.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

همه مخاطبان خاص هشدارهای دیروز رهبر انقلاب

مقام معظم رهبری، روز دوشنبه گذشته در دیدار هزاران نفر از قشرهای مردم از استان‌های مختلف، سخنان مهمی را درباره اوضاع اقتصادی و معیشتی، شرارت‌های آمریکا، پیشنهاد مذاکره و نیز ضرورت وحدت عمومی مردم و مسئولان بیان کردند.

سخنان مهمی که البته مخاطبان خاصی هم داشت...

ما در ادامه به بخش‌هایی از این سخنان مهم رهبر انقلاب اشاره می‌کنیم:

_ اکثر کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مسئولان متفق هستند که عامل همه این مشکلات تحریم ها نیست بلکه ناشی از مسائل درونی و نحوه مدیریت و سیاست گذاری اجرایی است. من نمی گویم تحریم ها اثر ندارد، اما عمده مشکلات اقتصادی اخیر مربوط به عملکردها است و اگر عملکردها بهتر و با تدبیرتر و به هنگام‌تر و قوی‌تر باشد، تحریم ها تأثیر زیادی نخواهد داشت و می توان مقابل آن ایستاد.

_ مشکلات اقتصادی کشور راه‌حل دارد و این‌گونه نیست که دشمن و برخی افراد دنباله‌رو او، در داخل و در رسانه‌ها خبیثانه تبلیغ کنند که کشور به بن‌بست رسیده و هیچ راهی جز پناه بردن به فلان شیطان یا شیطان اکبر وجود ندارد.

_ هرکسی که اعلام کند ما به بن‌بست رسیده‌ایم، یا جاهل است و یا حرف او خائنانه است.

_ برخی درخصوص فساد به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویا همه‌ی نظام فاسد است و ادعای فساد سیستمی و فراگیر می‌کنند درحالی‌که این‌گونه نیست و ما در کشور، مدیران پاکدست و مؤمن فراوانی داریم و این‌گونه سخن گفتن، ظلم به این افراد و ظلم به نظام اسلامی است... افراط و تفریط غلط است. برخی در صحبت‌ها و نوشته‌های خود بی‌ملاحظه هستند. نمی‌توان فساد در برخی دستگاه‌ها و یا در میان برخی افراد را به کل کشور تعمیم داد.

_ انتقاد اشکالی ندارد اما نباید مردم را ناامید کرد. گاهی در یک روزنامه یا در یک برنامه‌ی تلویزیونی و رادیویی، به‌گونه‌ای سخن گفته می‌شود که گویا همه‌ی درها بسته است؛ درحالی‌که این‌گونه نیست.

_ امام راحل عظیم‌الشأن هم مذاکره با آمریکا را تا وقتی این رژیم آدم نشود ممنوع کرده بود ما هم بر همین نکته تأکید می‌کنیم.

_ برخی به اسم اینکه طرفدار ضعفا هستیم و می‌خواهیم اوضاع را درست کنیم، خودشان ملتفت نیستند اما عملاً در چارچوب نقشه‌ی دشمن حرف می‌زنند و اقدام می‌کنند...آن‌ها که می‌گویند دولت باید برکنار شود در نقشه‌ی دشمن نقش‌آفرین هستند. دولت باید سر کار بماند و با قدرت، وظایف خود را در حل مشکلات انجام دهد.[۱]

*مقام معظم رهبری ابعاد و فرایندهایی را در وضع موجود مورد اشاره قرار داده‌اند که سرجمع آنها در صورت عدم انسداد، منجر به «فتنه اقتصادی» می‌شود.

ما در وبلاگ مشرق طی سالیان گذشته کراراً و تقریباً هر روز، اسنادی را به مخاطبان محترم ارائه کرده‌ایم که نشان می‌دهد مقوله «القای ناامیدی»، «مفسدنمایی از نظام اسلامی»، «اصرار بر اضمحلال دولت» و «بزرگنمایی از تحریم‌ها» تماماً در قالب پروژه‌های مختلف اما همسو توسط برخی افراد معلوم‌الحال در ۲ جریان سیاسی در حال پیگیری هستند.

اما نکته اینجاست که نظام اسلامی و قوای کشور، قصد مبارزه با این حرکات مرموز را دارند و قضیه دیگر صرفا یک رصد رسانه‌ای و یا هشدار برخی محافل تحلیلی نیست.

صحبت‌های رهبر معظم انقلاب که در بالا به آن اشاره شده است، مخاطبان خاصی دارد که خود بهتر از هرکسی می‌دانند چشمان تیزبین نظام اسلامی متوجه آنهاست و قطع نکردن پروژه‌های جنگ روانی اشاره شده، سرنوشتی همانند رسوایی سال ۸۸ را برای تک به تک آنها رقم خواهد زد.

