از صحبت‌هاي مشاور رئيس‌جمهور مي‌توان اينگونه برداشت كرد كه رفتن جنتي نه با بركناري بلكه بر اساس استعفا و پذيرش آن از سوي رئيس دولت خواهد بود و همه چيز معطل اين است كه وزير نامه استعفايش را تقديم دكتر روحاني كند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور مي‌گويد اگر امروز (شنبه) وزير ارشاد استعفايش را تقديم رئيس‌جمهور كند، دكتر روحاني آن را بررسي خواهد كرد. حسام‌الدين آشنا همچنين احتمال جايگزين شدنش به جاي علي جنتي را رد نكرد تا شايعه رفتني‌شدن وزير ارشاد دولت يازدهم جدي‌تر شود.

با وجود اينكه معاون پارلماني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پيش از تعطيلات تاسوعا و عاشوراي حسيني بركناري وزير ارشاد را شايعه دانسته و آن را رد كرده بود، شواهد چيز ديگري را نشان مي‌دهد. گويا قرار است جنتي چند ايستگاه زودتر از خط پايان دولت يازدهم از قطار كابينه پياده شود.
 
وزير مي‌رود اما مشكلات همچنان باقي است!

«جوان» در 19 مهر ماه طي گزارشي با عنوان«آيا دولت جنتي را از قطار كابينه پياده مي‌كند؟» به خبر كنار گذاشته شدن وزير ارشاد پرداخت و در آن به مشكلاتي كه جنتي در دوره وزارتش تا امروز با آنها روبه‌رو شده يا  خودش در ايجاد آنها نقش داشته است، پرداخت؛ از جمله بحث برگزاري كنسرت در مشهد مقدس كه با وجود مخالفت صريح رئيس‌جمهور با لغو كنسرت‌ها در اين شهر، وزير ارشاد از موضع علما تمكين كرد يا  برگزاري كنسرت در شهر قم كه واكنش‌هاي زيادي را در پي داشت. در اين گزارش اشاره شد كه «گفته مي‌شود رئيس‌جمهور از مديريت عرصه فرهنگ راضي نيست و بخش‌هايي از اين نارضايتي به عقب‌نشيني‌ها و سياست‌هاي يك بام و دو هواي فرهنگي مربوط مي‌شود.»

به نظر مي‌رسد آنچه جنتي را از وزارت ارشاد رفتني كرده يا  شايعه رفتنش را دامن‌زده است، ايرادات متعدد در كارنامه وي نيست، بلكه نارضايتي رئيس‌جمهور از كوتاه آمدن‌هاي جنتي در مقابل فشار‌ها و تمايل براي جمع كردن حواشي وزارتخانه در ماه‌هاي باقي مانده تا دوره آتي انتخابات رياست‌جمهوري است.  جايگزين احتمالي علي جنتي در اين چند ماهه فرصت برنامه‌ريزي بلند‌مدت براي حل مشكلات حوزه فرهنگ را نخواهد داشت و صرفاً وظايفي را در پيش خواهد گرفت كه بتواند به شانس انتخاب مجدد دكتر روحاني در انتخابات آينده كمك كند. اين رويكرد صرفاً سياسي مي‌تواند مشكلات فرهنگي كشور را لاينحل باقي بگذارد. در عين حال اينكه جنتي مي‌ماند يا چه كسي به جاي وي در صدر امور فرهنگي كشور خواهد نشست در روزهاي اخير موضوعيت بيشتري پيدا كرده است.
   
«آشنا» وزير مي‌شود؟!

حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور در واكنش به برخي اظهارات مطرح شده مبني بر استعفاي علي جنتي، وزير فرهنگ ارشاد اسلامي و تقديم آن به رئيس‌جمهور مي‌گويد: «من اين مسئله را نه تأييد مي‌كنم و نه تكذيب.»

وي در پاسخ به اين سؤال كه گفته شده است متن استعفاي آقاي جنتي ‌روي ميز رئيس‌جمهور گذاشته شده است، اظهار مي‌دارد: «قطعاً اگر چنين باشد با شروع هفته به اين موضوع رسيدگي مي‌شود و رئيس‌جمهور نيز به‌تازگي از سفر بازگشته است.»

مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور درخصوص احتمال جايگزيني‌اش به‌جاي علي جنتي نيز از پاسخ صريح طفره مي‌رود و مي‌گويد: «اين موضوع را هم نه‌تأييد مي‌كنم و نه‌تكذيب.»

از صحبت‌هاي مشاور رئيس‌جمهور مي‌توان اينگونه برداشت كرد كه رفتن جنتي نه با بركناري بلكه بر اساس استعفا و پذيرش آن از سوي رئيس دولت خواهد بود و همه چيز معطل اين است كه وزير نامه استعفايش را تقديم دكتر روحاني كند.

آشنا، مشاور رئيس‌جمهور و چهره تندروي رسانه‌اي دولت است. در كنار خبر بركناري قريب الوقوع علي جنتي كه ممكن است با استعفاي وزير انجام شود، شايعات درباره اينكه وي در ماه‌هاي منتهي به پايان كار دولت وزارت ارشاد را در اختيار بگيرد، وجود دارد. آشنا در زماني كه صداوسيما سر ناسازگاري با دولت داشت به عنوان سخنگوي غيررسمي كابينه كه از جايگاه حقوقي نماينده دولت در شوراي سياستگذاري صداوسيما نيز برخوردار بود، به نقد عملكرد و رويكرد رسانه ملي نسبت به دولت مي‌پرداخت و سياستگذاري دولت در قبال صداوسيما را هدايت مي‌كرد. دولت بر جنبه‌هاي مديريتي آشنا در حوزه فرهنگ و هنر حساب باز مي‌كند، براي همين است كه در بررسي گزينه‌هاي بعد از جنتي يكي از اولين نام‌هايي كه به عنوان سرپرست وزارت يا وزير آينده ارشاد مطرح مي‌شود، «آشنا» است.
 
ايوبي گزينه سينمايي

دومين نامي از داخل مجموعه گفته مي‌شود جايگزين وزير ارشاد خواهد شد، كسي به جز حجت‌الله ايوبي، رئيس فعلي سازمان سينمايي نيست.به گزارش جوان، علي جنتي پيش از حضور در وزارت ارشاد سال‌ها فعاليت ديپلماتيك داشته و به عنوان سفير كشورمان در كويت فعاليت مي‌كرده است. ايوبي نيز مانند وزير، سابقه فعاليت ديپلماتيك داشته و در رايزني جمهوري اسلامي در فرانسه مشغول بوده است. احتمال اينكه يك ديپلمات جايگزين وزير ديپلمات شود، كم نيست.
گرچه وي در سازمان سينمايي با مشكلات زيادي روبه‌رو بوده و حتي وزير نيز از عملكرد وي انتقاد داشته است، اما از جمله چهره‌هايي است كه گفته مي‌شود دولت وي را براي كارهاي مهم‌تري از گرداندن سينماي ايران در نظر گرفته بوده است و مي‌تواند در ماه‌هاي آخر دولت به اوضاع فرهنگ و هنر رسيدگي كند. ايوبي پيش از حضور در سازمان سينمايي در سطوح بالاي مديريت فرهنگي حضور نداشته و هم اكنون نيز يكي از چالش‌هايي كه جنتي با آن روبه‌رو بوده است ناشي از عملكرد سازمان سينمايي است. شايد راضي كردن مجلس براي قبول كردن ايوبي به عنوان وزير ارشاد كمي سخت‌تر از راضي‌شدن نمايندگان به وزیری «آشنا» باشد.