جلایی‌پور: جلوگیری از تکرار انحلال شورای شهر، وظیفه همه اصلاح‌طلبان است.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

ظریف مأمور بود و معذور؛ مسئول «برجام» رهبری است!

«غلامرضا حیدری»، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در بخشی از مصاحبه خود با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان امروز درباره «برجام روحانی» اظهار کرده است:

تمام مذاکرات برجام با نظر مستقیم رهبر انقلاب صورت گرفته و وزیر امور خارجه تنها مجری اوامر رهبری در برجام بوده و جایگاه تصمیم‌گیرنده و یا سیاستگذار نداشته است![1]

*پیش از او، «رسول منتجب‌نیا» دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز در اظهاراتی تأکید کرده بود که تصمیم برجام، نه تصمیم روحانی که کار رهبری نظام بوده است.[2]

«محمدرضا تابش»، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس هم به تازگی حتی ادعا کرده است که ادامه مذاکره با اروپا پس از خروج آمریکا از برجام نیز تصمیم رهبری نظام است![3]

نکته جالب صحبت‌های حیدری اینست که او پا را از انکار نقش و مسئولیت مستقیم روحانی در برجام فراتر گذاشته و سراغ «محمدجواد ظریف» رفته است.

قابل تأمل آنکه انکار نقش ظریف در برجام و ربط دادن پرونده اصرار دولت به مقام معظم رهبری در حالیست که ظریف به اذعان مقام معظم رهبری در مواقعی برای پیشبرد برجام روحانی حتی از خطوط قرمز نظام اسلامی نیز عبور کرد. و یقینا این رخداد نمی‌تواند مأموریتی از جانب رهبری نظام تلقی شود!

از طرفی این چه مأمور و معذوری بود که نامه 9 بندی مقام معظم رهبری درباره لوازم اجرای برجام را هم رعایت نکرد و آنها را زیر پا گذاشت؟

این مقصّرتراشی‌ها اما در حالیست که رهبر معظم انقلاب اسلامی هیچ تمنّا یا حتی خوشبینی‌ای نسبت به برجام نداشتند و از ابتدا نیز نه تنها اعلام کردند که طبق خواست و اصرار مقامات دولت به این کار تن می‌دهند بلکه در منظر مردم از این گفتند که بعید است برجام روحانی دستاوردی داشته باشد.

در عین حال، تحلیلگران از چند سال قبل پیش‌بینی کرده بودند که ستاد برجام به محض مشخص شدن شکست این پرونده، تلاش می‌کند تا همه‌چیز را به گردن رهبری نظام بیاندازد و پروژه از پیش آماده «مقصرتراشی» را کلید بزند.

گفتنیست، در جنگ صفین نیز پس از مشخص شدن اشتباه پذیرش حکمیت از سوی کسانی در سپاه امیرالمؤمنین(ع)؛ این عده بلافاصله انگشت اتهام را به سمت امیرالمؤمنین(ع) دراز کردند و از این گفتند که علی هم بایستی همراه با ما توبه کند...

***

جلایی‌پور: جلوگیری از تکرار انحلال شورای شهر، وظیفه همه اصلاح‌طلبان است

«حمیدرضا جلایی‌پور»، از فعالان اصلاح‌طلب در اشاره به انتخاب محمدعلی افشانی بعنوان دومین شهردار تهران توسط چپ‌های شورای شهر، طی یادداشتی در آرمان امروز نوشته است:

«سایه سیاه شورای شهر اول تهران همواره بر سر اصلاح‌طلبان در حرکت است. کناره‌گیری نجفی این کابوس را دوباره به یاد آورد. جلوگیری از تکرار آن کابوس تلخ، وظیفه همه اصلاح‌طلبان است.»

او در این یادداشت همچنین به برشمردن نقاط قوت و البته ضعف‌های افشانی پرداخته است.[4]

*آقای جلایی‌پور حکما باید اضافه می‌کرد که جلوگیری از استعفای دومین شهردار تهران نیز وظیفه همه اصلاح‌طلبان است.[5]

پیش از جلایی‌پور، عباس عبدی هم در یک توییت با اشاره به فرایند انتخاب شهردار جدید تهران نوشته بود: اخبار خوبی از انتخاب شهردار به گوش نمی‌رسد. امیدوارم دوستان اصلاح طلب اشتباه دور اول را مرتکب نشوند...