صد البته منظور و مصداق سخنان رهبر معظم انقلاب شامل جلوگیری از «آزادی بیان» نمی‌شود و آزادی بیان و صحبت‌های مدلل از معانی نظام جمهوری اسلامی است اما همانطور که اشاره شد کسانی هستند که از بام تا شام بر کلمه «ناامیدی» تأکید دارند، اصرار دارند که با شکست برجام دیگر «سرمایه‌گذاری خارجی» در ایران ممکن نیست، اقتصاد کشور «بحران» زده و دچار «ابرچالش» است، «فساد» سر تا پای نظام را فرا گرفته، راهی جز مذاکره نیست و مردم «سرخورده» شده‌اند!

ما البته به منظور عدم ورود به ایجاد فضای دوقطبی از ذکر رج به رج منابع این سخنان خطرناک و افشای اسناد پروژه بودن آنها در اینجا خودداری کرده‌ایم تا فقط صرفا مشخص شود که هشدارهای دیروز رهبر معظم انقلاب، جملگی مخاطبان خاصی داشته‌اند که اصلاً و ابداً پنهان و یا در خارج از مرزها نیستند.

با اینحال ولی مبرهن است که در صورت ادامه فرایندهای اشاره شده و بی‌توجهی این افراد معلوم‌الحال به هشدارهای نظام اسلامی، طریقی دیگر رقم خواهد خورد...

گفتنیست، سخنگوی قوه قضائیه نیز به تازگی اعلام کرد که قرار شده هر کس با ژست افشاگری درباره وضعیت اقتصاد کشور و بروز مفاسد، مسائلی را عنوان کرد، توسط دستگاه قضایی احضار شود تا اطلاعات خود را ارائه کند. [۲]

***

مشاور خاتمی می‌گوید روحانی در آستانه رفوزه شدن است

«عبدا... ناصری»، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای مشورتی اصلاحات که به لیدر این جریان مشاوره می‌دهند، به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه آرمان امروز گفته است:

«متوسط و میانگین نمره عملکردی آقای روحانی از سوی نخبگان و کنشگران سیاسی جامعه رأی خود متوسط ۱۵ بوده اما اکنون در بسیاری از زمینه‌ها نمره وی و ارزیابی کنشگران و نخبگان به نمره لب مرز رسیده و تازه در برخی از عرصه‌ها نیز نمره مردودی گرفته از جمله مدیریت بحران ارز و افکار عمومی و جامعه پس از تحولات اخیر.»

او در ادامه تصریح می‌کند:

اگر آقای روحانی در این چارچوب جدی عمل نکند و هماهنگ با گفتمان انتخاباتی خود یا گفتمان اصلاحات پیش نرود حتما در ۱۴۰۰ و پایان ۸ سال شرایطی به مراتب سخت‌تر و پر مساله‌تر از آقای احمدی‌نژاد پیدا خواهد کرد. آقای روحانی حتی اگر به فکر ظرفیت اصلاح‌طلبی برای انتخابات آینده نباشد، باید برای آینده سیاسی و اجتماعی خود به طور جدی فکر کند.[۳]

*برخی تحلیلگران اصولگرا از جمله مرحوم حسن شایانفر، مدیر فقید دفتر پژوهش‌های کیهان، از سال‌ها قبل تأکید کرده بودند که صدای «عبور از روحانی» یک روز شنیده خواهد شد. [۴]

دقت شود که مرحوم شایانفر در زمانی این حرف را زده بود که اصلاح‌طلبان می‌گفتند ما «فدائیان روحانی» هستیم، تمام کارهای روحانی قانونیست، او از خود ما هم بهتر عمل کرده و ما تضمین روحانی هستیم. [۵]

البته مشخص نیست که آقای روحانی و اعضای ستاد دولت که روزگاری دلخوش به «تَکرار می‌کنم» لیدر اصلاحات بودند، فکرش را می‌کردند که روزی نمره مردودی و احتمالاً رفوزگی آنها نیز اعلام شود یا نه!؟ اما هرچه هست به نظر نمی‌رسد که اظهارات ناصری و صحبت‌های مشابه کسانی دیگر در ستاد اصلاحات؛ پایان ماجرا باشد.

به سخن دیگر اینکه روحانی روزهای سخت‌تری را هم با اصلاح‌طلبان در پیش رو دارد زیرا چپ‌ها هرگز قصد ندارند با کارنامه روحانی که به نام آنها نوشته شده در انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ گام بگذارند.

اظهارات عجیب این روزهای چهره‌های چپ مبنی بر رفوزگی روحانی و یا عدم وابستگی آنها به روحانی از روز اول! [۶] اما در حالیست که برخی معتقدند هیچکدام از این رفتارها نخواهد توانست منجر به جدایی این دو جریان سیاسی در ذهن مردم و در ساحت افکار عمومی شود.

