کد خبر 772487
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱

بلومبرگ پیش‌بینی کرد رژیم آل سعود نیز به بقای بشار اسد در قامت ریاست جمهوری سوریه اعتراف می‌کند.

 به گزارش مشرق، پایگاه تحلیل استراتژیک بلومبرگ پیش‌بینی کرد رژیم آل سعود نیز مانند آمریکا و اروپا نهایتا به بقای بشار اسد در قامت ریاست جمهوری سوریه اعتراف خواهد کرد و گزینه‌ای غیر از همکاری با روسیه برای دستیابی به توافق سیاسی برای پایان جنگ داخلی نخواهد داشت.

به نظر می‌رسید عربستان سعودی آخرین کشوری باشد که از رویای خیالپردازانه تعییر نظام در سوریه دست بکشد؛ اما گویا ریاض هم خود را آماده می‌کند تا به واقعیت جاری و میدانی سوریه یعنی بقای بشار اسد تن دهد! ریاض در ماه گذشته میزبان نشست گروه‌های معارض سوری بود؛ گروه منتخب کنفرانس ریاض که تندترین مواضع را علیه اسد دارند و گروه منتخب مسکو که اصرار جدی به برکناری فوری بشار اسد ندارند. ریاض از طرفین خواست دیدگاه‌های خود را به هم نزدیک کنند و همین واقعیت ثابت می‌کند ریاض خود را برای درک واقعیت‌های میدانی سوریه آماده می‌کند.

در روزهای آینده وزیر خارجه روسیه، سرگئی لاوروف قرار است به ریاض سفر کند. در این سفر، تاریخ قطعی سفر سلمان، پادشاه آل سعود به مسکو تنظیم و قطعی خواهد شد.


ریاض به طور محسوس می‌خواهد خود را به مسکو نزدیک کند و البته مسکو هم احتمالا از این رویکرد استقبال و سودهای کلان اقتصادی به جیب خواهد زد. در این میان، باید طرفین تسامح و انعطاف در مواضع سخت سیاسی خود نشان دهند؛ اما پیش از آن ضروری است که خط قرمزهایی که فاصله ایجاد می‌کرد، برچیده شوند!

ایالات متحده چند ماه قبل اعلام کرد برنامه آموزش و تسلیح معارضین سوری را متوقف خواهد کرد و تنها هدف اصلی و قطعی واشنگتن در سوریه، نابودی داعش است. ترکی به عنوان اصلی‌ترین کشور حامی معارضه نیز باب تعامل سیاسی برای پرونده سوریه را گشوده و با روسیه بر سر حل سیاسی پرونده سوریه همکاری می‌کند. به نظر می‌رسد حالا نوبت ریاض فرا رسیده است!

مصطفی العانی، رئیس بخش دفاع و امنیت مرکز تحقیقات استراتژیک خلیج [فارس] در دبی می‌گوید: «ریاض به خوبی درک کرده است که “تنها” کشوری که می‌تواند بحران سوریه را حل کند، روسیه است. پیش‌نیاز عملی هرگونه فعالیت در این راستا، کنار گذاشتن پیش‌شرط برکناری بشار اسد است.»

ماه گذشته عادل الجبیر وزیر خارجه افراطی آل سعود اعلام کرد برساحتن سوریه بدون اسد، یک هدف ایده‌آل بلندمدت است و همین حرف به معنی تأیید تلویحی بقای اسد به عنوان رئیس جمهور سوریه در کوتاه‌مدت است. بعد از این اظهارات نیز ریاض میزبان نشست مشترک سه گروه مدعی نمایندگی معارضین سیاسی بود که دو گروه آن منتخب کشورهایی هستند که با اسد رابطه دیپلماتیک دارند (مصر و روسیه) . این نکته نشان دهنده ظرفیت‌سازی ریاض برای پذیرش اسد و عقب‌نشینی از پیش‌شرط قرار دادن سقوط اسد است.

منبع: الاعلام الحربی