این اظهارات و تأکیدات اما از آنروست که به هیچ وجه اخبار خوبی از شورای شهر اصلاح‌طلبان تهران به‌گوش نمی‌رسد.

زد و خورد شدید میان دو حزب کارگزاران و اتحاد ملت بر سر منافع شهرداری تهران، قحط‌الرجال اصلاح‌طلبان برای تصدی شهرداری و رجل نبودن افشانی بخشی از این خبرها هستند که هر نوع احتمالی را در فرجام سرنوشت شورای شهر پنجم تهران قرار داده‌اند.

تحلیلگران معتقدند دومین شهردار و چهارمین مسئول شهرداری در دوران اصلاح‌طلبان نیز توانایی ماندن در سمت خود را نخواهد داشت و بر سر دوراهی «استعفا یا برکناری» قرار خواهد گرفت.

مسئله‌ای که احتمال آن مورد اشاره کسانی از اصلاح‌طلبان نیز قرار گرفته است...

***

آذری‌جهرمی؛ قربانی روحانی برای محدودیت فیلترشکن‌ها

از روز سه‌شنبه گذشته و همزمان با اعلام خبر مسدودسازی فیلترشکن‌ها توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات[6]، انتقاداتی از سوی برخی فعالان مجازی علیه محمدجواد آذری‌جهرمی، مسئول این وزارتخانه شکل گرفته است.

در همین حال، بر اساس آنچه صفحه اینستاگرام خبرگزاری فارس گزارش داده، آذری‌جهرمی درباره انسداد فیلترشکن‌ها تأکید کرده است که این کار بر اساس مصوبات شورایعالی فضالی مجازی و دستور شخص رئیس‌جمهور روحانی صورت می‌گیرد.

پیش از این، «رضا تقی‌پور»، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی نیز به فارس خبر داده بود که رئیس‌جمهور روحانی در یک نامه، به آذری جهرمی درباره برخورد جدی با سایت‌ها و کانال‌های خلاف عفت عمومی، ساماندهی vpnها، برخورد مؤثر با فیلتر شکن‌ها، رفع انحصار از پیام رسان‌های خارجی و حمایت و تقویت پیام رسان‌های داخلی تاکید کرده است.[7]

*علی‌الاصول بخشی از فشارهایی که بواسطه اقدام قانونی انسداد فیلترشکن‌ها بر محمدجواد آذری جهرمی وارد می‌آید، اقتضای کار وزارت است.

چه اینکه در فلسفه حکومت نیز اطلاق وزیر از آنروست که شخص بایستی «وزر» مسئولیت و سنگینی را به دوش بکشد.

اما بخشی از این فشار نیز اقتضای کار نیست و ناشی از بی‌مهری سران کابینه به این وزیر جوان است.

به هر روی همه می‌دانند که جهرمی وزیر روحانی است و علی‌الرأس کاری نمی‌کند مگر اینکه دستور رئیس‌جمهور را داشته باشد.

اما نکته اینجاست که آقای روحانی این روزها حتی حاضر به پذیرش مسئولیت برجام خودش هم نیست چه برسد به مسئولیت دستوری که بعنوان رئیس شورایعالی فضالی مجازی مبنی بر محدود کردن فیلترشکن‌ها صادر و پای آن را هم امضا کرده است.

فلذاست که جهرمی در یک نارفیقی آشکار در این میان تنها مانده و نقش سپر آقای روحانی را در ماجرای فیلتر تلگرام و فیلترشکن‌ها ایفا می‌کند.

به نظر می‌رسد پایبندی جهرمی به قانون و عمل منطقی او می‌تواند سبب‌ساز گذارش از مقاطع حساس باشد...

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/221060

2_ mshrgh.ir/855410

3_ https://www.isna.ir/news/97022513706/

4_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/221063

5_ mshrgh.ir/855005

6_ mshrgh.ir/855682

7_ http://fna.ir/bm1ytr

برچسب‌ها