از نظر مردم، مسبب‌الاسباب وضع موجود، بیش از روحانی، اصلاح‌طلبان هستند و این کارنامه افت کرده، تا ابد در سجلّ چپ ایرانی حک خواهد بود.

گفتنیست، یکی از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی گفته است: امروز من هر کجا که می‌روم مردم می‌خواهند من را سنگسار و تکه‌پاره کنند که تو – و امثال تو- باعث شدی که ما به آقای روحانی رأی بدهیم.[۷]

***

شرط تازه «مافیای سینما» برای نقش دادن به سلبریتی‌های ایرانی

«آناهیتا همتی»، بازیگر تلویزیون و تئاتر، به تازگی در یک پست اینستاگرامی نوشته است:

ایران، کشوری در فقر، رو به قحطی...

فقط تصور کنید اگر چپاول، دروغ و خفقان وجود نداشت چه کشور گلستانی می‌داشتیم! [۸]

*لیلا اوتادی، از بازیگران سینما هم به تازگی با انتشار تصویری از دو گربه که یکی روی دیوار خرابه و دیگری در یک ماشین است نوشت: شکاف طبقاتی یعنی این. مثل این گربه‌ها. یکی با ۹ میلیارد دلار فرار می‌کند و ۸۰ میلیون دیگر برای بقا دست و پا می‌زنند و با خرید دلار گرانتر، جای دزدی‌ها را پُر می‌کنند. [۹]

قبل از این دو نفر، حمید فرّخ‌نژاد، دیگر بازیگر سینمای کشورمان هم در یک پست اینستاگرامی، کشورمان ایران را به «آفریقا» تشبیه کرده بود.

به نظر می‌رسد بحث اظهار نظرهای خلاف واقع و اصرار بر «اوگاندا» نمایی از ایران در میان سلبریتی‌ها دیگر از حیطه بی‌مطالعگی و به دلیل عدم نزدیک بودن به فضای واقعی زندگی مردم در ایران گذشته و وارد فاز «برندینگ» و ژستی شده است که مورد رضایت مافیای سینماست.

همان چیزی که برخی بازیگران و سلبریتی‌ها تأکید کرده‌اند در سینما و ایضا تئاتر وجود دارد و فقط با لحاظ شرایطی حاضر است به سلبریتی‌های ایرانی نقش بدهد.

به این معنی که انگار شرط حضور در اکران‌های خصوصی، حضور روی استیج‌ها و نقش گرفتن در تئاترها و فیلم‌ها و در یک کلام گذشتن از فیلتر این مافیا، اکنون بسته به میزان سیاه‌نمایی است که برخی سلبریتی‌ها از اوضاع کشور ایران ارائه می‌دهند.

زیرا این حدّ از سیاه‌نمایی و همه‌گیری آن در میان سلبریتی‌های ایرانی هرگز نمی‌تواند اتفاقی و یا از روی عدم هماهنگی باشد.

البته پر واضح است که مشکلات کشور آرام آرام رفع می‌شود و «زمستان» هم یک عابر گذری بیشتر نیست اما یقینا در صبح فردا، کسانی هستند که باید پاسخ بدهند چگونه اهل این آب و خاک بوده‌اند اما در سیاه نشان دادن چهره آن پرونده‌های قطوری دارند.

ما در وبلاگ مشرق، پیش از این نیز این پیشنهاد را ارائه کرده‌ایم که سلبریتی‌هایی که احساس می‌کنند ایران شبیه به آفریقاست و رو به قحطی می‌رود؛ چرا به جایی که فکر می‌کنند بهتر از ایران اسلامی است نمی‌روند و اینهمه زجر را متحمل می‌شوند!؟

به سخن دیگر اینکه این نرفتن آنها وقتی مدام تصاویری از حضور و تفریح در کشورهای خارجی منتشر می‌کنند اما زندگی در ایران را همراه با «سیاه‌نمایی» ترجیح می‌دهند محل سؤال است.

***

۱_ http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=۴۰۲۴۳

۲_ mshrgh.ir/۸۸۳۴۸۵

۳_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/۲۲۹۸۷۴

۴_ http://fna.ir/KGO۱S۵

۵_ https://www.isna.ir/news/۹۶۰۲۱۲۰۶۹۷۷/

۶_ mshrgh.ir/۸۸۳۴۸۵

۷_ https://www.isna.ir/news/۹۷۰۵۱۷۰۹۲۲۱/

۸_ http://www.jahannews.com/news/۶۳۳۳۰۵

۹_ http://www.jahannews.com/news/۶۳۳۵۲۹

برچسب‌ها